Moderator: Redaktörer
Calleberg skrev:Den där snubben lever på att "uppgradera" allt som låter...
Chris71 skrev:Calleberg skrev:Den där snubben lever på att "uppgradera" allt som låter...
Det jag frågade Danny om en gång var om han trodde att när man stoppar in nya filter som kostar lika mycket som högtalaren gjorde från början om man verkligen gör en rättvis bedömning.
Ta en högtalare för 10.000kr, min högst personliga bedömning är att det medger en budget för filter på max 500kr.
Om man då tar sig tid att mäta varenda parametrar och konstruerar ett filter för 5-6000kr vilket inte är ovanligt att hans uppgraderingar kostar, borde man då inte jämföra dessa med högtalare som kostar 100.000kr från början?
Jag kan bara konstatera att vi inte kom överens om vad som är ärlig och korrekt marknadsföring, men det innebär ju inte att han inte kan bygga filter, men det tror jag även ursprungs tillverkaren hade kunnat om de fått samma budget.
I fallet med WA högtalaren så finns det mycket att tycka och som vanligt så är det inte korrekt prissättning på high-end prylar.
jonasz skrev:Om man konstruerar om filtret som han gör men använder kostnadseffektiva komponenter borde man få en klart bättre högtalare för inte så mycket pengar.
Jag antar att alla, här på Faktiskt åtminstone, är överens om att filterdesignen är viktigare än priset på komponenterna?
jansch skrev:Chris71 skrev:Calleberg skrev:Den där snubben lever på att "uppgradera" allt som låter...
Det jag frågade Danny om en gång var om han trodde att när man stoppar in nya filter som kostar lika mycket som högtalaren gjorde från början om man verkligen gör en rättvis bedömning.
Ta en högtalare för 10.000kr, min högst personliga bedömning är att det medger en budget för filter på max 500kr.
Om man då tar sig tid att mäta varenda parametrar och konstruerar ett filter för 5-6000kr vilket inte är ovanligt att hans uppgraderingar kostar, borde man då inte jämföra dessa med högtalare som kostar 100.000kr från början?
Jag kan bara konstatera att vi inte kom överens om vad som är ärlig och korrekt marknadsföring, men det innebär ju inte att han inte kan bygga filter, men det tror jag även ursprungs tillverkaren hade kunnat om de fått samma budget.
I fallet med WA högtalaren så finns det mycket att tycka och som vanligt så är det inte korrekt prissättning på high-end prylar.
Han redovisar ju bara frekvensgång (från 200Hz) och impedanskurva.
Om jag fattade det rätt så sänkte han bl.a delningsfrekvensen rejält för diskanten och han mäter inte distorsion vilket gör mej väldigt tveksam till om han har kontroll över situationen.
Sedan förstår jag inte varför han hänger upp sig på att det är järn (magnetprovet) i anslutningarna, någon som har en förklaring förutom att koppar kanske skulle ge någon milliohm lägre resistans?
Det finns också flera "konstiga" Youtubeklipp med honom, bl.a hans "bevis" för att högtalarkablar störs av RF-signaler där han verkligen är ute och cyklar i fysikens värld (Amir har ett kritisk inlägg/Youtubeklipp om detta, men Amir har inte heller riktigt koll på hur han motbevisar).
Kraniet skrev:Alla Wilson Audios högtalare mäter under all kritik.
Jag har i många år förundrats över hur de är så vansinnigt kassa på att realisera högtalare med tanke på kvaliten på ingående komponenter.
HiFi-branschen är verkligen förunderlig..
Chris71 skrev:När det gäller High-End så kan nog fördomarna besannas inom alla områden men det största problemet är ändå kunderna som möjliggör marknaden.
Om man jämför med ett liknande område där teknik och prislapp är helt avgörande och inte behöver bidra till produktens funktion, bilar eller klockor.
Att tillverka en produkt som transportera en från A till B eller visar korrekt tid är inte så komplext med dagen tekniska lösningar, men om man gör det extremt komplext genom att plocka ihop en apparat som innehåller de senaste eller mest komplexa sätten att lösa uppgiften på så kanske man har skapat en "exklusiv" produkt som faktiskt är svårare att använda och kanske inte ens gör jobbet speciellt bra men är väldigt åtråvärd för vissa köpare.
Jag tror inte att det är en tillfällighet att det är fler "supersportbilar" inblandande i olyckor än toyota yaris hybrid, den ena bilen applicerar till människor med dålig matchning mellan självinsikt om sin körförmåga och plånbokens tjocklek medans den andra till människor som aldrig känt någon glädje i bilkörning.
Precis så tror jag att det fungerar med High-end, man behöver inte producera en produkt som är bäst på något så länge som den är dyr och ser exotisk ut, så varför slösa tid och resurser på mätningar, man motiverar funktionen genom att välja exotiska material.
Men det som stör mig mest med Danny är hans falska blygsamhet, det heter alltid att högtalarna som han "undersöker" har kommit till honom från kunder som inte är nöjda med vad de köpt och visst det kan säkert vara källan då inget företag har 100% kundnöjdhet, men det finns ett stort hål i den storyn enligt mig.
Om jag köper en högtalare för 5000kr i butiken och förväntar mig stordåd då är jag ju förmodligen ganska okunnig och naiv, vilket gör att jag kanske inte förstår skillnaden när man sen stoppar i ett filter som kostar lika mycket, men man borde ändå fatta att om men köpt en högtalare för dubbla pengen från början så hade man kanske redan haft en produkt man var nöjd med.
Vad som är ännu värre är de bättre högtalarna, här förväntar man sig att köparen har viss kännedom om vad man köpt och vart pengarna gått.
För att uppnå en kvalitet där en högtalare innehåller ett filter för 5-10.000kr så är min amatörmässiga bedömning att den högtalare kostar minst 10ggr mer i butiken, så om det erbjuds en filteruppgradering som kostar mellan 9-13.000kr för Yamaha NS1000 eller 5000kr för ett par Dynaudion special 40 så är dessa uppgraderingar betydligt dyrare än något filter som suttit i dem från början och bör därför inte jämföras med fabriksfiltret
Sammanfattningsvis är min kritik inte kunskapsnivån, materialvalet eller ens priset, det jag inte gillar är den ohederliga marknadsföringen att alla andra är fuskare eller odugliga konstruktörer och vill man ha något som fungerar så måste man vända sig till ett Danny, om man kikar på ett par av hans videos så är retoriken alltid densamma, 10% lösning 90% kritik vilket är precis motsatsen till vad en seriös och lösningsfokuserad person gör.
Kraniet skrev:Alla Wilson Audios högtalare mäter under all kritik.
Jag har i många år förundrats över hur de är så vansinnigt kassa på att realisera högtalare med tanke på kvaliten på ingående komponenter.
HiFi-branschen är verkligen förunderlig..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster