Moderator: Redaktörer
Har sedan de första försöken på 90-talet, lagt ned projektet två gånger
hittills, och tagit upp det igen lika många gånger (det vill säga jag arbetar
på det igen) men ännu skymtar jag inte "målet". Vägarna dit passerar i
varje fall delvis det ökända.
Med "målet" menar jag då att de skall göra det de skall, tillräckligt bra för
att JAG skall vara nöjd med dem*, och det betyder tillräckligt bra för att de
skall föra lyssnaren närmare ursprungshändelsen, utan att några som helst
negativa bieffekter = hörbara svagheter, kommer med på köpet.
Vh, iö
zapanasta skrev:Är rätt säker på att det är inbillning från min sida, minns första intrycken av dessa när jag kopplade in dom första gången. Jag var ju van med ljudet i dom gamla då och jag tängte direkt, vilket skönt avslappnat ljud det var i dessa dåMen som med allt annat blir man van efter ett tag och börjar fundera om det är nåt som fattas osv, dumheter bara
IngOehman skrev:...(en massa text)
Chopha skrev:IngOehman skrev:...(en massa text)
Vad är det ett extra par bakåtstrålande diskanter förädlar återgivningen med som en vanlig högtalarkonstruktion (med diskanten monterad i baffeln, spelandes framåt) inte ger, förutsatt att konstruktionen är optimal?
/Christopher
Chopha skrev:Så det är den ojämna grupplöptiden mellan de båda diskanterna som ger oss (människan) en känsla av rymd ? Blir det inte lätt diffust, även fast rummet och högtalaren är konstruerade för varandra?
Chopha skrev:IngOehman skrev:...(en massa text)
Vad är det ett extra par bakåtstrålande diskanter förädlar återgivningen med som en vanlig högtalarkonstruktion (med diskanten monterad i baffeln, spelandes framåt) inte ger, förutsatt att konstruktionen är optimal?
/Christopher
phon skrev:Då kan man kanske använda multipla bakåtriktade diskanter för att få nån lämplig riktverkan, och rikta för att få till lite bättre reflexer som inte smutsar ljudbilden lika mycket?
phon skrev:Kanske kan man sätta de multipla diskanterna med "högerljud" bakom/uppepå/nära vänster högtalare men riktade åt höger hörn/vägg, lite Carlssonskt uppåt, för att dels få ljudet från "rätt" håll, och dels få lite längre gångväg? Kanske inte 10m extra men ändå ....
phon skrev:Motsvarande/tvärtom för vänster extradiskanter då, placeras vid höger högtalare och riktas åt vänster.
Om högtalarna står nära vägg kan man kanske placera/hänga diskanterna närmare lyssnaren, men vända bortåt enl ovan.
IngOehman skrev:phon skrev:Kanske kan man sätta de multipla diskanterna med "högerljud" bakom/uppepå/nära vänster högtalare men riktade åt höger hörn/vägg, lite Carlssonskt uppåt, för att dels få ljudet från "rätt" håll, och dels få lite längre gångväg? Kanske inte 10m extra men ändå ....
Känner mig inte övertygad om att det blir bra.Att "blända ned" den
stereofoniska informationen upplevs sällan positivt. Det motsatta däremot...
Vh, iö
IngOehman skrev:Mnjae...
Den geometriska distorsion som man får vid enkodingen OM man som
inspelningstekniker BARA skulle gå närmare med mikrofonerna (expan-
dering av djupdimensionen, men inte nödvändigtvis ökning av den),
utan att kompensera för det redan vid inspelningen (vilket varje kom-
petent inspelningstekniker gör) är permanentad och kan inte åtgärdas
i efterhand vid avspelningen. Det beror på att felen då är för alltid
ihoppackade.
IngOehman skrev:Därför gör man inte så när man spelar in. Man ser till att kompensera
för den geometriska distorsionen redan vid inspelning så att den balans
som hamnar på fonogrammet är korrekt, vilket väl snarast skall tolkas
som "som man vill ha det".
Dessa kompensationer riskerar väl att bli lite off-topic om jag skulle gå
igenom dem i detalj, men kort så handlar det om att se hela den kökken-
mödding av korsverkan mellan olika åtgärder och tillse att summan av
kademumman blir mumma.Men en intressant balansgång är det, och
verktygen man använder är legio. De vanligaste (om vi bortser ifrån
bruk av multimonotekniker) är mikrofonhöjd (som är ett motmedel mot
ljudbildsexpansionen), mekaniska förskjutningar av den faktiska ljud-
källan, justeringar av den akustiska närmiljön och bruk av extra mikro-
foner för teknisk balansering av D/R-kvoten. Och en massa saker som
man kan göra därtill, bara för att hantera bieffekter (båda klangligt och
ljud-bildsgeometriskt) av de redan nämnda primära kompensationerna.
Så det finns alltså många, många fler, och korsverkan mellan många av
dem är stor, så den som tror att en åtgärd ger isolerad verkan för en
parameter, misstar sig.
IngOehman skrev:Kort sagt - att införa fasta kompensationer för fel på inspelningen som
bara finns om inspelningsteknikern klantat sig, är inget jag skulle rekom-
mendera. Det ger just den sameness som jag berättade om i tidigare
inlägg. Därmed inte sagt att någon annan som rekommenderar det gör
fel, var och en bli salig på sin tro.
Men just jag väljer andra lösningar.
IngOehman skrev:Tycker nämligen det ätt vitigt att hålla skiljelinjen mellan enkodning och
dekodning tydlig och att fördela snaratet mellan dem så entydigt som
möjligt nämligen. Kort sagt - att ha en rimligt entydig standrad för stereo-
fonisk uppspelning. Gungfly därvidlag är inget jag vill ha i min egen kedja.
Vh, iö
Naqref skrev:IngOehman skrev:Mnjae...
Den geometriska distorsion som man får vid enkodingen OM man som
inspelningstekniker BARA skulle gå närmare med mikrofonerna (expan-
dering av djupdimensionen, men inte nödvändigtvis ökning av den),
utan att kompensera för det redan vid inspelningen (vilket varje kom-
petent inspelningstekniker gör) är permanentad och kan inte åtgärdas
i efterhand vid avspelningen. Det beror på att felen då är för alltid
ihoppackade.
Helt korrekt. Därför kan man inte kompencera för dom man man bara se till att felen inte blir så framträdande.
Naqref skrev:Ungefär som det localization blur som man får när man använder fler högtalare som bakhögtalare i en multikanalinspelning bara för att man annars får motsvarande problem som det stora stereosystemsfelet där riktningen till kanalerna blir för framträdande.
Naqref skrev:Man kan t o m säga att stereosystemskompensationen är en form av localization blur.
Naqref skrev:Den finns där inte för att få saker mer perfekt utan för att dölja bristerna i stereosystemet. Samma sak är det med rumsradiekompenceringen.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Därför gör man inte så när man spelar in. Man ser till att kompensera
för den geometriska distorsionen redan vid inspelning så att den balans
som hamnar på fonogrammet är korrekt, vilket väl snarast skall tolkas
som "som man vill ha det".
Dessa kompensationer riskerar väl att bli lite off-topic om jag skulle gå
igenom dem i detalj, men kort så handlar det om att se hela den kökken-
mödding av korsverkan mellan olika åtgärder och tillse att summan av
kademumman blir mumma.Men en intressant balansgång är det, och
verktygen man använder är legio. De vanligaste (om vi bortser ifrån
bruk av multimonotekniker) är mikrofonhöjd (som är ett motmedel mot
ljudbildsexpansionen), mekaniska förskjutningar av den faktiska ljud-
källan, justeringar av den akustiska närmiljön och bruk av extra mikro-
foner för teknisk balansering av D/R-kvoten. Och en massa saker som
man kan göra därtill, bara för att hantera bieffekter (båda klangligt och
ljud-bildsgeometriskt) av de redan nämnda primära kompensationerna.
Så det finns alltså många, många fler, och korsverkan mellan många av
dem är stor, så den som tror att en åtgärd ger isolerad verkan för en
parameter, misstar sig.
Som förtydligande till andra så kan nämnas att den avståndsdistorsion och dess funktionssätt är bara en av de fel och brister som finns när man har högtalare med för begränsad spridning.
Naqref skrev:Jag tog den som ett av många exempel då den var lättast att illustrera med ord för mig. Man kommer att få fel med den typen av högtalare även för monopanorerad musik.
Nu över till citatet ovan;
Det var bra att du skrev "som man vill ha det" och sedan tog upp några exempel på hur man gjorde för att få det som man vill. Det har ju dock föga med återgivning av ursprungshändelsen att behöva flytta musiker. Det är ju en helt annan händelse!
Naqref skrev:Det är ju som man man skulle ta ett foto av ett stilleben av apelsiner i en rund skål när det var begränsat med ljus och bara för att motkompencera det bristande skärpedjupet så fick man tillverkat en oval skål och apelsinerna trycktes ihop och sedan fryses för att få dom plattare. Det blir ju närmare hur man vill ha tanken bakom motivet men det säger ingenting om verkligheten.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Kort sagt - att införa fasta kompensationer för fel på inspelningen som
bara finns om inspelningsteknikern klantat sig, är inget jag skulle rekom-
mendera. Det ger just den sameness som jag berättade om i tidigare
inlägg. Därmed inte sagt att någon annan som rekommenderar det gör
fel, var och en bli salig på sin tro.
Men just jag väljer andra lösningar./quote]
Problemet är att felen finns där oberoende om inspelningsteknikern har klantat sig eller inte.
Nej, inte de fel som beror på att inspelningsteknikern har klantat sig.![]()
Läs det jag srkev igen som ser du nog att det står ett om där, jag har
för säkerhetsskull fetat det nu också.Naqref skrev:Hur duktig han än är så kommer man inte undan fysikaliska och fysiologiska regler.
Näjust det, och det är därför jag skrivit så mycket om hur man kan och
bör kompenserar för dem, och det är något helt annat än del som beror
på att ljudteknikern har klantat sig.
(Tänker då på att många säger sig vilja ha en färgande anläggning för
att kompensera för "medelinspelningen", medan jag menar att endast
stereosystemfelen är saker jag vill hantera/tycker är rimliga att kom-
pensera för i uppspelningen (och som sagt i viss mån även vid inspel-
ningen, på t ex vissa av de sätt som jag nämnt, men de är inte stereo-
systemfelskompensationer i vanlig bemärkelse).Naqref skrev:Och visst kan man kalla det en sameness men samma sak kan man kalla den brist på djup som andra (vanligen högtalare med njurformat utstrålningsmönster i lagom dämpade rum) högtalare har.
Högtalare kan återge djup utmärkt väl i ekofritt rum, och där spelar
spridningsegenskaperna ingen roll alls. Högtalare med bristande för-
måga att återge djup kännetecknas som regel av helt andra egen-
skaper än något som generaliserat som "njurstrålning" (men rätt så
ofta har det faktiskt med spridningen att göra, det vill säga problemen
har kopplingar till spridningen, men på att mycket intrikatare sätt än
en enkel matematisk modell för hur det kan sprida (njure, åtta, kula...)).
Dessutom finns det en stor andel förvirring i den här frågan på grund
av att högtalare med stor bakåtstrålning har trolla fram ett falskt djup
även från helt platta ljudhändelser, om de placeras någon meter eller
så framför en reflekternade vägg. Det handlar dock inte om att återge
djup utan om att syntetisera det. Gilla det kan man dock, och de som
gör det skall förstås höra just så.
Som sagt - det finns inget skäl att blanda in moral i musikåtergivning.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Tycker nämligen det ätt viktigt att hålla skiljelinjen mellan enkodning och
dekodning tydlig och att fördela ansvaret mellan dem så entydigt som
möjligt nämligen. Kort sagt - att ha en rimligt entydig standard för stereo-
fonisk uppspelning.
Gungfly därvidlag är inget jag vill ha i min egen kedja.
Jag förstår att du vill det men man får inte alltid som man vill. Man kan på sin höjd önska sig vissa saker.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster