Hur stor skillnad gör kortslutningsringar?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Hur stor skillnad gör kortslutningsringar?

Inläggav Kraniet » 2010-07-13 18:25

Ja det pratas ju en del om förträffligheten med kortslutningsringar. Men hur bra är de egentligen?
Gör de alltid skillnad eller kan ett dåligt utformat motorsystem med ringar prestera sämre än ett väloptimerat motorsystem utan ringar?
Sen finns det ju andra saker i ett element som påverkar tex distorsion. Ventilering av motorn, kantupphängning, spider osv.
Finns det högpresterande högtalarelement utan kortslutningsringar. Är de måhända en simpel "sale point" i många fall eller är de alltid befogade?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-13 20:28

Jag vet inte så hemskt mycket om magnetsystem, men jag tror att om motorns magnetkrets är mättad, så är den så bra den kan vara, och det behövs inte någon kopparring eller liknande. Det krävs dock en välkonstruerad magnetkrets och en hiskeligt stark magnet för att det ska lyckas.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-13 21:36

ja fast det räcker väl inte att det är mättat enbart? kortslutningsringar har man väl för att jämna ut induktansen då talspolen rör sig så att talspolen utsätts för en jämnare kraft hela tiden. Men frågan är ju som sagt hur stor betydelse det har.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2010-07-13 22:52

Kraniet skrev:ja fast det räcker väl inte att det är mättat enbart? kortslutningsringar har man väl för att jämna ut induktansen då talspolen rör sig så att talspolen utsätts för en jämnare kraft hela tiden. Men frågan är ju som sagt hur stor betydelse det har.

Det blir ju avsevärt lägre dist med kopparringar iaf i de fall jag mätt. Sen hur det låter - där verkar det vara stor spridning på mellan olika element. Många av de effekter som jag upplever som dist har mer med tonkurvan att göra än med själva distortionen. Elementen med kopparring kan ju leverera riktiga dist kaskader i vissa områden om de inte är helt bra utformade, så det blir lite svårt att generellt komma med ett utlåtande.
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-14 07:45

ja det är det jag menar. det kanske inte alltid är så hemskt bra med kortslutningsringar.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-14 14:37

Är det bra med tegelstenar när man bygger hus?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Fackamato

Inläggav Fackamato » 2010-07-14 14:43

Man kan ju inte säga att kortslutningsringar gör det sämre eller bättre!

_Syftet_ med dom, är att göra ljudet bättre. Om man implementerar kortslutningsringarna i en konstruktion så att det blir fel, så skall det ju inte skyllas på ringarna bara för att konstruktören inte gjort rätt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-07-14 18:16

Fackamato skrev:Man kan ju inte säga att kortslutningsringar gör det sämre eller bättre!

_Syftet_ med dom, är att göra ljudet bättre. Om man implementerar kortslutningsringarna i en konstruktion så att det blir fel, så skall det ju inte skyllas på ringarna bara för att konstruktören inte gjort rätt.

nej precis. vilket betyder att man inte kan avgöra om ett element är bättre bara för att det har kortslutningsringar.
med "bättre" menas väl mindre distorsion, för det är väl vad ringarna ska bidra med.

edit: men sen kan man ju fundera över huruvida det är småsignalbeteendet som blir bättre eller storsignalbeteendet. Finns det fall då det är mer fördelaktigt att inte använda ringar? Borde de användas alltid elelr bara till bas, mellan, diskant? När behövs dom och när behövs de inte?
Mvh
Magnus

Återgå till Teknikforum