Någon som är sugen på att laga min Pioneer A-7

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

zoid_inaktiv

Någon som är sugen på att laga min Pioneer A-7

Inläggav zoid_inaktiv » 2010-07-01 21:53

Hej!
Köpte en pioneer A-7 i onsdags av en tant som haft den sen 81 enda ägaren o den är i nyskick,
Funkade perfekt där men under hemresan på 30 min hände nått,
När jag kom hem o kopplade in den så vägrar den att klicka till i relät o protection lyser rött o slår inte om till grönt.
Vad kan ha hänt? Någon som är sugen på att ta sig ann den åt mig?
Vill inte lämna in den till någon svin dyr elektronik rep för 600kr/tim,
Lämnar den hällre till nån privat för att få ner kostnaden lite,
Det är nog inga större fel något som lossnat eller dyligt tror inte något behövs bytas i den Mvh Markus

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-01 22:03

Koppla bort allt och starta den utan nått inkopplat..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
carpelux

Re: Någon som är sugen på att laga min Pioneer A-7

Inläggav carpelux » 2010-07-01 23:56

zoid skrev:Det är nog inga större fel något som lossnat eller dyligt tror inte något behövs bytas i den Mvh Markus

Vad är det som gör att du tror det?

Har du gjort någon felsökning på den?

zoid_inaktiv

Inläggav zoid_inaktiv » 2010-07-02 00:08

I och med att den funkade hos henne så måste nått lossnat i i den på hemresan, Har kollat alla kablar som är virade och dess lödningar sant alla kablar som sitter med stift kontakter och de ser Ok ut har även mätt lite, slut trissorna är Ok och transformatorn ger lika 49volt till båda stegen det kommer fram ström till kretskortet där relät sitter 39volt men kommer inte igenom mätte spolen i relät och det är helt men relät kan ju hängt sig? Och inget ser bränt ut Mvh markus

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-07-02 00:49

zoid skrev:I och med att den funkade hos henne så måste nått lossnat i i den på hemresan, Har kollat alla kablar som är virade och dess lödningar sant alla kablar som sitter med stift kontakter och de ser Ok ut har även mätt lite, slut trissorna är Ok och transformatorn ger lika 49volt till båda stegen det kommer fram ström till kretskortet där relät sitter 39volt men kommer inte igenom mätte spolen i relät och det är helt men relät kan ju hängt sig? Och inget ser bränt ut Mvh markus

Låter som du är bättre på att felsöka än mig så det är väl lite vågat att ge tips. Men det är vad jag vet ett relativt vanligt fel på gamla förstärkare att reläer slutar funka som dom ska. Kan du inte skruva isär reläerna och göra en visuell inspektion.

MvH Han som har varit och rengjort sin egen förstärkares reläer idag (som förebyggande 8) )
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-07-02 00:52

Vet att Bubbel på hififorum berättat att han renoverat/lagat några vintageförstärkare även om han mest sysslar med eget diy.

Fast det är nere i skåne isåfall + vet inte om han vill, eller vad han skulle ta för det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-07-02 06:11

Det kan ju vara något som lossnat, men det kan ju också var någon komponent som passat på att tacka för sig, eller någon kallödning, spricka i kretskortet osv.
Det kan finnas tusen orsaker och det kan ha ett samband med att du flyttat den, men det är ju inte säkert.
Att relät inte drar bör ju inte bero på att det är fel på relät, en trolig orsak skulle kunna vara att protectiokretsen registrerar något onormalt och helt enkelt inte släpper på drivspänning till relät / reläerna.

I alla fall, lycka till med att hitta någon som kan laga den gratis åt dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-07-03 11:47

Det kan ha ramlat in något genom venthålen i locket, som kortslutit.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
orven

Re: Någon som är sugen på att laga min Pioneer A-7

Inläggav orven » 2010-07-06 15:05

zoid skrev:Hej!
Köpte en pioneer A-7 i onsdags av en tant som haft den sen 81 enda ägaren o den är i nyskick,
Funkade perfekt där men under hemresan på 30 min hände nått,
När jag kom hem o kopplade in den så vägrar den att klicka till i relät o protection lyser rött o slår inte om till grönt.
Vad kan ha hänt? Någon som är sugen på att ta sig ann den åt mig?
Vill inte lämna in den till någon svin dyr elektronik rep för 600kr/tim,
Lämnar den hällre till nån privat för att få ner kostnaden lite,
Det är nog inga större fel något som lossnat eller dyligt tror inte något behövs bytas i den Mvh Markus

Vart i landet bor du ?

zoid_inaktiv

Inläggav zoid_inaktiv » 2010-07-06 18:49

Hej jag bor i Ronneby/Blekinge Mvh Markus

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-07-06 19:09

zoid skrev:Hej jag bor i Ronneby/Blekinge Mvh Markus
Du har PM

zoid_inaktiv

Inläggav zoid_inaktiv » 2010-08-06 17:54

Tack orven för erbjudandet men lyckades laga den själv idag efter senare undersökning visade det sig vara en av trissorna som det blivit kortis i fick hem de nya i dag har lött i dom och nu funkar den utmärkt
skummt för första gg jag mätte trtissorna så verkade det inte va nått fel på dom, tack för alla svar mvh markus

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-08-06 19:50

zoid skrev:Tack orven för erbjudandet men lyckades laga den själv idag efter senare undersökning visade det sig vara en av trissorna som det blivit kortis i fick hem de nya i dag har lött i dom och nu funkar den utmärkt
skummt för första gg jag mätte trtissorna så verkade det inte va nått fel på dom, tack för alla svar mvh markus

Kul att du fick fart på den.

Återgå till Vintage-hifi