1.5 borde räcka mer än väl så länge man inte har långa kablar, eller?
Tvinna ett par 1.5mm ledare och på med en strumpa så har man billig kabel?
En 4-fläta med 2.5mm^2 EKK måste vara rejält styv.
Moderator: Redaktörer
Panelguy skrev:En kabel som varken lägger till eller tar bort definierar jag som transparent. Mao går kablar med för ljus eller mörk klang bort, exempelvis Nordost och Cardas. Lägger till att även de tidigare Transparent, trots namnet (åtminstone de under Ultra), lät mörka i mina öron.
JavisstmarkusG skrev:Tvinna ett par 1.5mm ledare och på med en strumpa så har man billig kabel?
bassman skrev:Är det någon som har bild på tvinnad/flätad EKK, vet inte om jag sett det tidigare..

subjektivisten skrev:Panelguy skrev:En kabel som varken lägger till eller tar bort definierar jag som transparent. Mao går kablar med för ljus eller mörk klang bort, exempelvis Nordost och Cardas. Lägger till att även de tidigare Transparent, trots namnet (åtminstone de under Ultra), lät mörka i mina öron.
Visst, om du fixar det i ett blint test så kan vi börja snacka.
subjektivisten skrev:Om vi tar bort felaktig konstruerade kablar som nordost haft t ex så är jag mer tveksam. Så du kan gärna visa upp det
m_persson79 skrev:När man läser trådar som dessa så är det skönt att man kan tänka bort kablar. Både dom som syns och inte.
Strmbrg skrev:m_persson79 skrev:När man läser trådar som dessa så är det skönt att man kan tänka bort kablar. Både dom som syns och inte.
Ja, exakt!
![]()
Var hittar man en tråd om resonansdämpning av apparatkabinett?
Richard skrev:adagio skrev:
* Förutsatt att tillräcklig grovlek vid specifik längd har använts.
Exempel: tex EKK 1,5 kmm vid max ca 4 meter kabel och en normalt strömkrävande högtalare.
Den sk. skineffekten har ingen relevans inom det hörbara ( och över) området och sk. OFC-"syrefri" koppar har alla kopparkablar inklusive EKK.
Att ledarna + - i EKK sitter nära varandra betyder att kabeln inte kommer att ha något diskantfall inom det hörbara området.
PaleRider skrev:- 1,5kv "tillräcklig grovlek" vid max 4 meter? Gløm det. Du får signal men ingen dynamik. Even mycket låga verder av R(esistans) reduserer dynamiken påtaglig.
Strmbrg skrev:m_persson79 skrev:När man läser trådar som dessa så är det skönt att man kan tänka bort kablar. Både dom som syns och inte.
Ja, exakt!
![]()
Var hittar man en tråd om resonansdämpning av apparatkabinett?
PaleRider skrev:Richard skrev:
Exempel: tex EKK 1,5 kmm vid max ca 4 meter kabel och en normalt strömkrävande högtalare.
Den sk. skineffekten har ingen relevans inom det hörbara ( och över) området och sk. OFC-"syrefri" koppar har alla kopparkablar inklusive EKK.
Att ledarna + - i EKK sitter nära varandra betyder att kabeln inte kommer att ha något diskantfall inom det hörbara området.
- 1,5kv "tillräcklig grovlek" vid max 4 meter? Gløm det. Du får signal men ingen dynamik. Even mycket låga verder av R(esistans) reduserer dynamiken påtaglig. Aldrig mindre enn 6kv eller; 6kv til 6", 12kv* til 12"![]()
*f.ex 2x6kv, EKKJ er en bra hifikabel. Prova 4x6kv pr. pol. OBS: behøver stryk ca. en timme før det øppmar upp.
- Det enda man uppnår ved att ha lederna næra varann er att førsemra øvertonespekteret ock bli av med stereobildets ursprungliga 3D. All elektrisk påverknad av det ursprunglige signalet medfører nødvendigvis en førsemring av ljudet.
- ock medan jag holder på; kimsa inte av bi-tri-wiring. Før varje meter kabel mellan basernas magneter ock øvriga elementer avtar distorsjonen, då førutsett att det handlar om paralellfilter.
Ursekta min Svorska
Svante skrev:Richard skrev:Men varför använda en kabel som är tekniskt sämre ( flerkardeligt ) om möjligheten att använda en tekniskt bättre kabel finns ? Till samma kostnad dessutom ?
Dock är ju EKK rätt styv och allmänt otymplig.
Hehe, där svarade du väl själv på frågan. Otympligt och av naturliga skäl tål en enkardelig tråd inte lika många böjningar.Richard skrev:Konjugatlänk på högtalareterminalerna ( eller innanför ), avsett för själva kabeln gör ju att alla kablar utgör en ( teoretiskt i vart fall )lättare last för förstärkaren.
RC-länken som används i högtalarsammanhang är inte en konjugatlänk. Den är en avslutning, dvs R ska vara samma som kabelns karaktäristiska impedans. Kondensatorn sitter där för att koppla bort R vid låga frekvenser, där den inte behövs.
PaleRider skrev:Richard skrev:adagio skrev:
- 1,5kv "tillräcklig grovlek" vid max 4 meter? Gløm det. Du får signal men ingen dynamik. Even mycket låga verder av R(esistans) reduserer dynamiken påtaglig. Aldrig mindre enn 6kv eller; 6kv til 6", 12kv* til 12"
Jag delar inte din erfarenhet, men har erfarenhet av att många
uppfattar det som du beskriver det i öppna tester. Förväntans
makt/suggestionseffekterna, är stora. De kan i någon mån mild-
ras av att dissikera ett högtalarelement och dra ut talspoletråden
som samma signal går igenom... Den är lång och mycket tunn, om
man jämför.PaleRider skrev: *f.ex 2x6kv, EKKJ er en bra hifikabel. Prova 4x6kv pr. pol. OBS: behøver stryk ca. en timme før det øppmar upp.
- Det enda man uppnår ved att ha lederna næra varann er att førsemra øvertonespekteret ock bli av med stereobildets ursprungliga 3D. All elektrisk påverknad av det ursprunglige signalet medfører nødvendigvis en førsemring av ljudet.
Det allra sista du skriver är faktiskt rätt, men din slutsats vilkar på
ett missförstånd med avseende på den saker som händer i en
kabel.
Hade impedansanpassningen varit den motsatta (vilket den är i en
interconnectkabel, som i regel är karakteristiskt lågohmigare än sin
last) så hade det du skrivit vara logiskt, men för högtalarkablar är
det precis tvärtom.
Det är nämligen så, att det finns TVÅ saker som kabeln kan göra
med signalen som beror av hur den drivs och hur den lastas. De
tu beror på elektrisk respektive magnetisk växelverkan. Och de
resulterar i två kabelegenskaper - kapacitans och induktans. Den
ena är shuntande och den andra är seriell, det vill säga "i vägen
för" signalen.
När man för ledarna längre ifrån varandra så minskar den elektriska
växelverkan och kapacitansen minskar också, vilket är bra om det är
en interconnectkabel, eftersom den shuntande effekten av kapaci-
tansen oftast är det dominerande problemet i sådana kablar.
Även den magnetiska växelverkan minskar när man drar isär kab-
larna, vilket ÖKAR dess induktans, eftersom den magnetiska växel-
verkan släcker ut de stora magnetiska energifälten runt kablarna,
som bromsar diskant. I en interconnectkabel har det inte betydelse,
eftersom knäfrekvensen med gällande induktans och last, hamnar
ofantligt långt över audioområdet.
Alltså: I en interconnectkabel är induktansen ett icke-problem, medan
kapacitansen kan påverka ljudkvaliteten genom att den (ofta opera-
tionsförstärkare) utgång som driver den lastas och inte förmås att
ljuda sitt bästa.
I en högtalarkabel emellertid, är situationen den motsatta. Den lilla
kapacitans som en (normal) högtalarkabel uppvisar är som ingenting
för en effektförstärkare, men induktansen i kabeln hamnar i vägen
för signalen och rullar av diskanten. Inte mycket, men i förekommande
fall i varje fall på gränsen till hörbart.
Drar man därifrån sen isär ledarnae, så ökar induktansen avsevärt.![]()
Kort sagt: magnetisk växelverkan är "nyttigt" eftersom det tar bort
induktansen i kabeln!Elektrisk växelverkan är dåligt, eftersom den
skapar en kapacitans som det som driver kabeln (förstärkaren) måste
omladda i takt med musiksignalen.
Tittar man på de fysikaliska egenskaperna så finner man att de flesta
interconnectkablar (delvis på grund av att de behöver vara skärmade)
har högre kapacitans än man kunde önska, men försumbara problem
med induktansen.
Högtalarkablar är tvärtom - de har högre induktans än man kanske
skulle önska, men försumbara problem med kapacitansen*.
- - -
Gör man lyssningstester på saken, så finner man precis samma sak,
men om man inte förstår mekanismerna är det förstås lätt hänt att
man dra fel slutsatser från fynden - och inkluderar man en otränad
intuition (jag förutsätter nu att intuitionen kan tränas genom att man
exponerar sig för kunskap + erfarenheter i kombination) i ekvationen
så blir det ännu lättare att "tänka fel".![]()
Korrekt är alltså att påverkan av signalen faktiskt ÖKAR när man ökar
avståndet mellan ledarna (när man kopplar ihop en normal förstärkare
med en normal kabel och en normal högtalare). Men jag tror jag kan
förstå både att och varför det för många kan kännas icke-intuitivt att
det är så - och frestande att dra den motsatta slutsatsen, innan man
förstått fysiken runt kablarna.PaleRider skrev: - ock medan jag holder på; kimsa inte av bi-tri-wiring. Før varje meter kabel mellan basernas magneter ock øvriga elementer avtar distorsjonen, då førutsett att det handlar om paralellfilter.
Tengil skrev:Flint skrev:Anser du att jag förenklar i negativ bemärkelse?
Lägg av nu Flint, varför skall du alltid lägga en oneliner så fort Ingvar lagt ut texten lite, man kan ju misstänka mindervärdskomplex.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 20 gäster