Var placera A1 i detta rum?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Moment-23

Var placera A1 i detta rum?

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 11:40

Jag funderar på att inhandla 4st A1:or och skulle behöva lite hjälp med placeringen. Jag har inte ritat in fönster på vänster sida samt dörr och bokhylla på höger sida. De två öppningarna vid högtalarväggen går till kök (vänster) samt hall (höger). Den högra öppningen är lite smalare än den vänstra så soffan står inte i mitten utan är lite förskjuten till höger. Detta pga att tv och högtalare ska kunna stå centrerade vid högtalarväggen.
När man sitter i soffan så har man öronen ca 25-30cm från den bakre väggen.

Bilden nedan visar mitt vardagsrum med måttangivelser:

Bild

Sedan undrar jag också hur A1:orna ska kopplas in, ska de kopplas parallellt två per kanal (5.1) eller kan man koppla en per kanal i 7.1?
7.1 verkar vettigare då man i receivern kan välja att köra 7.1 på nyare filmer eller 5.1 på äldre. Om jag kopplar två per kanal (5.1) så kan jag ju aldrig få 7.1 ljud. Detta förutsätter dock att rekommenderad placering av parallellkopplade A1:or i 5.1 är samma som för 7.1 och det vet jag inte. Är det så?

Hur drar ni högtalarkablarna? Flera kablar ut från receivern, två för varje högtalare eller bara två ut från receivern per kanal och sedan skarvning vid varje högtalare?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Perkka

Inläggav Perkka » 2010-06-28 12:06

Skulle sätta de främre ungefär vid kommatecknet vid vänstersidan och likadant på högersidan, 18 grader upp från lyssningsposition, de bakre inne i hörnet men fortfarande på sidoväggarna, ungefär 3dm högre än de främre

Högtalarna paralellkopplas så du kör som 5.1

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-28 13:01

fundera över ett 6-pack, 2 på vardera sidan och två över soffan.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 13:35

Perkka skrev:Skulle sätta de främre ungefär vid kommatecknet vid vänstersidan och likadant på högersidan, 18 grader upp från lyssningsposition, de bakre inne i hörnet men fortfarande på sidoväggarna, ungefär 3dm högre än de främre

Högtalarna paralellkopplas så du kör som 5.1

Varför inte koppla som 7.1?
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 13:38

MagnusÖstberg skrev:fundera över ett 6-pack, 2 på vardera sidan och två över soffan.

Men de som hamnar ovanför soffan (utanför soffan antar jag?) de kommer att vara mycket närmare än de på sidoväggarna. Kommer det inte att låta fel då eftersom ljudet anländer tidigare från de som sitter ovanför soffan?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-28 13:55

Bra frågor här Moment-23, precis det där vill jag också veta.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-06-28 14:12

Moment-23 skrev:
MagnusÖstberg skrev:fundera över ett 6-pack, 2 på vardera sidan och två över soffan.

Men de som hamnar ovanför soffan (utanför soffan antar jag?) de kommer att vara mycket närmare än de på sidoväggarna. Kommer det inte att låta fel då eftersom ljudet anländer tidigare från de som sitter ovanför soffan?

Magnus är korrekt - 6-pack behövs för att det skall bli vettigt.

På frågan avstånd på bakväggen = inget problem, så hade jag det i min förra bosta och jag hade INGA problem med det.

Jag körde med ett 8-pack för övrigt. Dvs 3+1+1+3. Det enda sättet att utnyttja 7.1. Kör du med 6-pack skulle jag rekommendera 3+3 = 5.1 i alla lägen. Det är så pass få tillfällen som du kommer klara av att dra nytta av 7.1 så det är i sig tveksamt att ta höjd för. Och tar du nu höjd för 7.1 så får du köpa ett 8-pack.

Hur du placerar ett 8-pack ? Jo du sätter 4 högtalare på bakväggen och två plus två på sidoväggarna.

Hur du placerar ett 6-pack ? Två på bakväggen och två plus två på sidoväggarna.

4-pack ? Nej tack.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 14:24

Bamsefar skrev:
Moment-23 skrev:

Magnus är korrekt - 6-pack behövs för att det skall bli vettigt.

På frågan avstånd på bakväggen = inget problem, så hade jag det i min förra bosta och jag hade INGA problem med det.

Jag körde med ett 8-pack för övrigt. Dvs 3+1+1+3. Det enda sättet att utnyttja 7.1. Kör du med 6-pack skulle jag rekommendera 3+3 = 5.1 i alla lägen. Det är så pass få tillfällen som du kommer klara av att dra nytta av 7.1 så det är i sig tveksamt att ta höjd för. Och tar du nu höjd för 7.1 så får du köpa ett 8-pack.

Hur du placerar ett 8-pack ? Jo du sätter 4 högtalare på bakväggen och två plus två på sidoväggarna.

Hur du placerar ett 6-pack ? Två på bakväggen och två plus två på sidoväggarna.

4-pack ? Nej tack.

Ah, ok. Ja 8 blir dessutom för dyrt. Är 7.1 onödigt eller finns det knappt några filmer som har det?

Hur skulle du dra högtalarkablarna, två sladdar per kanal och sen skarva vid varje högtalare eller 2x3 sladdar per kanal och hela vägen ut till varje högtalare? Det sista alternativet verkar bökigt och det blir himla mycket kabel att dra. Kanske man kan börja med en tjockare kabel ut till första högtalaren och sedan tunnare som skarvas vid varje högtalare?

Hmm, men då har man ju två förstärkarkanaler över (om man inte nyttjar 7.1)
Om man lämnar in receivern till nån kunnig person så skulle denne kunna löda om (dela på för och slutsteg) så att man körde basmodulerna på de överblivna kanalerna. Skulle det funka?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-06-28 14:40

Moment-23 skrev:

Ju närmare sittplatsen, ju högre upp skall de sitta. Då jämnas avstånden ut.

Jag tycker att det räcker bra med två bakkanaler i ditt fall, och således 3st parallellkopplade per kanal = samma kabel som bara löper vidare.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-28 15:04

Moment-23 skrev:Hmm, men då har man ju två förstärkarkanaler över (om man inte nyttjar 7.1)

Jo, men man kan ju se det som att du får kraftigare nätdel till dom återstående kanalerna i stället!

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-06-28 15:18

paa skrev:
Moment-23 skrev:Hmm, men då har man ju två förstärkarkanaler över (om man inte nyttjar 7.1)

Jo, men man kan ju se det som att du får kraftigare nätdel till dom återstående kanalerna i stället!

Om man inte gillar känslan med outnyttjade utgångar kan man ju koppla en sexohmare över varje. Inte lika bra som högtalare, men ändå...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-28 15:49

Kika här för en utförlig beskrivning. Scrolla ner några inlägg.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=
Ropa inte nej innan du trillat ner i bäcken.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2010-06-28 15:50

monsj skrev:Kika här för en utförlig beskrivning. Scrolla ner några inlägg.

Vad har CR80's reglage med A1or att göra ?
Best Regards
Bamsefar

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-06-28 15:52

Bamsefar skrev:
Det ingår en beskrivning av högtalarplacering. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 664#727664

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-28 15:53

Bamsefar skrev:

Läs några rader till så förstår du. :)

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-28 15:55

monsj skrev:
Bamsefar skrev:

Läs några rader till så förstår du. :)

Jag klistrar in den intressanta delen så slipper ni leta.

● Placera eventuella surroundhögtalare. Detta sker oftast enklast med hjälp av en ritning på rummet. Börja med att placera de två främsta på sidoväggarna ungefär 20 grader framför centrala lyssningsplatsen. Höjden skall vara 20 grader över öronhöjd, ungefär. Det återstående bakre fältet (220 grader stort horisontellt) delas in i tårtbitar där lyssningsposition är centrum av tårtan. Samma antal tårtbitar som antalet bakkanalshögtalare som används. 6 tårtbitar för 6 högtalare, 8 tårtbitar för 8 högtalare, 10 för 10, 12 för 12… Placera sedan så noga det går en högtalare på väggen i varje tårtbitsdelning. Ju längre bak i rummet desto högre bör de sitta. Mellan de båda bakersta högtalarna blir det två tårtbitar. För varje högtalare bakom den främsta av surround-högtalarna gäller: Minska avståndet till taket (mätt mitt emellan bas- och diskantelement) med: 30% (6 högtalare); 25% (8st); 20% (10st); 15% (12st) för varje högtalare bakåt. Man kan i själva verket moderera detta lyft mot rummets bakre delar något, och om rummets takhöjd är mycket stor måste man moderera det om det skall bli riktigt bra. Man skall inte ta för allvarligt på dessa måttangivelser dock, i synnerhet inte om man inte bygger en riktig hemmabio utan bara en ”filmvisningsanläggning i vardagsrummet”. Då gäller att ”ungefär rätt” i regel blir mycket bra.
● Installera alla kablar mellan de olika i anläggningen ingående delarna. Var noga med polariteten för alla högtalare.
● Om du använder en 5.1-förstärkare kopplas hälften av bakhögtalarna till höger bak, och hälften till vänster bak.
Är det en 6.1-förstärkare kopplas de enligt: 6st: 2–2–2, 8st: 3–2–3, 9st: 3–3–3 10st: 3–4–3 eller 4–2–4, 11st: 4–3–4 12st: 4–4–4.
Är det en 7.1-förstärkare skall bakhögtalarna kopplas i följande grupper: 6st: 2–1–1–2, 8st: 3–1–1–3, 10st: 3–2–2–3 eller 4–1–1–4, 12st: 4–2–2–4.

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-28 15:58

LasseA skrev:
Bamsefar skrev:
Det ingår en beskrivning av högtalarplacering. http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 664#727664

Tack, visste inte riktigt hur man "pekade ut" ett inlägg i en länk.

/Måns

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2010-06-28 16:25

monsj skrev:Tack, visste inte riktigt hur man "pekade ut" ett inlägg i en länk.

/Måns

Pappret till vänster om "Skrivet: mån jun 28, 2010 14:58"

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 18:21

Tack för alla svaren. Det borde gå att få till det med den info jag fått.

Men en liten tvekan smyger sig dock in och det gäller de surrounder som skall vara på bakväggen. Jag sitter ju på långsidan av rummet och det är längre till sidoväggarna än om jag suttit åt andra hållet. Om jag då går på rekommendationen att ju närmare lyssningsplats desto längre upp på väggen så kommer otvivelaktligen de surrounder som ska vara på bakväggen att ha ett mycket kortare avstånd till lyssningsplats än de på sidorna. Samtidigt så sitter jag så pass nära bakväggen (25-30cm) att mycket av ljudet kommer att "skjuta över" lyssningspositionen. Visst sprider desa högtalare bra men det blir i alla fall ganska mycket off axis då man har högtalarna nästan rakt ovanför sig och vinklade lite uppåt.

Min tanke är, och ni får rätta mig om jag tänker fel här, att dels vinkla högtalarna (eller vrida dem så att h blir d) och att faktisk sänka deras position på bakvggen.
Så här tänker jag:
Det mesta av ljudet går ju framåt sett ur samma perspektiv som elementet. Det går betydligt mindre ljud bakåt. Om man då sänker högtalarna så ökar man faktiskt avståndet till lyssningsplatsen pga att det mesta av ljudet faktiskt ska studsa i taket och sedan ner igen. Om man då också vänder på högtalarna så att de vinklas mer mot taket så skjuter inte ljudet över lyssnaren lika mycket utan hamnar mer on axis.
Gick det att förstå resonemanget? Tänker jag fel?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 18:26

Almen skrev:
paa skrev:

Om man inte gillar känslan med outnyttjade utgångar kan man ju koppla en sexohmare över varje. Inte lika bra som högtalare, men ändå...

Jag gillar inte känslan av att betala för något jag inte vill ha, period. Det gäller allt jag köper. Brukar bli rätt tröttsamma diskussioner vid tex mc donalds då jag bara vill ha burgare och pommes. "Men en meny kostar ju bara 2kr mer" - "Ja, men jag vill inte ha någon dricka, varför ska jag då slänga 2kr i sjön?" :roll:

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2010-06-28 18:28

Fortfarande bra frågor Moment-23! :) Har liknande funderingar till min kommande bostad. Sidoväggarna, i alla fall den ena, hamnar långt ifrån.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-28 18:32

Moment-23 skrev:Jag gillar inte känslan av att betala för något jag inte vill ha, period. Det gäller allt jag köper. Brukar bli rätt tröttsamma diskussioner vid tex mc donalds då jag bara vill ha burgare och pommes. "Men en meny kostar ju bara 2kr mer" - "Ja, men jag vill inte ha någon dricka, varför ska jag då slänga 2kr i sjön?" :roll:

Har du kollat alla hemsidor på internet?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 18:48

paa skrev:
Moment-23 skrev:Jag gillar inte känslan av att betala för något jag inte vill ha, period. Det gäller allt jag köper. Brukar bli rätt tröttsamma diskussioner vid tex mc donalds då jag bara vill ha burgare och pommes. "Men en meny kostar ju bara 2kr mer" - "Ja, men jag vill inte ha någon dricka, varför ska jag då slänga 2kr i sjön?" :roll:

Nej såklart inte, men varför undrar du?

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2010-06-28 19:24

ett tips är att ge samma ritning till ingvar när du hämtar a1orna så placerar han ut dom åt dej :) så gjorde jag på den tiden jag köpte a1orna :)

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-28 19:39

blixten_no1 skrev:ett tips är att ge samma ritning till ingvar när du hämtar a1orna så placerar han ut dom åt dej :) så gjorde jag på den tiden jag köpte a1orna :)

+1
Så får det bli. Fast det är ändå kul att ventilera lite :)

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-06-28 20:06

Det här med att bara köra 5.1 när man har många högtalare och en 7.1-förstärkare har vi ju diskuterat flera gånger tidigare. Tittar man på film så är det absolut en fördel att köra 7.1. Det är ofta stor skillnad på surround- och bakkanalerna även på "vanlig" DVD. Se t.ex. detta test:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 2&start=10

Lycka till med placeringen!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-06-29 11:54

Moment-23 skrev:
paa skrev:

För att du då betalar för nåt som du inte vill ha, eller använder!

Användarvisningsbild
monsj

Inläggav monsj » 2010-06-29 12:12

paa skrev:
Moment-23 skrev:
paa skrev:

:lol:

Sant, önskar det fanns en ISP som bara levererade access till faktiskt.se så man slapp betala för alla andra onödiga siter.

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2010-06-29 12:43

paa skrev:
Moment-23 skrev:
paa skrev:

Den jämförelsen haltar svårt och är inte relevant.
Om den hemsida jag ville besöka hade inneburit att jag måste besöka 3 andra hemsidor först och betala en avgift för detta innan jag kan komma till rätt hemsida så hade det varit mer jämförbart.

Återgå till Wänner af Ino