Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Ang. debatten om mätnissar kontra lyssningsnissar drar jag mig till minnes ett inlägg som jag gjorde strax efter jag börjat här på faktiskt. Det var rätt kul att läsa det igen, faktiskt.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5199#35199
Nattlorden skrev:Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.
* undantaget volymändring
Morello skrev:Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.
subjektivisten skrev:Ja, och alla har vi anläggningar som "distar" då, eftersom jag tror ingen av oss har det perfekta rummet. Så om min förstärkare distar 1% THD vid fullt blås, men mitt rum är lite bättre än ditt, så lär ju chansen vara stor att jag får en mycket mer trovärdig signal från skivan än du.
Morello skrev:Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.
Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra?(Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)
subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra?(Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)
Varför skulle jag vilja ha sämre ljud och göra musiken mindre intressant?
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra?(Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)
Varför skulle jag vilja ha sämre ljud och göra musiken mindre intressant?
Exakt. Så du byter upp dig imorgon alltså.Trevligt när folk ser ljuset.
subjektivisten skrev:haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf![]()
Nej, nergradering är inget intressant för mig
Nattlorden skrev:subjektivisten skrev:haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf![]()
Nej, nergradering är inget intressant för mig
Tänkte mer att Halcro:n var i din prisklass. Fortfarande nedgradering?
Harryup skrev:Hur många tror eller misstror att man i "vettigt optimerade" anläggningar skulle kunna uppfatta att det alternativ som man "vet" är det "riktiga" som det "felaktiga". Dvs triodhatarna skulle tycka trioder låter minst färgat eller att rörnissarna faktiskt skulle föredra en kiselförstärkare?
Är övertygad om att det skulle vara "knepisch in ein blindttest" som tyskarna säger.
Nattlorden skrev:Svante: Men där kan ju vara enstaka smutsfläckar på fönster också. Eller det kanske rinner lite vatten nedför det medans du tittar?
Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.
* undantaget volymändring
Alltså, vid vilken procentsats distorsion kan man som normal (vad det nu är) lyssnare märka av distorsion om man jämför förstärkare/slutsteg med i övrigt samma karaktär?
Om vi nu i övrigt struntar i nivåer, färgningar osv...
Svante skrev:Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?
Nattlorden skrev:Svante skrev:Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?
Om man F/E-tittar med och utan badrumsfönster? Solklart att det färgar. Det som var ett knivskartt rött hus blir en rödaktig diffus massa... att det på enstaka ställen kanske blir exakt rätt nyans kan väl vara måhänt, men massa "pixlar" blir det inte.
Jag tycker inte att vi är så hemskt OT
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster