Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 18:19

Hotspur skrev:
Morello skrev:Nota bene, ehuru jag menar att 668 är en fin maskin, spelar jag själv på en TEAC VRDS7 + EAD DSP1000 MkII.

Oj! Då inställer sig förstås frågan: Varför inte köra med 668? :wink:

Jag är nöjd med återgivningen från den kombo jag har, äger inga SACD's eller DVD-A. Dessutom har jag ingen TV i vardagsrummet, vilket innebär att menynavigeringen i 668:an blir minst sagt knepig.
:D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-18 18:20

Hotspur skrev:Har ni 668-freaks testat att byta ut den kära DVD-spelaren
mot någon (bra) CD-spelare i era anläggningar på sistone?

Jag är nöjd med att den återger musiken mycket bra, och känner därför inget stort behov att testa olika färgningar som alternativ till den goda återgivningen.

Svaret på din fråga är att jag har haft hemma några få apparater (fem stycken som jag kommer ihåg, möjligen några ytterligare) det senaste halvåret, och ingen av dem har imponerat.

Eftersom de i samtliga fall har burits hem till mig av tillverkare (2 fall) eller av representanter för apparaterna (3) har jag lovat dem att inte förmedla resultatet av lyssningarna. Det är en hederssak. Ingen skall komma till mig med en apparat för att sedan bli uthängd på olika diskussionfora. Men jag kan säga att de kostat massor av pengar. Två av dem har kostat över 60 000:-.

Denna princip används förövrigt ofta även inom LTS.

Vi använder alltså primärt spaltutrymmet till att skriva om speciellt utvalda bra produkter.

Under senare år har vi dock under Johan Lindroos förträffliga ledning gjort ett antal bredare tester där vi bara i undantagsfall låtit bli att redovisa lyssningsresultat från någon produkt som varit med i testerna.

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-18 18:28, redigerad totalt 5 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:23

Morello skrev:
Hotspur skrev:
Morello skrev:Nota bene, ehuru jag menar att 668 är en fin maskin, spelar jag själv på en TEAC VRDS7 + EAD DSP1000 MkII.

Jag är nöjd med återgivningen från den kombo jag har, äger inga SACD's eller DVD-A. Dessutom har jag ingen TV i vardagsrummet, vilket innebär att menynavigeringen i 668:an blir minst sagt knepig.

Inte för att tjata men jag använder ju en LG DVD-spelare som CD-drive och
det är då inte krångligare att trycka "Play" på den, än på en CD-spelare.. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 18:25

Hotspur skrev:
Morello skrev:
Hotspur skrev:

det är då inte krångligare att trycka "Play" på den, än på en CD-spelare.. :wink:

Då kan jag villigt erkänna att jag gillar TEAC-maskinens tjusigt borstade alufront, den knäpptysta mekaniken och de belysta, vita tryckknapparna för play, stop och paus. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:28

Morello skrev:
Hotspur skrev:
Morello skrev:
Hotspur skrev:

Då kan jag villigt erkänna att jag gillar TEAC-maskinens tjusigt borstade alufront, den knäpptysta mekaniken och de belysta, vita tryckknapparna för play, stop och paus. 8)

Aha, även objektivisterna kan alltså låta fåfängan (till viss del)
styra valet av hifi-komponenter! Det finns hopp, trots allt... :wink:

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:30

Vi använder alltså primärt spaltutrymmet till att skriva om speciellt utvalda bra produkter

Ähum, är inte det lite fegt och samma taktik som alla andra hifi-blaskor hänvisar till?

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-18 18:40

Morello: Bryston?
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2005-03-18 18:40

Ursäkta Hotspur ifall jag svävade ifrån ämnet med en diskussion med Ingvar :oops: .

Ingvar, tack för infon. Alltid lär man sig något nytt 8) .

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 18:43

Ursäkta Hotspur ifall jag svävade ifrån ämnet med en diskussion med Ingvar

No worries, nu är vi ju uppe i över 30 000 visningar i denna tråd. Skål! :D

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 19:25

Ja herregud, Vi får väl skåla för det subjektiva, Hotspur :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 19:34

Visst, höjer härmed mitt pintglas (innehållande lättfolköl á 2,8%) för en sunt skeptisk subjektivistskål! :wink:

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-18 19:47

Hotspur skrev:Visst, höjer härmed mitt pintglas (innehållande lättfolköl á 2,8%) för en sunt skeptisk subjektivistskål! :wink:

Skål Hotspur!
Höjer mitt glas med rödvin och önskar alla en trevlig helg. Nu skall
jag helt subjektivt ägna mig åt min Accuphase E-308 som jag fick hem i går. Hustrun jobbar den här helgen så här skall spelas musik.

hälsningar
Hasse

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-18 19:49

Accuphase E-308

Wow, vad kul. Grattis! 8) Recension, tack! :wink:
Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 19:56

Hotspur skrev:Visst, höjer härmed mitt pintglas (innehållande lättfolköl á 2,8%) för en sunt skeptisk subjektivistskål! :wink:

Mätt och belåten ska jag nu öppna en 3.5% folkis och hälla upp i en klassisk sejdel, vilken jag helt fräckt stal från en krog när jag var cirka 17 år. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 22:03

Morello skrev:

Mätt och belåten ska jag nu öppna en 3.5% folkis och hälla upp i en klassisk sejdel, vilken jag helt fräckt stal från en krog när jag var cirka 17 år. :P

Men så fy på dig Morello, så får man väl inte göra :lol: . Förlåt Ot, men varför kallar du dig för Morello? Är det någon känd person inom hifi branschen??
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 22:06

8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O 8O
Testa att Googla på "Joe Morello" :wink:
Ledtråd: Titta på min avatar. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 22:11

A en duktig trummis, min husgud trummis är som du vet Phil Collins, speciellt under 70 talet och nu i Disneyfilmerna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 22:18

Nota bene, Joe Morello har mig veterligen aldrig spelat på en sådan hihat, Zildjian 'Z Custom 13" Dyno Beat Hi Hats', som syns i avataren. 8)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-18 22:18

aa men det är ju den suveräne trummisen hos Brubeck group. Jag har bara hört en skiva med Brubeck, live skivan som är inspelad både i europa och USA. Bra musik måste jag säga.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 22:20

mats skrev:aa men det är ju den suveräne trummisen hos Brubeck group. Jag har bara hört en skiva med Brubeck, live skivan som är inspelad både i europa och USA. Bra musik måste jag säga.

Menar du "Double Live"? Den är ganska ny och på den kompar Randy Jones på trummorna. :D
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2005-03-18 22:50

mats skrev:aa men det är ju den suveräne trummisen hos Brubeck group. Jag har bara hört en skiva med Brubeck, live skivan som är inspelad både i europa och USA. Bra musik måste jag säga.

Mats, gå genast till närmsta skivbutik och inhandla "Time Out"!

hajen1

Inläggav hajen1 » 2005-03-18 23:39

mikke_musik skrev:

Mats, gå genast till närmsta skivbutik och inhandla "Time Out"!

Fantastiskt saxofonspel av Paul Desmond samt det underbara trumspelet i Take Five. En platta man ständigt återkommer till!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-03-19 04:11

PS. "Diffundera" är något som man brukar anse att partiklar gör, inte vågrörelser. Förvisso talar man ibland om att ljus diffunderar, men så är det av dubbelnatur också (fotonerna diffunderar, men inte den elektromagnetiska strålningen).

Det betyder ungefär sprida, eller tränga in i (=motsats till att inte avge något).
Det betyder inte sprida runt/ut/brett (= motsatsen till att rikta).

Japp! Det används t.ex vid en viss ythärdning då man låter kolatomer diffundera in i metallen, jag förstår inte att det används vid ljudvågor men det gör väl inget om det används heller ifs. :P
<---- Evig diplomat.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-03-19 10:28

Hejsan :)

Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag har en Pioneer dvd575 hemma och en Arcam cd75. Jag har faktiskt plockat bort Arcamen och spelar bara på Pioneeren numera trots att Arcamen ny kostade mer än tre gånger så mycket. Jag tycker Pioneeren inte alls är så vass i diskanten eller essig som Arcam. Jag hade inte trott att dvdn skulle vara bättre så det blev en liten men trevlig överaskning. Min förstärkare är en SAT amplifix och högtalarna Qln signature.

Det finns helt säker mycket bättre rena cdspelare men detta är min erfarenhet. Jag har försökt att sälja Arcamen men eftersom det numera finns billigare och bättre grejer och ingen vill köpa så får nog lillebror den :D

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-19 10:34

Take Five skivan är verkligen en klassiker bland klassikerna.

Tyvärrr har det blivit så att jag lyssnar mindre på den desto bättre anläggning jag har fått. Basen har någon resonans som inte är behaglig. Vet inte om det är rummet som musiken spelades in i eller något annat.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-19 10:36

Margaux skrev:Take Five skivan är verkligen en klassiker bland klassikerna.

Tyvärrr har det blivit så att jag lyssnar mindre på den desto bättre anläggning jag har fått. Basen har någon resonans som inte är behaglig. Vet inte om det är rummet som musiken spelades in i eller något annat.

Lägg ut den i bilen, då?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-19 10:43

Det var ju en genialisk idé :P Tack :!:
Senast redigerad av Margaux 2005-03-19 10:45, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-19 10:45

Margaux skrev:Det var ju genialisk idé :P Tack :!:

Varsågod, väl bekomme! :D
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-03-19 11:32

pinnen skrev:Detta är mitt första inlägg på detta forum. Jag har en Pioneer dvd575 hemma och en Arcam cd75. Jag har faktiskt plockat bort Arcamen och spelar bara på Pioneeren numera trots att Arcamen ny kostade mer än tre gånger så mycket. Jag tycker Pioneeren inte alls är så vass i diskanten eller essig som Arcam. Jag hade inte trott att dvdn skulle vara bättre så det blev en liten men trevlig överaskning. Min förstärkare är en SAT amplifix och högtalarna Qln signature. Det finns helt säker mycket bättre rena cdspelare men detta är min erfarenhet.

Hej Pinnen och välkommen till den något udda gemenskapen här på faktiskt.se! :oops: Låter som en mycket trevlig anläggning, den där. Har ju själv ägt Amplifix och fyra olika versioner av QLN Signature, bägge dessa produkter måste ju sägas vara fina representanter för det bästa Sverige kan ställa på banan i hifi-väg. Att 575 låter bättre än CD75 finns ingen större anledning att betvivla, däremot kanske det skulle vara intressant att göra som jag gjorde i början av denna tråd: Testa att använda den som CD-drive tillsammans med en god DAC... Jag misstänker (av anläggningen att döma) att du bor i Göteborg förresten och därmed är förstås ditt inlägg extra trovärdigt;)

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2005-03-19 12:46

Tack själv Hotspur

Javisst bor jag i götet.. :D

Ja, jag gillar både förstärkaren och högtalarna skarpt. Jag testade även CDfix men den gillade jag inte riktigt men däremot är nya Freja kanon men den kostar ju därefter. Jag skall testa en bra DAC men det känns lite som att kasta pärlor för svin då byggkvaliteten hos Pioneer 575 inte är den bästa. :D

Jag är faktiskt sugen på en sån DAC som du har då ju Stridbeck bor här i götet. Man kan ju testa i alla fall och sedan köpa en bra drive senare. Jag tar gärna emot tips av alla på bra rena cdrivverk.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi