Är det svårare att göra bra förstärkare än bra högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Vad är svårast att konstruera?

Förstärkare
1
3%
Högtalare
32
82%
I stort sett lika omöjligt med båda
4
10%
Inte speciellt svårt någondera, när man kan
2
5%

Antal röster : 39

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Är det svårare att göra bra förstärkare än bra högtalare?

Inläggav paa » 2005-03-18 20:29

Vad vet jag, jag kan lite om högtalare, och det är jättesvårt, men inget om förstärkare, men de verkar kanske lite lättare på ett sätt, genom att man inte har problemen att få ihop olika ljudutstrålare med olika fas och strålningsmönster.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2005-03-18 20:40

För kriteriet "bra", tror jag högtalare är svårare. Ju närmare någon typ av perfektion man vill, desto mer utjämnas svårigheterna till att vara lika omöjliga framåt slutet. Så att säga. :wink:
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 20:57

Jag utgår från att alla som röstar de facto konstruerat både högtalare och slutsteg, annars blir det ju ett nonsensresultat. :D
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 21:00

Morello skrev:Jag utgår från att alla som röstar de facto konstruerat både högtalare och slutsteg, annars blir det ju ett nonsensresultat. :D

Självklart. :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-03-18 21:02

vad kom först, hönan eller ägget?
Vad är godast, Öl eller Vin?

Båda är svårast att tillverka är mitt svar 8O

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 21:07

Det är dock betydligt lättare att göra en dålig högtalare än ett dåligt slutsteg, för att göra ett dåligt slutsteg är rätt svårt bara det...

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-18 21:13

frågan är vad som förstör mest...en dålig förstärkare eller en kass högtalare? mitt tips är att högtalare är svårare för det verkar va mer att ha i åtanke när man bygger...dock borde min röst inte räknas eftersom jag inte kan nåt av det

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-03-18 21:14

Jag tycker det är svårt nog att speca upp kraven någorlunda korrekt på en högtalare. Många faktorer att ta hänsyn till och man kommer aldrig ifrån att vissa subejktiva överväganden måste göras.

En förstärkare är lätare. Uppgift: Förstärk signalen.

Edit: Någorlunda
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-03-18 21:22

Nattlorden skrev:Det är dock betydligt lättare att göra en dålig högtalare än ett dåligt slutsteg, för att göra ett dåligt slutsteg är rätt svårt bara det...

Bygger man med en singel opamp så känns det som betydligt enklare än en högtalare ifs. om man nu inte går ner på extremnivå där också å kör med bredbandare i kartong, men defacto kan en enkel opampstärkare vara riktigt bra och med färre komponenter än vad som behövs i en 2 vägslåda med vettigt filter.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-18 21:28

Håller med Max om att själva uppgiften för ett slutsteg är tämligen lätt att definiera. :D

Men att utgående från specen realisera en konstruktion är något helt annat. Den som testat vet. Långa nätter efter jakten på paracitoscillationer, olinjäriteter, drivande vilopunkter, offset, termiska problem etc etc. är något man får räkna med. För att inte tala om försiktigheten som krävs för att inte elda upp trissor på löpande band. En kortvarig HF-oscillation med säkringar som krävs för test med last friterar trissorna snabbare än man hinner säga f-n. 8O
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 21:46

lazyworm skrev:Bygger man med en singel opamp så känns det som betydligt enklare än en högtalare ifs. om man nu inte går ner på extremnivå där också å kör med bredbandare i kartong, men defacto kan en enkel opampstärkare vara riktigt bra och med färre komponenter än vad som behövs i en 2 vägslåda med vettigt filter.

Bygger man med bredbandselement så dunkar man det i första bästa kartong som man får hem varor i. Din tur. :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-18 23:08

Vilken fråga! Jag utgår från att man är duktig på båda. Då blir det absolut störst skillnad på högtalarna. Av detta följer att förstärkaren förmodligen är nära det optimala ohörbart förvrängande. Dit är det långt med högtalare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-18 23:11

Nattlorden skrev:Det är dock betydligt lättare att göra en dålig högtalare än ett dåligt slutsteg, för att göra ett dåligt slutsteg är rätt svårt bara det...

Mja, elektronik kan ju börja självsvänga om man inte kan sin sak, och då är ju katastrofen nära. Men om man kan sin ABC så kan man komma längre med förstärkarna IMO.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-18 23:13

Morello skrev: En kortvarig HF-oscillation med säkringar som krävs för test med last friterar trissorna snabbare än man hinner säga f-n. 8O

:lol: :lol: :lol: Det är väl därför det kallas "röktest"... :lol:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-18 23:35

Svante skrev:Mja, elektronik kan ju börja självsvänga om man inte kan sin sak, och då är ju katastrofen nära. Men om man kan sin ABC så kan man komma längre med förstärkarna IMO.

Tja, tror ändå det är lättare att pillra ihop en dålig högtalare än att ens lyckas bygga något som självsvänger. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-18 23:53

Men nu var det BRA förstärkare och BRA högtalare det gällde.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-19 00:24

Nattlorden skrev:
Svante skrev:Mja, elektronik kan ju börja självsvänga om man inte kan sin sak, och då är ju katastrofen nära. Men om man kan sin ABC så kan man komma längre med förstärkarna IMO.

Tja, tror ändå det är lättare att pillra ihop en dålig högtalare än att ens lyckas bygga något som självsvänger. 8)

Ja det är ungefär det jag menar, om man inte kan sina saker, så kommer högtalren att låta (=funka), men förstärkaren kommer att frusta rök.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-19 03:26

Svante skrev:
Morello skrev: En kortvarig HF-oscillation med säkringar som krävs för test med last friterar trissorna snabbare än man hinner säga f-n. 8O

:lol: :lol: :lol: Det är väl därför det kallas "röktest"... :lol:

:lol: Det tråkiga är att tio bättre trissor kostar en slant, samt att det tar en stund att byta dem. :cry:

Japan Electronic Centre tar cirka 125 kr för en (1) Sanken 2SA/2SC* i MT100- kapsel.

* Bipolära HF-trissor.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-19 10:39

Eftersom jag konstruerar rörförstärkare anser jag det vara lättare än bra högtalare 8O

Rör tål en del så de pajar inte i första taget när man röktestar. Möjligen brinner något motstånd upp. :D
- Militant slacker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-20 04:28

lazyworm skrev:vad kom först, hönan eller ägget?

Ägget förstås. Det har ju funnits äggläggare i miljontals år före hönan. 8)

Vad är godast, Öl eller Vin?

Vin förstås. Om det är ett gott vin... :P

Båda är svårast att tillverka är mitt svar 8O

Svårigheterna är ju väldigt olika, men jag är benägen att hålla med. Det är som med musikinstrumentalister - att spela ett som är "lättare att spela" straffar sig omedelbart - med svårare noter! :cry:

Att konstruera förstärkare är lätt, för det är lätt att förstå upgiften/målet (ut = in).

Men det är också svårt, för det är komplext och givna arkitekturer saknas. Dessutom går det riktigt illa dåligt när det går illa och det är omöjligt att förutsäga framtida belastningskrav. Sen har man till på köpet både intrinsiska störnivåer och intrålningsproblematiken att kämpa mot.

Att konstruera högtalare är lätt, för det blir funktion direkt (ljud kommer ut).

Men det också svårt för att uppgiften är komplex att förstå, och förutsättningarna är dessutom att det föreligger svårbekämpade olinjäriteter i alla dimensioner.

Jag vill inte behöva välja, men jag gjorde det ändå. Hur får ni gissa. :wink:

Vh, Ing. Öhman
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-20 22:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Pabo

Inläggav Pabo » 2005-03-20 09:47

Jag tänkte först att högtalare är svårast eftersom förstärkare är så straightforward. Det finna ju massor av byggbeskrivningar. Men i samma ögonblick insåg jag att om man bygger en högtalare efter byggbeskrivningar så blir ju väldigt mycket enklare. Är det inte så att det vanligaste är att man bygger förstärkare efter ritningar och högtalare efter eget tycke. Då är det garanterat svårast med högtalare. Skall man konstruera en förstärkare från scratch och försöka uppnå en prestanda som är bra i jämförelsen med de bästa förstärkarna så står man inför en svår uppgift. Det gäller motkopplingsfaktor, fasmarginal, parasitoscillationer, kylning, termisk stabilitet, ledningsdragning, kabeldragning med mera. En högtalare är nog på så vis enklare att få bra. Lyckas man skapa en rak frekvensgång och använder lågdistande element så har man sannolikt en högtalare som är ganska behaglig att lyssna till. Fast som Oehman sa om svårare noter för enkla instrument, att ta sig den sista biten med högtalare kräver sannolikt mer studier och experiment.

Jag vill nog säga "lika" fast jag röstade för högtalare.
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
n3mmr

Ämne: Är det svårare att göra bra förstärkare än bra högtala

Inläggav n3mmr » 2005-03-20 11:57

Beror på:

Att konstruera en enkel förförstärkare är enkelt, att konstruera en enkel
högtalare med väldigt simpla mål är nog också enkelt.

Men: Det beror ju på att det mesta av arbetet är gjort i båda fallen av andra.
OPAMPar finns, hyggligt bra högtalarelement finns klara. Mätmikar med kalibrering finns, resonemang om hur man ska mäta finns klara och publicerade.
Det tar tid, men är inte så svårt med stödprogram för simulering. Man börjar med att beräkna eller gissa. Sen pillar man lite med simuleringarna, och sen avslutar man med att pilla-kolla-pilla-kolla i verkligheten, när man kommit "hyggligt nära" m h a simuleringen. Inte svårt, men ibland hemskt tråkigt.

Som påpekats: Det är lättare att "prova och se" med högtalare, ända tills man
bränner dom (eller kör mejseln genom membranet). Det är svårare att inte bränna upp trissorna om man är innovativ och jobbar med höga effekter i stor bandbredd.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-03-20 23:34

lazyworm skrev:vad kom först, hönan eller ägget?

Tuppen förstås! Vad trodde du? 8O

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-21 17:10

Jag tror att det nästan är filosofiskt korrekt att påstå, att det är precis lika svårt att göra en högtalare som är så bra som möjligt, som det är att göra en förstärkare som är så bra som möjligt. 8)

Att göra en grej som är så bra som möjligt går ju (oräknat möjligheten att exakt jämförbara saker kan råka uppstå) bara att göra på ett enda sätt, av oändligt många alternativa sämre sätt. Ställer man kravet sålunda blir det oväsentligt huruvida instegsnivån är lite olika.

Alltså att det är så lätt att göra en högtalare "som låter av elektriska insignaler", medan det är svårare att göra en förstärkare "som ger ifrån sig förstärkta elektriska utsignaler av elektriska insignaler".

Å andra sidan vet jag inte om det är lättare med högtalaren heller, idag, när det finns integrerade förstärkarmoduler att köpa.

Att från en sådan + kylfläns + en trafo + en likriktare + ett par kondensatorer + kanske några få motstånd för att sätta förstärkningen slänga ihop en förstärkare, går ju väsentligt snabbare än att snickra ihop ett högtalarkabinett.

Kabinettet är nödvändigt för att högtalare skall erhålla rimlig funktion, medan förstärkaren klarar sig utmärkt utan låda. Och den där amatörgjorda högtalaren blir troligen väsentligt sämre än den där amatörgjorda förstärkaren.

Så vad är egentligen lättast?

Jag vidhåller nog att det är precis lika svårt att bygga en superb förstärkare som det är att bygga en superb högtalare, för den som behärskar båda diciplinerna superbt bra.

För den som behärskar båda diciplinerna hyggligt är det nog läggare att konstruera och bygga en hygglig förstärkare, än att åstadkomma en hygglig högtalare.

Men, för den som inte har så mycket kunskap alls är det nog lättare att bygga en fungerande högtalare, än att bygga en fungerande förstärkare.

Förstärkartröskeln är nog alltså lite större för den som inte kan fysik knappt alls.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Återgå till Teknikforum