Moderator: Redaktörer
Kan man på nåt sätt rent teoretiskt "gissa" (!) hur de eventuella ljudskillnaderna skulle te sig mellan min RoseVoix-kabel och t.ex en AudioQuest Slate?
Tompa_39 skrev:Hej,
När jag köpte min CD-spelare Original A8s från Hong Kong (väldigt bra spelare för pengarna förresten) hade jag och säljaren lite diskussioner angående priser m.m som resulterade i att jag fick med ett par högtalarkablar av märket RoseVoix, som är deras "eget" märke vad jag förstår. Jag har funderat lite om man ska prova med några andra för att se (höra) om det är någon skillnad egentligen. Jag spelar på en ShengYa SV-233 (Vincent) stärk och Audiovector Mi3 Super högtalare.
Jag har funderat på någon AudioQuest Litz kabel och undrar lite kring detta, har hört att det blir mindre "skin" effekt med Litz konstruktion, men vad innebär skin-effekt rent ljudmässigt ?
Min RoseVoix kabel idag är ganska kraftig och består av en solid ledare ~ Ø 3mm omgiven av 4-5 tunnare ledare ~Ø 1mm virade runt den solida ledaren. De tunnare ledarna är ej isoloerade var för sig och inte från mittledaren heller.
Kan man på nåt sätt rent teoretiskt "gissa" (!) hur de eventuella ljudskillnaderna skulle te sig mellan min RoseVoix-kabel och t.ex en AudioQuest Slate? Jag förstår att man inte kan veta då det finns många andra parametrar också, men vad är dåligt/bra med RoseVoix konstruktionen jmf med t.ex AudioQuest ?
Hälsningar
/ Thomas
mats skrev:Det är ju du som skall trivas med det.
Tompa_39 skrev:mats skrev:Det är ju du som skall trivas med det.
Jo det har du ju rätt imen om jag säger så här då, vilken är den teoretiska fördelen med Litz ? lägre skin-effect ?? vilket gör vad för ljudet ?
Sanoj skrev:Sedan undrar jag inte om Sanoj är lite trött på att kallas lillsladd hela tiden.
Nej då, komplimanger kan man aldrig få för många av.
// Jonas
.
Morello skrev: Skinneffekten i en litzkonstruktion renderar mindre resistansökning mot högre frekvens, men i praktiken är det helt onödigt vid auiodfrekvenser.![]()
Det finns ganska mycket om detta spörsmål om man söker lite.
Tompa_39 skrev:mats skrev:Det är ju du som skall trivas med det.
Jo det har du ju rätt imen om jag säger så här då, vilken är den teoretiska fördelen med Litz ? lägre skin-effect ?? vilket gör vad för ljudet ?
Att fråga om forskningsresultat ifrån en tillverkare som cardas skiljer sig inte ifrån att fråga en hörselforskande Iö om högtalare.. Båda tjänar sin inkomst samt uppehälle på att sälja..
Mayro skrev:
DTH.
Du som är så förbålt duktig kan väl skriva till Mr Cardas med dina tankar o se vad du får för svar.. Antar du klarar att utrycka dig i engelska..
Om jag inte är felinformerad så Mr Cardas en av dom har kunskaper om kabelteknik.. Fast ärligt så kan jag ha fel här
.. Men du är duktig DTH. Så eftersom du har samma nivå som honom eller högre så kan väl du ta på dig att utreda detta om kablarnas funktion o inte funktion o varför o hur osv osv.. En bra uppgivt på ett hifi forum där man vill veta i stället för tro. Så tycker då jag i alla fall.
Du behöver inte vända dig till någon kabelproducent med starkt ekonomiskt intresse av att folk skall tro på allt möjligt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster