Moment-23 skrev:Bill50x skrev:Moment-23 skrev:Men det jag fortfarande inte får ihop eller får något svar på är hur linn lyckas trolla bort påverkan av de första reflexerna.
Dessa är destruktiva för ljudet, det är det väl ingen som tvivlar på?
Vad gör då linn/hur parerar de detta och får dem att låta som pip gör då dessa är invinklade och har dämpning bakom?
De flesta lådhögtalare används utan speciell dämpning bakom. Jag kan tänka mig att beroendet av sådan dämpning är dels hur rummet är beskaffat i övrigt och dels hur högtalarens spridningsmönster ser ut i de övre registren. Basen smyger sig ju runt oavsett och den är dessutom svår att dämpa.
/ B
Ok, det låter vettigt. Kan det också vara så (som jag fått förklarat för mig) att om avståndet till väggen bakom är lite större så påverkar inte de första reflexerna lika negativt som om de kommer mycket närmare i tid som direktljudet?
Om det är så så kan jag köpa att högtalare som står längre ut i rummet inte påverkas lika negativt.
Reflexer från väggen bakom högtalaren kommer ändå, men upplevs som "efterklang" istället- om högtalaren står tillräckligt långt ut. Vilket
inte är fallet vid placering av linn nuvarande högtalareserie. Vid de jämförelser vi gjort mot majik 140 var det i ett baskraftigt rum- ändå stod majik 140 kanske 15 cm från den bakre väggen- strålande rakt framåt. Placeringen hade min vän gjort med "tune method". PiP, som jag tagit med mig, stod på tv-bänken bredvid Majik 140, de stod alltså varken på stativ eller hade lyssnats fram till det bästa ljudet. Troligen stod de för nära varandra, eftersom de var placerade på insidan av majik 140.
Lyssningen vi gjorde var alltså kraftigt till fördel för linnhögtalaren, rent placeringsmässigt. Jag kan tillägga att den lyssning vi gjorde med komponent 104 hade motsatt nackdel, eftersom denna lyssning ägde rum hos mig.
Vid jämförelsen med majik 140 versus pip så kom vi fram till att Linn majik 140 lät bättre än piP utan dämpmaterial bakom högtalaren. kanske hade skillnaden inte blivit så, om vi varit mera noggrann med uppställningen av piP i min väns lyssnings rum.
Efter en fika, så provade vi att dämpa den bakre väggen för piP-högtalaren. Resultatet blev en markant förbättring i den redan basstarka rummet- basen gick djupare och det lät nu renare, tom. renare än linnhögtalaren låtit innan.
Linn majik 140 lät däremot sämre med dämpningen, som bestod av två tunna rockwolldämpplattor ( sådana som man kan dämpa taket med ).
Då min vän märkte det, rusade han genast fram och tog bort dämpplattorna.
Alltså: Majik 140 versus piP resulterade i att piP lät bättre än majik 140 med svagt dämpad bakre vägg- resultatet var motsatt utan dämpad vägg.
Resultatet visar väl hur de båda högtalarna utvecklats redan vid konstruktionen.
Linn med odämpad bakre vägg, och piP med dämpning. De är alltså konstruerade redan från början med dessa kriterier i åtanke.
Då har vi invinklingen kvar. Om båda högtalarna står enligt rekommendation (jag antar att avstånd mellan högtalarna och till lyssnaren är det samma) så kan pip sägas spela on axis eller nära på eftersom de är invinklasde 23 grader.
Linn som rekommenderar rak placering spelar då 23 grader off axis i förhållande till lyssnare, korrekt?
Nu vet jag inte vilken linnhandlare du fått detta tips om, men jag kan tillägga att invinklingen av linnhögtalare är aktuell ibland, ibland inte. Det beror på modell och rummet. Vinklingen vara eller inte vara görs med "tune-method", av handlaren oftast.
Det innebär alltså att linnhögtalaren (den/de som anses låta lika som pip) vid 23 greder off axis har en liknande tonkurva som pip?
Ljudet avgörs av en massa saker- det som slog oss var att "det nya linnljudet", dvs. det som gäller den nya serien av högtalare från linn, låter helt annorlunda än den föregående, och att ljudet klangligt är rätt lika så som det presenteras från högtalaren piP. Linns k-array gör att de mäter väldigt illa vid mätningar i tex stereophile, men eftersom högtalarna är konstruerade med tanke på ett samspel med väggen bakom högtalaren och det övriga rummet så är det troligen av mindre betydelse. Guru q 10 mäter inte heller helt rakt, och det beror på att de mätningar som finns är gjorde i döddämpat rum med en enda högtalare dessutom, vilket gör att stereosystemfelen och resultatet blir missvisande.
Är det en korrekt slutsats och en förklaring till hur de kan låta lika?
Det innebär också att rakt linnhögtalaren om den lyssnas på on axis som pip borde avvika i tonal karaktär från pip?
Det hela beror på rum, rum, och åter rum.
Spikes och biwiring gör att allting låter större och mera imposant, men också att alla inspelningar låter en smula lika. Här är den största skillnaden mellan piP och majik 140, tycker jag. PiP är en kameleont som ändrar karaktär beroende på inspelningens kvaliteter. Kraftigt komprimerat material låter här mera skoningslöst än med linn-burkarna, som är betydligt mycket mera förlåtande i karaktären.*
*Denna skillnad kunde också upplevas med högtalarna keilidh och kaber. Kaber, som är en klart bättre högtalare objektivt, kunde många gånger upplevas som skoningslösa mot sämre inspelningar, här var keilidh betydligt mera diplomatiska i ljudet.