Ny Korean gör riktigt fina rävar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Ny Korean gör riktigt fina rävar

Inläggav Kraniet » 2025-06-03 14:45

Asci-Labs C6B testades av Erin med väldigt bra resultat

https://ascilab.com/product/ascilab-c6b ... display/1/

Flat out best value säger han

Mätningar finns även här
https://www.audiosciencereview.com/foru ... st-1989508

De har lyckats med konststycket att göra en waveguide där spridningen ökar för de höga frekvenserna.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Re: Ny Korean gör riktigt fina rävar

Inläggav goat76 » 2025-06-03 14:59

Varför kallar du dessa för rävar egentligen, vad är kriterierna för att få det namnet?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2025-06-03 15:10

Mårten lekte med märket Revel och det blev Räv-L. Ascilab har förstås inget med denna ordlek att göra.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Zappa

Inläggav Zappa » 2025-06-03 15:39

Låg delningsfrekvens: 1,1 kHz!
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-03 17:17

Morello skrev:Mårten lekte med märket Revel och det blev Räv-L. Ascilab har förstås inget med denna ordlek att göra.

Jag tyckte väl att det har byggts flera olika typer av högtalare men som trots olikheterna alla kallats för "räv"-nånting, så jag tänkte att det kanske innebar att de är byggda efter samma pricip och att de av den anledningen fått samma smeknamn. Har de något gemensamt annat än att de alla bara råkar vara högtalare? :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2025-06-03 17:46

Di har dratt dom ur räva! :D
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-03 17:51

goat76 skrev:
Morello skrev:Mårten lekte med märket Revel och det blev Räv-L. Ascilab har förstås inget med denna ordlek att göra.

Jag tyckte väl att det har byggts flera olika typer av högtalare men som trots olikheterna alla kallats för "räv"-nånting, så jag tänkte att det kanske innebar att de är byggda efter samma pricip och att de av den anledningen fått samma smeknamn. Har de något gemensamt annat än att de alla bara råkar vara högtalare? :)

Ja SB Acoustics aluminiumelement är gemensamt för alla, inklusive Revel högtalaren som givit inspiration till namnet.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-03 19:55

Neuhausen skrev:
goat76 skrev:

Ja SB Acoustics aluminiumelement är gemensamt för alla, inklusive Revel högtalaren som givit inspiration till namnet.

Aha, det är alltså där vi har den gemensamma nämnaren. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-04 08:57

Zappa skrev:Låg delningsfrekvens: 1,1 kHz!

Jo väldigt lågt.
Det är ju som en genväg som många tillverkare tar för att få spridningen mellan elementen att matcha.
Själv önskar jag att de delat högre, vilket de ju också hade kunnat göra genom att justera vågledarens egenskaper.

Genom att sänka delningen med en oktav tappar man ju ganska mycket effekttålighet.

Så som Ior nämner på annat ställe så är det inte en högtalare för den som gillar spela högt.

Erins siffror visar på dryga 20 dB headroom vid 76 dB medelnivå för en högtalare på 1m. Det blir kanske typ 76-80 dB medelnivå man kan spela med bibehållen dynamisk förmåga.
Men den storknar ju även i basen ganska tidigt så spelar man hela registret har man ändå bekymmer där tack vare elementens begränsade xmax.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-04 10:09

Kraniet skrev:
Zappa skrev:Låg delningsfrekvens: 1,1 kHz!

Jo väldigt lågt.
Det är ju som en genväg som många tillverkare tar för att få spridningen mellan elementen att matcha.
Själv önskar jag att de delat högre, vilket de ju också hade kunnat göra genom att justera vågledarens egenskaper.

Genom att sänka delningen med en oktav tappar man ju ganska mycket effekttålighet.

Så som Ior nämner på annat ställe så är det inte en högtalare för den som gillar spela högt.

Erins siffror visar på dryga 20 dB headroom vid 76 dB medelnivå för en högtalare på 1m. Det blir kanske typ 76-80 dB medelnivå man kan spela med bibehållen dynamisk förmåga.
Men den storknar ju även i basen ganska tidigt så spelar man hela registret har man ändå bekymmer där tack vare elementens begränsade xmax.

Det är sånna här gånger man kan börja misstänka att vissa företag inom HiFi satt det i system att "utnyttja" de senaste årens ökade medvetenhet när det kommer till mätresultat, alltså den medvetenhet som brett ut sig mycket tack vare Amirs mätningar på ASR och Erin's Audio Corner. Det jag menar med "utnyttjar" är att det (när det kommer till högtalare) säkert räcker med att "de viktigaste" parametrarna uppfylls, så som jämn frekvensgång, jämn spridning och imponerande bas-kapacitet för sin ringa storlek, för att ändå bli topptestad och omtalad som en fantastisk högtalare.

Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.

"GAME CHANGER! - STOP Wasting Money on Bad Speakers!" - Erin's Audio Corner :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-04 10:34

Jo visst är det nog så att man ser en nisch.
Men nu är det ju trots allt väldigt bra grejor som presterar bättre än mycket annat. det är ju tex bra mycket bättre än det B&W säljer för flera gånger mer pengar.

75 dB medelnivå med 20 dB dynamisk headroom är trots allt ganska högt. Det är sällan jag spelar mycket högre än så vid seriös musiklyssning. Dessutom är det brist på musikmaterial med 20 dB dynamisk headroom..
Sk "referensnivå" (85 dB) vid filmtittning är sällan det också och mer eller mindre en omöjlighet när man ser film med familjemedlemmar (speciellt de kvinnliga).
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-06-04 10:54

Jag skulle också vilja påstå att det är en väldigt bra högtalare för pengen, men kanske hade det gått att få ännu bättre för samma pengar?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-04 11:00

eljulio skrev:Jag skulle också vilja påstå att det är en väldigt bra högtalare för pengen, men kanske hade det gått att få ännu bättre för samma pengar?

Absolut. beror ju på vad man är ute efter

Men tex de nya Elac 3.0 DF63 är ju väldigt bra för ungefär samma pengar(10500 kr)
https://www.hembiobutiken.se/produkter/ ... 9916878680

https://www.erinsaudiocorner.com/loudsp ... elac_df63/
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-06-04 11:05

goat76 skrev:Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.

Mer än 80 dB klarar de ju. Det finns mätning med 96 dB i länkarna.

Användarvisningsbild
goat76

Inläggav goat76 » 2025-06-04 11:25

RogerGustavsson skrev:
goat76 skrev:Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.

Mer än 80 dB klarar de ju. Det finns mätning med 96 dB i länkarna.

Jag har inte tittat på länkarna, jag utgick bara ifrån det Kraniet skrev.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2025-06-04 11:36

Lockande att prova, men enligt tullverkets beräkning så åker man på ca 290 USD tullkostnad för en helsvart version av högtalaren. Så priset landar på lite över 14.000kr
Sen så är det redan -3dB vid 52hz så inte direkt mycket lågbas
SMSL RAW DWA1, TP RA3, Denon AVR-X1800H, Guru 28 / LG B3 77"
SMSL PS200, Topping MX3s, Audioengine 5 (passivt moddade), diverse hörlurar..

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-06-04 11:57

Halbermensch skrev:Lockande att prova, men enligt tullverkets beräkning så åker man på ca 290 USD tullkostnad för en helsvart version av högtalaren. Så priset landar på lite över 14.000kr

Ett delat system är ju ett måste för bokhyllehögtalare om man har lite krav på återgivning, bland annat kopplat till ljudtrycksförmåga och distortion.

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-04 12:10

goat76 skrev:
Det är sånna här gånger man kan börja misstänka att vissa företag inom HiFi satt det i system att "utnyttja" de senaste årens ökade medvetenhet när det kommer till mätresultat, alltså den medvetenhet som brett ut sig mycket tack vare Amirs mätningar på ASR och Erin's Audio Corner. Det jag menar med "utnyttjar" är att det (när det kommer till högtalare) säkert räcker med att "de viktigaste" parametrarna uppfylls, så som jämn frekvensgång, jämn spridning och imponerande bas-kapacitet för sin ringa storlek, för att ändå bli topptestad och omtalad som en fantastisk högtalare.

Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.

Vad är alternativet? När man bygger en högtalare med ett 6.5" element så är det en kompromiss. Låta bli att spela bas och kunna spela skithögt, spela lite av basregistret och inte kunna spela fullt så högt innan det blir distortion eller att försöka spela mer av basregistret och acceptera att det inte går att spela så högt.

Trots att det lilla 6.5" elementet har mycket mer luftpumpningsförmånga än nästan alla andra element i samma storlek så ser det ut som att fokus på att försöka få ett så litet element att spela djupt i basen ger en större begränsning än att diskanten är delad på 1.1kHz.

Den låga delningen blir troligtvis en begränsning snabbt om man delar bort basen helt och fyller med sub.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-04 12:25

Neuhausen skrev:
goat76 skrev:

Vad är alternativet? När man bygger en högtalare med ett 6.5" element så är det en kompromiss. Låta bli att spela bas och kunna spela skithögt, spela lite av basregistret och inte kunna spela fullt så högt innan det blir distortion eller att försöka spela mer av basregistret och acceptera att det inte går att spela så högt.

Trots att det lilla 6.5" elementet har mycket mer luftpumpningsförmånga än nästan alla andra element i samma storlek så ser det ut som att fokus på att försöka få ett så litet element att spela djupt i basen ger en större begränsning än att diskanten är delad på 1.1kHz.

Den låga delningen blir troligtvis en begränsning snabbt om man delar bort basen helt och fyller med sub.

Jag är benägen att hålla med. Fast det är också utifrån det faktum att de flesta av oss och absolut för mig personligen så är man mer bekant med hur det låter då basen begränsar. Det är också ofta mer påtagligt och abrupt ("fopp"-ljud tex eller bottnande)
Högtalare med riktig kapacitet att spela högt utan komprimering och dist är ovanliga och många är nog vana vid att "stå ut" med den sortens dist som uppstår vid högre frekvenser som mer ligger som ett dis över ljudbilden.
Lite grann som hur hopp och hack i bilden hos en VHS-uppspelning är väldigt störande medan det konstanta bildbruset inte upplevs så störande fören man jämför direkt med en klarare bild.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2025-06-04 13:11

Vettig basåtergivning påverkar högt upp i frevensområdet också är min upplevelse.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator

Inläggav I-or » 2025-06-04 17:32

Olinjäriteter i basen yttrar sig förutom den sedvanliga disigheten ofta som ganska kraftig kompression helt enkelt eftersom distorsionen slutligen blir så hög att hörseln lätt detekterar att nivån är för låg i topparna (något som delvis beror på hörselns högre känslighet för nivåförändringar vid låga frekvenser). Detta får även till följd att klangbalansen ändras påtagligt vid lite pådrag, vilket är klart irriterande.

Högre upp i frekvens låter distorsionen oftast disig för att övergå till hårdhet/vasshet när man närmar sig gränsen för lavindistorsion.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2025-06-04 20:52

eljulio skrev:
Halbermensch skrev:Lockande att prova, men enligt tullverkets beräkning så åker man på ca 290 USD tullkostnad för en helsvart version av högtalaren. Så priset landar på lite över 14.000kr

Ett delat system är ju ett måste för bokhyllehögtalare om man har lite krav på återgivning, bland annat kopplat till ljudtrycksförmåga och distortion.

Man förväntar sig ändå lite djupare med extra bas på baksidan

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-04 21:15

Elementet på baksidan är en slavbas, så den hjälper inte mer än en basreflexport.

Ger slavbas några fördelar annat än i så små lådor att basreflexporten inte får plats eller är det bara något som får högtalaren att se lite exklusivare ut när lådan är i den här storleken?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2025-06-05 08:48

Neuhausen skrev:Elementet på baksidan är en slavbas, så den hjälper inte mer än en basreflexport.

Ger slavbas några fördelar annat än i så små lådor att basreflexporten inte får plats eller är det bara något som får högtalaren att se lite exklusivare ut när lådan är i den här storleken?

Ja det ger ju goda hifi-neurosa poäng. Många tror att slavbas tillför något speciellt.
Men egentligen tillför den väl mest en kostnad. Den tar ju även bort eventuella problem med ljudläckage i porten.
Dock vet vi ju alla här att slitsport är det som gäller om man är seriös :D
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2025-06-05 10:01

Intressant.

Bild

Ascilab

"About our waveguide, We were struggle to tame the diffraction without round-over.
Vertical and horizontal edge didn't be a problem. But the corner edge occurred 2~3kHz dip due to further distance from the end of the waveguide.
We also tried square type waveguide to cover to the corner edge. Though the diffraction problem we were struggle for was disappeared, square shape waveguide didn't fit our goal design.
So we simulated a circle type waveguide having square type curve surface, Then it finally solved both exterior design and acoustic problems.
That's why our waveguide has a little different shape."
Ha en fortsatt trevlig dag.

Användarvisningsbild
Rille

Inläggav Rille » 2025-06-05 10:22

För lågt delade som resulterar i för låg ljudtryckskapasitet för min smak. Men de har ju ändå gjort sin hemläxa ang spridning och tonkurva. Den låter nog inte vad katten gör i lådan, bara för lågt.

Användarvisningsbild
dewpo

Inläggav dewpo » 2025-06-05 13:43

Vad tror ni om A6B modellen med PURIFI? Är den värd de extra slantarna?

Bild
Framtiden är här... men har den blivit som vi önskade den?
Läs innan du beaktar Disclaimer-> Viktig information

Neuhausen

Inläggav Neuhausen » 2025-06-05 17:54

Rille skrev:För lågt delade som resulterar i för låg ljudtryckskapasitet för min smak. Men de har ju ändå gjort sin hemläxa ang spridning och tonkurva. Den låter nog inte vad katten gör i lådan, bara för lågt.

Missar jag något i min bedömning där jag tycker att det verkar som att den låga delningen för diskanten inte ger några begränsningar som det lilla baselementet inte redan givit?

Det verkar inte som att det blivit några större begränsningar i diskanten då basen är hårt pressad vid 96dB mätningarna.

Deras val blir givetvis en begränsning snabbt om man låter en sub ta hand om basen.

Användarvisningsbild
Halbermensch

Inläggav Halbermensch » 2025-06-06 09:51

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2025-06-06 10:07

Väldigt hög distorsion i basen för båda vid högre nivåer.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi