Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Mårten lekte med märket Revel och det blev Räv-L. Ascilab har förstås inget med denna ordlek att göra.
goat76 skrev:Morello skrev:Mårten lekte med märket Revel och det blev Räv-L. Ascilab har förstås inget med denna ordlek att göra.
Jag tyckte väl att det har byggts flera olika typer av högtalare men som trots olikheterna alla kallats för "räv"-nånting, så jag tänkte att det kanske innebar att de är byggda efter samma pricip och att de av den anledningen fått samma smeknamn. Har de något gemensamt annat än att de alla bara råkar vara högtalare?
Neuhausen skrev:goat76 skrev:Morello skrev:Mårten lekte med märket Revel och det blev Räv-L. Ascilab har förstås inget med denna ordlek att göra.
Jag tyckte väl att det har byggts flera olika typer av högtalare men som trots olikheterna alla kallats för "räv"-nånting, så jag tänkte att det kanske innebar att de är byggda efter samma pricip och att de av den anledningen fått samma smeknamn. Har de något gemensamt annat än att de alla bara råkar vara högtalare?
Ja SB Acoustics aluminiumelement är gemensamt för alla, inklusive Revel högtalaren som givit inspiration till namnet.
Zappa skrev:Låg delningsfrekvens: 1,1 kHz!
Kraniet skrev:Zappa skrev:Låg delningsfrekvens: 1,1 kHz!
Jo väldigt lågt.
Det är ju som en genväg som många tillverkare tar för att få spridningen mellan elementen att matcha.
Själv önskar jag att de delat högre, vilket de ju också hade kunnat göra genom att justera vågledarens egenskaper.
Genom att sänka delningen med en oktav tappar man ju ganska mycket effekttålighet.
Så som Ior nämner på annat ställe så är det inte en högtalare för den som gillar spela högt.
Erins siffror visar på dryga 20 dB headroom vid 76 dB medelnivå för en högtalare på 1m. Det blir kanske typ 76-80 dB medelnivå man kan spela med bibehållen dynamisk förmåga.
Men den storknar ju även i basen ganska tidigt så spelar man hela registret har man ändå bekymmer där tack vare elementens begränsade xmax.
eljulio skrev:Jag skulle också vilja påstå att det är en väldigt bra högtalare för pengen, men kanske hade det gått att få ännu bättre för samma pengar?
goat76 skrev:Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.
RogerGustavsson skrev:goat76 skrev:Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.
Mer än 80 dB klarar de ju. Det finns mätning med 96 dB i länkarna.
Halbermensch skrev:Lockande att prova, men enligt tullverkets beräkning så åker man på ca 290 USD tullkostnad för en helsvart version av högtalaren. Så priset landar på lite över 14.000kr
Sen så är det redan -3dB vid 52hz så inte direkt mycket lågbas
goat76 skrev:
Det är sånna här gånger man kan börja misstänka att vissa företag inom HiFi satt det i system att "utnyttja" de senaste årens ökade medvetenhet när det kommer till mätresultat, alltså den medvetenhet som brett ut sig mycket tack vare Amirs mätningar på ASR och Erin's Audio Corner. Det jag menar med "utnyttjar" är att det (när det kommer till högtalare) säkert räcker med att "de viktigaste" parametrarna uppfylls, så som jämn frekvensgång, jämn spridning och imponerande bas-kapacitet för sin ringa storlek, för att ändå bli topptestad och omtalad som en fantastisk högtalare.
Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.
Neuhausen skrev:goat76 skrev:
Det är sånna här gånger man kan börja misstänka att vissa företag inom HiFi satt det i system att "utnyttja" de senaste årens ökade medvetenhet när det kommer till mätresultat, alltså den medvetenhet som brett ut sig mycket tack vare Amirs mätningar på ASR och Erin's Audio Corner. Det jag menar med "utnyttjar" är att det (när det kommer till högtalare) säkert räcker med att "de viktigaste" parametrarna uppfylls, så som jämn frekvensgång, jämn spridning och imponerande bas-kapacitet för sin ringa storlek, för att ändå bli topptestad och omtalad som en fantastisk högtalare.
Möjligen aningen cyniskt tänk från min sida, men de flesta verkar ignorera övriga viktiga faktorer, så som den otroligt dåliga ljudtryckskapaciteten dessa högtalare har innan de antagligen kollapsar med distorsion och komprimering som följd. Att bara klara av ljudtryck under 80 dB är väl direkt skitdåligt, milt utryckt, men ända kommer dessa högtalare mest sonnolikt lovordas högt med resutatet att de säljs i stora mängder tack vare goda mätresultat i övrigt.
Vad är alternativet? När man bygger en högtalare med ett 6.5" element så är det en kompromiss. Låta bli att spela bas och kunna spela skithögt, spela lite av basregistret och inte kunna spela fullt så högt innan det blir distortion eller att försöka spela mer av basregistret och acceptera att det inte går att spela så högt.
Trots att det lilla 6.5" elementet har mycket mer luftpumpningsförmånga än nästan alla andra element i samma storlek så ser det ut som att fokus på att försöka få ett så litet element att spela djupt i basen ger en större begränsning än att diskanten är delad på 1.1kHz.
Den låga delningen blir troligtvis en begränsning snabbt om man delar bort basen helt och fyller med sub.
eljulio skrev:Halbermensch skrev:Lockande att prova, men enligt tullverkets beräkning så åker man på ca 290 USD tullkostnad för en helsvart version av högtalaren. Så priset landar på lite över 14.000kr
Sen så är det redan -3dB vid 52hz så inte direkt mycket lågbas
Ett delat system är ju ett måste för bokhyllehögtalare om man har lite krav på återgivning, bland annat kopplat till ljudtrycksförmåga och distortion.
Neuhausen skrev:Elementet på baksidan är en slavbas, så den hjälper inte mer än en basreflexport.
Ger slavbas några fördelar annat än i så små lådor att basreflexporten inte får plats eller är det bara något som får högtalaren att se lite exklusivare ut när lådan är i den här storleken?
Rille skrev:För lågt delade som resulterar i för låg ljudtryckskapasitet för min smak. Men de har ju ändå gjort sin hemläxa ang spridning och tonkurva. Den låter nog inte vad katten gör i lådan, bara för lågt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster