Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Med så många saker man måste instämma i för att passa dina alternativ kommer du nog inte få många svar förutom från de som svarat innan de läser frågan...
IngOehman skrev:Det finns inget vettigt svarsalternativ.
Objektivister är folk som inte fattar att den subjektiva verklighetens upplevelser inte kan beskrivas komplett med enstaka mätdata.
Subjektivister är folk som inte fattar att mätdata har motsvarighet i hörupplevelsen.
Båda titlarna är ju indikativa för folk som inte fattar den komplicerad verkligheten.
Alla vettiga människor är...
IngOehman skrev:Max och Blue:
Kanske ni inte är renodlade subjektivister ändå...
Max_Headroom skrev:Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...
Bill50x skrev:Max_Headroom skrev:Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...
Du menar typ http://www.nosurrender.nu/misc/maxh-sig_short.jpg?
/ B
IngOehman skrev:Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat)
Vikipedia i all ära, men ord som objektivist kan man inte lägga beslag på sådär utan vidare. Bara för att någon (dåre?) väljer att använda det övergår inte definitionsrätten med automatik till personen ifråga.
Vh, iö
BRUK: filos.
BETYDELSE: om uppfattningen att grunden till ett omdömes sanning ligger hos objektet l. att det finns objektiva l. allmängiltiga etiska värden.
Nattlorden skrev:Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden.
razor skrev:IngOehman skrev:Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat)
Vikipedia i all ära, men ord som objektivist kan man inte lägga beslag på sådär utan vidare. Bara för att någon (dåre?) väljer att använda det övergår inte definitionsrätten med automatik till personen ifråga.
Vh, iö
Självklart ska man alltid vara kritisk, inklusive mot sådant man läser på t ex Wikipedia. Det var dock endast ett exempel, den som googlar efter objektivism kommer inte att ha några svårigheter att hitta andra sidor. Objektiviströrelsen började dessutom redan på 60-talet, så jag gissar att de var före hifisubjektivisterna med god marginal.
Det handlar inte om att finna en balans och sedan identifiera mittpunkten mellan två ytterligheter - utan det handlar om att sträckas sig hela vägen mellan ytterligheterna, och även i imaginära vinkelräta riktningar, och in i högre dimensionssystem också för den delen.
Jag har märkt att det är många här på forumet som är väldigt noga med att språkbruket håller hög klass. Det är bra eftersom språkbruket faktiskt håller väldigt hög klass just tack vare dessa ovanligt vänliga språkpoliser.
Användare som besöker denna kategori: Ted_B och 15 gäster