Moderator: Redaktörer
Nagrania skrev:Jo jag kunde väl ge mig fan på att Morello kunde svara på min fråga. Då kanske du också kan tala om var jag kan finna uppgifter om den här Riaa kurvan och förresten hur högt går den. Jag skulle vilja ha en testskiva med rosabrus som går högre än den jag har nu som räcker upp till 20KHz. Jag har själv aldrig sett sådana testskivor var kan man köpa sådant.
Kolla Per-Anders Sjöströms hifisidor.
Nagrania skrev:mike34 skriver:Kolla Per-Anders Sjöströms hifisidor.
Jo jag har redan hittat den . Det är bara det att han visar en kalkylerad kurva som antagligen inte finns i verkligheten allltså den ingår inte i en Neumann cutter förstärkare. Då finns den bara i några få avspelningsförstäkare. Men det kan vi inte kolla med mindre än att vi har en vinyltestskiva. Jo ja det är ju klart att man kan påföra linjära frekvenser och se vart hän dom drar iväg.
Brusa via pickup till 50Khz lär ju ge allt annat än tillförlitlighet antar jag
Nagrania skrev:mike34 skriver:Brusa via pickup till 50Khz lär ju ge allt annat än tillförlitlighet antar jag
Jag misstänker det också och det är väl därför som man inte kan hitta de testskivorna som jag frågar efter. Man kan också undra varför inte det finns några testspår med lite olika kantvågsfrekvenser.
Kantvåg är väl inte värst pickupkompatibelt.
Nagrania skrev:Ja det är som Svante säger. Tidskonstanterna som gäller är 3180-318-75µsek.
Nä, faktiskt inte. Eller: Nära nog, men ingen cigarr! Definitionen på poler och nollställe är 50 Hz, 500 Hz och 75 us!
Nagrania skrev:NoMoreMrRegistryMan skriver:Nä, faktiskt inte. Eller: Nära nog, men ingen cigarr! Definitionen på poler och nollställe är 50 Hz, 500 Hz och 75 us!
Det gör ingenting om det inte blir en cigarr för jag röker inte och har aldrig gjort för den delen. Man brukar faktiskt skriva tidskonstanterna som jag gjorde. EMT hade det t.o.m. ingraverat på sina studioskivspelare. Eller om vi tittar på hur det står på ett testband-"Din" Bezugsband där skriver man också tidskonstanterna och inte några brytfrekvenser. Men det här tycker nog jag är en skitsak och jag bryr mig inte. En sak som jag däremot kan tillägga när det gäller mitt förra inlägg och det gäller graverdosor. När man konstruerar en graverdosa så har man alltid fått brottats med en mycket kraftig resonans som ligger lite över 5KHz precis som Svante också nämner i sitt inlägg. Jag undrar om det är därför som man driver dosan med 600 watts slutsteg?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster