Vad innebär class AA

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ekkove

Vad innebär class AA

Inläggav ekkove » 2010-06-28 20:57

Jag fick en förstärkare, en Technics SU-V570 PXS cap,
som det står "VC-4 Amplifier System class AA" på.
Är det någon som känner till modellen? Är det något
ha? Och vad Innebär "class AA"?
Ove

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-06-28 20:59

Det innebär bara att marknadsavdelningen hade en ovanligt inspirerad övning när modellen skulle döpas...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
ekkove

Inläggav ekkove » 2010-06-28 21:22

Då är det som jag trodde. Det ska låta som klass A
fast finare. Den blir inte varm även om den står på
länge så jag trodde knappast att det hade något alls
med klass A att göra. Den har även en knapp för att
välja "power amp direct" samt en annan för "tone
defeat". Känns som att de gör samma sak eftersom
man kan justera volymen även när man kopplar via
poweramp direct ingången. Den duger att köra från
iPhone till mina gamla Audio Pro 2-25 med omkantade
basar på landet.
Ove

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-06-28 21:36

Bara av att läsa din rubrik så tänkte jag på Technics, men i detta fall är det nog bara ett försäljningsargument.
Det ser ju flott ut medd dubbla AA.

Technics gillade att skriva det i guld på fronten på många av sina
apparater under en tidsperiod.

Men som du själv skriver, så duger den nog rätt bra.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-28 21:40

Det är inte klass A, det är klass AA, dvs dubbelt så bra. Fast nej, så är det ju inte.

Om jag minns rätt är AA en beteckning för nån sorts optisk återkoppling - eller om det hette "Optical class A". Minns inte riktigt.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-06-28 21:43

conny_a skrev:Det är inte klass A, det är klass AA, dvs dubbelt så bra. Fast nej, så är det ju inte.

Om jag minns rätt är AA en beteckning för nån sorts optisk återkoppling - eller om det hette "Optical class A". Minns inte riktigt.

"Opical Class A" stod det väl enbart på dess CD-spelare?

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-28 21:47

guld på svart är fint
Bikinitider

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-28 21:53

Nej, det är en förstärkargrunka som justerar bias på effektsteget, en slags feed-forward med optisk isolation i syfte att dämpa övergångsdistortion.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-06-28 21:53

celef skrev:guld på svart är fint

Ja visst är det. Lika fint som svart på guld.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-06-28 21:54

conny_a skrev:Nej, det är en förstärkargrunka som justerar bias på effektsteget, en slags feed-forward med optisk isolation i syfte att dämpa övergångsdistortion.

:?: :!: :?: :?:

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-06-28 22:02

Tja, vad ska man säga. Denon använder optokopplare i sin konstruktion och kallar förstärkaren för "optical class A".

Man kan likna det med att försteget gissar felet (distortionen) i förväg och skickar med lite bra information till effektsteget så att det kan ta hänsyn till sitt eget fel. 8O

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-06-28 22:35

Vet inte exakt vad klass AA är men ett tag var det flera tillverkare som försökte utveckla nya sätt att minimera övergångsdistorsionen utan att behöva dras med lika dålig verkningsgrad som rena klass A förstärkare.

Till exempel Denons optical class A som kortfattat gick ut på att man optiskt överförde en signal som höjde biasen efter förväntat effektuttag.

Technics första försök hette new class A om jag minns rätt.

Edit: Jag påbörjade detta inlägg innan någon svarat i tråden. Nu ser jag att du fått andra bra svar också.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-06-28 22:40

"class AA" är Technics alldeles egen nomenklatur för klass AB.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 23:31

Med ett klass-A slutsteg menar man normalt att sluttransistorena jobbar med ström hela vägen till symetrisk klippning där matningsspänningen sätter stopp. Den ena sidan (halvperioden av en Hz) låter inte den andra "vila" som vid klass B utan båda NPN och PNP jobbar "parallellt" Det ger försämrad verkningsgrad och spillvärme gentemot klass B och A/B pga. den höga viloströmmen/arbetspunkten.

Så här berättade en stolt leende teknisk informationschef från Technics/Panasonics egen importör nån gång 1988 om Technics sk. Klass-AA. Jag var själv med och hörde eländet.

Technics reklamsnubbar tyckte att begreppet Klass-A lät kvalitet och låg bra i HiFi-käften så dom tänjde lite på begreppet och sket i sluttrissorna och menade att drivsteget ju i alla fall går i klass-A (vilket är vanlig hos många slutsteg - kanske de flesta) och eftersom stereo handlar om två kanaler så klämde dom till med ett A för vardera kanalen dvs. AA. Detta berättades alltså av importörens tekniska "språkrör". Jag rör inte en Technicsapparat sen dess.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-06-28 23:37

Underbart med riktigt långsinta människor! :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-06-28 23:45

:lol:

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-06-29 09:17

Flint skrev:Med ett klass-A slutsteg menar man normalt att sluttransistorena jobbar med ström hela vägen till symetrisk klippning där matningsspänningen sätter stopp. Den ena sidan (halvperioden av en Hz) låter inte den andra "vila" som vid klass B utan båda NPN och PNP jobbar "parallellt" Det ger försämrad verkningsgrad och spillvärme gentemot klass B och A/B pga. den höga viloströmmen/arbetspunkten.
...
Technics reklamsnubbar tyckte att begreppet Klass-A lät kvalitet och låg bra i HiFi-käften så dom tänjde lite på begreppet och sket i sluttrissorna och menade att drivsteget ju i alla fall går i klass-A (vilket är vanlig hos många slutsteg - kanske de flesta) och eftersom stereo handlar om två kanaler så klämde dom till med ett A för vardera kanalen dvs. AA. Detta berättades alltså av importörens tekniska "språkrör". Jag rör inte en Technicsapparat sen dess.

Många associationer blev det... :)

Min egen tanke var att i klass-B-steg jobbar varje halva för sig, byts av i mitten och då uppstår övergångsdist.

I klass-A-steg jobbar halvorna om lott och byts aldrig av. Ingen övergångsdist, men hög viloström och låg verkningsgrad.

I klass-AB-steg jobbar halvorna delvis om lott, den ena halvan slutar dra den andra kommit en lagom bit upp. För låg utsignal kör steget klass-A, för högre utsignal klass-B. Viloströmmen blir mindre, övergångsdisten uppstår när utsignalen är starkare och kan dölja den.

Klass-AA-steget jobbade om jag minns Technics reklam rätt som ett AB-steg, men ena halvan slutade aldrig dra utan hade en liten tomgångsström även under tiden den andra halvan drog. Detta hade man fixat genom nån halvledare (zener?) som såg till att spänningen på basen alltid var tillräckligt stor för att det skulle gå en ström genom basen och emittern. Halvan stängde då aldrig av, man slapp övergångsdist, och viloströmmen blev mindre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-29 15:20

Nefilim skrev:
celef skrev:guld på svart är fint

Ja visst är det. Lika fint som svart på guld.

nä faktiskt inte, svart på guld ser ut som smuts
Bikinitider

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-06-29 17:03

Morello skrev:"class AA" är Technics alldeles egen nomenklatur för klass AB.

Himla rätt så!
Klass A var ju väldigt hypat en gång i tiden (Krell) och krävde ju rejäla nätdelar och god kylning. Då uppfanns en sorts snikvariant som fick heta "class AA" hos Technics och "New Class A" hos någon annan.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-06-29 21:34

Hifi-pressen har använt klassA för att benämna att en apparat var bra.
Således kunde även högtalare benämnas klassA.

De som fortfarande inte förstått vad klassA är, läsom Flints inlägg några gånger till. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
faulhund

Inläggav faulhund » 2010-07-05 04:43

Aha, jag trodde AA var detsamma som A+, vilket jag för en tid sedan stötte på i ett urgammalt nummer av Funkschau, Heft 20, 1979(!). Det handlade nämligen också om Technichs, och konceptet lär ha realiserats i en förstärkare med namnet SE-A1. I korthet fungerar det så här för att använda klass A men ändå spara effekt: Låt ett klass-A-steg drivas av låga matningsspänningar. Men mittpunkten på detta spänningsaggregat är inte jordad, utan drivs av ett klass-B-steg, matat av samma nyttosignal. Klass-B-steget har alltså de fulla, konstanta matningsspänningarna, så att A-steget i praktiken bara behöver ta hand om den distorsion B-steget ger!

Begrep någon det? Leta annars rätt på tidningen, och upptäck att man kan skriva helt förträffligt även om teknik på Goethes språk!
Senast redigerad av faulhund 2010-07-05 20:35, redigerad totalt 1 gång.
Om det är någon här som jag inte har förolämpat i kväll, så ber jag denne om ursäkt. (J. Brahms)

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-07-05 12:37

Tyska språket är gravt underskattat.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Återgå till Teknikforum