Skydda utrustningen ifrån fulel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Skydda utrustningen ifrån fulel

Inläggav PeterE » 2010-07-13 21:36

Jag ska flytta & tänkte såg nu att i min nya bostad så finns det inga jordade uttag.

Tänkte att jag ska försöka gardera mig mot fulel & strömspikar så att inte min tv , stereo & dator med mera förstörs.

Blir något strömförande eller att det blir nåt fel så är det mycket farligare om jag inte har jordade uttag som jag förstått det.

Jag har tittat på följande
Supra LoRad MD06-EU/SP
Monster Cable EU HT 800
Monster Cable EU HT 1000.
Tyvär så verkar Ht 800 vara lite begränsad i hur mycket ström den kan ta.
Men nu såg jag på nätet att det finns alternativ.

Belkin AP2100EA3M PureAV

3 506:-

Belkin AP41000EA3M PureAV

4 406:-

Belkin AP20500EA3M PureAV
2 696:-

Vad som skiljer dom 3 Belkin produkterna ifrån varandra förutom priset har jag ingen aning om & informationen på nätet om dom är väldigt snålt tilltaget!

Dom där vanliga nätfiltren som finns längst upp i mitt inlägg ligger ju ungefär i samma prisnivå som Belkin prylarna & supra lorad måste man ju som sagt köpa kabel till då det inte följer med nån.

Men det skulle vara intressant att höra ifrån er här på forumet vad man ska satsa på.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-13 21:43

Ring en lysmask och be honom byta alla uttagen i det rummet du ska ha anläggningen i istället, kan väl kosta samma pengar ... :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Hjelm

Inläggav Hjelm » 2010-07-13 23:57

Det tråkiga är väl att om man börjar göra något i ett hus utan jordade uttag så skall väl hela huset jordas.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-07-14 00:14

Mm men det råkar vara en lägenhet som jag ska bo i tillfälligt i typ 3 månader & då vill jag gärna kunna använda mina apparater utan att riskera att förstöra dom pga strömspikar å dylik.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2010-07-14 01:27

För priset av en sån där apparat har du råd med både självrisk och värdefall.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-07-14 02:14

Har själv bott 20+ år(mitt nuvarande boende)
med avsaknad av jordade uttag(förutom i kök)
utan några som helst haverier på el-sidan.

Måste även erkänna att mitt försteg saknar
säkring(förutom propp-skåpet) Kanske mitt
timida sätt att "leva farligt" :wink:

Vore jag dig så skulle jag alltså inte bry mig . . .

Men i ditt fall med den "skickliga otur" som du
verkar besitta så skulle jag nog "passa mig"
jäkligt noga= Jorda det som jordas går . . .

Men om du under de få månader som du skall
bo (2-3+) inte ger dig på några nya "modningar"
så skulle jag nog rekommendera att inte ändra
något överhuvudtaget, samt vara extra försiktig
med brödrosten. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-14 02:55

Hjelm skrev:Det tråkiga är väl att om man börjar göra något i ett hus utan jordade uttag så skall väl hela huset jordas.

Nej, det räcker i samma rum.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2010-07-14 03:00

PeterE skrev:Mm men det råkar vara en lägenhet som jag ska bo i tillfälligt i typ 3 månader & då vill jag gärna kunna använda mina apparater utan att riskera att förstöra dom pga strömspikar å dylik.

Hmm, det var ju en annan sak...

Köp, låna, stjäl en feritring till en gammal avlänkningsspole till ett TV-bildrör.
Vira matarkabeln till en förgreningsdosa några varv genom feriten, och du har ett tillfredsställande skydd.
/Anders

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-07-14 10:38

Gastone skrev:
PeterE skrev:Mm men det råkar vara en lägenhet som jag ska bo i tillfälligt i typ 3 månader & då vill jag gärna kunna använda mina apparater utan att riskera att förstöra dom pga strömspikar å dylik.

Hmm, det var ju en annan sak...

Köp, låna, stjäl en feritring till en gammal avlänkningsspole till ett TV-bildrör.
Vira matarkabeln till en förgreningsdosa några varv genom feriten, och du har ett tillfredsställande skydd.

Nja, det ger ju inget direkt skydd alls. Lite HF kanske det filtrerar men skydd ger det ju inte nåt att tala om. Däremot kan man ju montera ett överspänningsskydd mellan fas och nolla.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-14 10:51

Hjelm skrev:Det tråkiga är väl att om man börjar göra något i ett hus utan jordade uttag så skall väl hela huset jordas.
Nej. Däremot samtliga uttag i samma rum väl?

Edit:
Gastone skrev:

Nej, det räcker i samma rum.
Precis!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-07-14 12:10

Laila Det är sant att jag har blivit lite oturs förföljd ibland.

Dom flesta av mina moddningar har faktist lyckats.
I dom flesta fall så har jag haft otur med dom apparater som jag inte moddat konstigt nog.

Nyligen så dog min mobiltelefon då jag drog in den i bastun för att svara då en kompis ringde & den var inte moddad.

Det ska även tilläggas att det var en sån där hajfena som dog också & som sägs tåla en del.

Men dom apparaterna jag känner mig mest oroad över ska ta stryk av dålig ström är ju så klart datorn & platt tvn.
Gastone vad menar du med lysmask?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-07-14 12:17

PeterE skrev:Gastone vad menar du med lysmask?

Lysmask = Elektriker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-14 13:42

Det finns inget som verkligen skyddar till 100% mot spänningspikar typ åska och dyligt. Andra spikar vet jag inte ens om det någon anledning till oro för överhuvudtaget. Oftast är problemen betydligt större ute på landet än inne i tätort, inte minst beroende på luftledningar. Skyddsjord är väl ett måste om du ska få några skydd att fungera? Råder till att i första hand låta en elektriker utföra ev. åtgärder. Köpeburkar med skyhöga priser som ska göra underverk skulle jag sky som pesten! Bästa och billigaste skyddet är att dra ur alla sladdar när man inte är hemma.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-07-14 17:05

Jag bor faktist på en mindre ort som bara har ca 3-4 tusen invånare så vi har intens något eget systembolag.

Näe åska är det svårt att skydda sig emot & då brukar jag oftast bara dra ut kontakterna.
Men däremot strömspikar borde väl gå?
Anledningen till att jag inte kommer att bo i den här lägenheten så länge är att jag står i kö för att utbilda mig till lysmask :lol:

Men visst en skyddsjord vore kanske något.
Typ galvanisk avskiljare eller nåt & det är huvudsaken att jag får nåt skydd så att jag kan skydda tvn.

Återgå till Teknikforum