Mr_Ekan skrev:1) Kul projekt

. Jag tror på den basen .
2) Lådan ser grund ut vid porten. Vilket avstånd får du mellan portmynningen och diskanten?
3) Mynnade ändar bör korta rörets effektiva längd - inte öka den. Du kan alltså få en högre avstämning än 45 Hz.
4) Delning vid 2500Hz låter lågt. Varför? För att tala om utsläckning mellan bas och diskant bör man definera ett mikavstånd och sedan undersöka vägskillnaden till den punkten. Tänker jag fel? Seasbasen sprider ju fint säkert uppåt 4 kHz; där kan du elda på diskanten hårdare...
5) Kantdiffraktion minimeras bäst med försänkt element och gyllene snitt placering. Den senare blir det ju inget med här, men försänkningen är viktig, så den ska du behålla.
//Ekan
1) Tack, roligt att du uppskattar bygget.
2) Det är i mindre laget, ca 5-6cm
3) Är det så? Kommer ihåg mätningar på aeroport och där var det tvärtom avstämningen blev lägre med trattar.
4) Jag har valt ca 2500Hz för att hålla spridningsloben rakt framåt så bred som möjligt. Utsläckningarna mellan bas och dis sker väl redan vid högtalaren och beror väl inte på avståndet?!
Men basen sprider nog väldigt bra upp till 3kHz
http://www.europe-audio.com/document.as ... datasheets\seas\H1455-08.pdf
Jag har ju ännu inte mätt upp högtalarna i lådan men jag har skissat på ett 12dB filter för basen som delar vid ca 2500Hz och 18dB för diskanten som delar över 3000Hz, kommer inte ihåg exakt vad jag planerat. Men jag kommer naturligtvis mäta och utveckla filtret.
5) Vad är gyllene snittet när der gäller högtalare? Ska jag var ärlig så tycker jag att det inte är så snyggt med element som inte är monterade på mitten

Och så blir väl spridningen osymetrisk, vet inte hur sor betydelse det igentligen har.