Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Jag får väl ändå säga att det är ganska långsökt att spekulera som lennartj (och andra), men det betyder inte att jag inte kan ha intresse av att delta i en sån test. Det är ju liksom det ultimata testet för de som faktiskt upplever sig ha hört att transistorförstärkare förstör något som rörförstärkare inte förstör. Jag har aldrig hört det på det sättet, men just därför är det ju intressant att vara med och lyssna på en sådan anläggning och sedan testa F/E-lyssning.
lennartj skrev:Aha, spännande!
Då får du vara så god och berätta VEM som har F/E-lyssnat på transistorslutsteg genom en rörbaserad referensanläggning och var resultatet finns redovisat.
subjektivisten skrev:lennartj skrev:Aha, spännande!
Då får du vara så god och berätta VEM som har F/E-lyssnat på transistorslutsteg genom en rörbaserad referensanläggning och var resultatet finns redovisat.
Jag tycker det finns rätt stora luckor i era påstående. Exakt vad är det som är skillnad på en "rörbaserad referensanläggning" och en "transistorbaserad"? Känns som något taget från luften enligt mig. Men prova på ni
subjektivisten skrev:Jag tycker det finns rätt stora luckor i era påstående. Exakt vad är det som är skillnad på en "rörbaserad referensanläggning" och en "transistorbaserad"? Känns som något taget från luften enligt mig. Men prova på ni
lennartj skrev:Jag, jag tror jag föreslagit tidigare i tråden att åtminstone halva lyssnarpanelen bör vara eniga om att en värdig referensanläggning används för F/E-testen.
subjektivisten skrev:Jag tycker det finns rätt stora luckor i era påstående. Exakt vad är det som är skillnad på en "rörbaserad referensanläggning" och en "transistorbaserad"? Känns som något taget från luften enligt mig. Men prova på ni
phon skrev:lennartj skrev:Jag, jag tror jag föreslagit tidigare i tråden att åtminstone halva lyssnarpanelen bör vara eniga om att en värdig referensanläggning används för F/E-testen.
Vad hade du tänkt att man skulle ha en referensanläggning till när man gör en F/E-lyssning?
Jag menar att F/E-lyssningen inte ska göras på någon tillfälligt hopplockad anläggning där varken förstärkare, högtalare eller rum är grundligt anpassade och utprovade med varandra för välljudande och avslöjande återgivning.
phon skrev:Men bra lyssning är aldrig fel, ju bättre lyssning desto mer avslöjande kan det bli. Det går ju annars att lyssna i lurar också, så slipper man rum och högtalare.
Laila skrev: Vad tror(vet?) phon att anledningen till att LTS sällan
nyttjar lurar under själva testet(har jag fått för mig, rätta
mig gärna om jag har fel) kan tänkas vara ?
phon skrev:Laila skrev: Vad tror(vet?) phon att anledningen till att LTS sällan
nyttjar lurar under själva testet(har jag fått för mig, rätta
mig gärna om jag har fel) kan tänkas vara ?
På A svarar vi: Man hör inte högtalarna bra med lurar på.
På B svarar vi: Det finns inte plats för flera lyssnare i ett par lurar.
På C svarar vi: Det finns inga lurar som håller för två bryggade NAD 208.
På D svarar vi: Jag har inte sett några lurar nere i det rummet.
Det riktiga svaret i den här tråden är antagligen att man blir helt utstörd av grått brus om man kopplar lurar till 208-or.![]()
conny_a skrev:Hur brukar det gå till vid ett F/E-test rent praktiskt och socialt sett? Jag känner till hur det tekniskt går till - men hur är upplägget inför detta spännande test?
Kan man få delta om man ber snällt?
conny_a skrev:Hur brukar det gå till vid ett F/E-test rent praktiskt och socialt sett? Jag känner till hur det tekniskt går till - men hur är upplägget inför detta spännande test?
paa skrev:Att testa halvledarförstärkare som redan detekterats i F/E-test i transistorrigg är ju helt ointressant, så de är väl de få som undgått detektion i LTS tester som bör komma i fråga, och det är ju verkligen inte många. Har ni en komplett lista på vilka det är?
Jag hoppas att det här projektet blir av. Ett synnerligen intressant initiativ!
Man kan ju tänka sig att testa Sentec och NAD med vetskap om vad som detekterades vid den första F/E-lyssningen.
lech skrev:
En Bryston kanske saknas men det löser vi på ett eller annat sätt. Vi fixar fram en Bryston enligt din spec. . . .
Laila skrev:lech skrev:
En Bryston kanske saknas men det löser vi på ett eller annat sätt. Vi fixar fram en Bryston enligt din spec. . . .
Har för mig att Almen nästan lovat/tänkte ställa sin egen
Bryston till förfogande . . .
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster