motkoppling

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:11

Ronnie skrev:Jag tror att skillnaderna vi hör beror mer på tonkurveförändringar än distökning, och att en annan trafo också skulle påverka tonkurvan mer än den skulle förändra distortionsgraden. Serru.

Jag tror att rörets höga Ri ställer till det mer än trafon. Utgångsimpedansen är ju så hög som 8 ohm och det beror ju på röret. 6L6 är inget vidare rör att triodkoppla men det låter bra på den nivån jag spelar och mina lådor håller sig inom en ohm tolerans från 200Hz och uppåt så jag slipper tonkurveförändringen som blir med FasIngvar.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-24 01:13

Flint skrev:Ronnie
Jag har svårt att höra skillnad på utg.trafo men gillar inte Dynacos trafo. Har aldrig fått t.ex. en MK3-stärkare att låta bra. Många försök. Samma med SCA35.

I det här fallet med det steg som vi testar nu så tror jag att trafons fel fullständigt dränks i rörens dist. Men det är bara vad jag tror.

Om Mk.III utgångstransformatorer låter bra eller inte kan ju bero på lasten.
Även om mina kubmäter som ett perfekt lutande plan och låter superbt med Carlsson OA52.2 som har första ordningens lågpass- och andra ordningens högpass-filter, låter det inte alls bra om OA52.LE med tredje ordningens filter i både lågpass och högpass.

(Mina steg använder bara Mk.III-transformatorerna, men är en helt annan konstruktion som Erik Andersson klurat ut och byggt på min beställning.)
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:14

lennartj skrev:(Mina steg använder bara Mk.III-transformatorerna, men är en helt annan konstruktion som Erik Andersson klurat ut och byggt på min beställning.)

Jo jag vet. Jag har också testat den kopplingen men avfärdade den ganska fort.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 01:17

"Jag tror att rörets höga Ri ställer till det mer än trafon" <- Jag håller med.

Men jag kan iallafall tänka mig att din LL9202 sänker basen en hel del p.g.a. induktansförlust p.g.a. brist på luftgap.
Och det kanske är en fördel, för den som lyssnar på Ingvarbelastningar till högtalare. :wink: Fast kanske en nackdel.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:23

Ronnie skrev:"Jag tror att rörets höga Ri ställer till det mer än trafon" <- Jag håller med.

Men jag kan iallafall tänka mig att din LL9202 sänker basen en hel del p.g.a. induktansförlust p.g.a. brist på luftgap.
Och det kanske är en fördel, för den som lyssnar på Ingvarbelastningar till högtalare. :wink: Fast kanske en nackdel.

Tappet vid 20Hz är -0.6dB för hela steget. Inte så tokigt för ett SE-steg trots allt.

Gul=8 ohm resistiv belastning.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-07-24 01:26, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-07-24 01:24

Svante skrev:
lennartj skrev:
petersteindl skrev:Eftersom Ri minskar olinjärt med ökad ström och transkonduktansen ökar olinjärt med ökad ström så blir myvärdet i sig olinjärt. Men om man kan hitta den arbetspunkt där olinjäriteten i Ri och olinjäriteten i transkonduktansen blir lika men i motfas, så att säga, så tar dessa olinjäriteter ut varandra i trioden och i den bipolära transistorn och i sådant läge blir den teoretiska myfaktorn konstant och disten blir således låg då strömmen ändras vid utstyrning.

Ingen som nappar på den här teorin som jag försökte nämna på förra sidan?
Jag har fetat en bit av Peters text i rött.
Ponera att vi medvetet eller omedvetet inte har en arbetspunkt där nämnda olinjäriter tar ut varandra, kan vi då inte råka ut för att inom en del av arbetsområdet ökar förstärkningsfaktorn med ökande insignal, det vill säga vi får en expansion , INTE kompression, som så många beskyller rörförstärkare för, men som strider mot mångas lyssningsintryck?
Givetvis kommer kompression om man krämar ytterligare, så att förstärkaren kommer upp mot klippningsområdet.

Mja, vore det så att det ena egenskapens olinjäritet vore inversen av den andra så skulle det funka. Men så är det ju inte. Det som händer är att disten blir symmetrisk, dvs de jämna deltonerna släcks ut. Kvar blir de udda deltonerna. Någon skulle kanske kalla det trissedist :D .

Med reservation för att jag kanske inte förstod frågeställningen.

Ok,
jag talade inte om distorsion, utan om min hypotes att den större dynamik som man ibland kan uppleva från rörförstärkare skulle kunna vara verklig på vissa nivåer där olinjäriteterna inte tar ut varandra. :?
Senast redigerad av lennartj 2010-07-24 01:26, redigerad totalt 1 gång.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 01:26

Om min lilla induktansteori stämmer så borde den simulerade kretsen drivandes den simulerade ingvarbelastningen ha en större bashöjning än den verkliga förstärkaren drivande den verkliga ingvarbelastningen.

Är det så? Finns det en simuleringsingvarbelastning hos dig? GÅR DET ATT FORSKA FRAM ETT SVAR?
Alla biter på naglarna av upphetsning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:32

Ronnie skrev:Om min lilla induktansteori stämmer så borde den simulerade kretsen drivandes den simulerade ingvarbelastningen ha en större bashöjning än den verkliga förstärkaren drivande den verkliga ingvarbelastningen.

Är det så? Finns det en simuleringsingvarbelastning hos dig? GÅR DET ATT FORSKA FRAM ETT SVAR?
Alla biter på naglarna av upphetsning.

Är inte säker på att jag förstår dig nu men jag kan ju simulera steget med en trafo på säg 15H istället för 55 som den mäter med noll dc. Å andra sidan är det inte ovanligt att SE-trafo ligger så pass lågt ändå pga det störra luftgapet så fu blir ungfär samma även där men disten i basen kanske lägre pga. lägre mättnad av kärnan. Är jag på rätt linje?

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 01:33

Flint skrev:Tappet vid 20Hz är -0.6dB för hela steget. Inte så tokigt för ett SE-steg trots allt.

Därmed skrotar jag min teori om 9202:ans på tok för låga primärinduktans :)
Är du säker på att den inte är lindad för Single End?

Vore hur som helst kul att se den teoretiska versionen av de här kurvorna också:

Bild

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 01:35

Ja, du är nog lite på rätt linje.
Kurvorna ovan var väl iallafall uppmätta i verkligheten och inte simulerade?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:40

Ronnie skrev:Kurvorna ovan var väl iallafall uppmätta i verkligheten och inte simulerade?

Stämmer.

Här är en simulerad. Röd är ut.

Bild

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 01:46

Skitbra ju, förutom diskantsänkningen och att den inte kan driva svåra laster så bra (enligt min smak) :)

Kan du byta ut R7 mot öhmanbelastning i simuleringen och dra ut en frekvenskurva på det?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:46

Ronnie skrev:Är du säker på att den inte är lindad för Single End?

Ja, men jag chansade, mätte och räknade omsättning och kopplade. Gick skitbra så jag körde bara på.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 01:51

Ronnie skrev:Skitbra ju, förutom diskantsänkningen och att den inte kan driva svåra laster så bra (enligt min smak) :)

Kan du byta ut R7 mot öhmanbelastning i simuleringen och dra ut en frekvenskurva på det?

Grön

Bild

Med t.ex 6550 som slutrör sjunker ri rejält och utimpedansen till ca. 800/310=2.6ohm och därmed minskar frekvenskurvefelen i motsvarande grad och med 6-10dB motkoppling är du nere runt ett ohm och nosar.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 01:58

Men de kurvorna sa vi väl var uppmätta i verkliga verkligheten?

Jag är nyfiken på hur väl simulerad öhmanbelastad förstärkare överensstämmer med verklig ömanbelastad förstärkare.

Vem av oss börjar bli sömnig?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 02:00

Ronnie skrev:Men de kurvorna sa vi väl var uppmätta i verkliga verkligheten?

Jag är nyfiken på hur väl simulerad öhmanbelastad förstärkare överensstämmer med verklig ömanbelastad förstärkare.

Vem av oss börjar bli sömnig?

Jag tydligen. Så här ser simuleringen ut av steget belastat med Öhmanlasten.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-07-24 09:47, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 02:05

Strålande.

Förresten gissar jag att det inte går så särskilt hög tomgångström genom 6L6:an (som jag förövrigt gissar att Steindl syftade på fast han råkade skriva 6sj7 två gånger) och att Lundahls P/P-järn har ovanligt stora luftgap jämfört med många andra P/P-järn.

Så det kanske är den lyckliga kombinationen som gjorde din utgångstrafochansning så lyckad.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 02:17

Ronnie skrev:Strålande.

Förresten gissar jag att det inte går så särskilt hög tomgångström genom 6L6:an (som jag förövrigt gissar att Steindl syftade på fast han råkade skriva 6sj7 två gånger) och att Lundahls P/P-järn har ovanligt stora luftgap jämfört med många andra P/P-järn.

Så det kanske är den lyckliga kombinationen som gjorde din utgångstrafochansning så lyckad.

Tomgångsström slutrör 55mA simulerat och 48mA i verkligheten.

Det Steindl snackade om rörde faktiskt röret 6SJ7 och komponenterna runt det men hans teorier är det bättre att du snackar med honom om.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-07-24 02:23

Flint skrev:
Svante skrev:Mja, vore det så att det ena egenskapens olinjäritet vore inversen av den andra så skulle det funka. Men så är det ju inte. Det som händer är att disten blir symmetrisk, dvs de jämna deltonerna släcks ut. Kvar blir de udda deltonerna. Någon skulle kanske kalla det trissedist :D .

Med reservation för att jag kanske inte förstod frågeställningen.

Dessutom verkar petersteindl prata om trioder men röret han refererar till är en pentod, 6SJ7.

Pentod, triod...

En pentod är i praktiken ett rör med lite extra styrmöjliugheter bara, och
inget hindrar att man kör det som triod. Vill man vara lite mittemellan så
kopplar man ultralinjärt.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 02:26

Bättre att petersteindl startar en egen tråd om sin teori så kan vi fortsätta med den traditionella motkopplingen i den här. Det tjänar nog alla på.

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2010-07-24 02:34

"och 48mA i verkligheten"
Ja nä, det var ju inte så lågt. Nu slutar jag spekulera i varför du har så pass god frekvensgång i basen med dina push/pulljärn.

Verkligen. Nu får jag hålla tyst. Det var droppen :D
Ser fram emot fortsättningen.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-07-24 02:37

IngOehman skrev:Pentod, triod...

En pentod är i praktiken ett rör med lite extra styrmöjliugheter bara, och
inget hindrar att man kör det som triod. Vill man vara lite mittemellan så
kopplar man ultralinjärt.

Åh tusan, trodde att ultralinjärt i princip var pentodkoppling, eller åtminstone vedertagen standard. 8O
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 08:58

Objektivisten skrev:Åh tusan, trodde att ultralinjärt i princip var pentodkoppling, eller åtminstone vedertagen standard. 8O

Skrev lite här om det.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 488#991488

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-24 09:03

Erik Andersson använder emellanåt nåt han benämner som "Extended Triode".
Det skall tydligen röra sej om att man använder en pentod i triodkoppling. Eller att effekten skall bli liknande den med triod.

Jag frågade honom vad "Extended Triode" innebar, varvid jag fick svaret "Utdragen Triod".
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 09:12

Strmbrg skrev:Erik Andersson använder emellanåt nåt han benämner som "Extended Triode".
Det skall tydligen röra sej om att man använder en pentod i triodkoppling. Eller att effekten skall bli liknande den med triod.

Jag frågade honom vad "Extended Triode" innebar, varvid jag fick svaret "Utdragen Triod".
:)

Det kallas oftast pseudotriod eller helt enkelt bara triodkopplad pentod och är mycket vanligt. Så kör jag det steg som vi testar här och nu. Slutröret 6L6G är här triodkopplat. Det betyder rent tekniskt att man kopplar ihop skärmgaller och anod (oftast via ett motstånd på 100 ohm-2.2k som strömbegränsare). "Extended Triode" och "Utdragen Triod" är nog mest exempel på Erik Anderssons humor.

Bild
Senast redigerad av Flint 2010-07-24 09:37, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-07-24 09:34

Objektivisten skrev:
JTarnstrom skrev:Föredrar spontant "efter". "Före" låter hårdare och mer distat (även om det faktiska förhållandet kanske är annorlunda). Känns som om "efter" slätar över det vassa. "Efter" låter också mer organisk i mina öron.

Hej Tärnström, har du även lyssnat på piano/flygel exemplet (kan det varit Chopin?)? I need an allied :D

@Flint :arrow: Suveränt jobbat :)

Jo, jag lyssnade även på det exemplet men där var jag inte lika övertygad om att "efter" var bättre. Jag tror att det har att göra med skillnaden mellan akustisk och elektronisk musik att göra. Dock hade "efter" i det här fallet mycket väl kunnat tas för en liveupplevelse med alla brister som hör till.

En hypotes kan ju vara att "efter"-ljuden visserligen har en sameness men den efterliknar det vi hör när vi lyssnar live på musik. Det närmickade mikroskopperspektivet slätas över, vi hör förvrängningar på grund av reflektioner och resonanser, och distortionen simulerar ett högt ljudtryck.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2010-07-24 09:35

Fattar inte mycket av det rent tekniska i denna tråd MEN, jag vill ge all cred till Flint ändå! Har stundom undrat vad du är för jobbig typ men här visar du att du minsann har på fötterna för dina ibland obekväma åsikter, påståenden och ifrågasättanden. Jag kommer således läsa dina inlägg med andra glasögon hädanefter. Synd bara att jag är så tekniskt handikappad att jag inte kan ta del av allt spännande du bidragit med i just denna tråd:)
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 09:45

Hotspur
Tack! Ja det kanske förklarar varför jag ofta uppfattas som egensinnig. Jag står ofta inför frågan om jag ska hålla käften eller berätta vad jag själv har kommit fram till genom egen sk. "forskning" när vandringssägnerna härjar som värst. Som du har märkt har jag dock lite svårt för att hålla det förstnämnda. :lol:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-07-24 10:02

JTarnstrom skrev:Dock hade "efter" i det här fallet mycket väl kunnat tas för en liveupplevelse med alla brister som hör till.

Där tror jag att du förklarar anledningen till varför vissa inkl. mig själv föredrar rörsteg. Det låter ofta mer "live" om musiken vilket jag då anser är hifi efter mina egna "HiFi-normer" som inte är siffror på ett papper utan subjektivt upplevd samtämmighet med verklighetens ljud och musikupplevelser.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2010-07-24 10:12

Flint skrev:
JTarnstrom skrev:Dock hade "efter" i det här fallet mycket väl kunnat tas för en liveupplevelse med alla brister som hör till.

Där tror jag att du förklarar anledningen till varför vissa inkl. mig själv föredrar rörsteg. Det låter ofta mer "live" om musiken vilket jag då anser är hifi efter mina egna "HiFi-normer" som inte är siffror på ett papper utan subjektivt upplevd samtämmighet med verklighetens ljud och musikupplevelser.

Och det är verkligen ingenting man ska förringa. Hur man än vrider och vänder på det så är det transparenta idealet inte helt oproblematiskt. Det är lite som en modelljärnväg i skala 1:87. Man kan göra modeller som är i det närmaste oskiljbara från verkligheten – tills man försöker ta plats i tågen. I det fallet finns det dock inga förvrängningar i världen som kan överbrygga det upplevda gapet mellan verklighet och modell.
Sonos för hela slanten.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi