Moderator: Redaktörer

Flint skrev:Ni som anser att det inte går att konstruera en (rör)förstärkare utan motkoppling - var anser ni att motkopplingen finns i det här steget? Det är schemat på mitt "husets stärkare". I den mån någon är intresserad kan jag redovisa data typ dist, dämpfaktor osv. Jag kan även lägga ut ett f/e-kör med Öhmans konstlast i wav-format om någon skulle vara intresserad. Säg bara till.
Flint skrev:Ni som anser att det inte går att konstruera en (rör)förstärkare utan motkoppling - var anser ni att motkopplingen finns i det här steget? Det är schemat på mitt "husets stärkare"...
Nattlorden skrev:Objektivisten skrev:Jo, men värmen stabiliseras för långsamt om du kokar upp på 6:an så riset blir stormkokt och inte ångkokt, det smakar sämre.
Vaddå ångkokt? Jag kokar ris enligt restaurangmodellen, massor av vatten, häll av vattnet när det är klart.... inte hemmamodellen "vattnet skall ha kokt bort till servering".
Koka ris
Att koka ris är faktiskt en konst. I alla fall för alla som inte har en riskokare. För att få perfekt kokt ris gör du som vi beskriver nedan.
1. Mät upp riset i kastrullen. Häll därefter på vattnet och saltet.
2. Ställ kastrullen på plattan och låt vattnet koka upp. Sänk därefter värmen och låt riset sjuda i ungefär 20 minuter.Kontrollera så att allt vatten kokat in. Koka annars ytterligare en stund.
3. Ta kastrullen av värmen och låt den stå med locket på i 5-10 minuter. Fluffa upp riset med en gaffel före servering.
KarlXII skrev:jeppe skrev:Oj, vilken respons!Tack för all information.
Jag tolkar det hela som att det faktiskt inte finns några som helst fördelar ljudmässigt med att skippa motkoppling, vare sig det gäller rör eller trisseförstärkare. Tack
JR
....enligt konstruktör Svante, nej.
Enligt konstruktör Erik Andersson är motkoppling av nöda i princip endast på transistorförstärkare. Den för närvarande aktuella Drömmenär inte motkopplad öht, vad jag förstår.
Erik Andersson skrev:Det jag här framfört [att konstruera med minimal användning av motkoppling] gäller i första hand Klass-A kopplade förstärkare. Vid Klass-AB där förstärkaren övergår i Klass-B vid en viss nivå är det nödvändigt med motkoppling . Detta gäller även Singel-End förstärkare i sk Klass-A2 drift. Mao alltid när gallerström inträder, det gäller både trioder och pentoder.
Almen skrev:Då kan man kanske tänka sig ett scenario där ett motkopplat steg får så låg gain att man vid praktiskt bruk kör den så hårt så att den låter sämre än samma steg motkopplat. Eller?
petersteindl skrev:Svaret på din fråga blir att R2 parallellt med R5, samt att R4 bildar ett återkopplingsnät, men eftersom R4 är shuntad med en kondensator så kommer den också in i bilden och växelströmsjordar katoden.
Nattlorden skrev:Almen skrev:Då kan man kanske tänka sig ett scenario där ett motkopplat steg får så låg gain att man vid praktiskt bruk kör den så hårt så att den låter sämre än samma steg icke motkopplat. Eller?
Det där blev inte helt rätt...
Almen skrev:....Enligt konstruktör Erik Andersson är....
Flint skrev:Vill ni vara vänliga att dra åt helvete med riskokarsnacket. Annars skiter jag i dyngtesten av mitt skräpsteg. Tänkte att vi skulle få lite handfast praktisk verifiering till skillnad från allt jävla snackande och mytande men om ni hellre vill snacka käk istället så skiter jag i det. Välj!
Flint skrev:Vill ni vara vänliga att dra åt helvete med riskokarsnacket. Annars skiter jag i dyngtesten av mitt skräpsteg. Tänkte att vi skulle få lite handfast praktisk verifiering till skillnad från allt jävla snackande och mytande men om ni hellre vill snacka käk istället så skiter jag i det. Välj!
KarlXII skrev:Almen skrev:....Enligt konstruktör Erik Andersson är....
Alltså: Jag vet inte speciellt mycket om det där.
Därav mitt "i princip".
Jag upprepade bara -från mitt knackiga minne - vad jag uppfattat vid något samtal för en tid sedan.
Det är dom säkert om du inte har behovet av att dina argument skall framstå som oomtvisterliga.Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Dina inlägg framstår som tumregler för mig i förhållande till vad andra framför.Flint skrev:Vänligen specifira dig?
Dina egna tolkningar är i detta sammanhanget ytterst ointressanta. Hävda motsatsen!
Flint skrev:
Flint skrev:Så här stor blir verkan av att C4 inte är oändligt stor. Ca. 1.5dB vid 1Hz mätt (simulerat) på anoden.
Svante skrev:Hmm, ja det är så många tidskonstanter inblandade i det här så man behöver nog simulera hela klabbet för att det ska mejka sens. Med och utan konstlast.
Flint skrev:På bilden är det bara en tidskontant med. R4//C4. Den visar hur det ser ut på ingångsrörets anod före C3.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 33 gäster