Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Nattlorden skrev:Sanny_X skrev:Johan_Lindroos skrev:Strmbrg skrev:Vet ej om du är bekant med dessa, men samtliga gav mej en upplevelse av mindre kraftfullhet än Audion Sterling PETSE.
InterM 500 Plus
Lyngdorf SDA 2175
Advance MAA 406
Nuforce Reference 8.2
Jag kan inte säga att jag är direkt bekant med något av dessa steg. Däremot är samtliga dessa steg av sådan art att jag skulle själv inte intressera mig nämnvärt för något av dem...
Vilken art är det som gör dessa steg ointressanta?
T.ex.: SDA2175 är ett pulsbreddsmodulerat digitalsteg, vilket väl inte direkt kan räknas som standard för hur transistorsteg uppför sig.
Alla steg är inte av den sorten, det var därför jag frågade.
Enklast är nog om Johan svarar själv.
Almen skrev:Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.
Jag kan faktiskt inte se någon generell kritik mot rörförstärkare i tråden, och heller inte i artikeln som det länkades till. Vad tänker du på?
Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.
Jag kan faktiskt inte se någon generell kritik mot rörförstärkare i tråden, och heller inte i artikeln som det länkades till. Vad tänker du på?
Redan titeln tyder på att rörförstärkare låter på ett visst sätt, och det är inte min erfarenhet.
Och ett av dom största felen är låg effekt. Varför är inte en av dom största felen att låg effekt inte räcker? Tycker det vore betydligt trevligare om 30-40w skulle räcka i alla lägen.
Och är det bra så är det det för att man gillar dist, tycker rörförstärkare kan låta bra trots dist.
Laila skrev:DS skrev:Nattlorden skrev:Fast att det skiljer så mycket kan ju i sig vara fog för kritik.
Du skulle behöva lyssna till mitt Hitachisteg*, mäter som en gud men låter inte som det mäter!
Trissehäck
Har du fått just ditt Hitachisteg uppmätt nyligen ?
Min fetning
DS skrev:20hz-1khz är disten stigande från 0.004 till att vara ca 0.0015 vid 80w.
Laila skrev:DS skrev:20hz-1khz är disten stigande från 0.004 till att vara ca 0.0015 vid 80w.
Förutom att jag nog inte förstår ovan, så ser det ju bra ut.
Tråkigt då att det inte låter bra. . .![]()
Men du är kanske så van vid dist att du tycker att något
fattas. . .(duckar). . .![]()
![]()
Almen skrev:Harryup skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Jag tycker kritiken ifrån rörmoståndare gäller hur rörförstärkare låter som om alla lät likadant.Harryup skrev:...andra som kritiserar i tråden tycker ju att dom låter likadant "som rörförstärkare gör" typ.
Redan titeln tyder på att rörförstärkare låter på ett visst sätt, och det är inte min erfarenhet.
Men artikeln är skriven av en rörförespråkare som tycker att rör låter speciellt bra.Och ett av dom största felen är låg effekt. Varför är inte en av dom största felen att låg effekt inte räcker? Tycker det vore betydligt trevligare om 30-40w skulle räcka i alla lägen.
Jaa, joo, det kan man ju hålla med om. Det vore också trevligt om 30-40 hk skulle räcka för en personbil i alla lägen.Och är det bra så är det det för att man gillar dist, tycker rörförstärkare kan låta bra trots dist.
Skulle det vara något fel med det?
Flint skrev:Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.
sprudel skrev:Flint skrev:Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.
Och vilka i de tyngre viktklasserna anser du vara bra?
DS skrev:Tro mig, det mäter skitsnyggt![]()
KarlXII skrev:sprudel skrev:Flint skrev:Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.
Sprudel, har du nära till Marten?
Droppa förbi och be att få lyssna på The Dream.
Nattlorden skrev:DS skrev:Tro mig, det mäter skitsnyggt![]()
Skulle faktiskt vara intressant att få lyssna på något sådant steg någon gång då och höra om jag också tycker det låter illa eller det "bara" rör sig om en smaksak.
KarlXII skrev:Och vilka i de tyngre viktklasserna anser du vara bra?
subjektivisten skrev:Chansen är ju stor att man spelar så förstärkaren klipper. Sen så lär man hitta klart bättre kvalité för mycket mindre pengar.
subjektivisten skrev:Ja och det är väl tveksamt att den skulle ha bättre byggkvalité än en normal transistorförstärkare. Med tanke på priset så kan man köpa en ny transistorförstärkare 10 gånger innan man kommer upp i The dreams pris.
subjektivisten skrev:Han får lyssna hur mycket han vill. Men man får inte ifrågasätt rörprylar enligt dig?
sprudel skrev:KarlXII skrev:sprudel skrev:Flint skrev:Instämmer i det mesta Harryup skriver här. Det finns mycket halvdant bland rörsteg med. Dynaco Mk3 som ofta nämns är lång ifrån någon höjdare. Anderssons tidiga prylar som Edisonstegen hör inte heller till mina favoriter osv.
Sprudel, har du nära till Marten?
Droppa förbi och be att få lyssna på The Dream.
Jag har nära till Marten, bor i Göteborg.
Har en lyssning på g hos Lennart med La Mayro också, ska bli riktigt spännande.
Flint: Jag kan nog inte tota ihop något eget rörsteg, jag blir tvungen att köpa andras kompetens på detta område. Ska kolla lite om Radford.
Strmbrg skrev:Kan inte Subben berätta om hur han gick från rör till det han använder idag?
Vad tyckte han om det ljud rör-apparaterna gav ifrån sig?
Hur ändrade han sin uppfattning?
Detta står kanske redan nånstans.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 34 gäster