fråga ang. strömkabel !

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
kula

fråga ang. strömkabel !

Inläggav kula » 2005-11-14 16:44

Undrar var den viktiga delen för en strömkabel är. Är det viktigt att kabeln går direkt in i vägguttaget eller är det ok att sätta den i en förlängningskabel? Frågar eftersom en kompis vill sälja sin och längden räcker inte riktigt till.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-11-14 16:53

Det funkar bra med en förgreninsdosa före finkabeln. Det blir skillnad ändå. Min erfarenhet.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: fråga ang. strömkabel !

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-11-14 18:12

Det beror helt på vad du lägger i begreppet "viktigt".

Själv kör jag el via ett flertal förgreningsdosor i serie. Somliga som är inne i kabeltwekande tycker det ser helt fruktansvärt ut. Men det lider ju inte jag av precis! Det jag ser till är att välja jordat eller ojordat beroende på användningsområde, samt se till att hålla nätkablarna borta från signalkablar för att minimera brum.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-14 19:01

Det återstår att någon i ett dubbelblint test kunnat påvisa skillnader mellan olika nätkablar (så länge inte uppenbara mätbara fel föreleget).

När man lyssnar öppet hör man ofta skillnader, stora skillnader till och med.

Men det brukar vara skillnader som försvinner vid blind lyssning - som alltså har ett samband, eller till och med är beroende av att man har facit tillgängligt. Sådana skillnader räknar man inte i vetenskapliga sammanhang som bevisade.
De är inte motbevisade heller, men om man skulle gå omkring och tro på allt "icke ännu motbevisat" fick man mycket att tro på. :wink:

I den vetenskapliga världen är det därför praxis att man hanterar saker som hypoteser (till vilka man bör ställa upp falsifieringsvillkår), tills man undersökt dem. Om de efter undersökning uppfyller falsifieringsvillkåren så vet man att hypotesen (enligt falsifieringsvillkåren) är felaktig.

En hypotes kan exempelvis vara att man vid spelaning av ett specifikt fonogram på en specificerad avspelnigsnivå i en specifik anläggning kan höra skillnade på ljudet från högtalarna när man byter CD-spelarens nätsladd, som består av 1 meter 2*^0,75mm2, till en specifik väldigt dyr kabel med okända specifikationer men känd prislapp.

Falsifieringsillkåret kan vara att hypotesen är falsk om man vid spelning av fonogrammet ifråga inte lyckas uppnå 99% konfindens (7 av 7 t ex) i ett dubbelblint test.

Mig veterligt finns inget stöd för att sådana hörbara skillnader existerar överhuvudtaget*, trots att frågan intresserat folk i decennier, och tiotusentals sådana tester gjorts.

Man skulle därför, på ganska goda grunder, kunna föreslå att man bör börja med att påvisa skillnader, innan man diskuterar hur de låter och hur de skall optimeras för högsta välljud.

Om man i ett enskild fall hittar skillnader som kan detekteras på riktigt (dubbelblint, eller i varje fall enkelblint) bör man vidare börja med att undersöka den fysikaliska orsaken. De få gånger jag träffat på sådant vid nätkabelbyte har något i anläggningen eller omgivningen varit dramatiskt fel, och åtgärdandet av felet har gjort ofantligt mycket större nytta än själva nätkabelbytet. I själva verket har nätkabelbytet upphört att bli detekterbart efter att det verkliga felet eliminerats. :P

Vh, iö

- - - - -

*Med undantag av ett antal fall där det funnits lättfunna fysikaliska orsaker till motsatsen.
Senast redigerad av IngOehman 2005-11-15 00:07, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-14 19:14

Känns som om vi är tillbaka i gamla spåret igen. Men även om man kan bevisa att nätkablar, och mystiska sådana med lämplig halt ormolja, är helt bogus; är upplevelsen av att (helt enligt dyrkabelinnehavaren själv) dyrkablarna låter bättre, mindre värd att respektera?

Jag tycker det är fantastiskt att ngn blivit glad över ngt han/hon är intresserad och tror på, med tanke på hur många surgökar det finns. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-11-14 19:26

Det viktigaste är att veta att den är inkopplad på ett som man själv tycker är ett bra sätt. Det bidrar till totalupplevelsen för de som tar in mer än hörseln vid musiklyssning.

Att det rent tekniskt inte är någon skillnad spelar ingen roll. För mig som är teknokratiskt lagd skulle inte min upplevelse förändras.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-14 19:29

fast det kan ändå upplysas lite med hur stor inverkan strömkablar har i det stora hela...

inte är det väl så kul å köpa en porsche å sen bli omkörd av en datsun?

fast även jag kan tycka det ser lite pimpigt ut med feta snokar :wink:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-11-14 19:32

Som jag har sagt tidigare, dyrkabel och i synnerhet nätkabel är en accessoar och fungerar på samma sätt som att det är viktigt att en förstärkare, högtalare, stereobänk, skivspelare, whatever är snygg och inte bara låter bra.

Tycker man att stereon än znygg, och att ens lyssningsrum är znyggt, så låter det bättre. Samma sak om man tycker att kablar är snygga. Antagligen låter det även bättre om man vet att man har en snygg fru och att hon låter en lyssna i fred. Men att det verkligen låter bättre? Näää :wink:

Användarvisningsbild
JohanL

Inläggav JohanL » 2005-11-14 19:40

Problemet är väl inte om det låter bättre eller inte, utan att fölk betalar hutlösa priser för något som de hittar för en tjuga i närmsta elbutik.... :?

Musikforum är det ja.. Kopplingen till Phil Collins "Jesus he knows me" är nära till hands.

Jax och Haakan_W har dock en poäng i att utseendet är en aspekt i anläggningen, men ljudmässigt? Njää, jag är skeptisk!

/Johan - Leg. Surgök :D

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2005-11-14 19:55

xeizo är inne på en bra grej; Stereon låter bättre när man mår bättre.

Låter det inte bra, byt jobb, klä om eller ät en bakelse!

Sanny_X, vars stereo låter bäst efter en prinsessbakelse i en vacker kvinnas sällskap. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-14 20:14

Vee-Eight skrev:Känns som om vi är tillbaka i gamla spåret igen. Men även om man kan bevisa att nätkablar, och mystiska sådana med lämplig halt ormolja, är helt bogus; är upplevelsen av att (helt enligt dyrkabelinnehavaren själv) dyrkablarna låter bättre, mindre värd att respektera?

1. Läs det jag skrev igen. Jag har inte påstått att någon bevisat något vara bogus. Man kan aldrig bevisa att en kabel inte låter bättre än en annan. Det faller tillbaka på den första vetenskapliga tesen. Man kan bara visa att det man trodde hördes i det ena eller andra fallet var inbillning, eller (vid motsatt utslag) att det inte var det.

2. Alla är alltid värda att respekteras. Att respektera någon inkluderar att vara ärlig mot personen, inklusive när det handlar om att säga att ett råd personen fått kan vara dåligt.

En person som respekteras av alla får gissningsvis veta av dem som tror på voo doo att de tror på voo doo. Av dem som inte tror på voo doo får de antagligen veta detta.
Slutligen får de - av dem som varken tror eller inte tror (som istället håller trosfrågan öppen, för att ta fasta på de saker som kan undersökas istället) som exempelvis undertecknad - veta att saken studerats utan konklusiva resultat. Det är inte en nedvärdering av personen som fått höra talas om voo doo, att förtälja att man själv är skeptisk, och på vilka grunder.

Detta just eftersom det vore respektlöst att inte vara ärlig.

Att alla är ärliga har den poängen att den som vill veta vad alla tycker, tror eller vet, får veta det.

Att, som du, kritisera utvalda inläggare och antyda att de inte borde ha skrivit det de skrev, må vara ärligt det också, men näppeligen påkallat eller till någons glädje.

Jag tycker det är fantastiskt att ngn blivit glad över ngt han/hon är intresserad och tror på, med tanke på hur många surgökar det finns. :wink:

Då tror jag att jag är glad för din skull V8, för om du blir glad varje gång någon blivit ilurad något är du nog glad nästan jämnt! :wink:

Vh, iö

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-11-14 20:40

IÖ skrev:Sådana skillnader räknar man inte i vetenskapliga sammanhang som bevisade. De är inte obevisade heller...

Nu blev det nog lite galet. Det är väl just obevisade (icke bevisade i vetenskaplig mening) de är, däremot inte motbevisade.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-11-14 20:50

Nej jag är inte glad när ngn lurar sina medmänniskor, men jag blir glad när ngn lurar sig själv till ett gladare liv. :wink:

Men jag ville inte alls kritisera ngns inlägg, det var inte alls min mening. Vad jag tror på är nog det som Sanny_X tror på; man måste vara harmonisk för att det skall låta bra. Så detta med att man allt får lura sig själv lite grann har, tror jag, en djupare betydelse. De som självmant betalar lite extra för detta är således värda aktning i mina ögon. Men, jag gillar som sagt inte när ngn lurar ngn för helt egna syften, vilket gör dessa små självljugerier ganska svårsålda och marknadsföringsbara. Någonstans i kedjan måste ngn göra reklam för dem och få dem sålda till konsument. Bästa sättet är väl att säga: "Låna gärna hem dem och skapa en egen uppfattning".

Jag har tom valt dyrkablar framför noname kopparledare, för jag var mkt nöjd med dem. Jag hörde absolut skillnad. Men om jag tänkte efter ordentligt så kan jag inte tala om för ngn hur den låter, om den är bättre eller sämre än ngt. För trots allt handlade det om min egen inbillning. Hittar man strömrenare, nätkablar, kabelstativ, stenar, specialstoppning till soffan etc och det gör att det låter bättre, så har de mitt fulla stöd att köpa.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-14 20:58

Det är helt ok att folk lurar sig själva. Jag bryr mig inte det minsta.
Det som stör mig är att folk tjänar pengar på det.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-11-14 21:01

Jensevik skrev:Det är helt ok att folk lurar sig själva. Jag bryr mig inte det minsta.

enda ggn det kan störa mig är när folk försummar övriga saker här i livet för att par kablar som inte gör annat än å va snygga...har man råd tycker jag det är helt ok

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-11-14 21:26

Jensevik skrev:Det är helt ok att folk lurar sig själva. Jag bryr mig inte det minsta.

Folk tjänar hela tiden pengar på att du lurar dig själv. McDonalds är skräpmat jämfört med annat för samma pengar, för att ta ett exempel.

/ B

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-14 21:36

Jag tycket ju i och för sig att det är skilnad på en hamburgare och en nätsladd på flera tusen. Tänker inte ge mig in i en diskusion. Jag uttryckte bara min åsikt. Alla gör som de vill. Inget mer med det.
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-11-14 21:56

Bill50x skrev:

Folk tjänar hela tiden pengar på att du lurar dig själv. McDonalds är skräpmat jämfört med annat för samma pengar, för att ta ett exempel.

/ B
Bill50x, jag tror du missar poängen. McDonalds maknadsför inte McFish som varandes Laxifilé, inte heller att det skulle smaka som det. Det är en smaksak om man tycker om deras mat. Det är inte en smaksak om man hör skillnad mellan nätkablar eller inte.

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-11-14 22:03

Jag tror förresten jag med statistisk signifikans kan skilja en BigMac från Abbas fiskbullar i ett blindtest. :D
It takes a joyful sound

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-11-14 22:21

Bill50x: Ur näringssynpunkt är kanske inte McDonalds att föredra, men det är väl knappast den enda faktorn som är viktig när man ska äta?

McDonalds är snabbt, relativt billigt (jämfört med andra restauranger, hemlagat är givetvis billigare, men då betalar man ju för spis, el o.s.v.), lättillgängligt exempelvis! :)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-14 22:37

Jag tror jag ska börja sälja kranvatten för 1000:- flaskan och säga att det kan bota cancer.

Ingen har ju bevisat att det inte är så, så det är väl ok?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-14 22:38

Svante skrev:Jag tror jag ska börja sälja kranvatten för 1000:- flaskan och säga att det kan bota cancer.

Jadå, jag tycker du kan ta ut minst 2 kkr/liter 8)

Sitter för övrigt och läser boken "vetenskap och vidskepelse". Svante läst den?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-14 23:28

Köper min NOAC-E, skärmad nätkabel på ELFA 37:- per meter.

Ansluter dock inte jorden (gul/grön) till apparathöljet.

Vägguttagen har bytts ut till önskat antal anslutningar (jordade), så slipper jag golvhärvorna. Och så sitter de nu mer på rätta ställen, för perfekt kort åtkomst.

Inbillar mig att jag åstadkommit ett renare fält bakom apparaterna.

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-11-14 23:50

Enligt mina tester är det bättre att plugga dom direkt i väggen utan grendosan.
Bättre ljud..bättre liv 8)

...och eftersom Ni inte kan bevisa att jag har fel, kan man säga att mina tester visar att jag har rätt 8) ....aahh, gott o leva..tra la la

// Jonas

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2005-11-14 23:57

Min erfarenhet är att sk grendosor med inbyggda nätfilter kan orsaka brus och skräp i signalen.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-11-15 00:05

Morello skrev:
Svante skrev:Jag tror jag ska börja sälja kranvatten för 1000:- flaskan och säga att det kan bota cancer.

Jadå, jag tycker du kan ta ut minst 2 kkr/liter 8)

Sitter för övrigt och läser boken "vetenskap och vidskepelse". Svante läst den?

Nä. Vem har skrivit den?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-11-15 00:09

Magnuz skrev:
IÖ skrev:Sådana skillnader räknar man inte i vetenskapliga sammanhang som bevisade. De är inte obevisade heller...

Nu blev det nog lite galet. Det är väl just obevisade (icke bevisade i vetenskaplig mening) de är, däremot inte motbevisade.

Galet blev det. :oops: Jag har justerat det första felskrivna obevisat till "motbevisat", och nästa obevisat har jag (för att sammanhanget skall bli begripligt) ändrat till "icke ännu motbevisat".

Vh, iö

- - - - -

PS. Appropå rekommendationen av 'vetenskap och vidskepelse' skulle jag vilja rekommendera boken 'tro och vetande' (samtidigt som jag också vill avråda dem som läser den att citera något ur den på något forum, det kan göra att man blir avstängd nämligen :wink: ).

Användarvisningsbild
olof

Inläggav olof » 2005-11-15 01:22

'tro och vetande'

Är inte det den gamla(men avlidne) uppsalaprofessorn Ingemar Hedenius?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-11-15 01:28

Jag skrev fel förut. Boken heter inget annat än "Vetenskap eller villfarelse", Jesper Jerkert & Scen Owe Hansson.

För övrigt tror jag det går bra att citera om man inte byter ut namn i prosan mot namn på medlemmar i forumets administration. :wink: :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-11-15 11:51

Morello skrev:För övrigt tror jag det går bra att citera om man inte byter ut namn i prosan mot namn på medlemmar i forumets administration. :wink: :lol:

Fast på vissa forum så spelar det ingen roll... för man blir avstängd ändå! Eller kanske var det tvärtom? ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi