Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Jag tror inte alls Bamsefar syftar på halvering av impedans, utan på slutsteg som är så sladdriga att effekten bara tvåfaldigas vid bryggning.![]()
(Det ser inte vacker ut att blanda toppvärde och RMS i samma formel på det där viset)
Bamsefar skrev:Okej - fine.
Då är Bryston rent skräp alltså.
Morello skrev:Bamse,
7B är inte ett bryggat 4B. 4B har 20 volts högre matning. Jag förstår faktiskt inte riktigt probelemet här. 4B lämnar för övrigt nästan 400 W i 8 ohm innan det klipper.
Bamsefar skrev:Okej, jag modifierar min slutsats:
Allt snack om att ett givet slutsteg skall ge 4-dubbla effekten vid "bryggning" är igentligen lika ointressant som att ett givet slutsteg skall dubbla effekten vid halverad impendans (aka. "kuben").
Så varför fästes sådan vikt vid denna 4-dubbling ? När vi igentligen bara ser en fördubbling mellan de tekniska specifikationerna ? Marknadsföringen igen eller ?
Morello skrev:
Det råder ekvivalensförhållande mellan "steget fyrfaldigar effekt i bryggat läge" respektive "steget tvåfaldigar effekten vid halverad impedans". Anledningen till detta ekvivalensförhållande framgår av mitt första inlägg i tråden.
Bamsefar skrev:Okej okej, jag ger mig...
Bryston har alltså varit "bekväma" och sänkt spänningen i nätdelen för att uppnå t.ex. bättre mätvärden vid "bryggning".
Det är bara det att rent logiskt är det i mina ögon då inte en bryggad 4B som sitter i 7B, utan ett par bryggade effektmoduler med en helt annan nätdel. Det är här jag spårade ut i den binära rymden. Just det att man "återanvänder" ett par delar av en 4B för att skapa en 7B.
I mina ögon har man alltså fuskatgenom att sänka spänningen.