Pioneer 668: En tämligen medioker CD-spelare!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-22 10:06

rhenrics skrev:Jag spekulerade kring varför en mass-market producer väljer att släppa en produkt som så många inte anser låter bra.

Vad då "så många"? Du menar några få subjektivister här på forumet?

EISA Award + ett antal goda recensioner i hifipress, vad får dig att tro att "så många" inte tycker den låter bra?

Sen är det väl självklart att har man en dålig CD-spelare sedan innan som man gjort sitt bästa att kompensera för med förstärkare och högtalare... stoppar man sen in en bra* CD-spelare i samma anläggning så kommer man ju inte att höra en förbättring, utan en försämring beroende på att de övriga kompensationerna kommer fram i full dager. Att skylla denna försämring på CD-spelaren är INTE rättvist.

* i detta fallet betydande mer ofärgad
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 10:15

"Vad då "så många"? Du menar några få subjektivister här på forumet?"

Tre till fyra personer enbart på detta forum, vad jag läst, emot och en för, mellan 75 och 80 % emot alltså, talar väl sitt tydliga språk?

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-22 10:27

rhenrics skrev:"Vad då "så många"? Du menar några få subjektivister här på forumet?"

Tre till fyra personer enbart på detta forum, vad jag läst, emot och en för, mellan 75 och 80 % emot alltså, talar väl sitt tydliga språk?

Tala om misshandel av statistik... 8O

Eller som Twain (tror jag det var) sa: lögn, förbannad dikt och statistik.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2005-03-22 10:31

Bill50x skrev: Skämt åsido, jag tycker nog att man bör skilja på två saker - om så är möjligt. Det ena är

1) Är 668:an korrekt?

Jag tror inte vi har alla de mätmetoder som behövs, vi har inte de lyssningsmetoder som behövs heller. Men tillsammans kanske vi kan få en ungefärlig uppskattning av resultatet.

Här väcks genast frågan vad du tycker är fel på de lyssningmetoder som LTS använder för att utröna kvaliteten på återgivningen. Jag kan inte påminna mig att har läst en enda kvantifiering av ljudliga prestanda hos 668:an förutom verklig upplösning (ca 20 bitar) så det där med mätmetoder kanske du får precisera.

Bill50x skrev:
a) Vi kan fortfarande inte mäta allt som vi hör

Örat är känsligt. Dessutom påverkas hörseln av faktorer som inte har med det rent fysikaliska att göra. Jag tror, eller inbillar mig, att det finns en hel del mätningar som skulle behöva förbättras innan vi kan täcka in vad örat hör.

Man kan fråga sig vad detta har att göra med en metod som uteslutatande baseras på lyssningstest, såsom det sker i LTS regi. En relevant ehuru meningslös kommentar skulle alltså kunna formuleras som "Vi kan fortfarande inte höra allt som vi hör."

Bill50x skrev: b) Vi kanske ska se lite annorlunda på ljudförsämringar

Det är så lätt att snöa in på brus, frekvensgångsskillnader och liknande. Självklart är det så att om allt annat är lika, så vinner en återgivning med rak frekvensgång, lågt brus osv.

Ja, det är självklart i den mån detta ger utslag i en lyssningstest. Det tycks inte lika självklart när man försöker predicera prestanda utifrån ett fåtal mätningar. Men om god återgivning är målet är förändringar av signalen när den befinner sig instängd i två dimensioner av ondo per definition (såvida den inte är explicit inriktad på att korrigera samarbetet högtalare/rum. )

/D

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-22 10:42

Denna kärnfulla formulering gillade jag: "En relevant ehuru meningslös kommentar skulle alltså kunna formuleras som "Vi kan fortfarande inte höra allt som vi hör."

Den summerar 'haken' väldigt bra! :D
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2005-03-22 12:25

rhenrics skrev:
Att döma av missnöjet med 668:an verkar inte konstruktören haft möjlighet att själv provlyssna innan den gick i volym. Sedan vore det ju rätt tråkigt om alla tillverkare använde Sentec Diana som absolut referens.

Jag tror (utan att ha statistik på det) att de flesta som köpt 668 har gjort det för dess
1) Bildegenskaper, (Läs HDMI) bra recensioner för bild.
2) För att den klarar SACD, DVD-A och DESSUTOM kan ersätta den "gamla" CDspelaren utan att man måste skämmas.

Det är naturligtvis en del också som köpt den för att många tidningar (och t.ex. LTS) har prisat dess ljud för CD men jag tror att den stora mängden köpare är de som vill ha en bra HDMI DVDspelare till sin projektor...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-22 13:13

rhenrics skrev:"Vad då "så många"? Du menar några få subjektivister här på forumet?"

Vad då "en för" ? Vem är den ende du tycker är för? :lol:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 13:23

" Vad då "en för" ? Vem är den ende du tycker är för? "

Öhman är såvitt jag läst den enda här på forumet som lyssnat på den själv och tyckt den lät bra. EISA hade ju tidigare t ex gett utnämningen till en pioneer cd-spelare som många inte heller tycker låter bra (PD-S06?), så det känns ju inte som att de automatiskt skulle vara någon auktoritet på området. Sedan finns det som sagt många recensioner som säger än det ena än det andra...det har vi ju redan diskuterat tidigare i tråden, ska det behöva upprepas? Jag har förklarat nu varför jag skrev att så många inte tycker den låter bra, det kanske räcker nu eller ska vi tjata om det i ytterliggare fem sidor? Av de som uttryckt sina egna personliga upplevelser här i denna tråd så har flertalet varit negativa. Kan vi åtminstone vara överens om det?

Användarvisningsbild
LarsR

Inläggav LarsR » 2005-03-22 13:29

jag tycker att pioneer 668 låter mycket bra!

Någon mer? :roll:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-22 13:29

rhenrics skrev:Av de som uttryckt sina egna personliga upplevelser här i denna tråd så har flertalet varit negativa. Kan vi åtminstone vara överens om det?

Nej, det kan vi inte, eftersom jag definitivt uttryckt mitt gillande av den och jag sett ett antal personer till tycka så här på forumet. Jag upplever snarare att flertalet är positiva eller helt enklelt inte har lyssnat ännu. Att de som gillar den inte uttalar sig i en så här lång tråd i ämnet 668-bashing är väl ganska solklart, tråden lockar ju mest de som vill utgjuta sitt missnöje...

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-22 13:35

Jo, jag tycker nog att den låter bra! Däremot drar jag inte slutsatsen av den ÄR bra återgivare pga av mina overifierade intryck och svårigheten att relatera dessa till just denna apparat!

Sorry, jag kunde inte låta bli den passusen, även om den börjar kännas förbannat tjatig. Det är ju ända denna centrala insikt/världsbild som diskussionen inte kommer förbi och aldrig kommer att komma förbi, så länge den ej är tydlig för alla som deltar i diskusioner liknande denna.

Over&out. Nu har jag tröttnat för en stund.... :?
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 17:16

Är du helt omdömeslös???

Vh, iö

PS. Vänligen sluta låtsas svara för LTS när du gör en massa idiot-inlägg, rhenriks. Jag hoppas att du är medveten om att påståendet om att exempelvis DN600 är en "absolut oförgande apparat" får stå för dig. Det är ingenting som LTS påstått, så det fungerar inte ens som ironi.

Att Sentec DiAna är vår referens är en ren lögn från din sida. Vi använder i möjligaste mån F/E-lyssning just för att slippa behöva jämföra apparater med varandra. Detta har redan varit upp i denna tråd. Vi tycker och agerar inte som du vill misstolka det, hur många gånger du än upprepar dina lögner. Det är ändå som vi säger att vi agerar och tänker som vi agerar och tänker.

Du är explicit ombedd att INTE tolka det LTS säger, eftersom du redan visat din oförmåga att förstå det som har sagts.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 17:23

rhenrics skrev:" Vad då "en för" ? Vem är den ende du tycker är för? "

Öhman är såvitt jag läst den enda här på forumet som lyssnat på den själv och tyckt den lät bra.

Jag har hört flertalet högklassiga system, där signalkällan varit just en Pioneer DV668. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-22 17:32

Kollade på Pricerunner,
det finns
DV-688S
DV-688AV
DV-688AVS

Vilken avses i tråden?

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 17:45

Ingvar Öhman

Nu har jag hört tillräckligt från din sida angående min inkompetens, dumhet, oförmåga att förstå, beskyllningar om lögner osv för att jag tänker tåla mer stillatigande. Tro mig, du vill inte ta reda på var min gräns går!

Om du är läskunnnig kan du själv läsa följande på LTS hemsida:
http://www.lts.a.se/teknik/rekommenderat.html

DENON DN-600F
En ypperlig spelare som saknar hörbara fel i jämförelse med vår referens-dac Sentecs DiAna. Kostade 4000kr

Är detta mitt påhitt? Vakta din tunga jävligt noga du i fortsättningen!

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-22 17:52

Rhenrics: Du kan ju för f-n inte återanvända ett citat som argument där du redan har fått förklaringen till detta citat. Om du har missat förklaringen några sidor tillbaka: Formuleringen har en annan person gjort.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 17:54

Markih,

Var fan har jag påstått att Öhman gjort uttalandet??? Jag skrev att LTS gjort det. Det är väl LTS hemsida jag länkade till?

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 17:56

dimitri skrev:Kollade på Pricerunner,
det finns
DV-688S
DV-688AV
DV-688AVS

Vilken avses i tråden?

Bra fråga. Kan någon berätta vad som skiljer dessa maskiner åt? :D
-Innehar F-skattsedel-

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-22 17:56

Rhenrics: Det har tidigare sagts att några uttalanden bör ändras. Ok?

Dessutom: Saknar hörbara fel i jämförelse mot DiAna tolkar jag inte alls som att den saknar hörbara fel. :wink:
Senast redigerad av Maarten 2005-03-22 18:00, redigerad totalt 1 gång.
sb17nbac till alla!

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-22 17:59

Kollade på pioneer.se
där visas bara DV-688AVS
När jag gick till pioneerelectronics.com kunde jag inte hitta denna, inte heller 868,575,470,370

Dimitri

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 18:01

Markih,

Menar du att jag ljuger om jag länkar, citerar eller refererar till information som uttryckligen klart och hur jävla tydligt som helst står att finna på en hemsida med ansvarig utgivare signerat LTS, bara för Öhman säger så? Fan vet hur länge denna information stått där men nu är det alltså jag som ljuger för att jag återger vad som förmedlas via LTS hemsida????

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-22 18:01

Dimman!

668, inte 688!
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-22 18:07

markih skrev:Dessutom: Saknar hörbara fel i jämförelse mot DiAna tolkar jag inte alls som att den saknar hörbara fel. :wink:

Detta är vad jag skrev i mitt tidigare inlägg: "Om det bara är cd-spelare du är ute efter (och inte ännu en dvd-spelare om du redan har en) så kanske Denon DN600-F kan vara ett alternativ. Denna hade ett nypris på ca hälften av 668:an och har av LTS bedömts sakna hörbara fel jämte Sentec Diana DAC:en som är deras referens. Något av förslagen Sentec Diana, Pioneer 668 och Denon DN600 torde alltså ge likvärdigt hög cd-ljudskvalité."

Du får gärna gå direkt till källan för korrekta citat hellre än att ordagrannt tro på Öhmans påståenden/lögner om vad jag skrivit.

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-22 18:08

Tack Mårten
Det var 668 jag sökte på, min fråga gäller 668 således även om jag skrev fel i inlägget. (skrev i söksträngen. Strängen sparas)
Di

Edit: 15:1 just nu
Senast redigerad av dimitri 2005-03-22 18:17, redigerad totalt 1 gång.

Maarten

Inläggav Maarten » 2005-03-22 18:15

Ok Rhenrics! Det har varit så mkt tjafs så jag kommer inte ihåg allt som sagts. Mina sista inlägg handlade om att det tidigare har varit kommentarer ang att det står 'saknar hörbara fel' el likn på hemsidan och att formuleringen kanske har varit otydlig eller felaktig, vilket har påpekats av en del LTS-medlemmar. Jag vill minnas att du har skrivit om detta tidigare? Jag läste inte de sista inläggen så noga och trodde helt enkelt att det var detta som du åsyftade igen och ville göra 'LTS' ansvariga i någon slags ilska.
sb17nbac till alla!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:17

Dimman!

Alla de 668 du nämner är samma apparat tekniskt. Det är bara finish som skiljer.

Vh, Ing. Öhman

PS. rhenriks: Du är bra på svordomar och invektiv. Det är dock häpnadsväckande hur du undervärderar faktiskts deltagare.

Tror du verkligen att alla har glömt vad du skrivit? Du har nog tyvärr bränt dina möjligheter att bli tagen på allvar framöver.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-22 18:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 18:18

IngOehman skrev:Dimman!

Alla de 668 du nämner är samma apparat tekniskt. Det är bara finish som skiljer.

Vh, Ing. Öhmna

Vi tackar för ovanstående svar. :D
-Innehar F-skattsedel-

dimitri

Inläggav dimitri » 2005-03-22 18:19

Tack IÖ
Dimitri

16:1

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-22 18:21

dimitri skrev:16:1

Jag skulle ljuga om jag sa att jag var förvånad. :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-22 18:23

:? 16:1 låter som ett konstigt bildformat. :o
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi