Självklart är det bra om man kan sälja skiten, så blir ju förstärkaren billigare, men som sagt så var det inte det jag ville diskutera!
Jag läste testet i MoLt jag också, och nu undrar jag om jag skulle slå till!
Mina högtalare är ett par INO piP, och jag kan ju inte påstå att jag saknar effekt precis, men signalen skulle kanske bli bättre med Denon M-33, dessutom är det ju trevligt att kunna bli väckt av musik på morgonen i stället för av en obehaglig väckarklocka!
Nu har jag ju en CD-spelare som är mogen för museet, nämligen Philips CD 160.
Förstärkaren, Yamaha AX-492 är dock betydligt nyare, och har om man skall tro på specifikationerna klart högre effekt än D-M33, men den kan ju naturligtvis vara sämre på andra sätt.
Nu hittar jag inte manualen men på Internet httade jag följande, för Yamaha AX-492 alltså!
Technische Daten:
2 x 120 W (4Ohm) bzw 2 x 85 W (8Ohm) gem. DIN
Minimale Sinusleistung an 8 Ohm bei 20 Hz-20 kHZ, 0,019% Klirgrad: 2 x 85 W
Minimale Sinusleistung an 8 Ohm bei 20 Hz-20 kHZ, 0,038% Klirgrad: 2 x 100 W
Dynamikleistung pro Kanal an 8/6/4/2 Ohm: 130/150/185/220W
Maße: 435x151x391
Gewicht: 9.6 kg
Frågan är, skulle jag märka någon skillnad!
Sedan är det ju så att jag gärna skulle skaffa pi60, och visserligen är känslighetsangivelsen högre än för piP, men pi60 har 8 Ohm impedans.
Ing.Öhman skriver att han vid mätning med 8 Ohm resistiv last fick 23 W i en kanal
Känsligheten för pi60 är angiven som: 88 dB-2,83 V.
Mina uppskattningar kanske är helt uppåt väggarna, och då får någon gärna tala om det, alltså hur jag räknar, jag är inte så skicklig på sånt här nämligen.
Om man nu skulle säga att pi60 håller sig på 8 Ohm vid alla frekvenser och man inte pressar förstärkaren till mer än 16 W, då borde det väl i grova drag ge en maximal ljudstyrka på 106 dB för båda högtalarna tillsammans på en meters avstånd, eller har jag räknat totalt fel?
106 dB är i och för sig förbannat starkt, men hur ren blir signalen när förstärkaren får jobba så hårt?
Eller är det bara när den klipper som det låter dåligt?
Och i så fall, kommer den att klippa?
Jag kan tillägga att jag är inte den som brukar blåsa av öronen precis
Vh