Man skall aldrig vara säker..Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har fel. Det har säkert hänt flera gånger.
Men du är inte helt säker ?
Min fetning
Moderator: Redaktörer
Man skall aldrig vara säker..Laila skrev:MagnusÖstberg skrev:Ja, jag har fel. Det har säkert hänt flera gånger.
Men du är inte helt säker ?
Min fetning
steveo1234 skrev:Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.
Eller?
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.
Eller?
Du kan ha missuppfattat hifi-begreppet. High Fidelity betyder hög trohet. T.ex trohet mot ett original. Trovärdigt är något annat. Andra personer tolkar hifi såsom hög naturtrogenhet, vilket också är något annat.
Flint skrev:Någon som har en teori om varför vissa är så maniskt låsta av det där begreppet HiFi?
Harryup skrev:Nattlorden skrev:steveo1234 skrev:Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.
Nej, målet med hifi är inte att det skall låta realistiskt - målet med hifi är att det skall låta ursprungligen inspelningsidentiskt, numera identiskt med slutrattad signal.
Det som en färgande anläggning lyckas prestera som varande realistiskt behöver inte alls vara i närheten av ursprungsidentiskt (om vi nu håller oss till en inspelning där sådant vore möjligt).
Nä. Målet är ju hög naturtrogenhet. Om man inte var med vid inspelningstillfället utan man går till affären och köper valfri skiva med akustiska instrument så skall den återges på ett trovärdigt sätt.
OM det upplevs trovärdigt med rör eller med trissor spelar ingen roll, med lättdrivna högtalare eller trögdrivna dipoler, spelar ingen roll. Resultatet är det som räknas. Om skivan inte upplevs trovärdig för att den är komprimerad eller av annan anledning så uppfylls inte målet med hög naturtrogenhet. Om sen anläggningen spelar av den komprimerade skivan perfekt, dvs utan ytterliggare påverkan alls så spelar det ingen roll. Det blir inte mera naturtroget för det.
mvh/Harry
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.
Eller?
Du kan ha missuppfattat hifi-begreppet. High Fidelity betyder hög trohet. T.ex trohet mot ett original. Trovärdigt är något annat. Andra personer tolkar hifi såsom hög naturtrogenhet, vilket också är något annat.
Nix. Det är precis tvärs om mot det du hävdar. Det är du och en handfull LTS:are till som har missuppfattat eller medvetet förvrängt det hela.
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Du har helt missat att framföra dina motargument.
Och du dina förargument.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Du har helt missat att framföra dina motargument.
Och du dina förargument.
Jasså. Jag har lagt fram mina argument och väntar på dina motargument. Om du inte gör det så har vi inget att diskutera.
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Du har helt missat att framföra dina motargument.
Och du dina förargument.
Jasså. Jag har lagt fram mina argument och väntar på dina motargument. Om du inte gör det så har vi inget att diskutera.
Det enda du har sagt är din förvrängda version men inga argument för den.
Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.
Eller?
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Du har helt missat att framföra dina motargument.
Och du dina förargument.
Ok Flint, du vill inte framföra dina motargument. Det gör att jag inte tar dig seriöst och vi har således inget mer att diskutera.
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Du har helt missat att framföra dina motargument.
Och du dina förargument.
Ok Flint, du vill inte framföra dina motargument. Det gör att jag inte tar dig seriöst och vi har således inget mer att diskutera.
Ok Johan_Lindroos, du vill inte framföra dina argument för din förvrängda version av HiFi-begreppet. Det gör att jag inte tar dig seriöst och vi har således inget mer att diskutera.
Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Du har helt missat att framföra dina motargument.
Och du dina förargument.
Ok Johan_Lindroos, du vill inte framföra dina argument för din förvrängda version av HiFi-begreppet. Det gör att jag inte tar dig seriöst och vi har således inget mer att diskutera.
Sluta muppa dig. Jag kan lägga fram ett argument: Slå upp vad fidelity betyder i ett engelsklexikon, svårare definition än så är det inte. Kanske kan vi fortsätta diskutera om du tar det som en invit.
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:steveo1234 skrev:Men, måste Hifi alltid betyda "hög trovärdighet" i stil med F/E-test? Ur ett rent strikt tekniskt perspektiv så håller jag såklart med dig. Men, om någon menar att han tycker att rörförstärkare LÅTER mer realistiskt så är det ju hifi för honom. Ingen diskussion kring F/E kommer att få honom att ändra uppfattning om att transistorförstärkare är bättre då de inte låter lika realistiskt för honom. Och det är väl målet? Att det ska låta realistiskt, menar jag.
Eller?
Nix. Det är precis tvärs om mot det du hävdar. Det är du och en handfull LTS:are till som har missuppfattat eller medvetet förvrängt det hela.
Eller?
Flint skrev:Promiskuös HiFi. Att inte hålla sig till ett och samma märke (eller ideologi).
Flint skrev:lennartj
Jag har fått intrycket att du ser HiFi som mer "hög naturtrogenhet " (akustiskt) än "signaltrohet" (elektriskt) . Men jag hade kanske fel.
lennartj skrev:Flint skrev:lennartj
Jag har fått intrycket att du ser HiFi som mer "hög naturtrogenhet " (akustiskt) än "signaltrohet" (elektriskt) . Men jag hade kanske fel.
Nästan rätt,
jag ser HiFi som akustisk återgivning med hög trohet mot en akustisk (inspelad) verklig händelse.
Märk formuleringen hög trohet. Det är ett översatt begrepp som låter lite kantigt på svenska, men är inte synonymt med eller får förväxlas med något annat svenskt begrepp som låter snarlikt.
Flint skrev:lennartj skrev:Flint skrev:lennartj
Nästan rätt,
jag ser HiFi som akustisk återgivning med hög trohet mot en akustisk (inspelad) verklig händelse.
Märk formuleringen hög trohet. Det är ett översatt begrepp som låter lite kantigt på svenska, men är inte synonymt med eller får förväxlas med något annat svenskt begrepp som låter snarlikt.
Ja du ser. Begreppet HiFi kan tolkas på olika sätt. Därför blir man tvungen att ta Johan i örat när han så konsekvent hävdar att "så här är det" utan att tillägga "enligt min och en handfull likasinnades uppfattning".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 33 gäster