Har nu lyssnat på dom legendariska Revel Performa M20 mot piPs, Jag kan avslöja att M20 tyckte jag lät mycket bra, så pass bra att jag inte drar mig för att rekommendera dom från och med nu till folk som letar högtalare i prislassen beggat. Dom hade dock ett problem... upplösningen i basen va inte helt 100 och störde jag mig, personligen på, under hela lyssningen. Detaljer finns, men dom liksom på något sätt smetas ut och blir inte naturliga och distinkta på "rätt sätt" (trummor" låter inte trummor" utan dom låter som högtalare som försöker att spela upp trummor... om nu någon fattar den luddiga förklaringen.

). Annars mycket bra ljud som va lättlyssnat och trevligt på alla sätt, dom får dock se sig slagna av piPs i kvalitet i basen och upplevt djup. Dessutom djupet i stereoperspektivet och sättet som röster läggs fram på. Med Revel så "lät det högtalare" och det gör inte piPs. fanns väll inget som jag upplevde Reve M20 vara bättre än piPs. Gick att spela lite högre med M20 dock, enda fördelen med dom högtalarna, annars är allt lika eller till fördel för piPs.
Synd bar att Revel M20 ska se så förbannat bedrövliga ut, vilken hemsk design... Det gör dom ändå lite halv svåra att rekommendera till folk, dom liksom förfular allt i sin närhet på ett tråkigt sätt. Kanske ser bättre ut med frontgaller på dock
Alltså, Ingen sågning av Revel Performa M20 som mer än väl visade att dom är starka kort att räkna med ! Men dom lider av samma problem som jag upplever nästan samtliga högtalare lider av... just förmågan att släppa musiken fri och liksom "bara finnas" där utan att man hör att det är högtalare som spelar den. Har faktiskt bara upplevt just detta med Ino, därför jag gillar Ino så mycket för att jag älskar det "soundet" och just den egenskapen är något som är så otroligt tillfredsställande att alla andra egenskaper liksom är av sekundär betydelse.
Om någon högtalare är bättre på enskilda punkter, som "bättre upplösning" eller "bättre dynamik" m.m. så kvittar det för så länge inte samma realism och "naturlighet" i ljudet kan åstadkommas av en högtalare så är den inte bättre, från mitt sätt att se på saken
M20 får tummen upp, men piPs, hit med kardan !
Edit: En "rolig" grej som inträffade va att vi vid lyssningen råkade bottna piPs kanske ordentligt, det smattrade på riktigt friskt där i låten Temptation med Diana krall. 2,45 in i låten där någon gör något roligt med en ståbas... På samma volym som Revel knappt klarade (skriver "knappt" för det lät klart disstat och det "brölade till" vid detta parti) så slog alltså piPs igenom så att Timpolanen höll på att sätta tungan i halsen och soleldTHX bet ihopp i ett "aj aj aj..:"

Men dom överlevde och utan några hörbara/kännbara försämringar. Nu är detta ju inte uppmätt ljudnivå, men subjektivt bedömt och nästan samma ställning på volymkontrollen resulterade det i.
Var en trevlig kväll hos den allt jämt trevliga värden och tack för det, även det, allt jämt goda kaffet
//David