Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Finns det några mätdata som visar att Linns uppdateringar de facto medför förbättringar?
Thomas_A skrev:Jag är mycket tveksam till att det skulle bli minskad hörbart ljud från lagret jag har idag. Med lite arbete skulle jag troligen kunna installera Karousel på min Axis men utan någon hårda fakta och info från Linn är jag ytterst tveksam. Däremot har remmens kvalitet ganska stor inverkan. Det har jag testat.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Jag är mycket tveksam till att det skulle bli minskad hörbart ljud från lagret jag har idag. Med lite arbete skulle jag troligen kunna installera Karousel på min Axis men utan någon hårda fakta och info från Linn är jag ytterst tveksam. Däremot har remmens kvalitet ganska stor inverkan. Det har jag testat.
Man kan absolut vara tveksam till det mesta. I Ljudbutiken lyssnade vi på massor med spelare och vi var ibland tvungna att byta ut lager eftersom det gick att höra skillnader på lagring.
Peter och Stig lyssnade och mätte på en hel del olika lager då Stig skulle ha ny skivspelare. Vi hade Thorens rumble mätningsjigg och inga problem att höra skillnader på olika lager.
[ Bild ]
Morello skrev:Mkt fint - vad är det för maskin?
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:Jag är mycket tveksam till att det skulle bli minskad hörbart ljud från lagret jag har idag. Med lite arbete skulle jag troligen kunna installera Karousel på min Axis men utan någon hårda fakta och info från Linn är jag ytterst tveksam. Däremot har remmens kvalitet ganska stor inverkan. Det har jag testat.
Man kan absolut vara tveksam till det mesta. I Ljudbutiken lyssnade vi på massor med spelare och vi var ibland tvungna att byta ut lager eftersom det gick att höra skillnader på lagring.
Peter och Stig lyssnade och mätte på en hel del olika lager då Stig skulle ha ny skivspelare. Vi hade Thorens rumble mätningsjigg och inga problem att höra skillnader på olika lager.
[ Bild ]
Och en sådan borde Linn kunna använda sig av…och visa resultat från. Det säger dock inte om lagerljud hörs vid avspelning.
Thomas_A skrev:Harryup skrev:Thomas_A skrev:Jag är mycket tveksam till att det skulle bli minskad hörbart ljud från lagret jag har idag. Med lite arbete skulle jag troligen kunna installera Karousel på min Axis men utan någon hårda fakta och info från Linn är jag ytterst tveksam. Däremot har remmens kvalitet ganska stor inverkan. Det har jag testat.
[ Bild ]
Och en sådan borde Linn kunna använda sig av…och visa resultat från. Det säger dock inte om lagerljud hörs vid avspelning.
Harryup skrev:Thomas_A skrev:Harryup skrev:
[ Bild ]
Inga problem med en sådan grunka. Bara att ta på sig ett par lurar så hör man direkt skillnader mellan olika lager och beroende på vad lagren varit med om kan det skilja jättemycket.
Thomas_A skrev:Om man nu kan jämföra så finns det lite LP12 mätningar här med Karousel lager.
https://www.hifinews.com/content/linn-m ... lab-report
Rumble -68/-70 dB DinB vägd. Hastighet för långsam vid 33.26 RPM
Spectrum visar 50 Hz sidoband. Gjort samma mätning på min Linn Axis och lagt över bilden nedan. Någon direkt fördel kan inte ses.
[ Bild ]
Ska man jämföra med dåtidens Linn LP12 vs. Linn Axis:
[ Bild ]
Ingen fördel där heller.
petersteindl skrev:Thomas_A skrev:Om man nu kan jämföra så finns det lite LP12 mätningar här med Karousel lager.
https://www.hifinews.com/content/linn-m ... lab-report
Rumble -68/-70 dB DinB vägd. Hastighet för långsam vid 33.26 RPM
Spectrum visar 50 Hz sidoband. Gjort samma mätning på min Linn Axis och lagt över bilden nedan. Någon direkt fördel kan inte ses.
[ Bild ]
Ska man jämföra med dåtidens Linn LP12 vs. Linn Axis:
[ Bild ]
Ingen fördel där heller.
Jag ser det snarast som +/- 100 Hz sidband. Det sammanfaller med 2:a ton på nätfrekvensen i Europa. (I USA skulle det bli 120 Hz sidband)
Men, eftersom jag och Stig Carlsson gjort en hel del mätningar på skivspelare wow/flutter. Vi har kanske gjort 20-25 mätningar på just Linn LP12 med olika exemplar av motorer för att välja ut det bästa exemplaret till Stig. Vi hade tillgång till importörens reservdelslager av motorer och jag monterade dessa för fulla muggar. Vi har kanske mätt på 10-20 olika skivspelare, förutom Linn LP12, inkl de dyraste Technics samt drivverk med olika tonarmar monterade och olika pickuper på tonarmar/skivspelare där vi kunnat jämföra vad som händer med olika tonarmar eller olika pickuper och därmed olika resonansfrekvenser. Vi hade bättre koll än de flesta hade på den tiden.
Här ser man att det finns sidband ovanför 3140 Hz d v s motsvarande 0,55 Hz som är rotationshastigheten, vilket motsvarar 33,33 varv per minut på LP-skivan och skivtallrik om den har korrekt rotationshastighet.
I det närmaste området finns wow. Där var direktdrivna skivspelare överlägsna remdrivna.
Man såg också även högre sidband på diverse frekvenser upp till 20 Hz ungefär förekom. Där har vi området för flutter. Där var de direktdrivna verken underlägsna god remdrift.
Technics största verk hade starka sidband kring +/- 16 Hz.
Mätningarna kan jämföras med modulationsbrusmätningar på bandspelare.
Tittar man nu noggrant på 'brustrumpeten' som vi kallade grundfrekvensen för (d v s i detta fall 3145 Hz, fast det borde vara 3150 Hz), så ser man att hos denna Linn finns det sidband kring +/- 12 Hz ungefär som verkar vara 10 dB starkare än vad de borde vara om enkom brus rådde (Detta ligger kring -40 dB). Det är inte godkänt och hade aldrig accepterats av Stig Carlsson.
Nu vet jag inte om det är själva mätprocedurens fel som man ser i mätningarna, eller om det är drivverkets fel. Det kan vara pickup/tonarmsresonans som slår igenom och förstärker, men även detta hörs, inte som 12 Hz, men i så fall som ett flutter d v s modulationsbrus. Skulle man istället valt en frekvensskala på +/- 20 Hz, så hade det varit tydligare. Dessutom kan man variera tidsperioden för mätning där man medelvärdesbildar. Längre tidsperiod ger då högre mätnoggranhet. Stigs mätning varade kanske 5-20 minuter d v s en hel sida på LPn, eller om det var en låt på ungefär 5 minuter. Minns inte vilket. Tror dock det var den längre tiden.
Användare som besöker denna kategori: genstruktur och 24 gäster