rhenrics skrev:Du Ingvar. Plugga in en MF A3.24 i din 668 så ska du få höra på
hörbara skillnader mot din Diana (och din 668). Det har nämligen hänt ett och annat på D/A fronten sedan Diana kom. Jag lovar! Och du behöver inte pröjsa ett öre för den info:n!

Jo, jag har testat några hundra D/A-omvandlare sedan DiAna kom, och att de flesta låter klart olika (och skapar en färgande AD-DA-kedja när man gör en riktig F/E-lyssning) är knappast någon nyhet.
Tvärtom är det ju därför de inte har blivit rekommenderade.
(Är fortfarande inte säker på att du fattat hur F/E-lyssning går till och vilka slutsatser man kan dra av de resultat som fås...)
Jag är inte bekant med just MF A3.24 dock, men om
du påstår att den färgar kraftigt så tror jag dig självklart. I varje fall om du verkligen testat den mot en fungerande DiAna, blint och med perfekt matchade nivåer, och hört
stora skillnader (det vill säga MF A3.24 färgar kraftigt, för det gör ju inte DiAna).
Lätt att skapa förvrängande apparater
Att göra nya apparater som låter "på nya sätt" (annorlunda än en äldre apparat) är ingen konst alls, i synnerhet inte för en "high end-inriktad" konstruktör utan grundläggande fysikalisk och psykoakustisk förståelse för de mekanismer som är involverade i musikåtergivning/-lyssning. Men att tro att utveckling är synonymt med "nya sound", och att tro att nya sound "måste" vara bättre, är lite IQ fiskmås. Det fattar nog alla, utom just de som tror så.
I själva verket är det häpnadsväckande hur
olika varandra high end-apparater låter.
Alla som har ett hum om vad musik
återgivning är för något inser att apparaternas stora skillnader indikerar att
max en av dem kan (teoretiskt) vara en god återgivare, och att alla de andra färgar minst så mycket som skillnaden till den där enda bra apparaten.
Men... vilken av dem är det som är den där bra apparaten, egentligen?
Problemet är det att folk som inte förstår F/E-lyssning inte heller vet vilken av alla de där olika ljudande apparaterna som är den bästa signalförmedlaren. Det är problem för dem själva bara om de är intresserad av det, men för diskussionerna är det ett problem om de insisterar på att ändå använda ord som "återgivning", fast utan att mena att utsignalen har likheter med insignalen.
Pratar man med tio eller tjugo av dessa (ofta historielösa eller historie-distorderande) människor
(som många av dem tycks tro att allting före deras tid var mycket dåligt, och att utvecklingen, som av en händelse
, tog fart prexis just när de började intressera sig för musiåtergivning, eller ibland till och med prexis just nu - alltså precis vad branschen, hela tiden, vill att alla skall tro...), ja då får man massor av olika svar på vilken apparat som preserar den bästa återgivningen! Inte riktigt lika många svar som människor tillfrågade, men ibland nära på.
Det kan förvisso bero på att majoriteten av dem inte ens förstår begreppet "åter-giva", men mest beror det nog på att de inte ens funderar på det.
De när en övertygelse att "det som låter trevlig måste vara det sannaste", i varje sammanhang. Eftersom de använder olika skivor, olika kringutrustning och olika rum när de gör sin trevlighetsbedömning, så får de olika svar!
Konstigare än så behöver det inte vara faktiskt.
Inte förvånande byter dessa människor utrustning stup i kvarten eftersom de flesta valen blir fel (även i deras egen bedömning, därav bytena) inte just när de görs, men en tid efter. Gång efter gång...
Även om vissa öron är döva kan jag ju tala för några (majoriteten på detta forum faktiskt) med trattarna öppna och påstå:
De bästa DA-omvandlarna som användes i audiosammanhang 1978-1980 (ja, innan CD ens fanns!) är fortfarande än idag överlägsna de sämsta av dem man hittar i high end-träsket. Detta är ingenting jag tänker bevisa, men jag hänvisar till att jag har gjort sådana jämförelser, blind F/E-lyssning, flera gånger genom åren.
I snitt har dock kvalitetsnivån ökat. Markant till och med. Det syns dock tydligast när man tittar på mellanprisprodukterna.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).