Precis va fan som helst går bra! Tråden saknar topic numera.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Precis va fan som helst går bra! Tråden saknar topic numera.

Inläggav Harryup » 2005-12-01 09:40

Allmänt här skys distorsion högre än hundradels promille över konstlast. Och allt som har mer, färgar så illa att man gärna klappar personen på huvudet och säger att "visst får du gilla detta ljudet, men det är inget för mig som vet bättre". Sen finns den motsatta gruppen som säger "lilla ingenjören fattar du inte att det spelar ingen roll hur det mäter, denna apparat med rör eller inte spelar musik på riktigt".
Tror grupperna har svårt att enas fullständigt. Och är det ens önskvärt, likriktning är trist.
Hur många tror eller misstror att man i "vettigt optimerade" anläggningar skulle kunna uppfatta att det alternativ som man "vet" är det "riktiga" som det "felaktiga". Dvs triodhatarna skulle tycka trioder låter minst färgat eller att rörnissarna faktiskt skulle föredra en kiselförstärkare?
Är övertygad om att det skulle vara "knepisch in ein blindttest" som tyskarna säger.
Senast redigerad av Harryup 2005-12-11 17:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 09:55

Klart det är knepigt i blindtest. Speciellt som referens saknas och ljudminnet är som bekant väldigt kort.

Blindtest över längre tid så man får en chans att bedömma lyssningströtthet så vore det nog lite (mycket?) enklare.

Annars får man väl ta till den gamla klassiska affärslyssnarmetoden - det som imponerar mest från start färgar mest. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-01 10:43

Nja. Om jag fick bestämma skulle jag vilja reservera ordet färgning för "ändring av spektralt innehåll". Visserligen ger distorsion toner som inte fanns från början, men jag tänker mig ändå färgning framförallt som orak tonkurva. Detta i analogi med det färga(n)de fönsterglaset. Det uppstår ju inga nya frekvenser/våglängder i glaset, utan det är bara balansen mellan de olika inkommande frekvenserna som ändras.

Ang. debatten om mätnissar kontra lyssningsnissar drar jag mig till minnes ett inlägg som jag gjorde strax efter jag börjat här på faktiskt. Det var rätt kul att läsa det igen, faktiskt.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5199#35199
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 10:48

Svante: Men där kan ju vara enstaka smutsfläckar på fönster också. Eller det kanske rinner lite vatten nedför det medans du tittar?

Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.

* undantaget volymändring

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-01 10:55

Jag har funderat på vid vilken procensats man börjar att förnimma distorsion, och under vilka förutsättningar man kan göra det överhuvudtaget. Ja, jag vet F/E men vid normalt lyssnande i hem-miljö så blir det annorlunda för att bara nämmna rummet som bidragande.

Krävs det dessutom inte att utrustningen i övrigt är absolut superb för att kunna avgöra?

Alltså, vid vilken procensats distorsion kan man som normal (vad det nu är) lyssnare märka av distorsion om man jämför förstärkare/slutsteg med i övrigt samma karaktär?

Om vi nu i övrigt struntar i nivåer, färgningar osv...

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-01 11:15

:D :D

Kristin o Fingal var riktigt kul!
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-12-01 11:29

Rör eller trissor, tja den värsta färgningen eller förvrängningen är väl att ha en anläggning som inte kan förmås återge skivinnehållet med full dynamisk och frekvensutsträckt kraft. Då kan vi prata om stora skillnader, som man inte behöver ens mäta. Där spelar ju hela anläggningen sammantaget en mycket större roll.
Men hur många har en sån ? 8)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 12:46

Svante skrev:Ang. debatten om mätnissar kontra lyssningsnissar drar jag mig till minnes ett inlägg som jag gjorde strax efter jag börjat här på faktiskt. Det var rätt kul att läsa det igen, faktiskt.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 5199#35199

haha klockren!
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 12:49

Nattlorden skrev:Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.

Ja, och alla har vi anläggningar som "distar" då, eftersom jag tror ingen av oss har det perfekta rummet. Så om min förstärkare distar 1% THD vid fullt blås, men mitt rum är lite bättre än ditt, så lär ju chansen vara stor att jag får en mycket mer trovärdig signal från skivan än du.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-01 12:54

Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 12:58

Morello skrev:Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.

Ja, den kan dista hur mycket den vill på mätningar, det viktiga är att den låter musiken låta bättre än genom någon annan förstärkare jag hört. Jag är ute efter att musiken ska låta bra, inget annat. 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 13:08

subjektivisten skrev:Ja, och alla har vi anläggningar som "distar" då, eftersom jag tror ingen av oss har det perfekta rummet. Så om min förstärkare distar 1% THD vid fullt blås, men mitt rum är lite bättre än ditt, så lär ju chansen vara stor att jag får en mycket mer trovärdig signal från skivan än du.

Klart vi har! (Fast vissa har som mål att minimera det, andra inte.)

Nja, både håller med och inte... Dels är distformerna olika och därför kan de ha olika viktning, dels så är hjärnan van att kompensera för rum så det kan vara enklare att kompensera. Men tankegången i princip är ju rätt, ville mest påpeka att det inte kan tas som tumregel att det är så.

Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra? :D (Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-01 14:26

Morello skrev:Tänk om din stärkare distar som ett typiskt rörsteg vid fullt blås, dvs kanske 10-20% i basregistret.

Fast tänk om vi har en anläggning där man har köpt högtalare med väldigt hög verkningsgrad så man aldrig spelar något i klippning oavsett vad det är. Är det så himla lätt att skilja ut en 300B som ger mindre än en kvarts Watt ut ifrån en 208 som flåsar på på en högtalare med sämre verkningsgrad?
Det är det jag menar. Jämförelse under ideala förhållande för varje komponent.
Matchning gäller.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 15:13

Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra? :D (Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)

Varför skulle jag vilja ha sämre ljud och göra musiken mindre intressant? 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 15:18

subjektivisten skrev:
Nattlorden skrev:Men låt oss säga att jag håller med så här långt, så kommer ju slutklämmen här... varför tar vi inte min lågdistande förstärkare i ditt bra rum och gör det riktigt fantastiskt bra? :D (Och kanske ditt rum kan bli ännu bättre med lite akustikreglering?)

Exakt. Så du byter upp dig imorgon alltså. :D Trevligt när folk ser ljuset. :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 16:03

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:

Exakt. Så du byter upp dig imorgon alltså. :D Trevligt när folk ser ljuset. :wink:

haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf :lol:
Nej, nergradering är inget intressant för mig :P

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-01 16:09

subjektivisten skrev:haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf :lol:

Tänkte mer att Halcro:n var i din prisklass. Fortfarande nedgradering?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2005-12-01 16:14

Nattlorden skrev:
subjektivisten skrev:haha, ja, jag lär inte byta ut min förstärkare med en Nad 208 eller Rotel 1090 iaf :lol:

Tänkte mer att Halcro:n var i din prisklass. Fortfarande nedgradering?

Usch, dom är dyra. Jag är nöjd med min förstärkare, har haft samma i 7 år och lär inte byta ut den framöver. Även om Krell mm jag lyssnat på har inte övertygat mig att jag skulle få generellt sett bättre ljud hos mig.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-12-01 18:16

Harryup skrev:Hur många tror eller misstror att man i "vettigt optimerade" anläggningar skulle kunna uppfatta att det alternativ som man "vet" är det "riktiga" som det "felaktiga". Dvs triodhatarna skulle tycka trioder låter minst färgat eller att rörnissarna faktiskt skulle föredra en kiselförstärkare?
Är övertygad om att det skulle vara "knepisch in ein blindttest" som tyskarna säger.

Det tror jag också. Vi pratar om så pass små skillnader att de skulle vara svåra att knyta till en specifik förstärkare om man bara gör en A/B-test.

Nattlorden: smuts på rutan motsvarar brus, inte distorsion.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-12-01 19:02

Oplan ruta borde bli distorsion då?
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-01 22:43

Nattlorden skrev:Svante: Men där kan ju vara enstaka smutsfläckar på fönster också. Eller det kanske rinner lite vatten nedför det medans du tittar?

Själv räknar jag all förändring* mot ursprungssignalen som dist oavsett typen av förändring.

Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-01 22:54

Det är kanske dags att höja analogivarningens fingal igen, analogier funkar bara om man är överens och man kan aldrig bevisa något med dem. Tex så kan man inte utan vidare jämföra en endimensionell ljudsignal med en tvådimensionell bild. Distorsion i bilden (som jag nyss skrev) är egentligen något annat än distorsion på en ljudsignal.

Däremot fungerar analogin med färgning ganska bra, eftersom man kan strunta i fönstrets utbredning i rummet och bara titta hur en enda nolldimensionell ljusstråle färgas av att åka genom fönsterglaset. Det spektrala innehållet ändras om ljuset färgas. Det finns material som är olinjära (men de är ovanliga) och då kommer det ut lite blått ljus om man skickar in rött. Det har uppkommit nya frekvenser som inte fanns i ursprungsljuset, detta skulle motsvara distorsion. Brus, det skulle vara om glaset spontant strålade ut ett egenljus, tex genom radioaktivt sönderfall och fluorecens. Det är inte heller särskilt vanligt.

Nä, det som folk i allmänhet associerar med distorsion och brus hos en fönsterruta är saker i rumsdimensionerna och inte tidsdimensionen, och därför blir analogier till ljud inte särskilt intuitiva och därmed farliga.

För färgning=ändring av spektralt innehåll, funkar den däremot bra. Det är ju i samma dimension (tid) och då är analogin OK.

Tycker jag.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-02 12:55

Hej på er, jag fick inget svar på min fråga tidigare!

Fast den kanske är för svår att svara generellt på?

Alltså, vid vilken procentsats distorsion kan man som normal (vad det nu är) lyssnare märka av distorsion om man jämför förstärkare/slutsteg med i övrigt samma karaktär?

Om vi nu i övrigt struntar i nivåer, färgningar osv...

Det vore intressant att veta när man märker av det och hur?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-12-02 13:08

Svante skrev:Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?

Om man F/E-tittar med och utan badrumsfönster? Solklart att det färgar. Det som var ett knivskartt rött hus blir en rödaktig diffus massa... att det på enstaka ställen kanske blir exakt rätt nyans kan väl vara måhänt, men massa "pixlar" blir det inte.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-12-02 16:31

Sen beror det ju på hur länge man tittar också.
Glas flyter ju vilket kommer leda till att en ofärgad återgivning blir förändrad över tiden. Och i så fall till vad? En färgad ofärgad återgivning?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-02 22:34

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Mhmm... Om du tänker på ett sånt där badrumsfönster, tycker du att det färgar ljuset som går genom det? Eller blir bara bilden distorderad, men behåller färgen?

Om man F/E-tittar med och utan badrumsfönster? Solklart att det färgar. Det som var ett knivskartt rött hus blir en rödaktig diffus massa... att det på enstaka ställen kanske blir exakt rätt nyans kan väl vara måhänt, men massa "pixlar" blir det inte.

Mja, fråga svensson om fönstret är färgat... Jag tror du får svaret "nej".

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-03 01:57

Jaha, eftersom ni ämnar snacka om glas här i.s.f. att t.ex. försöka svara på en direkt undrande fråga kan jag berätta att allt glas är färgat från början!

Hur kan jag påstå det då? Jo om man tar en glasbit/ruta och tittar på kanten så finner man att det antingen är blått, grönt eller möjligtvis åt det gula hållet. Det har med sammansättningen av de materialsorter från orten de är hämtade ifrån har jag fått lära mig.

Vill man ha ett helt ofärgat glas (satte in sådana själv nyligen i stallet) så gäller endast plexi och det är måste jag säja (när man dragit av skyddsfilmerna på båda sidor) det klaraste och mest genomsiktliga (utan förvrängning) jag sett någonsin.

När jag tittade ut genom fönstret så var det som om ingenting satt i ramverket och det enda som avslöjade det var att det inte blåste genom gluggen längre. 8O

Sen att plexi inte är riktigt glas och att det lättare blir repigt är en annan sak, men för hästar är det ypperligt i.o.m. att det inte splittras och är väldigt härdigt om dom skulle försöka bryta sig igenom. Man vill ju inte skada sina fina djur ofrivilligt.

Så, har vi snackat färdigt om glas nu så kanske nån kan försöka sig på ett svar gällande mitt (enkla?) spörsmål?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-12-03 02:54

Jag tycker inte att vi är så hemskt OT, faktiskt, frågan var ju om distorsion alltid är färgning. Och visst inget material är helt ofärgat, men man kan ju ändå tänka sig ett som inte påverkar ljusets spektrum, men distorderar bilden (ett idealiserat badrumsfönster). Och jag tror att de flesta skulle säga att det är ofärgat.

Jag tycker iaf att dist och färgning är två olika saker, färgning är framför allt tonkurvepåverkan. I min värld, analogt med det färgande glaset.

Men, som sagt analogier är inte mycket värda om man inte är överens om att de är något att ha, så det kanske är bäst att lägga ner.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-12-03 03:05

Jag har två kommentarer till denna tråd:

Först vill jag säga att ehuru historien var underhållande, är det som så, att av de där båda gubbarna "mäster lyss" och "mäster mät", så har jag bara träffat på den ena av dem i större antal - jag har träffat på en hel del av den förstnämnda sortens inskränkta typer (mäster lyss).

Men faktiskt stöter jag väldigt sällan på några "mäster mät"-inskränkta typer (som bara tycker om mätkurvor, inte är intresserade av musik och som inte ens bryr sig om att relatera mätningar till vad de är till för, och som inte ens är tillräckligt fysikaliskt insatta för att kunna bedöma vad som är vettiga mätresutat - alltså mästermät-lärljungar i enlighet med din historia). Dessa figurer träffar jag på väldigt sällan.

Och det är jag glad för. :wink:

Är inte ens säker på att det finns fler än kanske några få sådana i landet, och de flesta av dem är nog påverkbara och kan med rätt stimuli snabbt sansa sig och inse hur meningslösa tekniska data är om man inte relaterar dem till något. Möjligen känner jag till ett tragiskt fall där jag inte har något hopp dock. :o :(

Nej - världen verkar snarare huvudsakligen vara uppdelad i två sånna häringa läger:

1. Inskränkta "mäster lyss"-lärjungar, samt,

2. Sådana som förstår poängen i att citat: "...med vetenskapliga metoder studerade hur tingestar och annat lät, och där man anordnade lyssnarträffar där ingen visste vad man lyssnat på. På så sätt tog utvecklingen av tingestar fart och plötsligt kunde alla få en tingest som inte kostade skjortan men som ändå lät som en riktig buxofon", men som ändå huvudsakligen använder resultatet av ansträngningarna till att med större behållning kunna lyssna på musik för sitt eget höga nöjes skull. :P

Det underliga är, att än idag marknadsför grupp 1 att grupp 2 är "mäster mät"-lärljungar - och de påstår av bar farten att vetenskaparna bara är intresserade av att titta på mätkruvor, men inte att lyssna på musik. 8O Kanske för att mästar lyss-lärljungarna tycker att de måste ha en ordentlig motpol... :?

När företrädare för grupp två då förklarar att de inte alls är ointresserade av musik, utan intresserar sig för tekniska data bara för att de har märkt att de relaterar till hur musiklyssningen kommer att låta, och att det ju är att lyssna på musik man förstås vill göra!, så säger vissa grupp 1-företrädare (mäster lyss-lärljungar):

Ni tycker visst som jag sa! 8O :(

Det andra jag skulle vilja kommentera är, att när man lyssnar på en förvrängande apparatur kan man i regel inte med lätthet avgöra om förvrängningarna är av tonkurvetyp eller distorsionstyp, i många fall.

Det är därför synnerligen viktigt att ordet "färgning" måste får inbegripa ALLA saker som någon skulle kunna beskrivas som att de ger en färg till musiken.

Vill man i något fall förtydliga vad man tror att det beror på, så kan man förstås skilja ut just de klangliga färgningarna som en speciell typ, och andra färgningar kan vara sådana som ger känslan av att det tillförts orena färger till musiken.

Bara det faktum att begreppet klangliga "färgningar" finns och används, visar ju att det finns andra färgningar också! 8)

Kort sagt: Det är väldigt rimligt att man måste få kalla allt det man hör som skillnader mellan F och E i en F/E-lyssning - för just färgningar!

Förtydligande:
Jag tycker inte din "fönster-parallell sedd i gemene mans ögon" håller för fem öre Svante!

Det är ju ingalunda givet att gemene man tycker att just klang i ljudvärlden är färg i optisk motsvarighet.

En tydlig indikation på detta är att man exempelvis i optikens värld upplever en ökad dominans av korta våglängder som att det drar mot blått, medan man tycker det ser rödare ut när man låter längre väglängder dominera.

Gör man samma sak i ljudvärlden skulle nog de flesta kalla ljudet "ljusare" när man ökar diskantinnehållet och säga att klangen blir "mörkare" när man minskar det och ökar basen - definitivt inte blåare och rödare! 8)

Att påstå att klang, och bara klang, bör jämföras med optiska färger är sålunda inte bara olämpligt, utan också helt ologiskt. Det är som visat helt i strid med gängse språkbruk dessutom.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-12-03 03:39, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-12-03 03:07

Jag tycker inte att vi är så hemskt OT

Närå Svante, jag tycker att det är charmen med detta forum och just att det drar iväg något kopiöst ibland gör det desto roligare att läsa.

Men ibland så skulle det vara trevligt med svar på en direkt fråga, speciellt om man har lite svårt (som jag) att förstå. :oops:

...gjorde jag bort mig nu igen...(kommer du ihåg programmet partaj?) appropå OT.

MVH Björn//
Mvh Björn//

Nästa

Återgå till Generellt om hifi