Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-21 15:26

PA-steg, PWM-steg, högeffekt-FET-steg samt switchat steg.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Omdisposition/tillägg

Inläggav Harryup » 2010-06-21 15:28

Sanny_X skrev:
Nattlorden skrev:
Sanny_X skrev:
Johan_Lindroos skrev:
Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2

Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem...

Vilken art är det som gör dessa steg ointressanta?

T.ex.: SDA2175 är ett pulsbreddsmodulerat digitalsteg, vilket väl inte direkt kan räknas som standard för hur transistorsteg uppför sig.

Alla steg är inte av den sorten, det var därför jag frågade.

Enklast är nog om Johan svarar själv.

InterM är ett vanligt trissesteg.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-21 15:30

Är det inte ett PA-steg i ultrabudgetklass?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-21 15:35

Almen skrev:
Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.
Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.

Jag kan faktiskt inte se någon generell kritik mot rörförstärkare i tråden, och heller inte i artikeln som det länkades till. Vad tänker du på?

Redan titeln tyder på att rörförstärkare låter på ett visst sätt, och det är inte min erfarenhet. Jag tycker en del kan vara i rätt konfigurering extremt bra och andra riktigt dåliga. Och vissa vet ju hur rörförstärkare låter efter att ha hört en gammal häck som förvisso inte var dålig då den kom.
Och ett av dom största felen är låg effekt. Varför är inte en av dom största felen att låg effekt inte räcker? Tycker det vore betydligt trevligare om 30-40w skulle räcka i alla lägen. Så många är lite i förväg inställda på att det här är inte bra. Och är det bra så är det det för att man gillar dist, tycker rörförstärkare kan låta bra trots dist.

mvh/Harry

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-21 17:08

Harryup skrev:
Almen skrev:
Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.
Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.

Jag kan faktiskt inte se någon generell kritik mot rörförstärkare i tråden, och heller inte i artikeln som det länkades till. Vad tänker du på?

Redan titeln tyder på att rörförstärkare låter på ett visst sätt, och det är inte min erfarenhet.

Men artikeln är skriven av en rörförespråkare som tycker att rör låter speciellt bra.

Och ett av dom största felen är låg effekt. Varför är inte en av dom största felen att låg effekt inte räcker? Tycker det vore betydligt trevligare om 30-40w skulle räcka i alla lägen.

Jaa, joo, det kan man ju hålla med om. Det vore också trevligt om 30-40 hk skulle räcka för en personbil i alla lägen.

Och är det bra så är det det för att man gillar dist, tycker rörförstärkare kan låta bra trots dist.

Skulle det vara något fel med det?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-21 17:49

Laila skrev:
DS skrev:
Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik. :wink:

Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!

Trissehäck :)

Har du fått just ditt Hitachisteg uppmätt nyligen ? :)

Min fetning

Juppz :)

Mäter som på pappret, helt fantastiskt! Har dock inte mätt med två signaler sammtidigt och vid olika frekvenser. Frekvensgången var brutal, 0.2hz-120khz med en avikelse på -0.3db

0.003%Thd vid 75w 20khz
0.0018%Thd vid 75w 10hz

Uteffekt vs total harmonisk distorsion är oxå strålande.

20hz-1khz är disten stigande från 0.004 till att vara ca 0.0015 vid 80w.*I

:D

IM-dist 0.004% vid 0.2w för att sedan sjuka till 0.001 vid ca:5w nästan hela vägen upp till 80w!

Tro mig, det mäter skitsnyggt :)

Sen att nått kan ha gått snett*II är kanske en annan sak, steget funkar iaf!

*I Fabrikdata!

*II Vad kan göra att det låter illa om steget när det funkar så klanderfritt, tyst och lagom varmt!?

Synd att jag inte kan fixa en liten bild på data pappret, fina kurvor att skåda där.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-06-21 17:55

Man ska nog inte utgå ifrån att tillverkarens data stämmer med en given, enskild apprat. Eller ens någon apparat över huvud taget...

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-21 17:56

nolimitsoya skrev:Man ska nog inte utgå ifrån att tillverkarens data stämmer med en given, enskild apprat. Eller ens någon apparat över huvud taget...

Just därför blev det en mätning gjord :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-06-21 18:00

DS skrev:20hz-1khz är disten stigande från 0.004 till att vara ca 0.0015 vid 80w.

Förutom att jag nog inte förstår ovan, så ser det ju bra ut.
Tråkigt då att det inte låter bra. . . :evil:

Men du är kanske så van vid rördist att du tycker att något
fattas. . .(duckar). . . :wink: :oops: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-21 18:04

Laila skrev:
DS skrev:20hz-1khz är disten stigande från 0.004 till att vara ca 0.0015 vid 80w.

Förutom att jag nog inte förstår ovan, så ser det ju bra ut.
Tråkigt då att det inte låter bra. . . :evil:

Men du är kanske så van vid dist att du tycker att något
fattas. . .(duckar). . . :wink: :oops: :D

Njeaa, XTZ häcken jag spelar på nu mäter ungefär lika distmässigt om man petar över den till hög klass A. Den låter mycket bättre :D

Var inte så säker på mina öron så Hitachin åkte med till KarlXII för en test, den fick inte spela länge innan det började skruvas och gnällas i soffan :)

Edit: Ja de är skit tråkigt, steget är ju skitsnyggt med stora VU-mätare o allt. Jag skulle gärna fixa det om det gick till en vettig peng!
Senast redigerad av DS 2010-06-21 18:06, redigerad totalt 1 gång.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-06-21 18:05

Almen skrev:
Harryup skrev:
Almen skrev:

Redan titeln tyder på att rörförstärkare låter på ett visst sätt, och det är inte min erfarenhet.

Men artikeln är skriven av en rörförespråkare som tycker att rör låter speciellt bra.

Och ett av dom största felen är låg effekt. Varför är inte en av dom största felen att låg effekt inte räcker? Tycker det vore betydligt trevligare om 30-40w skulle räcka i alla lägen.

Jaa, joo, det kan man ju hålla med om. Det vore också trevligt om 30-40 hk skulle räcka för en personbil i alla lägen.

Och är det bra så är det det för att man gillar dist, tycker rörförstärkare kan låta bra trots dist.

Skulle det vara något fel med det?

Ja, precis. Min erfarenhet är inte att rörförstärkare låter extra bra. Många låter uselt men en del låter väldigt bra. Så både den som är för och dom i tråden som är emot tycker samma sak fast tolkar det på olika sätt.
Jag håller inte med någon att rörförstärkare låter extra gosigt.
Däremot verkar det vara ganska lätt att bara koppla ihop lite skrot och få något som inte låter vasst och hårt.

Visst vore det bra om vi inte förbrukade så mycket energi oavsett vad vi gör problemet är att en bil är tyngre än en högtalarkon så även med dåliga verkningsgrader i beaktande så krävs det en del energi oavsett vad man gör. Men när det gäller högtalare så har vi faktiskt haft hög verkningsgrad (20-50talet) som branschen har jobbat sig bort ifrån och bilbranschen försöker snåla på soppa.

mvh/Harry
mvh/harry

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-21 19:15

Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-06-22 08:16

Flint skrev:Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.

Och vilka i de tyngre viktklasserna anser du vara bra?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-22 08:59

sprudel skrev:
Flint skrev:Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.

Sprudel, har du nära till Marten?
Droppa förbi och be att få lyssna på The Dream.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-06-22 09:08

DS skrev:Tro mig, det mäter skitsnyggt :)

Skulle faktiskt vara intressant att få lyssna på något sådant steg någon gång då och höra om jag också tycker det låter illa eller det "bara" rör sig om en smaksak.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-22 09:10

sprudel
Jag har ett problem här eftersom jag sedan 70-talet har byggt mina egna steg. Har alltså inte haft förmånen att äga så många köpta steg. Man köper inte stora dyra steg bara för att jämföra med när man kan tota ihop något eget som hävdar sig bra och kanske tom. bättre. Men Quad II och Radford STA25 skulle jag kunna leva med av det jag har hört.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-06-22 11:08

KarlXII skrev:
sprudel skrev:

Jag har nära till Marten, bor i Göteborg.
Har en lyssning på g hos Lennart med La Mayro också, ska bli riktigt spännande.

Flint: Jag kan nog inte tota ihop något eget rörsteg, jag blir tvungen att köpa andras kompetens på detta område. Ska kolla lite om Radford.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-22 11:27

sprudel skrev:Flint: Jag kan nog inte tota ihop något eget rörsteg, jag blir tvungen att köpa andras kompetens på detta område. Ska kolla lite om Radford.

OK, du får. :D

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2010-06-22 12:01

Nattlorden skrev:
DS skrev:Tro mig, det mäter skitsnyggt :)

Skulle faktiskt vara intressant att få lyssna på något sådant steg någon gång då och höra om jag också tycker det låter illa eller det "bara" rör sig om en smaksak.

Jag kan skicka ner steget till dig om du fixar till det :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-22 12:11

KarlXII skrev:Och vilka i de tyngre viktklasserna anser du vara bra?

Droppa förbi och be att få lyssna på The Dream.[/quote]

Chansen är ju stor att man spelar så förstärkaren klipper. Sen så lär man hitta klart bättre kvalité för mycket mindre pengar. Men gillar man utseendet så. :)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-22 12:42

subjektivisten skrev:Chansen är ju stor att man spelar så förstärkaren klipper. Sen så lär man hitta klart bättre kvalité för mycket mindre pengar.

Vem är "man"?
Varför antar du att denne "man" skulle spela så att the Dream klipper?
Hur definierar du "bättre kvalité" i det här fallet?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-22 12:55

Bättre kvalité menar jag, mindre påverkan på signalen. Svårt att se det på annat sätt än så.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-06-22 13:17

Kvalitet kan också vara byggkvalitet, tillförlitlighet och långtidsbeständighet.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-22 13:52

Ja och det är väl tveksamt att den skulle ha bättre byggkvalité än en normal transistorförstärkare. Med tanke på priset så kan man köpa en ny transistorförstärkare 10 gånger innan man kommer upp i The dreams pris.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-22 14:00

subjektivisten skrev:Ja och det är väl tveksamt att den skulle ha bättre byggkvalité än en normal transistorförstärkare. Med tanke på priset så kan man köpa en ny transistorförstärkare 10 gånger innan man kommer upp i The dreams pris.

Kan sprudel åtminstone få lyssna på den?
Eller är till och med det för provocerande?

Om han lovar att inte köpa den, är det okej med dig då?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-06-22 14:07

Han får lyssna hur mycket han vill. Men man får inte ifrågasätt rörprylar enligt dig?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-22 14:16

subjektivisten skrev:Han får lyssna hur mycket han vill. Men man får inte ifrågasätt rörprylar enligt dig?

Få se:

Sprudel frågade Flint om vilka rörförstärkare i de tyngre klasserna han anser vara bra.

Jag tipsade om Dream, vilken finns för lyssning i närheten av hans hem.

Sen kör du igång.

Du kan ifrågasätta nästan vad du vill, men lyssningstips till sprudel kan du låta vara. Just nu är det bara en trådkapning du pysslar med.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-06-22 17:00

Kan inte Subben berätta om hur han gick från rör till det han använder idag?
Vad tyckte han om det ljud rör-apparaterna gav ifrån sig?
Hur ändrade han sin uppfattning?

Detta står kanske redan nånstans.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-06-22 21:10

sprudel skrev:
KarlXII skrev:
sprudel skrev:

Jag har nära till Marten, bor i Göteborg.
Har en lyssning på g hos Lennart med La Mayro också, ska bli riktigt spännande.

Flint: Jag kan nog inte tota ihop något eget rörsteg, jag blir tvungen att köpa andras kompetens på detta område. Ska kolla lite om Radford.

laMayro är den absolut bästa stärk jag själv har lyssnat på. Testade den på mina Usher BE-10 som jag ägde på den tiden och det spelade fantastiskt bra.
Bättre än min Krell fpb 600c som jag ägde då. Jag beställde faktiskt en laMayro av Lennart men fick dra mig ur då jag kom över mina nuvarande högtalare och de kan ej drivas av en integrerad stärk.

Skall bli kul att höra/läsa om vad du tycker om laMayro Sprudel :D

Användarvisningsbild
tomjut

Inläggav tomjut » 2010-06-22 21:43

Strmbrg skrev:Kan inte Subben berätta om hur han gick från rör till det han använder idag?
Vad tyckte han om det ljud rör-apparaterna gav ifrån sig?
Hur ändrade han sin uppfattning?

Detta står kanske redan nånstans.

Jag gör ett försök att svara för honom:

"Jag trodde förut på magi i form av rör, kablar och LP-spelare osv, ibland trodde jag t.o.m. att dyr elektronik faktiskt lät bättre än billigaste från Denon.
Sen kom jag i kontakt med LTS och Ino och numera både hör jag och ser saker annorlunda. Det är som att någon har tryckt in fetvadd i öronen på mig och jag är numera lyckligt ovetande och fullt tillfredställd med det.
Jag passar dessutom på att vid varje givet tillfälle såga andras åsikter och avfärda dom med ord som "blindtest", "placebo" och ibland till och med "trams"."

Hyfsat nära? :D
Hegel H100, Hegel HD10, Pioneer PD-D6MK2-K, Squeezebox Classic, Amphion Helium 520

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi