Fråga om högtalarkablar....

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tompa_39

Fråga om högtalarkablar....

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-16 14:37

Hej,
När jag köpte min CD-spelare Original A8s från Hong Kong (väldigt bra spelare för pengarna förresten) hade jag och säljaren lite diskussioner angående priser m.m som resulterade i att jag fick med ett par högtalarkablar av märket RoseVoix, som är deras "eget" märke vad jag förstår. Jag har funderat lite om man ska prova med några andra för att se (höra) om det är någon skillnad egentligen. Jag spelar på en ShengYa SV-233 (Vincent) stärk och Audiovector Mi3 Super högtalare.

Jag har funderat på någon AudioQuest Litz kabel och undrar lite kring detta, har hört att det blir mindre "skin" effekt med Litz konstruktion, men vad innebär skin-effekt rent ljudmässigt ?

Min RoseVoix kabel idag är ganska kraftig och består av en solid ledare ~ Ø 3mm omgiven av 4-5 tunnare ledare ~Ø 1mm virade runt den solida ledaren. De tunnare ledarna är ej isoloerade var för sig och inte från mittledaren heller.
Kan man på nåt sätt rent teoretiskt "gissa" (!) hur de eventuella ljudskillnaderna skulle te sig mellan min RoseVoix-kabel och t.ex en AudioQuest Slate? Jag förstår att man inte kan veta då det finns många andra parametrar också, men vad är dåligt/bra med RoseVoix konstruktionen jmf med t.ex AudioQuest ?

Hälsningar

/ Thomas

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-01-16 14:52

Kan man på nåt sätt rent teoretiskt "gissa" (!) hur de eventuella ljudskillnaderna skulle te sig mellan min RoseVoix-kabel och t.ex en AudioQuest Slate?

Ja då, detta är faktiskt gissningarnas Mecka så några svårigheter att få folk att gissa hej vilt här brukar det inte vara...speciallt om kablar.
This is your lucky day 8)

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-16 14:56

Annat är det när man kliver i på hificonsult - där serveras man sanningen om kablar. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2006-01-16 14:59

Det är lättare att gissa hur en kabel låter än att hitta ett vettigt inlägg av lill sladd 8)

Om ledarna inte är isolerade är det ju ingen Litz-kabel. Är de lackade kanske?
En vanlig kille med ett vanligt jobb i en vanlig stad, med en ovanligt snygg tjej

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-16 15:03

Skillnaden mellan olika kablar är vanligen minimala vid normala kabellängder och riktig användning. Det är mycket hokus pokus just kring kablar, inte minst för att möjligheten att tjäna pengar är stor på detta område. Akustiken är den faktor som gör den största skillnaden. Gäller så länge som inga delar i audiokedjan är helt felkonstruerade. Litz-kabel kan man göra själv av t.ex. telefonkabel EKKX eller ELLXB med 20 ledare (40 ledare för långa kablar eller för högtalare med extremt låg impedans), kostar kring 12 kr/m och högtalare.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-16 15:05

lasselite skrev:Om ledarna inte är isolerade är det ju ingen Litz-kabel. Är de lackade kanske?

nej precis, min kabel är inte Litz, däremot är väl de flesta AQ kablar det, därav mina frågor angående Litz... :wink:

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Re: Fråga om högtalarkablar....

Inläggav matså » 2006-01-16 15:09

Tompa_39 skrev:Hej,
När jag köpte min CD-spelare Original A8s från Hong Kong (väldigt bra spelare för pengarna förresten) hade jag och säljaren lite diskussioner angående priser m.m som resulterade i att jag fick med ett par högtalarkablar av märket RoseVoix, som är deras "eget" märke vad jag förstår. Jag har funderat lite om man ska prova med några andra för att se (höra) om det är någon skillnad egentligen. Jag spelar på en ShengYa SV-233 (Vincent) stärk och Audiovector Mi3 Super högtalare.

Jag har funderat på någon AudioQuest Litz kabel och undrar lite kring detta, har hört att det blir mindre "skin" effekt med Litz konstruktion, men vad innebär skin-effekt rent ljudmässigt ?

Min RoseVoix kabel idag är ganska kraftig och består av en solid ledare ~ Ø 3mm omgiven av 4-5 tunnare ledare ~Ø 1mm virade runt den solida ledaren. De tunnare ledarna är ej isoloerade var för sig och inte från mittledaren heller.
Kan man på nåt sätt rent teoretiskt "gissa" (!) hur de eventuella ljudskillnaderna skulle te sig mellan min RoseVoix-kabel och t.ex en AudioQuest Slate? Jag förstår att man inte kan veta då det finns många andra parametrar också, men vad är dåligt/bra med RoseVoix konstruktionen jmf med t.ex AudioQuest ?

Hälsningar

/ Thomas

koppla av vad dessa herrar säger både från Sanoj och de andra. Lyssna avstressad och kom fram själv vilken kabel du vill ha. Räcker det med en ekkkabel så ta den, tycker du att en kabel förmedlar musiken bättre så köp den. Det är ju du som skall trivas med det.

Sedan undrar jag inte om Sanoj är lite trött på att kallas lillsladd hela tiden. Tänk om Sanoj skulle kalla någon för lillÖhman? Sluta käbba i bägge lägren :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2006-01-16 15:13

Sedan undrar jag inte om Sanoj är lite trött på att kallas lillsladd hela tiden.

Nej då, komplimanger kan man aldrig få för många av.

// Jonas

.

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-16 15:24

mats skrev:Det är ju du som skall trivas med det.

Jo det har du ju rätt i 8) men om jag säger så här då, vilken är den teoretiska fördelen med Litz ? lägre skin-effect ?? vilket gör vad för ljudet ?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-16 15:28

Tompa_39 skrev:

Jo det har du ju rätt i 8) men om jag säger så här då, vilken är den teoretiska fördelen med Litz ? lägre skin-effect ?? vilket gör vad för ljudet ?

Skinneffekten i en litzkonstruktion renderar mindre resistansökning mot högre frekvens, men i praktiken är det helt onödigt vid auiodfrekvenser. :)

Det finns ganska mycket om detta spörsmål om man söker lite.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-16 15:34

Sanoj skrev:
Sedan undrar jag inte om Sanoj är lite trött på att kallas lillsladd hela tiden.

Nej då, komplimanger kan man aldrig få för många av.

// Jonas

.
:D :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-16 15:58

Morello skrev: Skinneffekten i en litzkonstruktion renderar mindre resistansökning mot högre frekvens, men i praktiken är det helt onödigt vid auiodfrekvenser. :)

Det finns ganska mycket om detta spörsmål om man söker lite.

ok.....så resistansen håller sig mer konstant (i teorin) över hela frekvensspektrat med Litz kablar, men det gör ju sällan högtalarna. Då borde detta inte betyda natt eller dag för hur stärkarn måste jobba dårå.....
nåja det e väl bäst att låna hem o lyssna.....förmodligen är det viktigare med termineringen av kablarna (löda /crimpa) än kabeln i sig, under förutsättning att kabeln iallafall har tillräcklig area. >2,5mm².

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 16:45

Tompa_39 skrev:

Helt ärligt så tror jag genom att sända mail till cardas cable så kan du nog få den mest utförliga förklaringen där finns. Samt ev även troligen KANSKE just även lite vetenskap kanske.. Cardasfabrorn är ju enligt en värld hifi mäniskor rätt bra på detta ämne om jag inte tar helt fel..

Och har du problem med språket osv för att ställa kompliserade tekniska frågor så finns väl säkert kunnigt folk här som kan ge dig ett handtag..

Så kan forumet för en gång skull ha en rätt kul nivå av hjälpande samt undersökande i stället för svamlande utifrån tro..

Men troligen torde cardas vara den jag tror är lämpligast att fråga..

MVH
Tobbe

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 17:47

Du behöver inte vända dig till någon kabelproducent med starkt ekonomiskt intresse av att folk skall tro på allt möjligt...

Skineffekten är inte något nytt, den upptäcktes av Lord Kelvin för sådär en 130 år sedan och har ganska utförligt studerats och avhandlats sedan dess.

Den enda nya upptäckt som gjorts på senare år är kabelkrängarnas upptäckt att man helt missvisande kan använda skineffekten som försäljningsargument.

Skineffekten innebär enkelt uttryckt att resistansen ökar vid högre frekvenser. Effekten finns inom alla frekvenser men den är så försumbart liten inom audioområdet, upp till säg 20.000 Hz, att den i praktiken inte spelar någon roll. Man kan förstås göra en hel del olika antaganden för att beräkna skineffekten, men även vid de mest ogynnsamma antaganden torde den den ligga vid någon tiondels eller hundradels decibel vid 20 kHz för att avta vid lägre frekvenser. Med andra ord helt irrelevant och långt under hörbarhet.

Mvh

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-16 18:06

ok tack DTH, påläst som vanligt :P , slutsats blir för mig att låna hem en AQ kabel och kolla om den gör någon skillnad mot det jag redan har, Litz kabel eller inte spelar kanske ingen roll.....

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 18:11

DTH
Du uppvisar som vanligt din alsmäktighet via förvridna inlägg..

Att fråga om forskningsresultat ifrån en tillverkare som cardas skiljer sig inte ifrån att fråga en hörselforskande Iö om högtalare.. Båda tjänar sin inkomst samt uppehälle på att sälja.. Jag personligen tror nog att en person som mr cardas är seriös nog att besvara seriöst ställda frågor med klart mer kunskap än dina ytliga inlägg där "inget gör något"..

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 18:13

Hej Mayro!

Vad är det som är förvridet i mitt inlägg om skineffekten?

Mvh

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-16 18:14

Vad i DTHs inlägg beträffande skineffektens påverkan på ljudet är felaktig menar du Mayro?

Jag har iaf ingen aning men du skriver ju att DTHs kunskap inte räcker till samt att inlägget är ytligt, därav min undran.

Mvh

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-16 18:22

Appropå kablar...
Testade ett par Blue Heaven (bi-W), Nordost. i ca. 7000:- klassen mot mina supra classic 2.5 ca. 150:- klassen & hörde ingen som helst skillnad :(

Det som är intressant när det gäller flatline principen är att som Nordost säger i reklamen är sant. Nämligen att molekylerna som ligger på själva ytan rör sig fortare, därför är kabeln platt/bred. Tyvärr är det knappt mätbart, kanske en hundradels % mer på ytan än i en trad. rund kabel. Men det knappa mätbara är ju sant så då kan man ju påtala det, eller hur :twisted:

Det som är kul för min aha upplevelse numera är att jag kan koppla bort kabelträsket & lägga slantarna på cd/stärkeri/högtalare istället :)

Utrustning vi tillfället:
Pioneer 668, Advantage IA200 & Sony TA-VA777ES, Canton Karat S8.

//Johnny
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-16 18:29

Det som är kul för min aha upplevelse numera är att jag kan koppla bort kabelträsket

För att inte tala om att börja lyssna på musiken :D

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 18:45

I väntan på ett djupgående och oförvridet inlägg från Mayro kan jag kan kanske föregripa lite diskussion och informera om att det inte finns några publicerade forskningsresultat eller vetenskapliga arbeten som påvisar några hörbara effekter pga skineffekten.

Att påvisa relevant skineffekt inom det hörbara frekvensområdet skulle ställa ganska mycket av etablerad grundläggande fysik ifråga och kanske rent av kunna ligga till grund för ett nytt Nobelpris...

I sammanhanget bör man kanske också nämna att skineffekten inte bara gäller för synliga ledare utan även för alla andra ledare i signalkedjan (typ högtalarens internkablage och talspolar), vidare gäller den såklart även för alla kablarna i inspelningskedjan...

Mvh

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-16 18:56

Att fråga om forskningsresultat ifrån en tillverkare som cardas skiljer sig inte ifrån att fråga en hörselforskande Iö om högtalare.. Båda tjänar sin inkomst samt uppehälle på att sälja..

Så vitt jag vet så får IÖ inte sin inkomst genom att sälja något, och den har inte ens med högtalare att göra. Högtalarförsäljningen är en hobbyverksamhet för honom. För mig är det en stor skillnad för hur viktigt det är att ge en eventuell köpare hela sannningen.
Cardas kan en hel del om kablar, så visst tror jag att man kan få ett bra svar därifrån.
Teorin med skinneffekt är i grunden att den ökar med ökande frekvens, som om man vill vara helt förutsättningslös så kan man prova olika kablar och lyssna just på höga frekvenser.

Om man riktigt vill veta om skinneffekter och resistansökning så skall man nog hitta rätt person inom konstruktion av kraftöverföringsutrustning. När man kör 20kV ledningar (eller mer) etc så blir det fort väldigt ekonomiskt intressant att förstå skinneffekten.
Jag vill minnas att ABB är riktigt duktiga på sånt.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 19:06

hobby.. :lol: :lol: jaja,.

och ni snackar om att folk "tror" saker.. 8)

DTH.
Du som är så förbålt duktig kan väl skriva till Mr Cardas med dina tankar o se vad du får för svar.. Antar du klarar att utrycka dig i engelska..

Om jag inte är felinformerad så Mr Cardas en av dom har kunskaper om kabelteknik. :) . Fast ärligt så kan jag ha fel här :oops: .. Men du är duktig DTH. Så eftersom du har samma nivå som honom eller högre så kan väl du ta på dig att utreda detta om kablarnas funktion o inte funktion o varför o hur osv osv.. En bra uppgivt på ett hifi forum där man vill veta i stället för tro. Så tycker då jag i alla fall.
Senast redigerad av Mayro_inaktiv 2006-01-16 19:13, redigerad totalt 1 gång.

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 19:08

DTH skrev:Hej Mayro!

Vad är det som är förvridet i mitt inlägg om skineffekten?

Mvh

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-16 19:11

Mayro,

Kan du inte lägga ner hatkampanjen mot IÖ nu? Ett och annat utbrottt kan man möjligen förstå men du ger ju aldrig upp :?

Sen är det möjligt att det inte längre är en hobby för IÖ, men det går det att informera om på ett snyggare sätt om man nu verkligen vet hur det ligger till.

Sen tycker jag faktiskt att man har rätt att yttra sig även om man råkar sälja högtalare, det är ju fullständigt valfritt att tro på eller inte på vad högtalarkrängare deklamerar.
(i IÖ:s specifika fall föredrar han ju real-life demonstrationer framför snackande vilket ger än mindre anledning att hacka på honom)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-16 19:14

Öhman har inte ngt med denna tråd att göra, om han nu inte ämnar att skriva i den. I alla andra fall så får ni lämna honom utanför detta. Tillbaka till ämnet eller låt bli att skriva.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 19:15

xxxx

Inlägg som inte respekterade V8s tillsägning borttaget.

/naq

DTH

Inläggav DTH » 2006-01-16 19:19

Mayro skrev:
DTH.
Du som är så förbålt duktig kan väl skriva till Mr Cardas med dina tankar o se vad du får för svar.. Antar du klarar att utrycka dig i engelska..

Om jag inte är felinformerad så Mr Cardas en av dom har kunskaper om kabelteknik. :) . Fast ärligt så kan jag ha fel här :oops: .. Men du är duktig DTH. Så eftersom du har samma nivå som honom eller högre så kan väl du ta på dig att utreda detta om kablarnas funktion o inte funktion o varför o hur osv osv.. En bra uppgivt på ett hifi forum där man vill veta i stället för tro. Så tycker då jag i alla fall.

Nu var det ju inte Mr. Cardas utan du som tyckte att mitt inlägg var ytligt och förvridet så det skulle vara trevligt om du kunde förklara varför du tycker så.

Mvh

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2006-01-16 19:21

Ok V8 :oops:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-16 19:31

Du behöver inte vända dig till någon kabelproducent med starkt ekonomiskt intresse av att folk skall tro på allt möjligt

detta var skälet. Inte det du valde ut som skäl att kalla dina inlägg som "Förvridna"..

Så.. nu VET du vad i stället för vad du tror jag talar om..

Men jag tror ändå att Mr Cardas kan besvara lika seriöst som om man frågar Iö om högtalare. Och att skriva så är inte elakt mot iö. Utan rent höjande av hans status enligt mig. Att jämföeras med cardasgubben är inte dåligt direkt om man frågar världsopeinjonen av kabelfolk... :)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi