Huset jag flyttar till har betongstomme, som sägs transportera ljud alltför väl och lägenheten i fråga är lagd med träparkett. Grannar över, under och åt sidan, men ena väggen av vardagsrummet gränsar till mitt eget kök och en annan ut mot gården.
Hur ska jag göra för att minimera ljudspridningen till andra lägenheter?
Har för närvarande mina golvhögtalare ståendes på betongplattor av modellen "trädgårdsplattor". Vikt ca 15 kg styck. Högtalarna har spikes:en monterade mest för att högtalarna står stabilt och bra då. Betongplattorna i sin tur ligger på självhäftande möbeltassar.
Har funderat på att komplettera med en gummimatta för verkstadsgolv som sägs "ljuddämpa och isolera".
Kostar 49 kr på Jula vilket är ungefär vad min budget klarar.
Tanken är förstås att så mycket som möjligt frikoppla högtalaren mekaniskt från bostadshusets betongstomme. Den fjädrande mattan och betongplattan hoppas jag tar upp högtalarens vibrationer. En vettig tanke?
I sådana fall. Ska jag lägga gummimattan mellan golv och betongplatta, eller mellan högtalare och betongplatta?
Alla kommentarer på min idé, samt tips i allmänhet, är synnerligen varmt välkomna!
Tack tack!!