Skona grannen och samvetet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ix

Skona grannen och samvetet

Inläggav Ix » 2005-09-16 00:41

Jag ska flytta från villa till lägenhet och behöver tips på hur jag fortsatt ska kunna njuta av musik med hyfsad ljudnivå.

Huset jag flyttar till har betongstomme, som sägs transportera ljud alltför väl och lägenheten i fråga är lagd med träparkett. Grannar över, under och åt sidan, men ena väggen av vardagsrummet gränsar till mitt eget kök och en annan ut mot gården.

Hur ska jag göra för att minimera ljudspridningen till andra lägenheter?

Har för närvarande mina golvhögtalare ståendes på betongplattor av modellen "trädgårdsplattor". Vikt ca 15 kg styck. Högtalarna har spikes:en monterade mest för att högtalarna står stabilt och bra då. Betongplattorna i sin tur ligger på självhäftande möbeltassar.

Bild

Har funderat på att komplettera med en gummimatta för verkstadsgolv som sägs "ljuddämpa och isolera".
Kostar 49 kr på Jula vilket är ungefär vad min budget klarar.

Bild

Tanken är förstås att så mycket som möjligt frikoppla högtalaren mekaniskt från bostadshusets betongstomme. Den fjädrande mattan och betongplattan hoppas jag tar upp högtalarens vibrationer. En vettig tanke?

I sådana fall. Ska jag lägga gummimattan mellan golv och betongplatta, eller mellan högtalare och betongplatta?

Alla kommentarer på min idé, samt tips i allmänhet, är synnerligen varmt välkomna!

Tack tack!!

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2005-09-16 00:58

SD-fötter?

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-09-16 01:11

Mmm...läste precis en tråd lite längre ner där debatten gick het om SD-fötter. Förstod dock inte riktigt syftet med dem.

Jag är inte i första hand ute efter bättre ljudåtergivning (tänka sig!) utan endast att inte ljudet ska sprida sig till grannarna.
Är SD-fötter det bästa för mig?

Om jag inte köper SD-fötter, vad är det näst bästa?
Betongplatta + Gummimatta från Jula kanske? :wink:
Eller gjuta egna fötter av byggsilikon? 8)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-16 07:31

Vet inte varför du är skeptiskt till SD-fötterna. Det löser det problem du vill ha löst. Hade det varit en industriapplikation som skulle lösas, hade det inte funnits lika mycket tyckande.... Att sedan SD-foten är sprungen ur en industriapplikation är en annan sak. Det finns ett alternativ till som du kan funderar över. Häng högtalarna från taket!

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-09-16 09:19

Jag skulle ABSOLUT köpa en SD-fot ! Eller ja, flera stycken, eftersom det behövs flera.

Ingen aning va de kostar dock !
NN

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 09:31

Max spekulerar en fredagmorgon: Jag skulle tro att den absoluta erparten av ljdöverföringen till grannarna sker genom den akustiska energin. Vad du har under högtalarlådorna spelar knappast någon strre roll, även om det förståss är en förbättring.

Rummet kommer troligen låta väldigt skärlligt och illa, särskilt om det är glest möblerat. Kontakta din akustiker fr att få tips om lämpliga absorbenter och placering av dessa. Detta kostar en slant men kommer med all sannolikhet att bli den största ljudförbättring du gjort, någonsin. Särskilt om man räknar förbättring/krona.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-09-16 10:50

Lite sund skepsism har väl aldrig någon dött av? :D

Men det blir nog SD-fötterna i alla fall. Har läst en del om de nu och det verkar vara en seriös produkt med en marknadsföring ovanligt befriad från buzzwords.

Herr Huvudrums filosoferande är nedslående. Har verkligen inte råd att kontakta "min akustiker". :(
Mitt mål är som sagt INTE att i första hand att höja lyssningskvaliteten, utan att minska ljudspridningen till övriga boende.

Finns det inga enkla och billiga tips för den vanlige medelmannen?
Då menar jag inte lärobokslösningar i stil med att montera upp plywoodskivor på reglar över hela väggarna...

Har bland annat klurat ut själv (jojomen!) att jag ska kontrollera att ytter- och innerdörr till trapphuset har rejäla och välfungerande tätningslister.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-09-16 11:36

Har funderat på att komplettera med en gummimatta för verkstadsgolv som sägs "ljuddämpa och isolera".

Testa 49kr's prylen !

Lätt att säga att Sd foten löser dina problem men är det verkligen nån som testat att använda Sd foten i samma syfte som dig ?

Mvh

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 11:45

guru skrev:

Testa 49kr's prylen !

Lätt att säga att Sd foten löser dina problem men är det verkligen nån som testat att använda Sd foten i samma syfte som dig ?

Mvh

Man måste inte testa allt. Den som känner till SD-fotens egenskaper och högtalarnas vikt kan helt enkelt räkna ut hur mycket vibrationer som överförs och var man har resonansfrekvenserna. SD-fötterna finns att köpa i olika viktklasser och köper man till "sin" viktklass så kommer det att bli bra.

Användarvisningsbild
guru

Inläggav guru » 2005-09-16 11:55

Man måste inte testa allt. Den som känner till SD-fotens egenskaper och högtalarnas vikt kan helt enkelt räkna ut hur mycket vibrationer som överförs och var man har resonansfrekvenserna. SD-fötterna finns att köpa i olika viktklasser och köper man till "sin" viktklass så kommer det att bli bra.

Nej man behöver inte prova allt men världen skulle bli bra tråkig om ingen prova nått...

Vad kostar Sd foten ?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Skona grannen och samvetet

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-16 13:40

Ix skrev:Tanken är förstås att så mycket som möjligt frikoppla högtalaren mekaniskt från bostadshusets betongstomme. Den fjädrande mattan och betongplattan hoppas jag tar upp högtalarens vibrationer. En vettig tanke?

Det var detta mitt förra svar syftade på. Den "fjädrande" mattan är alldeles för hård för att absorbera lägre frekvenser och det är de som är mest störande för grannarna. "Akustisk" överföring mellan lägenheterna är svårbekämpad. Det ska helst till "ett rum i rummet" avfjädrat från omvärlden. De siffror på dämpning man ser för mera konventionella ljuddämpande väggar (dubbelgips+mineralull+luftspalt+befintlig vägg), gäller endast vid högre frekvenser. Lägre blir inte speciellt dämpade.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-16 13:45

Ännu värre blir det väl i dom flesta lägenheter: Tapet - betong - tapet. Det är väggen det. Isolering eller lägenheterna verkar vara myvket ovanligt. Det har inte funnits så att det har märkts i några av dom hus jag har bott i.

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2005-09-16 15:35

Mina tidigare högtalare stod på SD-fötter, de lät bra på sådana och jag tror nog att de hjälpte till att dämpa stomljud också. Men de högtalare jag har nu låter faktiskt bättre på spikes (ja det är en påtaglig skillnad, jag har provat, min fru tycker som jag och hon är fullständigt ointresserad av olika skolor om vad man ska ha under, så det så...). Vi bor i ett lyhört innerstadshus från 1880-talet helt utan isolering med träbjälklag. Jag är övertygad om att vårt musiklyssnande hörs till grannarna. Vi hör när de pratar högt och ser på TV. Ingen har dock klagat, kanske för att vi aldrig spelar senare än 22:12 ungefär (då vi upptäcker att, aj då, klockan är över tio!). Vi kan spela rätt så högt ibland, men, som sagt, det accepteras. Jag tror förstående grannar är det bästa man kan ha, gärna såna som bullrar lite själva också, så det blir ömsesidigt.

En faktor i sammanhanget är att olika sorters musik stör på olika sätt. Monotona basgångar (s k "dunka-dunka") är oerhört störande, medan mer dynamisk musik med kraftiga attacker då och då accepteras bättre av många.

Slutsats: Tycker du att det låter bra med SD, använd det. Annars icke. Och spela aldrig sent (utom vid nån enstaka fest, men då varnar man innan)!

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-09-16 16:26

Min erfarenhet är att betong dämpar ganska bra. (Beroende på tjocklek förstås.)

Jag skulle nog ha följande åtgärdslista, i prio-ordning:

1. Täta alla öppningar och springor. T ex köpa nya tätningslister till förnster o dörrar, göra ljuddämpande huvar till ventiler, m m.

2. Kolla om det finns tunna väggar någonstans. Även i betonghus händer det att någon vägg till grannen kan vara gjord av bara gipsskivor på reglar. Och iband kan det finns kabel-, rör- och ventilationstrummor klädda bara med gipsskivor som kan leda ljud till grannarna.

3. Försöka se till att eventuella "medsvängande" ytor som trägolv eller innertak är tillräckligt dämpade eller isolerade från ljudkällan.

4. Dämpa i lägenheten med hjälp av tjocka mattor, stoppade möbler osv. Om det går för sig.

5. Placera ut ljudfällor typ helmholz eller inplastade mineralullsbalar.

6. Bygga extra isolerande väggar, golv eller tak. Knappast värt jobbet, tror jag...
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-09-17 17:35

Oj, vad roligt. Här har diskussionen varit igång medan man sov. :)

Golvmatta eller SD-fötter, oavsett vilket så verkar ni ju överens med mig om att nån slags fjädring torde hjälpa något. Förmodligen blir det SD-fötterna för min del - eller båda! Men då kvarstår en fråga...

Hjälper betongplattan något?

Vad jag lärt mig tidigare så är hög massa det som stoppar ljud bäst. Det liksom sväljer rörelsemängd och svänger inte med. Men på nåt sätt känns det ju inte rätt eftersom betongstommen i hus transporterar ljud så bra. Beror detta på att materialet inte rör sig i stort utan att de enskilda molekylerna "svänger" runt sina jämviktslägen?

Alltså...vad är vettigast?
    Högtalare - SD-fötter - Parkett
    Högtalare - SD-fötter - Betongplatta - Parkett
    Högtalare - SD-fötter - Betongplatta - Jula-matta - Parkett

Eftersom väldigt många tipsar om att lägga betong-/marmorplattor under högtalare och subwoofers har jag lite svårt att utan goda argument släppa tanken på att de gör nytta.

Stort tack för alla era insiktsfulla kommentarer! :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-17 17:50

Ix skrev:Hjälper betongplattan något?

Rita ett ekvivalentschema så förstår du! :wink:

Jo, plattan borde hjälpa. Du skulle tom kunna lägga SD-fötter både under och över betongplattan, då har du byggt ett 3:e ordningens mekaniskt lågpassfilter. Visste man massan på plattan och fjädringskonstanten och dämpningen i fötterna så kunde man räkna ut dämpningen också.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
sztation

Inläggav sztation » 2005-09-17 20:55

Kan du , så prova:
Högtalare - Parkett - SD-fötter

Det torde vara ganska ok
:wink:

Användarvisningsbild
Ix

Inläggav Ix » 2005-09-18 11:59

Hujedamig, ekvivalensschema, ja, det borde jag ju göra!

Pinsamt nog har jag glömt mycket (läs ev: "det lilla jag förstod") av elektroakustiken... :oops:
Men du säger alltså att det resulterar i ett lågpassfilter? Då gör det troligen ingen nytta för de (för grannen påfrestande) basfrekvenserna?

Tack alla!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-09-18 14:30

Ix skrev:Hujedamig, ekvivalensschema, ja, det borde jag ju göra!

Pinsamt nog har jag glömt mycket (läs ev: "det lilla jag förstod") av elektroakustiken... :oops:
Men du säger alltså att det resulterar i ett lågpassfilter? Då gör det troligen ingen nytta för de (för grannen påfrestande) basfrekvenserna?

Tack alla!

:) Jo, jag skojade lite med dig...

Så här blir det:

Bild

Det blev tom ett 4:e ordningens lågpassfilter om man tar med lådans massa och ser överföringsfunktionen från kraft från konen till kraft mot golvet.

Längst till höger sitter impedansen för golvet (inte utritad), och den är oftast men inte alltid stor.

Om man vill dämpa basen får man se till att överfunktionen för lågpassfiltret har dämpat tillräckligt mycket redan i basen, dvs lågpassfiltret ska ha en brytfrekvens under kanske 20 Hz. För att lyckas med det ska massorna vara stora och fjädringarna vara mjuka. Dämpningen i fötterna (R1 och R2) ska dessutom vara avpassad så att det inte bildas höga Q-värden i överföringsfunktionen, för då kan ju vissa frekvenser tom förstärkas av konstruktionen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Generellt om hifi