Säg att man fasat högtalarlådans kanter 15-20 mm i 45 grader, vad händer då med baffelsteg/diffraktion vid olika frekvenser?
Gör det störst skillnad på kanten som är närmast diskanten, eller är det lika runt om?
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Säg att man fasat högtalarlådans kanter 15-20 mm i 45 grader, vad händer då med baffelsteg/diffraktion vid olika frekvenser?
Gör det störst skillnad på kanten som är närmast diskanten, eller är det lika runt om?
Kalejdokom skrev:Ja, hur är det med Edge, Svante - det vore bra om man kunde ange vad man har för typ av kanter; avfasade (vinkel, längd) eller runda (radie) t.ex... Är det jättesvårt att simulera/beräkna?
Svante skrev:paa skrev:Säg att man fasat högtalarlådans kanter 15-20 mm i 45 grader, vad händer då med baffelsteg/diffraktion vid olika frekvenser?
Då blir det två svagare reflexer i stället för en stor när vågen når kanten. Egentligen blir det ännu fler, men de är såpass svaga att det är frågan om man ens kan märka av dem.
Styrkan på kantreflexen är proportionell mot den vinkel som täcks upp av kanten sett från elementet, dvs om kanten ligger nära så blir kantreflexens stryka per längd kant större.
celef skrev:nu senast byggde jag en testlåda som maximerade baffelytan, elementen placerades på baffeln för jämnaste tonkurvan, det blev väldigt off-axisplacerat, det såg fint ut mätt rakt framifrån men sett från sidan blev det helgalet, en våldsam puckel dök upp från ingenstans, baffeln måste ha haft väldigt ogynsamma mått som inte syntes vid diffraktionssimuleringarna
Richard skrev:Svante skrev:paa skrev:Säg att man fasat högtalarlådans kanter 15-20 mm i 45 grader, vad händer då med baffelsteg/diffraktion vid olika frekvenser?
Då blir det två svagare reflexer i stället för en stor när vågen når kanten. Egentligen blir det ännu fler, men de är såpass svaga att det är frågan om man ens kan märka av dem.
Styrkan på kantreflexen är proportionell mot den vinkel som täcks upp av kanten sett från elementet, dvs om kanten ligger nära så blir kantreflexens stryka per längd kant större.
Skall man läsa detta att det nästan alltid är en fördel med avfasade kanter på en högtalare- även om delningsfiltret är rel. optimerat till kanter som inte är avfasade alls ?
Utgör en liten avfasning av hela baffeln ofta en fördel mot ofasat ?
petersteindl skrev:celef skrev:nu senast byggde jag en testlåda som maximerade baffelytan, elementen placerades på baffeln för jämnaste tonkurvan, det blev väldigt off-axisplacerat, det såg fint ut mätt rakt framifrån men sett från sidan blev det helgalet, en våldsam puckel dök upp från ingenstans, baffeln måste ha haft väldigt ogynsamma mått som inte syntes vid diffraktionssimuleringarna
I edge kan du flytta mikrofonen i sidled och utanför högtalarens baffel, både höger och vänster. Syns inte det du mäter då?
MvH
Peter
Svante skrev:Richard skrev:Svante skrev:paa skrev:Säg att man fasat högtalarlådans kanter 15-20 mm i 45 grader, vad händer då med baffelsteg/diffraktion vid olika frekvenser?
Skall man läsa detta att det nästan alltid är en fördel med avfasade kanter på en högtalare- även om delningsfiltret är rel. optimerat till kanter som inte är avfasade alls ?
Utgör en liten avfasning av hela baffeln ofta en fördel mot ofasat ?
Nja... Baffelsteget är ju en del av en hel konstruktion. Det finns nog fall där man har utnyttjat nån liten knorr som ett skarpt hörn ger som skulle bli sämre om man flyttar eller plattar till knorren. Fråga Ingvar vad han säger om man skulle fasa av överkanten på piP tex. Jag har inte frågat, men är rätt säker på vad han skulle svara.
...men det hör nog till ovanligheterna och rundade/fasade kanter lugnar som regel tonkurva litegrann. Man har dock en betydligt större möjlighet att påverka baffelstegets utseende med baffelns dimensioner och elementens placering på baffeln. Avrundning är en sån där typisk sak som en DIYare gör "för att det är bra", utan att förstå hur lite det gör, samtidigt som han glömmer det andra.
Du kan ställa in mikrofonavståndet i edge. Använd samma mikrofonavstånd som du har då du mäter. Sedan kan du med pekaren vänsterklicka på musen och ta tag i mikrofonen och flytta den sidledes, även sidledes utanför högtalaren.celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:nu senast byggde jag en testlåda som maximerade baffelytan, elementen placerades på baffeln för jämnaste tonkurvan, det blev väldigt off-axisplacerat, det såg fint ut mätt rakt framifrån men sett från sidan blev det helgalet, en våldsam puckel dök upp från ingenstans, baffeln måste ha haft väldigt ogynsamma mått som inte syntes vid diffraktionssimuleringarna
I edge kan du flytta mikrofonen i sidled och utanför högtalarens baffel, både höger och vänster. Syns inte det du mäter då?
MvH
Peter
näe, det har inte gjort det, kanske hade jag missat någon inställning, jag kollar igen
petersteindl skrev:Du kan ställa in mikrofonavståndet i edge. Använd samma mikrofonavstånd som du har då du mäter. Sedan kan du med pekaren vänsterklicka på musen och ta tag i mikrofonen och flytta den sidledes, även sidledes utanför högtalaren.celef skrev:petersteindl skrev:celef skrev:nu senast byggde jag en testlåda som maximerade baffelytan, elementen placerades på baffeln för jämnaste tonkurvan, det blev väldigt off-axisplacerat, det såg fint ut mätt rakt framifrån men sett från sidan blev det helgalet, en våldsam puckel dök upp från ingenstans, baffeln måste ha haft väldigt ogynsamma mått som inte syntes vid diffraktionssimuleringarna
MvH
Peter
näe, det har inte gjort det, kanske hade jag missat någon inställning, jag kollar igen
Det finns även andra inställningar som påverkar resultatet i edge, nämligen Speaker source density som jag har satt till 14 då det gäller en 5,5" bas. Även Edge sources påverkar. 36 har jag ställt in ser jag. Ligger man under 10 så blir det skillnad beroende på om det är 7 eller 8 eller 9. Jag klickade upp tills jag inte såg någon skillnad.
MvH
Peter
Kalejdokom skrev:1. Kan/bör man göra någon kompensering av baffelsteget på denna typ av baffel?
2. Kan man använda Edge på något sätt?
Naqref skrev:Däremot går det bra att mäta sig fram till vilken baffelkorr man bör använda.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 12 gäster