Pioneer A-757 - världens bästa förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Pioneer A-757 - världens bästa förstärkare?

Inläggav rhenrics » 2005-09-02 23:20

Bild

Jag lyssnade på en Pioneer A-757 förstärkare idag och måste säga att jag blev otroligt förvånad och imponerad. Det står visserligen Ultimate Fidelity Stereo Componet by Pioneer på förstärkarens front, och jag smålog lite när jag läste det, men måste erkänna att flinet stelnade till en aning när jag sedan fick lyssna på den. Den ska tydligen höra till Pioneers Reference-serie från tidigt nittiotal, men det är det enda jag vet om den. Den ser väldigt gediget byggd ut tycker jag:

Bild

Dubbla nätdelar, två stora 22000 uF kondensatorer, och en rejäl kylfläns. Vikten ligger på dryga 20 kilo.

Som sagt, den lät riktigt bra. Fullt i klass med min Amplifix, kanske t o m lite bättre!? Är det någon som vet något mer om denna maskin, när den tillverkades, vad nypriset låg på osv? :o

edit: ändrade rubriken så att ämnet kanske blir lite intressantare :wink:
Senast redigerad av rhenrics 2005-09-03 10:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-02 23:23

Den där kommer jag ihåg :D. Nätdelen är dock inte dual mono, då den bara har två kondingar, dvs en per matningsrail.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-02 23:42

Morello skrev:Den där kommer jag ihåg :D. Nätdelen är dock inte dual mono, då den bara har två kondingar, dvs en per matningsrail.

Har du mätt på den? Lyssnat på den? Vad tyckte du? :D

Användarvisningsbild
poppop

Inläggav poppop » 2005-09-03 00:12

Jag köpte en sån (en A-757 MKII) efter mitt andra sommarjobb (gräsklippning i jämtland)... Kan ha varit 1990... Tror jag gav 7500 för den om jag inte minns helt galet...

På en skolfest poppade jag järnet med den, samtidigt som nån fylltratt snubblade på högtalarkabeln - vilket resulterade i att högtalarkablarna smälte ihop och kortslöt steget innan säkringen hann reagera... Var lite kinkigt att få ut en ny på garantin, men det ordnade sig till slut...

Sålde den efter ett par år efter att ha blivit hänförd av Sentec PA9, som jag fortfarande använder.
Ljudtekniker till yrket, men utan vit rock.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-03 09:50

poppop skrev:Jag köpte en sån (en A-757 MKII) efter mitt andra sommarjobb (gräsklippning i jämtland)... Kan ha varit 1990... Tror jag gav 7500 för den om jag inte minns helt galet...

På en skolfest poppade jag järnet med den, samtidigt som nån fylltratt snubblade på högtalarkabeln - vilket resulterade i att högtalarkablarna smälte ihop och kortslöt steget innan säkringen hann reagera... Var lite kinkigt att få ut en ny på garantin, men det ordnade sig till slut...

Sålde den efter ett par år efter att ha blivit hänförd av Sentec PA9, som jag fortfarande använder.

Vet du vilken skillnaderna är mellan första versionen och mkII:an?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-03 11:24

rhenrics skrev:
Morello skrev:Den där kommer jag ihåg :D. Nätdelen är dock inte dual mono, då den bara har två kondingar, dvs en per matningsrail.

Har du mätt på den? Lyssnat på den? Vad tyckte du? :D

Har inte mätt, men lyssnat på den. Det var så länge sedan att jag inte längre har en aning om hur den lät. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-09-03 20:49

Den är med i en Dansk "Hifi-årbogen" 1990...

Lämnar enligt denna 2*95W i 8 ohm och 2*140W i 4 ohm...

Inbyggda DA-omvandlare?

Prisintervall 4650-6000 danska 1990-års-kronor...

Mvh

/Stefan

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-04 09:39

avr7000 skrev:Den är med i en Dansk "Hifi-årbogen" 1990...

Lämnar enligt denna 2*95W i 8 ohm och 2*140W i 4 ohm...

Inbyggda DA-omvandlare?

Prisintervall 4650-6000 danska 1990-års-kronor...

Mvh

/Stefan

Ingen inbyggd DAC, däremot skivspelaringång för både MM och MC :wink:

Användarvisningsbild
Mad

Inläggav Mad » 2005-09-04 14:16

Ägde en sån som första "riktiga" förstärkare. Vill minnas att den lät helt okej även om upplösningen inte var direkt på topp. Spelade i min anläggning i sådär tre år tills den byttes ut mot en HK 670 som var bättre på alla punkter utom byggkvalitet.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-04 14:36

Att denna 757:a skulle låta "bättre" än Amplifix
låter i mina öron såväl märkligt som otroligt... 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 14:58

Varför?

Jag är inte ordentligt bekant med någon av de två (har dock hört båda), och har därför förstås ingen uppfattning om vilken av de två som är bäst själv - men jag undrar varför du menar att det är märkligt och/eller otroligt? Vad har du för information som jag saknar?

Jag utgår ifrån att du inte heller hört båda förstärkarna under väldigt kontrollerade omständigheter, så det måste vara något annat som får dig att säga att det är märkligt/otroligt.

Är nyfiken på vad. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-09-04 15:06

Att denna 757:a skulle låta "bättre" än Amplifix
låter i mina öron såväl märkligt som otroligt...

Hetsporren:

När jag var på demo hos IÖ får några veckor sedan så lyssnade jag till piP förstärkt av denon 2105 och det lät verkligen bra!

Själv driver jag mina piP med amplifix men skulle inte bli förvånad om 2105 är minst lika bra eller bättre!

(jag vill dock påpeka att även den akustiska förutsättningarna var mycket bättre hos IÖ än hemma hos mig vilket också självklart bidrog till det otroligt välljudande resultatet).

Kontentan är att en gammal eller ny förstärkare, även billigare kan säkerligen låta lika bra eller bättre än en annan modern förstärkare.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-09-04 19:33

IngOehman skrev:Vad har du för information som jag saknar?

Vet inte vad du saknar för information. Var och en kan ju själva
fundera på varför jag utgår från att Amplifix (som jag ägt) är en
bättre (= mer välljudande) förstärkare än Pioneer 757, eller så
kan man ju låta bli...

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-09-04 19:38

Hetsporren skrev:Att denna 757:a skulle låta "bättre" än Amplifix
låter i mina öron såväl märkligt som otroligt... 8O

Jag tyckte det också tills jag fick lyssna på den. Upplevde att Pioneer var neutralare/renare uppåt och stramare neråt. Inte lika fyllig i basen men heller inte lika luddig som jag upplever amplifixen. Dessutom gick det att dra på utan att det började kännas ansträngt. Egenbruset upplevde jag som lika. Transformatorerna är dessutom kapslade och knäpptysta, vilket är mer än man kan säga om amplifixens trafo.

Räknar man om Pioneerens nypris enligt uppgift ovan, ca 6000 DKR anno 1990 och med 3% årlig inflation hamnar vi strax under 12000 kr i dagens penningvärde. Lägg till det att Pioneer är en masstillverkare som kan hålla lägre priser per enhet, så synes väl inte möjligheten, ur ett strikt kostnadsperspektiv, att Pioneer ljudmässigt slår Amplifix som helt omöjlig? Pioneer har uppenbarligen valt att lägga pengarna på annat än t ex fjärrstyrning och tjusig handkontroll av aluminium.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 20:03

Hej Hotspur!

Hetsporren skrev:
IngOehman skrev:Vad har du för information som jag saknar?

Vet inte vad du saknar för information.

Jag har inte frågat dig om detta. Vilken information jag saknar berättade jag ju i inlägget (Repris i nya ord: Jag har hört båda förstärkarna, men inte lyssnat under kontrollerade omständigheter (t ex F/E-lyssning) på någon av dem. Jag saknar alltså information för att kunna avgöra om det är otroligt att 757 är bättre än Amplifix).

Vad jag frågade var vilken information du har - eftersom jag undrade över kommentaren om "märkligt" och "otroligt". Vill veta vad som är grunden till den. Undrar alltså vilken information du har, som gör att du säger att det är märkligt och otroligt att Pioneer 757 låter bättre än amplifix.

Jag uppskattade din synpunkt, tyckte den var intressant, så nu vill jag veta vad den grundar sig på. Därför frågade jag dig.

Kort sagt - vad känner du till om Pioneer 757?

Var och en kan ju själva fundera på varför jag utgår från att Amplifix (som jag ägt) är en bättre (= mer välljudande) förstärkare än Pioneer 757, eller så kan man ju låta bli...

Tror inte jag kommer någon vart genom att fundera. Berätta istället! Pliz. :P

Vh, iö

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2005-09-04 21:21

Har också hört en 757:a.
Det lät faktiskt riktigt bra - även om det var innan jag helt snöade in på hifi själv. Så gott som ljudminnet vill minnas :roll: tyckte jag sammantaget att hans dåvarande JBL och Pioneer lät riktigt bra. Den var redigt gedigen och jag minns att jag gillade reglagen och att den spelade "rent och högt" såvitt jag kunde bedöma det på den tiden.
Skulle vara lite kul att höra den idag.

Har ju även ägt en Amplifix men kan inte dra några slutsatser kring huruvida den skulle låta bättre/sämre eftersom det var olika grejer i övrigt och för lång tid emellan.
Inaktiv

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-04 22:30

Det är väl, som alltid annars, upp till var och en att tycka vad som är bäst. Ingens ord är någons lag. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-04 23:17

Självklart är det så.

Men man kan ju ändå undra varför någon finner det osannolikt att en Pioneer skulle kunna vara bättre än den ena eller andra konkurrerande förstärkaren? Jag är bara nyfiken på om det beror på någon dålig erfarenhet av någon annan Pioneermodell, av Pioneermärket generellt, eller om det beror på något annat.

Min egen erfarenhet av Pioneer är väldigt blandad. Jag tycker de gjort apparater historiskt som har varit verkligt dåliga, och andra som varit häpnadsväckande bra.

Jag minns särskilt en kombination som jag tror kom att heta C73/M73, som lät över förväntan bra. En kul historia runt detta är att jag faktiskt var med (Pioneers förstärkarprojektteam) när det projektet startades, och en av ingredienserna var en av historiens i sanning mest absurt illa konstruerad högtalare, nämligen Infinity Kappa 9. 8O

Men, det är en annan historia... :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-04 23:46

Har funderat på en del att det finns ett antal stridsvagnsbyggen från märken som idag uppfattas som billigt siba-gunk. Speciellt mellan mitten 70-tal till 1990 ungefär. Och många är verkligen gjorda för att låta bra och fick kosta en rund slant. Idag så producerar de flesta billigare massutbudshifi, med tveksamma specar och byggda i enorma upplagor. Som min Yamaha B2, byggdes mellan 1975 och 1980, låter som en dröm fortfarande. Atagligen är det likadant med Pioneeren; de piskar stjärt fortfarande.

Bild

Iof, det har alltid funnits skitelektronik, en snabb flukt på loppmarknader eller Myrorna visar vad folk haft i sina hem. De var inte bra ens då, trots hifi-blomstringen på 70-talet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-04 23:50

Å andra sidan var förutsättningarna för att rita fina slutsteg inte speciellt goda på 70-talet. Transistorerna från den tiden är idag att betrakta som ren junk. 8O Tidigt 80-tal var den ballaste bipolära trissan Motorola MJ15003/04, men den är näppeligen att jämföra med en modern transistor från tex. Sanken. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd

Inläggav LypsylateX » 2005-09-05 00:07

Morello skrev:Tidigt 80-tal var den ballaste bipolära trissan
Motorola MJ15003/04, men den är näppeligen att jämföra med en modern transistor från tex. Sanken. 8)

Jag har Sanken i mina slutsteg från tidigt 80-tal... därmed inte sagt objektivt att dom är bra. (Men jag gillar dom.)

1982... http://mordvap.net/filer/faktiskt.se/sanken.jpg
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 01:28

Visst har effekttransistorerna utvecklats en del de senaste 25 åren, och även de senaste 15 åren, men mest således att de blivit lättare att konstruera med dem

Vågar påstå att de bästa effektförstärkarna som gjordes för 15 år sedan fortfarande är bättre än nästan alla effektförstärkare som kan köpas idag. :o

Inte riktigt alla, men nästan. 8)

Utvecklingen går framåt, men spridningen mellan olika high end -förstärkare är ändå ofantligt mycket större än skillnaden mellan spjutspetsprestanda 1980 och 2005. Så i praktiken är kalendern en nästan lika dålig värdemätare som prislappen. I varje fall om vi bara går tillbaka 25 år.

I ett ännu snävare intervall är skillnaden mellan spjutspets 1990 och 2005 nästan obefintlig.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-05 01:40

Javisst finns det gott om junk, trots att förutsättningarna idag är goda. För övrigt är den svårslagna(med avseende på övergångsfrekvens, effekttålighet, maximal spänning och ström osv) MT200-trissan 2SA1295 cirka 10 år gammal 8O.

En fråga, som inte har så mycket med detta att göra kanske:

Ponera att du fick i uppgift att konstruera ett högklassig slutsteg, som lämnar bortåt 100 V peak, vilket gör cirka 500W RMS i 8 ohm. Du får endast nyttja komponenter som fanns tillgängliga 1972. 8)
Skulle du välja dåtidens trissor eller rör i utgångssteget? :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 01:50

Trissor.

(många parallellkopplade, och bryggat)

Inte för att slippa rören dock, utan för att slippa utgångstrafon.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-05 01:59

Dra på trissor. Jag tror jag tagit rören faktiskt. Massor med 6C33C eller 6550C i parallell, push/pull 8) Jag är inte säker dock.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-09-05 08:38

Det finns ju OTL-lösningar också med rör utan sluttrafo... :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-05 09:15

Ursäkta att jag tränger mig in i tråden för att diskutera en annan tråds ämne.

Denna diskussion verkar göra gällande att det var lite bättre förr, trots allt. Detta har en bäring på min tråd om moderna bio-förstärkare:

Om det nu var bättre att göra saker ordenligt med jättenätdelar och så, och en majoritet av de som svarade på min lilla enkät ändå tycker att det inte är något fel på en billlig SIBA-inhandlad mångkanalere, så får jag helt enkelt inte ihop saker och ting!

Ska jag tolka det så att det är fel på den billiga mångkanalaren, men inte om man tar hänsyn till det låga priset?

Min egen åsikt är att elektronik blivit billigare med åren; att sälja bilen och köpa hifi för pengarna ger mer idag än i den berömda annonsen (från Septon?) om Volvon på 60-talet.

Per.

OlA-68
Mr. Muzic

Re: Pioneer A-757 - världens bästa förstärkare?

Inläggav OlA-68 » 2005-09-05 13:02

jag ramlade över en amplifix cdfix- kombo i helgen jag plockade upp den och tog med den hem så ingen annan skulle ramla på den det var väl omtänksamt....
rackarns så bra det låter med mina 2212-or kanske skulle börja tänka på att bjuda in lite folk för lyssning .....
lillhövding blev impad storhövding likaså horace och sniff satt och ylade i takt när Getz /Gilbertoplattan Kom på

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 16:03

Vee-Eight skrev:Det finns ju OTL-lösningar också med rör utan sluttrafo... :wink:

Att betala för en kvalificerad utgångstrafo för audiobruk som skall kunna överföra >500W (100 V blir faktiskt 625 W om man skall vara noga, inte 500 W ) även över 40 kHz, och inte minst nedåt 5 Hz (ingen barnlek minsann) kan vara... påfrestande.

Ekonomiskt alltså. :wink:

Om man avstår trafon, men håller kvar i rören, ja då är det en fråga om ström...

Ett motstånd om 8 ohm släpper igenom en peakström om 12,5 A vid en fullt utstyrd förstärkare enligt skissen. En verklig högtalare på 8 ohm är dock inte ett resistivt motstånd.

I praktiken är skillnaden när man spelar musik, inte så stor avseende maxström, men teoretiskt (och förstås även i praktiken, eftersom teorin stämmer) kan faktiskt en högtalare kortvarigt dra mycket mera ström. Oddsen att det skall inträffa ofta under musikspelning är låg dock.

Det finns en gammal DIN norm, som kräver att en högtalares minimumimpedans inte skall understiga 0,8 ggr nominell impedans, vilket kan betyda 6,4 ohm i hela audioområdet för en 8-ohmig högtalare.

En bättre standard är att den inte får understiga 0,7 ggr den nominella impedansen, men inte heller får ha ett medelvärde 10 - 40 000 Hz, understigande den nominella impedansen! Alltså en högtalare med minimumimpedansen över 5,6 ohm, och medelvärdet ligger över 8 ohm.

I verkligheten finns det gott om högtalare som kallas 8 ohm, men som går ned till 3 ohm(!), men låt oss för ett ögoblick bortse ifrån det, och utgå ifrån att vettigare konstruktioner åsyftas när "8 ohm" specificeras som last. Jag utgår ifrån ">8medel/>0,7*8 min".

Då är det ändå så att man faktiskt, på grund av reaktiva effekter, kan hamna på ett peak-ström-behov om i storleksordningen 100*2/5,6 = 35,7 A.

Och nu till uppgiften :P :
Hur många parallellkopplade rör (av typ du själv väljer) i en OTL-förstärkare behövs för att tillgodase detta strömkrav?

Överkurs:
1. Hur mycket kostar dessa rör tillsammans?
2. Hur stor blir tomgångsförlusten, glödströmsförlusten inräknad?

Rätt svar (på alla tre frågor) ger en härlig laktitsrem, att avhämtas i Lahäll. En ätbar alltså. Den som inte gillar lakrits får välja hallon.

Vh, iö

- - - - -

Per Strömgren! (Vilket för övrigt är ett kul namn för en elektroniker, enligt mönstret: Konstruktionen har försetts med 1 ohm Per Strömgren. Förr i tiden var det roligaste namnet Max Gallerström.)

Jag kan inte se att denna tråd innehållit någon argumentation för att det vara bättre förr, inte från min sida i varje fall. Bara att det som var bäst förr var förvånansvärt bra (för den som inte visste det), jämfört med det mesta som görs idag.

Så har det å andra sidan varit i många tider. :wink:

Det som är bäst nu (vilket är en försvinande liten del av allt som görs) är dock bättre än allt som gjorts historiskt. Jag tror det i varje fall.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-06 02:32

Finns det inga rörkonstruktörer som kan räkna på faktiskt? :o

Jax! Morello!

Eller gillar ni inte lakrits bara? :wink:

Vh, iö

Nästa

Återgå till Generellt om hifi