Slutsteg, dubblering resp 4-dubbling av effekten...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bamsefar

Slutsteg, dubblering resp 4-dubbling av effekten...

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 02:35

Eftersom Bryston tråden spårat ur i en fråga om hur ett par B28:or kan vara konstruerade, så tänkte jag ställa en annan, liknande, konstuktionsfråga:

Det talas mycket om "bryggade" slutsteg. Vilket rent teoretiskt skall ge 4 ggr effekten om man t.ex. tar ett stereoslutsteg och gör om till mono slutsteg genom bryggning.

Men sedan så har vi en annan variant av effektökning och det är när man enbart får en fördubbling. Dvs från t.ex. 75w till 150w. Vad är det vi talar om då ? Taskigt konstruerad bryggning eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 06:32

Bryggar man ett steg lämnar det idealt den dubbla spänningen. När den ena halvan svingar fullt i positiv riktning, svingar den andra halvan fullt i negativ riktning och således blir det dubbelst sving. Dubbel spänning ger 4-faldig effekt, ty effekten står i proportion till spänningen i kvadrat.

Varje "halva" i bryggan ser nu halva impedans; en högtalare med Z= 8 ohm ser ut som 4 ohm. Den dubbla strömmen kommer ovillkorligen att rendera en större mättnadsspänning i trissorna och nätaggregatet kommer att sacka mer, varför effekten i praktiken aldrig blir riktigt fyrfaldigad från ett steg som bryggkopplas.

:P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
E

OT

Inläggav E » 2006-01-10 06:43

Morello Morronpigg! 8)

Hur e lege' me' de' egne stege'?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 07:17

De mår bra. 8) Ett exciteras med Billy Idol och ett annat står i ett skåp. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-10 07:30

Kul att höra!

Så det finns minst två exemplar nu, alltså. När kommer lite utförligare mätningar att presenteras då? Det andra steget stod ju i ett (åtjillo-)skåp, sa du.
(Fast det var ju i något annat ämne vi pratade Morello-steg... har glömt var...)

Mvh E*

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 07:33

Nja, det är naturligtvis inte samma typ av steg. Det som står i ett skåp lämnar blott 100 W, schemat ritades på 4 timmar år 2001 och kretskortet på ytterligare 4 timmar samma år. 8) Det presterar adekvat, men inte så mycket mer. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-10 07:43

Nej, det förstås - Morello tillverkar väl aldrig fler än ett exemplar av samma konstruktion! :o :P

Tja, 100 W får man ju ur en Denon-receiver (och en massa annat på köpet). Men Morellos steg presterar förstås mycket kvalitativare än så.

Mvh E*

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-10 10:29

För att, som jag tror, svara på Bamsefars andra delfråga så är effektdubblingen det som idealt skall ske när man halverar impedansen. Det står ju ungefär till så här med RMS-effekten för en sinus:

P=U*U/(2R)

Det betyder som Morello sa att vid dubbla spänningen (bryggning) ger det 4 gånger effekten och vid en halvering av impedansen ger det två gånger effekten. Dvs det har inte med bryggning att göra.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 10:36

Jag tror inte alls Bamsefar syftar på halvering av impedans, utan på slutsteg som är så sladdriga att effekten bara tvåfaldigas vid bryggning. 8)

(Det ser inte vacker ut att blanda toppvärde och RMS i samma formel på det där viset :wink: )
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2006-01-10 11:37

Morello skrev:Jag tror inte alls Bamsefar syftar på halvering av impedans, utan på slutsteg som är så sladdriga att effekten bara tvåfaldigas vid bryggning. 8)

(Det ser inte vacker ut att blanda toppvärde och RMS i samma formel på det där viset :wink: )

Kan ju vara så men det är ju förfärligt i så fall för så illa skall det ju inte gå tycker jag. Och visst ser min formel illa ut...

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 12:31

Nej det jag fiskar efter är att vissa slutsteg "bryggar" genom att förstärka i vad de kallar "balanserat läge". Och det är här som jag börjar tappa tråden om man så säger. Jag är inte överrens med logiken helt enkelt.

Ta t.ex. mitt Classé slutsteg, det kan ge 6*75watt i 8 ohm, eller 3*150watt i 8 ohm. Det är en dubblering. Inte 4-dubbling.

Sedan kan vi ta Bryston, som ju ligger delvis bakom denna tråd. Ett 4B är ett stereosteg med två förstärkarmoduler enligt Bryston. Det ger typ 300 watt/modul (eller kanal då). Sedan har vi 7B som då är en 4B men i monoutförande. Bryston själva kalla det en balanserad förstärkare, och det ligger på nästan det dubbla effektuttaget som 4B (lägre spänning är antagligen skälet till den lägre uteffekten - se B28 tråden).

En 14B är två 7B steg i samma låda genom att montera kanal 1A och 1B bredvid varandra med större kylfläns, och 2A resp 2B på andra sidan.

Jag kan inte någon stans se att man pratar om bryggat steg - utan det verkar vara "balanserat". I vilket fall som helst, inte några 4ggr effekten.

Alltså falerar min logik (kan bero på att jag är seg i knoppen just nu, nyvaken och allt). Det är dubbelt i 8 Ohm. Vart tar 4 dubbelt vägen ? Varför blanda in en halvering av impedansen ? Det enda som rimligen är intressant är att jämföra vid samma impedans.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 12:36

"bryggkoppling"="seriekoppling"="balanserad koppling" i detta fall.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 12:38

Okej, om min tolkning då stämmer så är:

2*75 watt i 8 ohm, som "bryggas" = 2*150 watt i 8 Ohm. No more no less.

Varför allt snack om 4 dubbling ? Jo för då flyttar du fokus från 8 Ohm till 4 Ohm alltså ? Vilket är helt ologiskt....!
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 12:46

Nejnej, ett typiskt slutsteg lämnar snudd på fyrfaldig effekt i bryggat läge. Varför classé-steget ifråga inte gör det har jag ingen aning om. Det kanske sitter någon typ av strömbegränsare i det. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 12:49

Men Morello, det gör ju inte Bryston 7B heller, det lämnar ju "bara" nästan det dubbla, trots att det är ett "balanserat" = "bryggat" 4B.

Ehhh "Does not compute" ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 12:53

Vänta nu - 7B har 20 vokts lägre matningsspänningen. :wink:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 12:55

Visst 65 vs 85 volt - där är jag med på banan. Men det alena kan inte motivera hur effekten ramlar ned från 1200 watt till 500 watt...
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 13:02

Vilket lämnar 1200 resp 500 W? :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 13:14

Men Morello, Häng med nu ;)

Bryston 4B resp 7B resp 28B.

Du vill få mig att acceptera att de skall 4-dubbla effekten. Okej, no problem - men inte med korta meningar som slutar i nya frågor - okej ?

Ett Bryston 4B ger 2*300 watt i 8 ohm.

Ett par Bryston 7B ger 2*600 (skrev nog fel tidigare...) watt i 8 ohm.

Ett Bryston 14B (som igentligen är ett par 7B i en låda) ger 2*600 watt i 8 ohm.

Ett par Bryston 28B antas ge 2*1200 watt i 8 ohm.

Hur jag än ser på detta så är det inte tal om någon 4-dubbling, utom om man går från 4B till 28B direkt. Men då redan 7B är en "bryggad" 4B så blir i alla fall jag tveksam till om man "bara" biffat upp nätdelen på 14B så att den ger mera matningspänning för 4 dubbla effekten...

Nu är det ju en hel del baserat på specifikationer och inte riktiga mätningar på respektive slutsteg - men icke desto mindre viktigt att reda ut en gång för alla.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-10 13:23

Oki om vi tar 4B med matningsspänning på +/-85V så verkar det ha rätt stora spänningsförluster och om det får ut +/-70V (d v s en minskning på 15V) så ger det 306W i 8 Ohm. Tar manoch sänker drivspänningen till +/-65V och räknar med samma statiska spänningsförluster (15V) så blir utspänningen +/-50V. Denna tar man och multiplicerar med två (för att få till bryggningseffekten) och får då +/-100V. Detta ger en uteffekt på 625W vilket är en fyrdubbling mot vad den skulle haft om utspänningen bara skulle ha blivit +/-50V.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 13:27

Okej - fine.

Då är Bryston rent skräp alltså.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-10 13:31

Bamsefar skrev:Okej - fine.

Då är Bryston rent skräp alltså.

Inte alls! Det är ju perfekta bevis på att man får en fyrdubbling av effekten vid bryggkoppling. Tar man ovanstående resonemang och räknar på vad ett 'obryggat' 7B (baserat på matningsspänningen) skulle ge vid 8 Ohm så är det 156W. Helt perfekt alltså. :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 13:37

Bamse,

7B är inte ett bryggat 4B. 4B har 20 volts högre matning. Jag förstår faktiskt inte riktigt probelemet här. 4B lämnar för övrigt nästan 400 W i 8 ohm innan det klipper.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 13:37

Okej, jag modifierar min slutsats:

Allt snack om att ett givet slutsteg skall ge 4-dubbla effekten vid "bryggning" är igentligen lika ointressant som att ett givet slutsteg skall dubbla effekten vid halverad impendans (aka. "kuben").

Så varför fästes sådan vikt vid denna 4-dubbling ? När vi igentligen bara ser en fördubbling mellan de tekniska specifikationerna ? Marknadsföringen igen eller ?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 13:38

7 BST är för övrigt något märkligt då de tvenne kanalerna antingen bryggas eller parallellkopplas. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 13:40

Morello skrev:Bamse,

7B är inte ett bryggat 4B. 4B har 20 volts högre matning. Jag förstår faktiskt inte riktigt probelemet här. 4B lämnar för övrigt nästan 400 W i 8 ohm innan det klipper.

Bara för att du käkar slutsteg till frukost innebär inte att alla gör det ;)

Det är i sig inget problem, jag vill bara förstå sammanhangen till fullo.

Och det är marknadsföring precis som vanligt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-10 13:40

Bamsefar skrev:Okej, jag modifierar min slutsats:

Allt snack om att ett givet slutsteg skall ge 4-dubbla effekten vid "bryggning" är igentligen lika ointressant som att ett givet slutsteg skall dubbla effekten vid halverad impendans (aka. "kuben").

Så varför fästes sådan vikt vid denna 4-dubbling ? När vi igentligen bara ser en fördubbling mellan de tekniska specifikationerna ? Marknadsföringen igen eller ?

Det råder ekvivalensförhållande mellan "steget fyrfaldigar effekt i bryggat läge" respektive "steget tvåfaldigar effekten vid halverad impedans". Anledningen till detta ekvivalensförhållande framgår av mitt första inlägg i tråden. :)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-10 13:45

Morello skrev:
Det råder ekvivalensförhållande mellan "steget fyrfaldigar effekt i bryggat läge" respektive "steget tvåfaldigar effekten vid halverad impedans". Anledningen till detta ekvivalensförhållande framgår av mitt första inlägg i tråden. :)

Exakt! Vill man räkna ut hur mycket ett slutsteg ger i bryggat läge fast man bara har effektuppgifterna i för obryggat läge så tar man bara effekten för halva impedansen och dubblar den.

Ex: Ett steg ger 100W i 8 Ohm och 180W i 4 Ohm samt 300W i 2 Ohm.
Då blir den bryggade effekten 180W*2=360W i 8 Ohm och 300W*2=600W i 4 Ohm.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2006-01-10 13:50

Okej okej, jag ger mig...

Bryston har alltså varit "bekväma" och sänkt spänningen i nätdelen för att uppnå t.ex. bättre mätvärden vid "bryggning".

Det är bara det att rent logiskt är det i mina ögon då inte en bryggad 4B som sitter i 7B, utan ett par bryggade effektmoduler med en helt annan nätdel. Det är här jag spårade ut i den binära rymden. Just det att man "återanvänder" ett par delar av en 4B för att skapa en 7B.

I mina ögon har man alltså fuskat ;) genom att sänka spänningen.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-10 13:59

Bamsefar skrev:Okej okej, jag ger mig...

Bryston har alltså varit "bekväma" och sänkt spänningen i nätdelen för att uppnå t.ex. bättre mätvärden vid "bryggning".

Det är bara det att rent logiskt är det i mina ögon då inte en bryggad 4B som sitter i 7B, utan ett par bryggade effektmoduler med en helt annan nätdel. Det är här jag spårade ut i den binära rymden. Just det att man "återanvänder" ett par delar av en 4B för att skapa en 7B.

I mina ögon har man alltså fuskat ;) genom att sänka spänningen.

Mjo man kan kalladet fusk men eftersom det 'ser' halva impedansen i o m bryggningen så kommer man lite för när gränserna där strömbegränsningen sätter in (om man kör med rimligt låga impedanser på högtalarna) så då är det bättre att sänka matningsspänningen.

Om 14B är två 7B i samma låda (totalt 4st 4B-moduler) och 7B kan köras i parallell eller bryggat läge så skulle 28B kunna vara 4st 4B-moduler men med samma matningspänning som 4B. Modulerna körs då både parallellt och bryggat. Då har man inga problem med att driva samma impedanser som ett vanligt 4B men med dubbla spänningen.

Edit: fetstil
Senast redigerad av Naqref 2006-01-10 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi