Ja nu har det gått en tid av semestern och jag har labbat med olika varianter och uppsättningar tillsammans med AL170 som jag tycker låter väldigt fint sin distortion till trots. Jag har uppfattningen att de visatonelement AL130 och 170 som jag har provat låter väldigt kontrollerat även vid gaspådrag. Dämpmaterialet och hur det skall placeras är dock mycket viktigt för AL170 för att slippa uppenbar dist.
Testerna jag gjort har skett i slutenlåda (9 liter) och i basreflex (22 liter)
Har kommit fram till att det blir slutenlåda. Har provat med att koppla in olika diskanter - trivsammast resultat änsålänge har jag fått tillsammans med Vifa XT25 delad vid 2kHz diskanten saknar dock den lyster som t.ex seas 22TAFG har. Det resultat jag fått med min egen waveguide och H1212 låter förvisso bättre men mer tröttsamt för min hörsel. Kraniet var och hälsade på när jag var inne på version 2 av denna kombo jag vet inte vad han tyckte? - i version 3 blev det riktigt bra trots

mindre hängmatta. Seas DXT:n som jag provat har rätt lyster men har även lite av det min hörselskada inte gillar i längden. H1212 utan Waveguide får stryk av DXT:n rent subjektivt i detta bygge. Skall prova ytterligare ngn diskant innan jag ger mig.
Lägger till lite mätkurvor:
Visaton AL170+Seas H1212 i DWG4 (egen tratt)
Visaton AL170+Seas H1499 (DXT)
Visaton AL170+Vifa XT25

Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.