Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Hur mycket skiljer?
Jag hör nämligen mitt cr80s, Lennart hör sitt också.
När jag kör med enbart huvudhögtalarna i16s, utan bas är det en bättre upplösning, mer kropp, i ljudet. Är cr 80es genomskinligare.
Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
Det finns en inställning på filtren som släpper igenom fullrange, så lyssningen har nog skett med filter inkopplat resp urkopplat.
Tengil skrev:Hej
Det finns en tråd om detta ämne som kanske kan vara till hjälp.
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33963&start=0
Vh Christer
Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
sprudel skrev:Sant. Ska prova med att dra ner steget till basarna så att basen är borta. Då har jag enbart filtret, men i övrigt samma?
subjektivisten skrev:Jag tror inte det är filtret alls utan skillnaden mellan bas och icke bas.
subjektivisten skrev:sprudel skrev:Sant. Ska prova med att dra ner steget till basarna så att basen är borta. Då har jag enbart filtret, men i övrigt samma?
Det kommer inte funka väl? När du kör fullrange så kommer basen spelas av i16s medans med basmodulerna kommer det inte spelas alls (om du stänger av dom).
Dock så är jag ytterst tveksam att man kan skilja på cr80s och cr80es. cr80s har ju redan väldigt låg THD 0,003 % så cr80es 0,0007 % är väldigt liten skillnad.
americantabloid skrev:subjektivisten skrev:Jag tror inte det är filtret alls utan skillnaden mellan bas och icke bas.
Har du lyssnat?
Jag rekommenderar dig att prova, jag vet minst en som kan sitt akustikreglerade rum utan och innan som hör skillnad.
Med vänlig hälsning
at
sprudel skrev:MagnusÖstberg skrev:Nattlorden skrev:Inte bara fråga om att du inte lyssnar på samma sätt när du har fullregisteråtergivning? Det är alltid lättare att analysera musik om du inte har bas med (har lyssnat mycket på NHT SuperZero ensamma och de spelade nästan inget under 80...).
Det finns en inställning på filtren som släpper igenom fullrange, så lyssningen har nog skett med filter inkopplat resp urkopplat.
Korrekt Magnus.
subjektivisten skrev:Jag tror inte det är en hörbar skillnad mellan S och ES. Har man pengarna så ger ju ES ett litet större "headroom" och mer goodfeel. Möjligt att jag byter med, bara för goodfeelingen.
Alexi skrev:två av tre personer som jag frågatt och som bytt från s till es säger att skillnaden är stor.
MorganM skrev:subjektivisten skrev:Jag tror inte det är en hörbar skillnad mellan S och ES. Har man pengarna så ger ju ES ett litet större "headroom" och mer goodfeel. Möjligt att jag byter med, bara för goodfeelingen.
Enligt manifestet 2010/2.Så är det lite skillnad mellan cr80s och cr80es,se nedan:
cr80s :distorsion main ut 0-20khz, <<0,003% (<<-90db).
cr80es:distorsion main ut 0-20khz,<<0,0007%(<<-103db).
cr80s :distorsion sub ut 0-80hz,<<0,0045%(<<-87db).
cr80es:distorsion sub ut 0-80hz,<<0,001% (<<-100db).
Har fått för mig att den största vinsten med es filtret är distorionen är på 103db ut till hela registret utom basen,medans s filtret ligger på 90bd.
Sen om det är en hörbar skillnad vet jag inte.
Ragnwald skrev:Jo, det skulle vara intressant att veta vilken utrustning som mäter så små toleranser, med tillräcklig bandbredd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster