Hornet och impedansen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
asto

Hornet och impedansen

Inläggav asto » 2010-07-18 19:37

Hej.

Jag bygger ett bashorn som bilden visar...

Bild

Kan någon förklara lite vad de olika delarna i hornet motsvarar i impedanskurvan. Alltså vilken puckel är den slutna lådans-, elementets- och hornets resonans?

Har ingen vidare koll på hur det förhåller sig :?

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-18 22:40

Nu är jag ingen hornmänniska, men jag är rätt tveksam till att man skulle kunna säga att den ena eller andra toppen är den och den resonansen. Hornet är ett system, och det systemet har flera resonanser som beror på flera kopplade mekaniska/akustiska system. När man kopplar system på det viset så brukar man inte hitta resonanserna vid samma frekvenser som delsystemen har, om inte kopplingen mellan dem är svag. Och det är den inte typiskt i hornsystem.

Men som sagt, kanske någon som har byggt horn på riktigt vet bättre?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
asto

Inläggav asto » 2010-07-19 23:04

Jag har heller inte pysslat med horn så flitigt...

Om det kan vara till hjälp så är hornet ca 317cm långt och elementets Fs är 54 Hz.

Bör man eftersträva att få den uppmätta impedansen att efterlikna den simulerade? därför jag undrar lite över detta så jag får lite känsla över var dämpmaterialet bör placeras och mängden av den.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-20 02:23

asto skrev:Jag har heller inte pysslat med horn så flitigt...

Om det kan vara till hjälp så är hornet ca 317cm långt och elementets Fs är 54 Hz.

Bör man eftersträva att få den uppmätta impedansen att efterlikna den simulerade? därför jag undrar lite över detta så jag får lite känsla över var dämpmaterialet bör placeras och mängden av den.

Bör och bör... :) Alltså, lyckas man med det så har man uppfyllt ett vilkor för att att simuleringen ska kunna vara riktig. Det kan vara bra, om simuleringen är som man vill att systemet ska vara.

Det där lät nästan överdrivet reserverat :) .
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum