Nasala Carlsson

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
P5

Nasala Carlsson

Inläggav P5 » 2010-06-18 14:55

Hej.

Jag äger lite olika Carlsson-modeller (OA5, OA12, OA14, OA2212 och OA51) som skänker mig glädje dagligen. :)

En sak jag har lagt märke till mot slutet är att de (framförallt de tidigare konstruktionerna dvs innan OA51) låter ganska nasalt. Ljudbilden är stor, välupplöst och detaljerad (ursäkta den flummiga formuleringen) men vissa röster - framförallt kvinnoröster - kan låta som om de är något förkylda. Det gäller nog även OA51 men i mindre utsträckning.

Kanske är det något som kommer hand i hand med högtalarnas konstruktion eller att det är inspelningen som är sådan men jag undrar ändå om någon annan upplevt något liknande och vad man i sådant fall kan göra åt det.

(Mitt rum är sannolikt inte optimalt. Det har en ganska stor ryamatta på golvet och är i övrigt normalt möblerat med en tygsoffa, tv-bänk och ett soffbord. Väggarna är ganska kala förutom en tavla bakom soffan. Vid fönstren har jag - mot bättre vetande - relativt tjocka gardiner.)

MVH
Carl

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-06-18 15:46

Tror det är rummet, har haft mina OD11 på ställen där de låtit otroligt bra o i andra rum där de låtit just nasalt/förkylda.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-18 20:57

OA5 är de enda som jag hört nasala i fel rum.
OA2212 kan bli bumliga i för små rum.
Lilla OD11 är fenomenal på att låta häpnadsväckande bra i nästan alla sorts rum, men det var väl ur den, idén till 50, 52 kom till.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-19 13:13

Ragnwald skrev:OA5 är de enda som jag hört nasala i fel rum.
OA2212 kan bli bumliga i för små rum.
Lilla OD11 är fenomenal på att låta häpnadsväckande bra i nästan alla sorts rum, men det var väl ur den, idén till 50, 52 kom till.

Funderade på beskrivningar av rummets egenskaper.

Hittade i manualen till mätprogrammet ARTA en beskrivning av rumsegenskaper som programmet kan mäta upp. Kolla sid 103.

En sammanfattning av parametrarna ses i följande tabell:

Bild

Ivo Marteljan nämner även några motsvarande tyska ord : "Klarheitsmass", "Deutlichkeit", "Schwerpunktszeit". Är de här begreppen nåt som används i rums-/högtalarsammanhang?

Är begreppen utvecklade för större lokaler (konsert-, hallar, arenor)?

Kan de användas för att förklara ev nasala intryck eller andra viktiga egenskaper även hos mindre rum?

jansch

Inläggav jansch » 2010-06-19 21:43

Jag tycker inte det är konstigt att du upplever Sonabhögtalare med konhögtalare i diskanten lite nasala.

Det är nästan undantagslöst beroende på att du tappar mycket energi över 10kHz. Man skulle kunna tro att "problemet" det låg lite lägre ner i registret men det gör det inte.
Prova med skärt brus och jämför med högtalare med traditionella domediskanter så hör du varför högtalarna låter lite nasalt.
I de flesta lyssningsrum faller frekvensgången rejält över 10kHz.

Du kan bättra på ljudet genom att se till att bak och sidoväggar är hårda och släta.

Jag kör numer domediskanter i OA6typ2 och OA14 och kommer i höst oxå gå över till dome:ar i OA2212. Det nasala försvinner helt.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-06-19 21:55

Hej Janne!

[s]Bakväggen[/s] Främre väggen då? Kan det finnas en idé att dämpa ut den något?
Påverkas diskantåtergivningen av hur golvet är dämpat?

Intressant att du ska gå över till domediskanter. De jag hörde hemma hos dig lät alldeles förträffligt. Vad kostade dessa diskanter?

MVH
Carl

EDIT: Menar främre väggen, dvs den som högtalarna står emot.
Senast redigerad av P5 2010-06-19 22:59, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-19 22:53

jansch skrev:Jag tycker inte det är konstigt att du upplever Sonabhögtalare med konhögtalare i diskanten lite nasala.

Det är nästan undantagslöst beroende på att du tappar mycket energi över 10kHz. Man skulle kunna tro att "problemet" det låg lite lägre ner i registret men det gör det inte.
Prova med skärt brus och jämför med högtalare med traditionella domediskanter så hör du varför högtalarna låter lite nasalt.
I de flesta lyssningsrum faller frekvensgången rejält över 10kHz.

Du kan bättra på ljudet genom att se till att bak och sidoväggar är hårda och släta.

Jag kör numer domediskanter i OA6typ2 och OA14 och kommer i höst oxå gå över till dome:ar i OA2212. Det nasala försvinner helt.

Hej jansch

Vilka domediskanter är det du kör med då?

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

jansch

Inläggav jansch » 2010-06-20 15:28

Jag använder Monacor DT28N som diskantersättare.

Tyvärr har den blivit dyrare ...köpte förr för 165kr/st. Numer kostar den
20 pund (230:- + frakt från England) eller 23 euro (220:- + frakt från Tyskland).

Har inte "jagat" bästa pris på senaste tiden, man borde ju kunna få dom för åtminstone 200:- om man köper över 10 stycken.

Funkar "rakt av" i OA6typ2, i OA14 kan man öka kondingen 1uF. Högtalaren tappar ca 1dB runt 2kHz men ger mycket mindre fall över 10kHz än originalen. (Gäller MITT lyssningsrum!).

Passar under galler, vinkeln blir rätt i OA5 och OA6 om man filar av 1mm av plasten i magnetens bakkant(smältlim). I OA14 får man rätt vinkel genom att limma med smältlim och hålla diskanten i rätt läge vid limning.

I OA 2212 kommer jag "bara" byta 6st eller ev 8st per låda beroende på hur de mäter och låter.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-20 17:14

jansch skrev:Jag använder Monacor DT28N som diskantersättare.
...
I OA 2212 kommer jag "bara" byta 6st eller ev 8st per låda beroende på hur de mäter och låter.

Kul och kreativt! 8)

Riktar Du Monacorelementen mot lyssnaren eller mot omgivningen? (Eller både-och?)

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-06-20 20:27

Johan_H skrev:
jansch skrev:Jag använder Monacor DT28N som diskantersättare.
...

Kul och kreativt! 8)

Riktar Du Monacorelementen mot lyssnaren eller mot omgivningen? (Eller både-och?)

+1 :)
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

jansch

Inläggav jansch » 2010-06-22 23:25

Min tanke är att byta de diskanter som står för mer eller mindre direktljud. Tanken är ju också att slippa laborera med diskanter som inte har 8 ohm impedans.
Jag tycker det är kul om man kan slippa göra filtermodifieringar. Då vet jag att också att det blir mycket mer intressant för "gemene man".

Det finns ju en risk i att använda olika diskanter, bla är ju impedansen olika frekvensberoende och det kan ju ställa till det. Jag vet ju inte heller om ljudbilden kan störas av att direktljudet innehåller mer diskant än från de högtalarelement som står för i huvudsak reflekterat ljud.

Alltså, mycket "riskigare" än att t.ex byta alla i en OA6typ2 (som funkar utmärkt) och man skall väl misslyckas då och då för att tycka det är kul att pröva nya lösningar!!!

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-07-05 06:02

jansch skrev:Min tanke är att byta de diskanter som står för mer eller mindre direktljud. ...

Det kan jag fullt hålla med om utifrån mina visserligen mycket begränsade experiment. Några Peerless blir det inte mer för direktljudet; de låter alldeles för färgat och burkigt jämfört även med moderata domediskanter. Däremot skulle jag kunna tänka mig dem som "ambiensdiskanter" ... om jag nu hade haft ett större antal till förfogande, så att jag frestats använda dem till någonting ...
Det har ju diskuterats mycket att det "ska" vara kondiskanter, mest därför att Stig ville ha det så, men kanske även kvantifierbart som att de ska ha en större direktivitet i sitt lägre register (för att ge mindre kamfiltereffekter?). Men en framåtriktad huvuddiskant av dometyp borde väl vara OK?
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-07-05 10:39

Jag skulle vilja prova Monacor-diskanten i ett par nyinförskaffade OA12 med MT20 i tvivelaktigt skick men då uppstår ju problemet med impedansen. Hur kan man kompensera filtret för användning av diskanter med halva impedansen mot original? Seriemotstånd?

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-07-05 20:48

Jag skulle inte tro att det går utan att ändra filtret till 4 ohm (för två parallella diskanter, om jag förstått det rätt). jansch säger ju att känsligheten stämmer för OA-6, men kurvan ser snarare ut att ha 92 dB än 94 dB känslighet (och det brukar ju vara "glädjesiffror" i databladen ...).
Så min 33 år gamla käpphäst står sig: Dela aktivt, vetja!
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Återgå till Carlsson Illuminati