Stereophile-artikeln "Tubes do something special"

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 09:51

Harryup skrev:Och det är en helt annan sak som inte har med Hifi att göra alls eftersom det inte finns någon naturtrogenhet med kompressionen.

Jo, det är att betrakta som ett instrument i musikskapandet. Att det av musikern valda framförandet inte är möjligt/praktiskt att utföra "före mikrofon" har du faktiskt inte med att göra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 09:53

Nattlorden skrev:
Harryup skrev:Och det är en helt annan sak som inte har med Hifi att göra alls eftersom det inte finns någon naturtrogenhet med kompressionen.

Jo, det är att betrakta som ett instrument i musikskapandet. Att det av musikern valda framförandet inte är möjligt/praktiskt att utföra "före mikrofon" har du faktiskt inte med att göra.

Det där var inte alls väl formulerat.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 09:55

KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Men samtidigt: har du anläggningen för att njuta av musik, eller för att analysera inspelningar?

Båda samtidigt. Samt vid andra tillfällen enbart endera.

Det där var också bra formulerat, men lite luddigt.

Menar du att du väljer om du vill lyssna musikaliskt eller analytiskt?

Eller kan det vara så att du börjar med föresatsen att lyssna musikaliskt, men kommer på dig med att lyssna analytiskt efter en stund - störd av eventuella tekniska brister i materialet?

Om jag lyssnar aktivt/meditativt så går man ju in bland alla smådetaljer och då blir det ju analytiskt samtidigt som det är musikaliskt. Ibland sätter man bara på musik för att lyssna utan att gå in i det på djupet, då blir det bara musikaliskt. Ibland kommer någon kompis hem med en kopia på sin senaste master för att kolla hur det blivit och om basnivån ligger rätt och så - och då blir det i princip bara analytiskt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 09:57

KarlXII skrev:Det där var inte alls väl formulerat.

Nej, men om man väljer att inte förstå att musikskapandet ändrats en del under de sista 60 åren, så tycker jag man får ryta till lite... :lol:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 09:57

Flint skrev:

Inte helt säker på det. I efterhand pålagd kompression kan nog liknas vid att simulera örats och hörselns egen komprimerande verkan nerflyttad till mer humana "hemmanivåer".

Så kan man absolut se på det. Men glöm inte alla gamla fina Lowther, Tannoy och Voight hörnhorn ifrån 40 och 50-talet ihop med kanske en Leak TL-12, Radford eller en Lowther förstärkare. Sen löstes ju hemmakompressionen med att det kom trögdrivnare högtalare och högtalare som ESL-57 utan att förstärkareffekterna ökades väsentligt.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-05 10:52

Laila skrev:Du "tror" alldeles helt rätt o riktigt. :)

Ja, jag har fel. Det har säkert hänt flera gånger.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 11:25

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Det där var inte alls väl formulerat.

Nej, men om man väljer att inte förstå att musikskapandet ändrats en del under de sista 60 åren, så tycker jag man får ryta till lite... :lol:

Jo, fast då HIFI-begreppet myntades så skulle inte teknikerna skapa något. Dom skulle dokumentera och bevara det skapade uppförandet.
HiFi och mastering är inte samtidiga begrepp.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 11:34

Harryup skrev:Jo, fast då HIFI-begreppet myntades så skulle inte teknikerna skapa något. Dom skulle dokumentera och bevara det skapade uppförandet.
HiFi och mastering är inte samtidiga begrepp.

Självklart. Därför måste ju hifibegreppet få samma evolution som musiken, och hur är ju solklart och på forumet väl beskrivet ett antal ggr, exempelvis så som jag gjorde i definitionsförsöket ett par poster sedan.

Alternativt får man deklarera att allt som inte är direktinspelat utan senare manipulation inte kan vara hifi och då kan vi lägga ned forumet på direkten. 8)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 11:40

Nattlorden skrev:Alternativt får man deklarera att allt som inte är direktinspelat utan senare manipulation inte kan vara hifi och då kan vi lägga ned forumet på direkten. 8)

Inte alls. Resultatet är lika intressant att diskutera för det.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 11:41

Flint skrev:Inte alls. Resultatet är lika intressant att diskutera för det.

Enbart för en delmängd.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 11:45

Delmängden räcker för mig, och troligen för rätt många andra.
För en del av oss kan den delmängden vara nästan lika med all musik vi lyssnar aktivt på.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 11:49

Någon som har en teori om varför vissa är så maniskt låsta av det där begreppet HiFi?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 12:14

lennartj skrev:Delmängden räcker för mig, och troligen för rätt många andra.
För en del av oss kan den delmängden vara nästan lika med all musik vi lyssnar aktivt på.

Fast nu förstod du inte vilken delmängd det var frågan om. :wink:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 12:16

Flint skrev:Någon som har en teori om varför vissa är så maniskt låsta av det där begreppet HiFi?

Det är en enkel definition att hålla sig till ifall man är intresserad av musik så som den är tänkt istället för att egotrippa och tro man vet bättre än den som gjorde musiken hur det skall låta.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 12:19

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:Delmängden räcker för mig, och troligen för rätt många andra.

Fast nu förstod du inte vilken delmängd det var frågan om. :wink:

Eftersom du inte talade om det. Tror du att publiken är klärvoajant?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 12:19

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Någon som har en teori om varför vissa är så maniskt låsta av det där begreppet HiFi?

Det är en enkel definition att hålla sig till ifall man är intresserad av musik så som den är tänkt istället för att egotrippa och tro man vet bättre än den som gjorde musiken hur det skall låta.

Men det vet du ju inte iallafall. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 12:21

Nattlorden skrev:

Men varför denna sjukliga fixering?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 12:21

KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:

Exakt!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 12:24

Ja, för egen del är jag gammal stofil som vägrar släppa den ursprungliga definitionen av HiFi.

Finns ingen urspunglig akustisk händelse att jämföra återgivning med handlar det inte om ÅTERgivning utan någon form av ljudproduktion som bör diskuteras efter egna kriterier.
Terminologin kan vara likartad, men man skall akta sig för att blanda samman dessa företeelser.

Det största dilemmat, som jag ser det, är att det saknas en adekvat och accepterad benämning för det som inte är HiFi enligt definitionen ovan.

En sorgligt stor del av debatterna på detta och liknande forum ödslar (onödig) energi på denna sammanblandning.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 12:36

KarlXII skrev:Men det vet du ju inte iallafall. :lol:

Jag vet att ju färre färgningar jag själv påför destu närmre kommer jag.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 12:37

Flint skrev:Eftersom du inte talade om det. Tror du att publiken är klärvoajant?

Det påstår ju sig veta det när de påstår sig veta vilka färgningar som behövs för att en inspelning de inte vet något om skall låta som mest naturlig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-05 12:40

MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har fel. Det har säkert hänt flera gånger.

Men du är inte helt säker ? :D
Min fetning
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 12:40

lennartj skrev:Finns ingen urspunglig akustisk händelse att jämföra återgivning med handlar det inte om ÅTERgivning utan någon form av ljudproduktion som bör diskuteras efter egna kriterier.
Terminologin kan vara likartad, men man skall akta sig för att blanda samman dessa företeelser.

Det största dilemmat, som jag ser det, är att det saknas en adekvat och accepterad benämning för det som inte är HiFi enligt definitionen ovan.

Eftersom det inte ställer olika krav på korrekt uppspelning av de två olika företeelserna är det fördelaktigare att bredda Hifi än att införa ytterligare ett ord.

"Här har du min hifi- och ljudproduktions-anläggning." ?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-07-05 12:44

Nattlorden skrev:
KarlXII skrev:Men det vet du ju inte iallafall. :lol:

Jag vet att ju färre färgningar jag själv påför destu närmre kommer jag.

Nej. Du kommer kanske närmare, eller kanske längre från ursprungshändelsen som den uppfattades av ljudteknikern som satte skiten. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 12:47

KarlXII skrev:Nej. Du kommer kanske närmare, eller kanske längre från ursprungshändelsen som den uppfattades av ljudteknikern som satte skiten. :)

Fast jag diskutterar snittet av samtliga inspelningar, inte en enskild - eftersom anläggningen som spelar upp inte anpassas per uppspelning.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 12:49

Flint skrev:
KarlXII skrev:
Nattlorden skrev:

Exakt!

Jo, en del av oss vet, för vi har själva varit med om framförandet eller gjort inspelningen.
Är man dessutom bekant med sina läromästare och både deras (kommersiella) och de egna inspelningarna låter troget sina akustiska ursprung via en anläggning kan man dra slutsatsen att den är kapabel till hifi för det ljudspektum de inspelningarna innehåller.
Däremot ska man passa sig för att dra slutsatsen att den därmed skulle vara kapabel till hifi för inspelningar med annan dynamisk eller frekvensmässig spännvidd.

En flugwatts triodförstärkare med lämplig bredbandshögtalare kan åstadkomma hifi vid återgivning av en röst och gitarr, exempelvis, men bryter vanligtvis ihop med modern brutal symfonisk musik (eller Rammstein).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-05 12:54

lennartj
Tycker du att det är en fördel eller en nackdel att dels känna musiken väl och dessutom ha varit med vid inspelningen av skivan du sen återger i hemmaanläggningen?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-07-05 13:01

Nattlorden skrev:
lennartj skrev:Finns ingen urspunglig akustisk händelse att jämföra återgivning med handlar det inte om ÅTERgivning utan någon form av ljudproduktion som bör diskuteras efter egna kriterier.

Eftersom det inte ställer olika krav på korrekt uppspelning av de två olika företeelserna är det fördelaktigare att bredda Hifi än att införa ytterligare ett ord.

"Här har du min hifi- och ljudproduktions-anläggning." ?

Fast om folk inte tycker att din tolkning av ordet stämmer spelar det någon roll? Du har alltid rätt? Jag ser tvärtom en ökad mängd missförstånd och förvecklingar om folk skall börja ändra andra språks ords betydelser och uttrycks betydelser. Skall HiFi-begreppet ändras bör det komma ifrån en allmän vedertagen anglosaxisk utveckling så att man är internationellt överrens om vad ordet betyder idag.
Att vissa av en svensk förenings medlemmar ändrar betydelsen på engelska ord känns inte ens seriöst.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-05 13:15

Harryup skrev:Fast om folk inte tycker att din tolkning av ordet stämmer spelar det någon roll? Du har alltid rätt? Jag ser tvärtom en ökad mängd missförstånd och förvecklingar om folk skall börja ändra andra språks ords betydelser och uttrycks betydelser. Skall HiFi-begreppet ändras bör det komma ifrån en allmän vedertagen anglosaxisk utveckling så att man är internationellt överrens om vad ordet betyder idag.
Att vissa av en svensk förenings medlemmar ändrar betydelsen på engelska ord känns inte ens seriöst.

Det är inte min tolkning, jag bara konstaterar att företeelsen som beteckningen sattes på har genomgått en evolution så att ursprungsbetydelsen om något är arkaisk. Samt att uppdateringen av ordet till att återfå betydelse är entydig.

Företeelsen existerar oavsett namn eller ej, det råder varken du, jag, föreningen eller anglosaxarna över.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-05 13:20

Flint skrev:lennartj
Tycker du att det är en fördel eller en nackdel att dels känna musiken väl och dessutom ha varit med vid inspelningen av skivan du sen återger i hemmaanläggningen?

Vilken fråga!

Kan du svara på en motfråga - vilka fördelar kan du komma på med att inte känna till musiken och inspelningen vid återgivning i hemmaanläggningen?

Hifi-mässigt menar jag att det är oerhört viktigt att känna musiken väl och ha varit med vid inspelningen eller ha gjort den själv för att kalibrera min inre referens mot yttre emellanåt.

På ett känslomässigt plan är det naturligtvis spännande att utforska musik som man inte vet något om utan förutfattade meningar.
Å andra sidan funkar det sistnämnda sällan i praktiken, hjärnan har ingen avstängningsknapp utan processer går igång för att hitta referenser till likartade musikaliska upplevelser att jämföra med på gott och ont.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi