Spridning vs hög delning

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
brumel

Spridning vs hög delning

Inläggav brumel » 2003-11-01 19:53

Spridningen vid delningsfrekvensen, hur viktig är den egentlich. Låt oss säga att man har ett kapabelt mellanreg och vill dela det vid 7 kHz för att kunna använda enkla delningsfilter (så som ett antal high-end firmor gör) eller horn. Då får man väl problem med dålig spridning vid delningsfrekvensen. Delar man ist vid 3kHz då får man mycket bättre spridning och kan använda 3/4 tum dome. :)
Let forever be

Användarvisningsbild
luminous

Inläggav luminous » 2003-11-01 20:41

Man vill absolut ha en jämn spridning, en ojämn frekvensberoende spridning låter inte bra, ljudet reflekteras ju på olika ställen i rummet så att det når lyssningspositionen. Därför är det viktigt att optimera frekvensgången i dessa vinklar.

Sedan är det ju väldigt svårt att hitta element som klarar att gå riktigt högt eftersom de ofta lider av uppbrytningar som har stor negativ inverkan på frekvensgången, och de kan ge mycket distorsion också. Vill man dela uppe vid 7KHz som du nämner så krävs det ett väldigt litet element om man vill behålla en bra spridning! Dessutom så ger ju en så hög delningsfrekvens andra nackdelar...

Förövrigt så går det att applicera Einsteins kunskap även på högtalarfilter - titta på min signatur :)

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-01 22:40

Jag funderar nämligen på en Tangband 2 tumare som mellanregister pga flexibiliteten. Jag kan inte spela så vansinnigt högt med 400 W slutsteg men det gör jag ändå inte. :P
TB:n borde ha hyfsad spridning ganska högt upp i registret. För att veta exakt var den ska delas måste jag ha mer info dock. :?
Let forever be

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2003-11-03 23:43

Jag brukar ju tjata om att man inte bör dela så högt i frekvens. Så lågt som möjligt är bäst om man vill ha ett helgjutet ljud som inte ändrar karaktär och "wobblar" "schiiooouuooiiishyyyiiish" :roll: så fort man vrider lite på huvudet. Ett ganksa effektivt sätt för en högtalare att direkt avslöja sin existens och förstöra ljud-illusionen. Det är själva delningen i sig som vid höga frekvenser gör att spridningen blir konstig och inte bara elementens egna spridningsbegränsningar.

Användarvisningsbild
brumel

Inläggav brumel » 2003-11-04 22:46

Nej dom flesta verkar föredra låg delning men då ryker mitt försök med superenkla filter.
Innan jag skaffat mig en Behringer digitalfilter måste jag testa lite olika filter med ökad komplexitet eftersom. Dynaudio, Wilson, Thiel, Sonus Faber tycks förorda höga delningar i tvåvägshögtalare. Kravet är att elementet ska kunna arbeta 1-2 oktaver över/under delningsfrekvensen.
En Hifipress-anka kanske. :roll: :)
Let forever be

Återgå till Teknikforum