Dags att uppgradera - steg 1 - KLART!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Dags att uppgradera - steg 1 - KLART!

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-16 23:24

Den här tråden ingår som steg 1 i en uppgradering av mitt högtalarsystem. Alla steg omfattar följande trådar:

Steg 1 - två små subbasar med LT
Steg 2 - diffusa bakkanaler infällda i hylla bakom soffan
Steg 3 - ambitiöst 2,5-vägs Scanspeak-projekt
Steg 4 - surroundkanaler som inte liknar något annat
Steg 5 - fronthögtalare typ dipol med LT-bas
Steg 6 - centerhögtalare med slutna basar och dipolmellan- och diskantregister

Egentligen började det väl sommaren 1964, på en filt med morfars första transistorradio i knät. Lite moddning och tweak så skulle det bestämt låta hifi ur den lilla läderklädda kultburken.

Bild

Ett drygt decennium senare och med en Luxor Dirigent 3000 i knät påbörjades det första DIY-projektet, med hjälp av en byggsats från Josefssons postorder och lite spånskivor från träslöjdssalen snickrades ett par baslådor och originalhögtalarna fick plötsligt nytt liv. DIY-giftet hade nått blodomloppet och som alla DIY-are vet så är det en kronisk åkomma, som vägrar lämna kroppen.

Efter ytterligare drygt 30 år av mer eller mindre seriösa högtalarprojekt består alltså bild- och ljudrummet idag av en salig samling individer på stativ, på golv, inbyggda i hyllor och upphängda i taket. Dessutom står ett par OA50 och ett par OA58.2 lite avvaktande och undrar var dom ska få plats...

Mitt uppgraderingsprojekt har pågått mentalt i några år, men inte förrän nu har det alltså blivit tid att sätta spaden i jorden - faktiskt lite som Ernst - för att skapa en skön helhet och harmoni.

Till saken hör att hela uppgraderingen är tänkt som ett återvinningsprojekt - i största utsträckning skall befintliga element och delar nyttjas, dels sådant som suttit i befintliga/tidigare lådor, dels hyllvärmare som ännu inte kommit ur kartongerna, men som börjar ta för stor plats i garaget.

Jag tänkte börja från grunden och jobba mig uppåt. Steg 1 handlar alltså om nya basar. Men först lite om min nya vän i garaget - B&D KW900E - en mycket positiv bekantskap. Eftersom jag vet att det här med att fräsa runda hål engagerar många och att många dessutom frustrerats över svårigheten att få till små hål. Det saknas helt enkelt en vettig jigg till de flesta fräsar. Här är mitt bidrag till lösningarna på problemet: en platta där jag monterat originalskenorna som på en släde och fräst ur ett spår i mitten som medger fräsning med en diameter mellan 6-30 cm. Anslutning av dammsugare till fräsen är dessutom så effektiv att man kan fräsa inomhus utan att damma ner hela huset!

Bild

Bild

Fortsättning följer...

Edit: lagt in länkar till övriga steg i min uppgradering.
Senast redigerad av Kalejdokom 2022-09-08 22:57, redigerad totalt 7 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2008-07-17 00:14

Genialisk jigg!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 00:45

JA! Den skall kopieras :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-17 01:08

trevligt att fräsjiggarna konstant är under utveckling och den där såg oxå trevlig ut, tyvärr brukar jag alltid misslyckas att gå tillbaka till en en gång fungerande inställning om lägena inte är fasta
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 08:35

Kort replik kring fräsjiggen. Jag tänkte först också att det skulle vara bra med fasta lägen, men det visade sig att det var väldigt enkelt att ställa in radien steglöst på en halv millimeter när. Jag vänder maskinen upp-och-ner, lossar justerskruvarna som håller fast skenorna och vrider frässtålet så att skäret linjerar med centerskruven, mäter med linjal från mitten av centerskruven till motstående yttersida av frässtålet, justerar "släden" till rätt mått och låser skruvarna - funkar perfekt!

En begränsning med denna konstruktion är att man förlorar 12 mm fräsdjup (pga bottenplattans tjocklek). Med ett standardstål ger det ca 20mm effektivt skärdjup, vilket alltså räcker till 19mm MDF, t.ex. En lyxigare variant hade väl varit 3mm aluminium i botten, men i praktiken tror jag inte att det är något problem - det går ju även att vända ämnet och fräsa från andra sidan, så får man dubbelt fräsdjup.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 09:03

OK, vi återgår till 'topic' - uppgradering av basarna, eller mer korrekt, bygge av nya basar som ersättning för den skrymmande 12"XLS med slavbas som såldes förra året typ... Bra bas, men byggd för mobilt bruk, med beslag, handtag, filtmatta, galler, etc, etc. Varken snygg eller möblerbar i ett vardagsrum.

I tidigare tråd har diskuterats bilbasars duglighet i hemmet och ni som minns från i vintras vet att jag blev positivt överraskad av mina tester att EQ:a en 10" Zachrybas i sluten låda. Det handlar alltså om detta element, Zachry BX-T10 (från Ljudia):

Bild

En 10" på 6,5kg med fet surround, dubbla spolar och kraftig korg i gjuten aluminium. Lite högt Fs på 44Hz, men tester visar att den går betydligt djupare och med avsedd placering får jag ett rejält rumstillskott.

Men vi börjar förstås med lådan. Detta är faktiskt mitt första bygge i MDF och med ny fräs tänkte jag testa lite på detta projekt, som egentligen inte kräver någon finnish eller försänkning av element. Lådan skall gömmas/byggas in i en bokhylla och kommer inte att synas.

Jag fräser två hål, ett för elementet och ett för terminalen, båda försänks med 7 resp 3 mm - detta går helt utan problem och resultatet blir enastående. För de som trilskats med sticksåg tidigare förstår vad jag menar - detta är ett "Hallelujah moment" (ok - jag erkänner att brännmärket längs kanten kommer av defekt frässtål efter att jag försökt fräsa mig genom en skruvskalle vid första frästestet...):

Bild

Passformen är 100%:

Bild

Hål för terminalen:

Bild

Kanten mellan terminal och låda märks/känns/syns knappt:

Bild

Fortsättning följer...

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 09:12

Riktigt snyggt!

Med så tight passform (som vid terminalen) gäller det att maskera ordentligt när du ytbehandlar så att den passar sen ;)

Ser fram emot resten.. :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 10:54

...som jag skrev tidigare så är detta bara övning - lådorna skall inte behandlas, bara "fällas in" i en bokhylla bakom en tygfront. Ytfinnish får anstå till kommande uppgradering av front- och surroundsystem, men då blir det desto mer kritiskt - ljud och utseende ska matcha!

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2008-07-17 11:48

snyggt, men glöm inte att anpassa fräsdjupet för tätningslisten oxå
Bikinitider

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 11:52

Jag övervägde tätningslist, men valde faktiskt bort densamma eftersom den gjutna korgen har en helt slät och 18mm bred anliggningsyta mot MDF:en. Mer om montaget senare - jag hinner inte skriva mer just nu.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 12:09

Ok, en liten cliff-hanger. Den obligatoriska högen av uppsågade MDF på arbetsbänken utanför garaget (i solskenet som faktiskt bryter igenom mellan skurarna här på Västkusten).

Jag har använt färdiga 19mm MDF hyllplan i 200mm resp 300mm bredd och kapat längder med kapsågen. Hålen fräste jag före kapning då det är lättare att fräsa i större skivor, som kan fästas med tvingar i bordet.

För att få exakt passform är det oerhört känsligt med vinklar och mått vid sågning. Jag upptäckte att min kapsåg drog 0,5mm snett på 300mm vilket senare skulle visa sig påverka passformen. Men som sagt, detta projekt är bara uppmjukning. Visserligen ska det låta bra, men finnishen är inte så viktig!

Bild

Tänkte prova med kogödsel som dämpning - borde ge ett fylligare ljud...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 12:37

Glömde lägga upp en bild till på fräsningen. Just när man går igenom skivan uppstår ett kritiskt moment. Då är det lätt att man girar med fräsen och får oönskade ojämnheter längs kanten på hålet. Någon som har erfarenhet eller tips på hur detta undviks? Kanske bäst att skruva fast både skivan och den bortfrästa cirkeln innan man börjar fräsa?

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 12:41

Fräs igenom överallt utom på tre ställen där du bara nästan går igenom... och skär bort det sedan, allt... vänd på steken och fräs bort det sista.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2008-07-17 12:57

Ser prima ut. Jag måste skaffa en fräs!
11010000

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 15:45

Jag säger som Mulle Meck, "fräsig kärra!"

Tack för tipset, KK. Ska testa det härnäst.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 16:34

Dags att påbörja montering. Jag börjar med att limma ihop topp/botten och gavlar och fixerar desamma med skruvtving för att underlätta skruvning utan att skivorna glider i limmet. Därefter skruvas bakstycket på plats så att endast fronten återstår att montera. Ett lager 70mm Isover mineralull i botten (egentligen behövs väl ingen dämpning i subbaslådor, men för ev labbande högre upp i registren väljer jag ändå att dämpa något).

Invändig nettovolym stannar vid blygsamma 15L, så det lär krävas lite effekt för att få till någon luftförflyttning att tala om. Verkningsgraden är dessutom rätt låg för att vara bilbas; 87dB/1W/1m, men effekttåligheten är 400W. Yttermåtten (300x338x238) begränsas av platstillgången i bokhyllan; hyllan är endast 250mm djup.

Bild

Att skruva i MDF gör man bara en gång på samma ställe. Att förborra med rätt dimension och dra lagom hårt med skruvdragaren är A och O för att lyckas. Jag använder 48mm skruv med försänkt skalle för torque-bits.

För montering av elementet väljer jag M4 islagsmutter (4kr/st hos Krauta). Förborrar med 5,5mm borr och slår i muttrarna försiktigt på undersidan:

Bild

Tänk på att slå i muttrarna innan baffeln monteras på lådan:

Bild

Så där, ja. Då var lådan klar:

Bild

Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
80-talet

Inläggav 80-talet » 2008-07-17 16:53

lyxigt reportage!! vill givetvis se mer och fler bilder och tråder likt den här :D

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-17 21:30

Vi vrider några varv till på byggtråden...

En liten detalj, värd att kommentera, är ett jag gjort en liten vinkel i underkant mot bakre väggen för att ge plats åt diverse kablar som går längs väggen bakom bokhyllan och samtidigt kunna placera lådan dikt an mot väggen bakom bokhyllan. Invändigt i lådan har jag löst detta med en 21x21mm längsgående list i bakkant på lådan:

Bild

Dags att montera element och terminaler. Elementet har som sagt dubbla talspolar. Dessa seriekopplar jag så att resulterande impedans blir 8 ohm:

Bild

Vi löder fast kablarna, monterar terminalen, vänder elementet och drar fast alla åtta bultarna... och så där - klart!

Bild

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-07-17 22:45

Hur mycket hoppar den omkring när du drar på?

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-18 10:43

Den står som en parkerad ångvält med sina knappa 8 kg, tight inskjuten längs golvet i bokhyllan. Återkommer med upplösningen under dagen - måste bara avsluta ett tapetseringsprojekt...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-18 16:23

Sista fasen, dags att koppla in och testa...

...och precis som TV-kockarna så har jag förstås förberett lite innan - och byggt en likadan till, medan ni väntat! Så nu står det alltså två likadana lådor och väntar på att få banga på.

Ovanpå ser ni den 31-bands EQ som jag använder för att sträcka ut frekvensgången nedåt, enligt Linkwitz Transform, och till höger skymtar slutsteget - ett Zachry DSW-400 (420W/RMS/4ohm):

Bild

Innan vi provlyssnar återstår dock att placera dem på rätt plats, den ena nere till höger i fint sällskap med Nationalencyklopedin:

Bild

...och för ökad WAF snickrar vi snabbt till ett fronttyg och återställer ordningen så gott det går:

Bild

Nummer två får första parkett nere till vänster bakom pianot:

Bild

Och hur låter det då?? Fortsättning följer...

Användarvisningsbild
Rookie

Inläggav Rookie » 2008-07-19 12:13

Fanastiskt rolig tråd! Dags för fortsättning nu tycker jag. :wink:
Back in black!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-19 14:05

Tack för det.

Ja, det som återstår nu är att presentera lite mätningar och beskriva ljudet. Jag håller på att installera mjukvaran till min Phonic PAA2, dB-mätare med RS-232 port.

Efter ca ett dygn med sporadiska (och förstås subjektiva) försök till bedömning och omdöme kan jag bara säga att jag är mer än nöjd, för att inte säga imponerad! Basen är avgrundsdjup och får ett ordentligt stöd av rummet med denna placering.

Jag har aldrig kört två subbar samtidigt tidigare, men inser nu hur bra det blir genom att dom kompletterar varandra och de utsläckningar som jag upplevt tidigare på vissa platser i rummet är borta - kort sagt ett jämnare basljud i hela rummet!

Återkommer med mer fakta och upplevelse...

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2008-07-19 21:27

En fundering och ett tips. Varför lägger tillverkarna så mkt tid på att elementen skall vara snyggt i korgen? Det måste väl ändå någonstans kosta pengar. Enda gången jag tänker mig att man har användning för det är om man monterar den med magneten utåt, det är väl ändå inte så många som gör det?

Tipset är angående islagsmuttern. Jag har en del äldre JBL-högtalare med denna lösning och den är ju ganska smart tills islagsmuttern vibrerar loss och förflyttar sig inåt i lådan längs gängan. Då är det inte så lätt att få ut elementet. Du har ju dock skruvat baffeln så det är inga problem, men den som tänker göra samma lösning någon gång så rekommenderar jag att dra på en liten klutt lim på islagsmuttern för att den skall hålla sig på plats.

Trevligt bygge, kul med någon som går en helt egen väg.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-07-28 16:09

Det tog lite tid att tapetsera och så skulle det ju badas och grillas och åka till svärföräldrarna på landet etc...

Nu avslutar jag i alla fall detta första uppgraderingssteg (av hela ljudanläggningen) med en mätning. Jag har använt en Phonic PAA2, dB-mätare med 1/3 oktav grafisk upplösning. Det ger en rätt ok uppfattning om resultatet. Jag mäter en meter rakt framför högtalaren och matar på med rosa brus från The Calibrator testskiva.

Jag vet faktiskt inte hur höga ljudtryck dessa lådor kan prestera men under mätningen låg medelvärdet på 102dB. Jag delar aktivt 24dB/oktav vid ca 70Hz och har inga andra högtalare inkopplade under mätningen.

Ljudnivån är i detta läge starkare än vad som är behagligt - tavlorna darrar på väggarna och löst liggande föremål vandrar i väg. Jag kan dock inte uppfatta några missljud direkt från högtalarna - inga blåsljud, distande konutslag eller andra mekaniska biljud, bara avgrundsdjup ren bas!

Bild

Mannen här är mycket nöjd! Välkommen att följa med på nästa steg i uppgraderingen, som gäller diffusa bakkanaler integrerade i hylla bakom soffan.

Edit: Steg 2 i uppgraderingen kan man följa i den här tråden: Steg 2
Senast redigerad av Kalejdokom 2009-01-05 16:44, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
peter_k

Inläggav peter_k » 2008-08-18 11:12

Kaffekoppen skrev:JA! Den skall kopieras :)

Orginalet :lol: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 3&start=30

Dock ganska dyr.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2008-08-18 14:27

Ha, ha - så långt hade jag inte läst i den tråden. Jag hade faktiskt inte sett dessa förlagor innan jag snickrade ihop min variant. Fast det är klart att det går ju inte att variera den konstruktionen så värst mycket mer fantasifullt... och så bevisar det ju att konstruktionen kanske inte är så fel om flera har tänkt ut liknande lösningar.

Användarvisningsbild
Jonka_

Inläggav Jonka_ » 2010-06-25 15:24

Riktigt fina byggen du gjort, Jag kommer att komplettera min anläggning med 2 st basar så fort jag flyttat till ett mer passande ställe där dom kan nyttjas fullt ut.

Vad blev den totala prislappen för byggnationen?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2010-06-26 09:44

Ja, det har verkligen varit kul att följa din DIY-resa. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-26 12:17

+1 Helt underbart.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nästa

Återgå till DIY-forum