Vee-Eight skrev:Det finns ju OTL-lösningar också med rör utan sluttrafo...

Att betala för en kvalificerad utgångstrafo för audiobruk som skall kunna överföra >500W (100 V blir faktiskt 625 W om man skall vara noga, inte 500 W ) även över 40 kHz, och inte minst nedåt 5 Hz (ingen barnlek minsann) kan vara... påfrestande.
Ekonomiskt alltså.
Om man avstår trafon, men håller kvar i rören, ja då är det en fråga om ström...
Ett motstånd om 8 ohm släpper igenom en peakström om 12,5 A vid en fullt utstyrd förstärkare enligt skissen. En verklig högtalare på 8 ohm är dock inte ett resistivt motstånd.
I praktiken är skillnaden när man spelar musik, inte så stor avseende maxström, men teoretiskt (och förstås även i praktiken, eftersom teorin stämmer)
kan faktiskt en högtalare kortvarigt dra mycket mera ström. Oddsen att det skall inträffa ofta under musikspelning är låg dock.
Det finns en gammal DIN norm, som kräver att en högtalares minimumimpedans inte skall understiga 0,8 ggr nominell impedans, vilket kan betyda 6,4 ohm i hela audioområdet för en 8-ohmig högtalare.
En bättre standard är att den inte får understiga 0,7 ggr den nominella impedansen, men inte heller får ha ett medelvärde 10 - 40 000 Hz, understigande den nominella impedansen! Alltså en högtalare med minimumimpedansen över 5,6 ohm, och medelvärdet ligger över 8 ohm.
I verkligheten finns det gott om högtalare som kallas 8 ohm, men som går ned till 3 ohm(!), men låt oss för ett ögoblick bortse ifrån det, och utgå ifrån att vettigare konstruktioner åsyftas när "8 ohm" specificeras som last. Jag utgår ifrån ">8medel/>0,7*8 min".
Då är det ändå så att man faktiskt, på grund av reaktiva effekter, kan hamna på ett peak-ström-behov om i storleksordningen 100*2/5,6 = 35,7 A.
Och nu till uppgiften
:
Hur många parallellkopplade rör (av typ du själv väljer) i en OTL-förstärkare behövs för att tillgodase detta strömkrav?
Överkurs:
1. Hur mycket kostar dessa rör tillsammans?
2. Hur stor blir tomgångsförlusten, glödströmsförlusten inräknad?
Rätt svar (på alla tre frågor) ger en härlig laktitsrem, att avhämtas i Lahäll. En ätbar alltså. Den som inte gillar lakrits får välja hallon.
Vh, iö
- - - - -
Per Strömgren! (Vilket för övrigt är ett kul namn för en elektroniker, enligt mönstret: Konstruktionen har försetts med 1 ohm Per Strömgren. Förr i tiden var det roligaste namnet Max Gallerström.)
Jag kan inte se att denna tråd innehållit någon argumentation för att det vara bättre förr, inte från min sida i varje fall. Bara att det som var bäst förr var förvånansvärt bra (för den som inte visste det), jämfört med det mesta som görs idag.
Så har det å andra sidan varit i många tider.
Det som är bäst nu (vilket är en försvinande liten del av allt som görs) är dock bättre än allt som gjorts historiskt. Jag tror det i varje fall.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).