Är du en "objektivist"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är du en "objektivist"?

Omröstningen slutade 2005-09-12 16:02

1. Ja, till 100%
0
Inga röster
2. Ja, nästan helt.
15
36%
3. Ja, mer än subjektivist i alla fall
13
31%
4. Nej, jag är mer åt subjektivthållet
9
21%
5. Nej, jag är nästan helhjärtat subjektivst
4
10%
6. Nej, för tusan!
1
2%

Antal röster : 42

Användarvisningsbild
PerStromgren

Är du en "objektivist"?

Inläggav PerStromgren » 2005-09-05 16:02

Nu ska jag våga mig på något jag funderat på ett tag. Jag skulle vilja veta hur stor del som anser sig vara "objektivist" respektive "subjektivist". Denna mätning är ju givetvis subjektiv (!), men jag har tänkt att försöka kalibrera skalan genom att beskriva nivåerna 1 (100% "objektivist") till 6 (100% "subjektivist")sålunda:

1. Köper aldrig någon produkt utan att ha blindtestat mot något billigt från SIBA. Mätningar säger allt. Basta.

2. Säger att elektronik låter tillräckligt bra om den är helt tranparent. Det finns ingen skillnad på olika komptenet gjorda CD-spelare. Dito för förstärkare. Specialkablar behövs ej. Köper ändå apparater ibland mot sin övertygelse.

3. Köper ibland dyra grejor "för säkerhets skull". Tror inte riktigt på att alla förstärkare låter lika, trots mätningar.

4. Kan tänka sig att köpa rörförstärkare och CD-spelare som "låter bra".

5. Köper dyra kablar. Använder diverse "tweaks" som inte kan förklaras ha någon inverkan på ljudet. Tycker att blindtester inte fungerar. Det kan finnas skillnader i ljudet, trota att två appareter inte går att skuilja åt med moderna mätningar.

6. Har CD-spelare som kostar tio gånger så mycket som högtalarna. Köper på inrådan av TAS och M. Fremer. Hatar blindtester. Kan inte leva utan Shakti-stenar. Mätningar är enbart slöseri med tid. Basta.

Ta inte för hårt på mina beskrvningar, huvudsaken är att skalan kan förstås på något vettigt sätt.

Själv är jag typ 2, vilket kanske påverkar min nivå-beskrivningar...

Jag tror stenhårt på att det inte finns skillnader i apparater som inte kan mätas fram. Jag lever inte alltid som jag lär, därav inte nivå 1.

Per.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 16:09

Med så många saker man måste instämma i för att passa dina alternativ kommer du nog inte få många svar förutom från de som svarat innan de läser frågan...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-09-05 16:12

Nattlorden skrev:Med så många saker man måste instämma i för att passa dina alternativ kommer du nog inte få många svar förutom från de som svarat innan de läser frågan...

Ja, det kanske var korkat. Ett bra tips är att inte läsa då! :)

Per.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-05 16:20

Jag valde att inte svara då inget av alternativen riktigt passar.

Jag är 100% subjektivist när jag lyssnar på musik.
Jag är 100% objektivist när jag lyssnar på anläggningen.

Så, det hänger på vad jag lyssnar på :wink:
- Militant slacker

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-09-05 16:25

Inte svarat heller:
jag är ingen -ist.
I'm not a complete idiot... Some parts are missing

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 16:31

Jag har en egen idé, som jag anser vara den bästa. Sök på Max Headrooms princip. Objektivismen är att bara gå halvvägs, men den är en nödvändig bit på vägen.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 16:37

Det finns inget vettigt svarsalternativ.

Objektivister är folk som inte fattar att den subjektiva verklighetens upplevelser inte kan beskrivas komplett med enstaka mätdata.

Subjektivister är folk som inte fattar att mätdata har motsvarighet i hörupplevelsen.

Båda titlarna är ju indikativa för folk som inte fattar den komplicerad verkligheten.

Alla vettiga människor är anti-objektivister, samt anti-subjektivister, men helhetsseende. Är man det tillämpar man både objektiva och subjektiva element.

De subjektiva har man närkontakt med, eftersom de är vad man upplever, medan de objektiva är de som gör att man kan förstå det man upplever. Användaren behöver inte "agera objektivt", man kan förstås vara intresserad av att någon annan har gjort det tidigare, eftersom många hifi-lyssnare gör det ur ett ursprungsintresserat perspektiv.

Säg att man dricker en wiskey från destilleriet ABC.

Den som agerar i sanning subjektivt struntar i om det man blir bjuden på är en förfalskning. Han är bara intresserad av att dricka för upplevelsen.

Den som agerar i sanning obektivt är mera intresserad av att se en analys av vad den innehåller (och en förfalskning är förstås helt oacceptabelt då).

En komplett människa som inte kännetecknas av någon av de två inskränktheterna, vill förstås veta, förstå och uppleva. Han tycker troligen att det är både intressant att få smaka hur den smakar, och en njutning att få smaka den.

När man använder sig av sin hifi-apparatur är man (förhoppningvis) till stor del subjektiv, men glädjen (för andra än subjektivister) är delvis beroende av även objektiva egenskaper (att inte fonogrammen är förrängda, eller i värsta fall till och med förfalskade). Jag kan ju exempelvis vara nyfiken på hur Frank Sinatra låter. Då vill jag höra det.

Vh, iö

- - - - -

PS. Den som tror att jag förespråkar den gyllene medelvägen i detta fall misstar sig.

Det handlar inte om att finna en balans och sedan identifiera mittpunkten mellan två ytterligheter - utan det handlar om att sträckas sig hela vägen mellan ytterligheterna, och även i imaginära vinkelräta riktningar, och in i högre dimensionssystem också för den delen.

Jag uppehåller mig alltid i alla dimensioner samtidigt, brukar jag säga. Varje punkt mellan ytterligheterna är ju lika begränsad som ytterligheterna själva.

Mer om detta kan man läsa i mitt manifest.

PPS. En intressant sociologisk sak är att Subjektivister ofta är mycket otrevliga mot mig, medan Objektivister nästan aldrig är det. Trots att jag tycker de är i stort sett lika inskränkta bägge två. :o

Hmmm. Kanske är det så att Subjektivisterna är lite mera inskränkta ändå? Objektivisterna blir ju för det mesta nyfikna när de blir emotsagda, medan subjektivisterna bara blir arga, som om den är rädda att deras värld skall kollapsa...

Skillnaden tycks vara att de som är öppna för objektiv kunskap (studenter på tekniska högskolor till exempel) lätt "av misstag" har drillats att bli inskränkta objektivister (vilket ändå är en öppen gräns så länge de är nyfikna), medan de som inte är öppna för objektiv kunskap finner trygghet i subjektivismen, med övertygelsen att den ger dem immunitet mot ifrågasättbarhet. Ofta tycks subjektivister anse sig vara ifrågasatta även när de blir frågade saker i all vänlighet, helt utan ifrågasättandeingredienser.
Senast redigerad av IngOehman 2005-09-05 17:07, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-09-05 16:38

Jag tycker dina definitioner av hur man får vara för att svara ett visst alternativ, definitivt inte stämmer in på mig, inte något av alternativen!

T.ex. skulle jag väl helst vilja svara någonstans på den övre delen av dina alternativ. Men som du formulerat t.ex. alt 2, så är det ganska enkelt att i blindtester visa att det påståendet inte stämmer. "Kompetent gjort" kan innebära väldigt många saker nämligen.
Alt 1 är ju väldigt konstigt formulerat. Jag har svårt att tänka mig att en person som svarar på alternativ 1 är intresserad av ens någon produkt ur SIBA-sortimentet när det gäller ljudapparatur.
Alt 3, nä det är klart vem tror att alla förstärkare låter lika? Blindtester kan lätt visa att det finns hörbara skillnader mellan förstärkare, även om de ofta är relativt små om det gäller s.k. "god" elektronik. Rörpytsar får väl antas undantagna...
Alt 4-5 har jag inga kommentarer till. jag är nog ingen sådan människa, men förmodligen tänker de som röstar på dessa alternativ inte precis som du har föreslagit heller.

Jag vågar inte svara helt enkelt!
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 16:43

IngOehman skrev:Det finns inget vettigt svarsalternativ.

Objektivister är folk som inte fattar att den subjektiva verklighetens upplevelser inte kan beskrivas komplett med enstaka mätdata.

Subjektivister är folk som inte fattar att mätdata har motsvarighet i hörupplevelsen.

Båda titlarna är ju indikativa för folk som inte fattar den komplicerad verkligheten.

Jag håller inte med. Subejtivist kan man ju vara fast man precis "fattar att mätdata har motsvarighet i hörupplevelsen". Bara det att man själv vill påverka hörupplevelsen på ett sätt man själv behagar, just då. Kanske inte alls som den som skapade verket hade tänkt.

Alla vettiga människor är...

Vem avgör vilka som är vettiga, du eller Max Headroom? Kanske någon helt annan?

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-05 16:53

Öhman: "Subjektivister är folk som inte fattar att mätdata har motsvarighet i hörupplevelsen."

Nja... jag skulle nog vilja påstå att jag är lagd åt subjektivisthållet, men jag är i högsta grad medveten om att mätdata påverkar hörupplevelsen (dock på mycket varierande sätt, och i varierande omfattning, och inte alla mätdata).

Men... i övrigt tycker jag att det var ett klokt och nyanserat inlägg!

:)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 17:10

Max och Blue:

Kanske ni inte är renodlade subjektivister ändå... :wink:

Som jag skrev innhåller ju varje vettig människas värdsbild BÅDE objektiva och subjektiva element. Att ha vissa subjektiva infallsvinklar gör ingen till subjektivist (-ism definieras ju av frånvaron av sin motsats. I detta fall objektiva element, inte förekomsten av subjektiva. På samma sätt som en nykteriskt inte är en person som är nykter bara ibland, utan en som ALDRIG dricker sprit).

Även jag vill färga visst programmaterial, jag har till och med skrivit flera artiklar om hur man i vissa fall bäst kan göra det, och konstruerat apparater som byggprojekt ägnade just åt detta. Och jag är definitivt inte varken subjektivist eller objektivist. 8)

Snarare både och, och allt däremellan, även i imaginära riktningar och in i oväntade dimensioner. :P

Vh, iö

- - - - -

PS. Förhoppningsvis finns det knappt några renodlade subjektivister och objektivister överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-09-05 17:26

hmm jag vill att anläggningen objektivt sett ska mäta fruktansvärt bra (speciellt låg dist), å från det utgå från en subjektiv musik upplevelse...hmm kan man säga så :D exvis rummet kommer jag pyssla med tills jag tycker att det är njutbart :wink: men anläggningen skulle jag aldrig köpa för att den har ett visst "sound"

Användarvisningsbild
Blue

Inläggav Blue » 2005-09-05 17:32

Öhman: "Kanske ni inte är renodlade subjektivister ändå.."

Precis, åtminstone inte enligt den definition du använde ovan. Därför skriver jag också att jag är "lagd åt subjektivisthållet".

Sedan en sak till...

"PPS. En intressant sociologisk sak är att Subjektivister ofta är mycket otrevliga mot mig, medan Objektivister nästan aldrig är det. Trots att jag tycker de är i stort sett lika inskränkta bägge två."

Jag tror ju att det finns ett samband här, med hur man själv agerar. Om jag möts av en otrevlig ton, svarar jag ofta med en otrevlig ton. Om jag möts av en trevlig ton, svarar jag alltid med en trevlig ton. Tror det gäller dom flesta, även om det såklart finns riktiga sursillar, i bägge lägren.

:)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-05 17:38

IngOehman skrev:Max och Blue:

Kanske ni inte är renodlade subjektivister ändå... :wink:

Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...

Kan meddela att Noolom, eller motsvarande, ingår som en del i den principen.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-09-05 17:43

Svarade på alt 2 utifrån svarsalternativen och inte texten.

Det är klart att jag är objektivist. Förutom när det subjekitvt finns ett alternativ som låter objektivare 8)
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 17:47

Margaux - det där var signaturmaterial på den raden. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-09-05 17:53

Max_Headroom skrev:Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...

Du menar typ http://www.nosurrender.nu/misc/maxh-sig_short.jpg?

/ B

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-09-05 17:58

Bill50x skrev:
Max_Headroom skrev:Det har du helt rätt i, i alla fall vad gäller Max. Tyvärr sitter jag lite trångt tidsmässigt, så jag hinner inte gå in på några djuplodande disktioner nu, men sök på "max headrooms princip" och du skall finna...

Du menar typ http://www.nosurrender.nu/misc/maxh-sig_short.jpg?

/ B

Så lustigt, jag känner den MaxHeadroom...
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-05 18:05

för ordningens skull vill jag påpeka att Objektivist inte riktigt betyder det ni tror. Det brukar vara förbehållet anhängare av Ayn Rands filosofi. Fö en väldigt otrevlig filosofi som i stort är samma som den Church of Satan eller Mr Crowley en gång predikade "thou what you wilt shall be the whole of the law"

Vad det korrekta ordet är kanske nån annan kan upplysa om.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-09-05 18:07

Här har vi ett ord som nästan ingen vet vad det betyder. Objektivist är en filosofisk inriktning, och objektivister är anhängare av filosofen Ayn Rand.

Ni som svarat ja på frågan kan här se vad det är ni sagt ja till..

http://en.wikipedia.org/wiki/Objectivist_philosophy

Som synes stämmer en delmängd av objektivistens åsikter in på hifivarianten, men långt ifrån allt.. hoppas jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-09-05 18:08

Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-09-05 18:12

Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat :wink: )

Vikipedia i all ära, men ord som objektivist kan man inte lägga beslag på sådär utan vidare. Bara för att någon (dåre?) väljer att använda det övergår inte definitionsrätten med automatik till personen ifråga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
razor

Inläggav razor » 2005-09-05 18:15

IngOehman skrev:Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat :wink: )

Vikipedia i all ära, men ord som objektivist kan man inte lägga beslag på sådär utan vidare. Bara för att någon (dåre?) väljer att använda det övergår inte definitionsrätten med automatik till personen ifråga.

Vh, iö

Självklart ska man alltid vara kritisk, inklusive mot sådant man läser på t ex Wikipedia. Det var dock endast ett exempel, den som googlar efter objektivism kommer inte att ha några svårigheter att hitta andra sidor. Objektiviströrelsen började dessutom redan på 60-talet, så jag gissar att de var före hifisubjektivisterna med god marginal.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-09-05 18:21

I SAOB finns följande att läsa:

BRUK: filos.

BETYDELSE: om uppfattningen att grunden till ett omdömes sanning ligger hos objektet l. att det finns objektiva l. allmängiltiga etiska värden.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-09-05 19:13

Nattlorden skrev:Style - Samma ord kan mycket väl betyda olika saker i olika sammanhang, tror det är ganska så uppenbart att din upphittade variant, som de flesta av oss troligen och lyckligen varit fullständigt ovetande om, inte är applicerbar på denna tråden. :wink:

absolut men termen objektivist återfinns i alla av de filosofiska uppslagverk jag lite snabbt kollade i i samma betydelse som den på wikipedia som razor hittade så det är inte ett helt okänt begrepp.

Jag skulle tippa på att en mer korrekt term är Rationalist eller mer klumpigt Reduktionistisk rationalist
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2005-09-05 19:23

razor skrev:
IngOehman skrev:Man skall inte tro blint på något. I synnerhet inte på sådant man hittar på internet. (det jag skriver här inkluderat :wink: )

Vh, iö

Självklart ska man alltid vara kritisk, inklusive mot sådant man läser på t ex Wikipedia. Det var dock endast ett exempel, den som googlar efter objektivism kommer inte att ha några svårigheter att hitta andra sidor. Objektiviströrelsen började dessutom redan på 60-talet, så jag gissar att de var före hifisubjektivisterna med god marginal.

Har för mig att Ayn Rands "Atlas Shrugged" skrevs så tidigt som 1947, den boken ligger nog som grund för hennes tyckanden om Objektivism. Kan ha fel om årtalet, men defintivt före HiFi blev ett begrepp i alla fall, kan kolla i bokhyllan (med risk för att bli betraktad som satanist...) :wink:

Användarvisningsbild
IHiFi

Inläggav IHiFi » 2005-09-05 19:36

Nu sticker jag in huvudet här i bastun och andas lite hetluft. :wink:

Jag har märkt att det är många här på forumet som är väldigt noga med att språkbruket håller hög klass. Det är bra eftersom språkbruket faktiskt håller väldigt hög klass just tack vare dessa ovanligt vänliga språkpoliser. I det här sammanhanget tycker jag dock att det är lite onödigt att omdefiniera ordet objektivist när perstromgren presenterat en defenition i trådens första inlägg. Diskussionen flyter på bättre utan konstanta omdefinitioner. Självklart är det bra att stämma av om man upptäcker att den man diskuterar lägger helt annan betydelse i begreppen... Man får i det här fallet söka IÖ:s avsaknad av medelväg tror jag. ;)

Jag tycker att perstromgrens frågeställning är mycket intressant. Att döma av de hifientusiaster jag träffat är frågan ett vikigt attribut i processen att identifiera sig själv som hifientusiast (har ni klarat ut hur man skriver kombinationer av ord där "hifi" ingår?). Var man hamnar på skalan eller vilka delar av argumenten man har lättast att ta till sig beror enligt mig på fler saker än om man har upptäckt någon sanning (absolut eller subjektiv). Några exempel kan vara vilka influenser man fått genom olika medier, karismatiska personer som influerat en, grupptillhörighet, tilltron till de egna erfarenheterna, förmågan att finna information som håller för lite källkritik och möjligheterna att ta del av den information som finns tillgänglig.

Själv känner jag igen mig i IÖ:s förhållningssätt.
Det handlar inte om att finna en balans och sedan identifiera mittpunkten mellan två ytterligheter - utan det handlar om att sträckas sig hela vägen mellan ytterligheterna, och även i imaginära vinkelräta riktningar, och in i högre dimensionssystem också för den delen.

Jag trivs inte med att lura i folk att mina ståndpunkter är alltigenom korrekta eftersom jag ofta kommer på mig själv med att ha fel. :D När det gäller ljudåtergivning i hemmiljö är jag (som oftast) inte helt klar med min ståndpunkt men jag röstade på alternative 4. Jag har inget problem med de lite överdrivna schablonerna (det var så jag uppfattade beskrivningarna) eftersom överdrifter ofta är lätta att tolka, jag tror mig förstå vad som menas.

Senare kanske jag motiverar mina åsikter, nu tar jag en paus från tangenterna. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-05 20:10

Jag försöker säkerställa och förklara det jag tycker (subjektivt) med objektiva metoder när det går.

Det svåra är när det inte går eller är för jobbigt och då går jag på magkänslan. Men magkänslans träffsäkerhet har säkert utvecklats med feedback från de objektiva metoderna.

Sen är ju inget rent objektivt eller subjektivt, men det är en annan bissniss.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2005-09-05 20:30

Varför finns ej ett alterna tiv för en som mig för? Jag bedömmer ju BÅDE prestanda samt lyssningsmässigt.

Så jag är ju både subjektiv samt objektiv.

Jag tror aldrig jag köpt en stärkare tex via text en tidning eller dyligt skrivit för att ta ett exempel..

Sen en markering... Kablar.. Ett av tingen som ALLTID benäms såsom Dyrkablar...

Det finns folk som tex mig som mera talar om OLIKA konstruktioner. INTE om pris... bara en markering där.
Tycker ordet så ofta används fel här.. Mina kablar tex kostar inte stort mer än tex nagrefs kablar.. Jag har inte sett någon säga "dyrkablar om nagrefs kablar här... Så lite tänkvärt sätt att INTE bunta ihop subjektiva såsom endast som handlar dyrt...

Man kan vara BÅDA delarna utan att det direkt är motsägelsefullt anser jag. :)

Jag kan tyvärr inte kryssa nåt av alternativen då inget passar ens nära mitt synsätt..

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2005-09-05 21:39

Jag har märkt att det är många här på forumet som är väldigt noga med att språkbruket håller hög klass. Det är bra eftersom språkbruket faktiskt håller väldigt hög klass just tack vare dessa ovanligt vänliga språkpoliser.

8O Jag anser att det är mycket dåligt med språkpoliser, då det finns folk som har problem med stavning pga olika orsaker bla dysleksi som faktiskt är ett handikapp. Så dessa språkpoliser är inte det minsta trevliga i sin jakt på att tracka ner på folk.
Om det nu är så viktigt att kunna stava rätt, så kanske man ska skriva in det i stadgarna för forumet att det är ett krav för att få medlemskap här.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi