Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-17 12:37

rhenrics skrev:
jonasp skrev:Jag har inte påstått att du är ointresserad. Tvärtom. Jag hävdar att du är intresserad. Du får nog läsa lite mer noga.

jonasp skrev:
Men jag tycker gott du kan vara ärlig. Man ställer inte en massa frågor när man är ointresserad. Jag fann detta lustigt. Jag begär dock inte att andra ska ha min egendomliga humor.

Inte? Kan du förklara igen vad det var som du tyckte var så lustigt? Jag vill minnas att du sa nåt i stil med att det var lustigt att jag ställde så många frågor, miljontals närmare bestämt, trots att jag är ointresserad. Men nu är jag alltså intresserad? Så då är det inte lustigt längre att jag ställde miljontals frågor...eller :?: :roll:

Jo alltså, det jag uppfattade som lustigt var att du ställde många frågor, men sen skrev att du inte var så intresserad. Jag menar då att du alltså visst var rätt intresserad - eftersom du ställde en del frågor. Jag har alltså hävdat att du visst var intresserad. Inget annat.

:wink:

Som sagt, inget illa menat från min sida. :wink:

jonasp skrev:Jag har för övrigt helskägg och det sitter fan inte i någon brevlåda.
/J.

Nähä...kanske i en syltburk då? :lol:

Ja det vet man aldrig! :lol: :) :wink:

/J.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-17 12:38

Jo det gick ju bra att undvika den här diskussionen. :?

Jag märker att jag inte har så hemskt mycket att tillföra i sakfrågan! 8O :roll:

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-03-17 12:40

Du Ingvar. Plugga in en MF A3.24 i din 668 så ska du få höra på hörbara skillnader mot din Diana (och din 668). Det har nämligen hänt ett och annat på D/A fronten sedan Diana kom.

Tja... Om det nu är F/E lyssning det pratas om så är ju inte det en kvalitetsstämpel direkt :wink:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 12:44

jonasp skrev:Jo alltså, det jag uppfattade som lustigt var att du ställde många frågor, men sen skrev att du inte var så intresserad. Jag menar då att du alltså visst var rätt intresserad - eftersom du ställde en del frågor. Jag har alltså hävdat att du visst var intresserad. Inget annat.

Ja, men återigen: vad jag skrev var att jag inte är så intresserad att jag är beredd att betala för svaret. Detta betyder inte detsamma som att jag är inte så intresserad och det betyder verkligen inte detsamma som att jag är ointresserad vilket du bevisligen hävdade att jag försökt påskina. En solklar förvrängning av fakta. 8)
Senast redigerad av rhenrics 2005-03-17 12:46, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 12:44

rhenrics skrev:Är det verkligen så förvånande att man inte funnit några hörbara fel mellan en gammal sketen antik D/A som Diana och vilken DVD-/CD-spelare som helst man jämfört med under 10000 kr?

Konstruktören, som är medlem på forumet, finner säkert kritiken både saklig och utförlig.

:?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 12:47

Karl_Banan skrev:
Tja... Om det nu är F/E lyssning det pratas om så är ju inte det en kvalitetsstämpel direkt :wink:

Nej, det är vanlig A/B test som avses :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 12:47

Morello skrev:
rhenrics skrev:Är det verkligen så förvånande att man inte funnit några hörbara fel mellan en gammal sketen antik D/A som Diana och vilken DVD-/CD-spelare som helst man jämfört med under 10000 kr?

Konstruktören, som är medlem på forumet, finner säkert kritiken både saklig och utförlig.

Tja, den är ju i alla fall ganska logisk.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 12:49

Morello skrev:

Vill ni ha tillgång till den fullständiga testen, som utförts såväl sakligt som oantastligt vetenskapligt, så är det förskottsbetalning till konto som gäller :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 12:50

Hotspur skrev:
Morello skrev:

Nja, sådär faktiskt. :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 12:51

Hotspur skrev:
Morello skrev:

Gammal går väl att hålla med om. Antik? Kör den med gammalgrekiska protokoll, eller?
Sketen skiver man väl helst aldrig om någon produkt som någon annan kan tänkas ha och uppskatta. Ytterst oartigt.

Var är logiken?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-17 12:52

rhenrics skrev:Vill ni ha tillgång till den fullständiga testen, som utförts såväl sakligt som oantastligt vetenskapligt, så är det förskottsbetalning till konto som gäller :wink:

Eller en liten hälsosam promenad till ett bra bibliotek...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 12:55

Visst är Dianan "gammmal", men hjärtat i maskinen, Burr Brown PCM63-K, är fortförande en högklassig omvandlare, som endast ser sig omseglad av de bästa kretsarna idag. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-17 12:57

rhenrics skrev:
Morello skrev:

Vill ni ha tillgång till den fullständiga testen, som utförts såväl sakligt som oantastligt vetenskapligt, så är det förskottsbetalning till konto som gäller :wink:

Eller så försöker man övertala testaren att berätta - så man slipper betala. Det kanske kan kallas... intressekonflikt? :wink:

/Syltburksbertil :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 12:59

rhenrics skrev:
Morello skrev:

Ge mig postgironumret :lol:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 13:24

rhenrics skrev:...

Du Ingvar. Plugga in en MF A3.24 i din 668 så ska du få höra på hörbara skillnader mot din Diana (och din 668). Det har nämligen hänt ett och annat på D/A fronten sedan Diana kom. Jag lovar! Och du behöver inte pröjsa ett öre för den info:n! 8)

Oj, OM det är som du skriver, så verkar A3.24 onekligen vara en dålig D/A-omvandlare.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 13:26

Johan_Lindroos skrev:
rhenrics skrev:...
Du Ingvar. Plugga in en MF A3.24 i din 668 så ska du få höra på hörbara skillnader mot din Diana (och din 668). Det har nämligen hänt ett och annat på D/A fronten sedan Diana kom. Jag lovar! Och du behöver inte pröjsa ett öre för den info:n! 8)

Oj, OM det är som du skriver, så verkar A3.24 onekligen vara en dålig D/A-omvandlare.

Säger den som lever i tron att Vintage-hifi regerar...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-17 13:28

CD/DAC coh vintage låter motsägelsefullt i mina öron. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 13:30

Morello skrev:CD/DAC coh vintage låter motsägelsefullt i mina öron. 8)
:lol: :lol: :lol: Point taken! :oops:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 13:32

Morello skrev:CD/DAC coh vintage låter motsägelsefullt i mina öron. 8)

Inte alls. T ex Pioneer PD-91 är väl att betrakta som vintage? Det måste ju inte vara prylar från 70-talet och tidigare.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 13:36

Johan_Lindroos skrev:

Tänk så här. Om du kopplar in en Diana på en United DVD köpt för 595:- på Claes Ohlsson, och du hör en skillnad, betyder det då att Diana är dålig? Faran med att vara helt insnöad på F/E test är uppenbarligen att man tror att alla skillnader i alla sammanhang är av ondo 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 13:40

Kanske läga att alla funderar på vad vintage står för?

För mig är det gammal känd utrustning som ofta "behöver klappas om" för att få liv i på nytt. Helst bör det vara av kända fabrikat och deras topoftheline och på den tiden det begav sig vara något som var lite dyrare än Svensson hade råd med. Lite kultförklarat måste det ju också vara. Typ Quad II, McIntosh 275, Quad ESL57, Onkenhorn, Voice of the theatre, Ortofon SPU, etc.

CD-spelare, vintage? Njae. Jo möjligtvis en av de snyggaste; McIntosch med Philips 16 bitars med 4 ggr översamling. Kanske. Eller Philips allra första; CD100(?).

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 13:43

rhenrics skrev:Tänk så här. Om du kopplar in en Diana på en United DVD köpt för 595:- på Claes Ohlsson, och du hör en skillnad, betyder det då att Diana är dålig? Faran med att vara helt insnöad på F/E test är uppenbarligen att man tror att alla skillnader i alla sammanhang är av ondo 8)

Okej jag kopplar in Diana. För att kunna svara behöver jag veta lite mera om omständigheterna. Vad ska jag sedan jämföra med? Uniteds analoga utgångar?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-17 13:46

Johan_Lindroos skrev:
Okej jag kopplar in Diana. För att kunna svara behöver jag veta lite mera om omständigheterna. Vad ska jag sedan jämföra med? Uniteds analoga utgångar?

Precis :idea:

Användarvisningsbild
Karl_Banan

Inläggav Karl_Banan » 2005-03-17 13:53

Johan_Lindroos skrev:

Precis

rhenrics:
Vad kan man dra för slutsatser av ett sådant test :?:
E bananerna fiiina ida?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-17 14:14

rhenrics skrev:
Johan_Lindroos skrev:

Precis :idea:

Ok nu lyssnar jag...

Jag har kopplat in både Diana respektive United till kalibreringsrattar så att jag har kunnat kalibrera de båda signalniveårna till exkat lika inom ca 0,05 dB.

Oj det låter olika! (hypotetiskt alltså) Jag har kört spelaren på A-B repeat och jämfört snuttar med en massa olika låtar. Genom att göra blindtest med ett antal delatagare och ett större antal korrekt angivna svar kan jag påstå detta med statistiskt sett större än 99% konfidens.

Eftersom Diana sedan tidigare är testad i en A/D-D/A-kedja och ingen vid den tidpunkten kunnat konstatera några förändringar av in - och utsignal och utan att förstärka svaga signaler så mycket att bruset och kvantiseringsdistorsion gör sig till känna, kan man dra slutsatsen att United förvanskar ljudåtergivningen.

Genom metoden kan man även beskriva HUR United påverkar ljudåtergivningen, t.ex basregister eller diskant låter si eller så, den distar si och så på svaga nivåer (t.ex. svaga ringklockljud kanske låter orent som kyrkklockor etc...), etc.

Metoden kan kritiseras genom att den digitala ljudutgången på United eventuell skulle kunna vara "ickeperfekt". I praktiken är dock ingångskretsarna på Diana bra i sammanhanget så att den sväljer jitter ganska bra. Mig veterligen har ingen kunnat hittills kunnat avslöja sådant, även jämfört på olika digitala utgångar.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-17 14:20

rhenrics skrev:Du Ingvar. Plugga in en MF A3.24 i din 668 så ska du få höra på hörbara skillnader mot din Diana (och din 668). Det har nämligen hänt ett och annat på D/A fronten sedan Diana kom. Jag lovar! Och du behöver inte pröjsa ett öre för den info:n! 8)

Jo, jag har testat några hundra D/A-omvandlare sedan DiAna kom, och att de flesta låter klart olika (och skapar en färgande AD-DA-kedja när man gör en riktig F/E-lyssning) är knappast någon nyhet.

Tvärtom är det ju därför de inte har blivit rekommenderade.

(Är fortfarande inte säker på att du fattat hur F/E-lyssning går till och vilka slutsatser man kan dra av de resultat som fås...)

Jag är inte bekant med just MF A3.24 dock, men om du påstår att den färgar kraftigt så tror jag dig självklart. I varje fall om du verkligen testat den mot en fungerande DiAna, blint och med perfekt matchade nivåer, och hört stora skillnader (det vill säga MF A3.24 färgar kraftigt, för det gör ju inte DiAna).

Lätt att skapa förvrängande apparater
Att göra nya apparater som låter "på nya sätt" (annorlunda än en äldre apparat) är ingen konst alls, i synnerhet inte för en "high end-inriktad" konstruktör utan grundläggande fysikalisk och psykoakustisk förståelse för de mekanismer som är involverade i musikåtergivning/-lyssning. Men att tro att utveckling är synonymt med "nya sound", och att tro att nya sound "måste" vara bättre, är lite IQ fiskmås. Det fattar nog alla, utom just de som tror så.

I själva verket är det häpnadsväckande hur olika varandra high end-apparater låter.

Alla som har ett hum om vad musikåtergivning är för något inser att apparaternas stora skillnader indikerar att max en av dem kan (teoretiskt) vara en god återgivare, och att alla de andra färgar minst så mycket som skillnaden till den där enda bra apparaten.

Men... vilken av dem är det som är den där bra apparaten, egentligen?

Problemet är det att folk som inte förstår F/E-lyssning inte heller vet vilken av alla de där olika ljudande apparaterna som är den bästa signalförmedlaren. Det är problem för dem själva bara om de är intresserad av det, men för diskussionerna är det ett problem om de insisterar på att ändå använda ord som "återgivning", fast utan att mena att utsignalen har likheter med insignalen.

Pratar man med tio eller tjugo av dessa (ofta historielösa eller historie-distorderande) människor (som många av dem tycks tro att allting före deras tid var mycket dåligt, och att utvecklingen, som av en händelse :o , tog fart prexis just när de började intressera sig för musiåtergivning, eller ibland till och med prexis just nu - alltså precis vad branschen, hela tiden, vill att alla skall tro...), ja då får man massor av olika svar på vilken apparat som preserar den bästa återgivningen! Inte riktigt lika många svar som människor tillfrågade, men ibland nära på.

Det kan förvisso bero på att majoriteten av dem inte ens förstår begreppet "åter-giva", men mest beror det nog på att de inte ens funderar på det.
De när en övertygelse att "det som låter trevlig måste vara det sannaste", i varje sammanhang. Eftersom de använder olika skivor, olika kringutrustning och olika rum när de gör sin trevlighetsbedömning, så får de olika svar!

Konstigare än så behöver det inte vara faktiskt.

Inte förvånande byter dessa människor utrustning stup i kvarten eftersom de flesta valen blir fel (även i deras egen bedömning, därav bytena) inte just när de görs, men en tid efter. Gång efter gång...

Även om vissa öron är döva kan jag ju tala för några (majoriteten på detta forum faktiskt) med trattarna öppna och påstå:
De bästa DA-omvandlarna som användes i audiosammanhang 1978-1980 (ja, innan CD ens fanns!) är fortfarande än idag överlägsna de sämsta av dem man hittar i high end-träsket. Detta är ingenting jag tänker bevisa, men jag hänvisar till att jag har gjort sådana jämförelser, blind F/E-lyssning, flera gånger genom åren.

I snitt har dock kvalitetsnivån ökat. Markant till och med. Det syns dock tydligast när man tittar på mellanprisprodukterna.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-17 14:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-17 14:26

tror väldigt många ser på hifi som man ser på ett musikinstrument. man letar alltså efter subjektiva kvalitéer som produceras i instrumentet(apparaterna) och inte är intresserade av att återge musiken så som informationen på skivan dikterar. (är ju frestande att säga "låta som det låter på skivan" men det finns ju faktiskt inget ljud i CDn däremot finns där en matematiskt representation av en inspelad händelse. precis som man måste använda rätt formler i matte för att få korrekt resultat behövs liknande formler i apparaterna för att avkoda korrekt)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2005-03-17 14:34

renhrics,

Om det är klart hörbara skillnader mellan den analoga utsignalen från en valfri CD/DVD och en Sentac DiAna (som man får förmoda fungerar felfritt och matas med en digital dataström som inte håller en alltför dålig kvalitet) kan man dra slutsatsen att den analoga utsignalen från CD/DVD:n färgar återgivningen.

En Sentec DiAna kommer alltid att vara en referensprodukt vad gäller ofärgad och naturtrogen återgivning av CD-formatet. Hur många DAC:ar och CD-spelare som släpps i framtiden kommer ingen av dem att vara avsevärt bättre än en DiAna om det är ofärgad återgivnng som önskas.

Förstår inte heller varför en DiAna skulle plötsligt bli sämre bara för att LTS har funnit att Pioneer 668 återger visst speciellt utslagsgivande material med större "upplösning".

Ponera att du är ute efter att hitta en referens vad gäller fönsterglas. Du testar en mängd olika material och finner till slut en produkt där du i flera test inte med ögonen kan avgöra om det sitter i glasruta i ramen eller inte (jmf F/E-test med DiAnan i en AD/DA-kedja). Är då inte denna glasruta att för alltid betrakta som en väldigt bra (ofärgad) glasruta?

Om du sedan gör en jämförande test mellan denna referensglasruta och ett annat fabrikat genom att betrakta ett för ser en för dig tidigare okänt motiv utanför ramen (på samma sätt som du i A/B-jämförelsen mellan en DVD från Siba och en påhängd Sentec DiAna), och ser en klar skillnad mellan rutorna - kan man då inte säga att det andra fabrikatet av glasruta medför en färgning?

Och kan du kanske också förstå att folk avkräver dig vissa "bevis" om du skulle påstå att den gamla referensglasrutan var nåt för antikrundan och nu för tiden fanns det minsann betyyyydligt bättre fönsterglas att tillgå?

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-17 14:45

I själva verket är det häpnadsväckande hur olika varandra high end-apparater låter.

Det är väl tur det? Annars hade det ju bara funnits en CD-spelare, en förstärkare osv. Låter ju jättekul med en dylik hobby! Dessutom glömmer Ingvar att även om en apparat låter på ett visst sätt, hur man nu än kommit fram till detta, så uppfattar ju inte alla människor apparatens ljud exakt likadant för det. Det är väl här nånstans den ofrånkomliga nödvändigheten av subjektivism kommer in?

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-17 14:46

rhenrics skrev:
Morello skrev:

He He! Du bjöd på dagens första garv!!
Undrar hur tudelad jag är eftersom jag gillar både dina och Öhmans inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi