Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:IngOehman skrev:JTarnstrom skrev:Flint skrev:JTarnstrom skrev:Dock hade "efter" i det här fallet mycket väl kunnat tas för en liveupplevelse med alla brister som hör till.
Där tror jag att du förklarar anledningen till varför vissa inkl. mig själv föredrar rörsteg. Det låter ofta mer "live" om musiken vilket jag då anser är hifi efter mina egna "HiFi-normer" som inte är siffror på ett papper utan subjektivt upplevd samtämmighet med verklighetens ljud och musikupplevelser.
Och det är verkligen ingenting man ska förringa. Hur man än vrider och vänder på det så är det transparenta idealet inte helt oproblematiskt.
Det är lite som en modelljärnväg i skala 1:87. Man kan göra modeller som är i det närmaste oskiljbara från verkligheten – tills man försöker ta plats i tågen. I det fallet finns det dock inga förvrängningar i världen som kan överbrygga det upplevda gapet mellan verklighet och modell.
Det beror inte på att det är i så god överensstämmelse med originalet.
Det beror på att det inte är det.
En skalmodell är extremt förvrängd i förhållande till verkligheten, om
man INTE postulerar att just skalan skall ignoreras.
H0-skalan som du tar upp är ju 87 gånger fel, och inte som du antyder
oskiljbar från verkligheten. Inte om den betraktas i jämförelse med
verkligheten (F/E-jämförelse).
Allting sådant här (musikåtergivning) kännetecknas alltid av sina FEL,
inte av det som är rätt. Det är i själva verket ett av de mera klassiska
generalfelen; att fokusera på det som blivit rätt och bli blind för felen.
Men när man F/E-lyssnar så går det ju inte att göra sådana misstag,
för det är helt oundvikligt att det är felen som står ut då (som man hör
och tvingas fokusera på) - och som konsekvens därav, kan åtgärdas,
eller avstås ifrån genom val av annan produkt.
Kort sagt - det du skriver är snarare ett argument för motsatsen - att
transparens som mål och F/E-jämförelse som medtod, är bästa sätter
att undvika att missta en modelljärnväg för verkligheten.
Därmed inte sagt att du har rätt i det motsatta av vad du antydde
heller.![]()
![]()
Vh, iö
Det finns säkert något fel med liknelsen jag gjorde, men poängen har jag gjort ändå – jag vill inte utesluta att det finns fel i ljudåtergivningen som ger en upplevelse som bättre överensstämmer med den inre referens av livekonserter som en del personer har. Hur man än vrider och vänder på saken så har vi svårt att stoppa in en symfoniorkester i vardagsrummet med allt vad det innebär av ljudtryck och platsbrist. Återgivningen skalas så att säga ned och då har vi ett fel jämfört med verkligheten. Det är inte längre 1:1 utan något annat.
Man kan som du gör postulera saker, och sedan peka på dem som om
de vore solida argument, trots att de egentligen bara är antaganden.
Men varför gör man det? Varför inte vara lite ödmjuk (jag låter din egen
uppmaning studsa tillbaka, jag brukar inte anmärka på att andra inte är
tillräckligt ödmjuka, eftersom jag tycker det är höjden av arrogans) och
hålla saken öppen istället?
(eller fråga sig saker och undersöka dem)
Du påstår att det är si och så, istället för att fråga dig (eller andra) om
de hinder du postulerar verkligen är verkliga.
(Varför skulle man vilja att det lät som orkestern satt i vardagsrummet?
Där sitter man som lyssnare - visst, men fantomprojektionen är ju inte
begränsad av rummets skrank (mekaniska "stopp"). Den skall ju vara i
ljudbilden där framme (som inte är förhindrad att sträcka sig långt bort-
om väggen bakom högtalarna) om det skall vara ursprungslikt. Och vill
man öppna upp mera än kanske sisådär en rejäl ladugårdsdörr framåt,
så finns det knep för det också, båda matrisdekodningar och diskreta
lösningar...Saker har en tendens att lyckas bättre, när man inte
startar med att (på till blindhet övertygad spekulation) supponera
att de är omöjliga. Jag brukar säga att ordet "omöjlig" är bromsolja
för alla hjärnor - utom de som inspireras av utmaningen...)
Menar du att du, när du lyssnar via hörlurar, tvingar ned orkestern till
bara några (10) kubikcentimeter, i två halvor? Vilket kanske är en volym
5 miljoner gånger mindre än vardagsrummet.
Blir det ett fem miljoner gånger större problem då? Det kan man tro om
man utgår ifrån det du postulerade.
JTarnstrom skrev:Att då utesluta...
Som sagt - vaddå "att då"?
Då = OM det du postulerat skulle vara sant?
Men... Om ditt postulerade påstående inte är giltigt då?JTarnstrom skrev:...att vissa fel som tillförs återgivningen lurar örat och hjärnan på ett sätt som gör att det vissa uppfattar i vardagsrummet bättre överensstämmer med den inre referensen av konsertupplevelser leder bara in i en återvändsgränd i diskussionen. Jag tycker att den här tråden faktiskt stämmer till en viss ödmjukhet inför att det finns olika preferenser.
Även det kan man ju undersöka istället för att påstå det är på vissa
sätt (som jag upplever att du gör).
Jag föredrar att undersöka det jag undrar över och saknar svaret till,
framför att postulera och att spekulera. Självklart kan man ha ansatser
och tester, men jag ser ingen poäng i att i en diskussion hitta på en
massa argument som inte äger giltighet. Det går ju inte ut på att vinna,
utan att nå fram till kunskap, för alla. Kunskap klämmar man inte fram ur
gissningar.
Eller?
Tycker INTE att det är ödmjukt att ta sig an diskussioner med postuler-
ingar och spekulationer, samt att när man är igång, även passa på att
efterlysa ödmjukhet från andra, som en förtäckt beskyllning om att de
inte har varit ödmjuka...
Eller missförstod jag dig?
Om så ber jag om ursäkt i förväg. Då har jag inte förstått bara, och hoppas
på en förklaring som jag klarar bättre att förstå.
Vh, iö
subjektivisten skrev:Men låter det mer levande på alla musik? Det låter som man kommit på en viss mängd peppar som passar till all mat. Jag tror inte på det och har egen erfarenhet av en rörförstärkare som la sig som ett täcke över all musik.
Flint skrev:Vi tar en sista vända. Nu gammal hårdrock. Yngwie Malmsteen.
Sen motkopplar vi och hör vad som händer med samma låtar.
Fortfarande runt 3% thd i topparna.
//
DS skrev:Flint skrev:Vi tar en sista vända. Nu gammal hårdrock. Yngwie Malmsteen.
Sen motkopplar vi och hör vad som händer med samma låtar.
Fortfarande runt 3% thd i topparna.
//
Första spåret är helt klart mer tilltalande!
Andra spåret en bit in, låter som om det inte fått mat på några veckor
subjektivisten skrev:Men låter det mer levande på alla musik? Det låter som man kommit på en viss mängd peppar som passar till all mat. Jag tror inte på det och har egen erfarenhet av en rörförstärkare som la sig som ett täcke över all musik.
Flint skrev:DS skrev:Flint skrev:Vi tar en sista vända. Nu gammal hårdrock. Yngwie Malmsteen.
Sen motkopplar vi och hör vad som händer med samma låtar.
Fortfarande runt 3% thd i topparna.
//
Första spåret är helt klart mer tilltalande!
Andra spåret en bit in, låter som om det inte fått mat på några veckor
Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
DS skrev:Flint skrev:DS skrev:Flint skrev:Vi tar en sista vända. Nu gammal hårdrock. Yngwie Malmsteen.
Sen motkopplar vi och hör vad som händer med samma låtar.
Fortfarande runt 3% thd i topparna.
//
Första spåret är helt klart mer tilltalande!
Andra spåret en bit in, låter som om det inte fått mat på några veckor
Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Jajaja, ska lyssna igen lite mer nogrant då
Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
Flint skrev:DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
Vilken motkoppling?
DS skrev:Flint skrev:DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
Vilken motkoppling?
![]()
Jag har inte följt med ordentligt och trodde du hade motkopplat spår 2![]()
Men det du gjort är lagt till distorsion?
Flint: Vi tar en sista vända. Nu gammal hårdrock. Yngwie Malmsteen.
Sen motkopplar vi och hör vad som händer med samma låtar.
![]()
Jag är inte med längre. Skit samma, vad var det som skiljde spår 1 o 2?
Flint skrev:DS skrev:Flint skrev:DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
Vilken motkoppling?
![]()
Jag har inte följt med ordentligt och trodde du hade motkopplat spår 2![]()
Men det du gjort är lagt till distorsion?
Flint: Vi tar en sista vända. Nu gammal hårdrock. Yngwie Malmsteen.
Sen motkopplar vi och hör vad som händer med samma låtar.
![]()
Jag är inte med längre. Skit samma, vad var det som skiljde spår 1 o 2?
Det är OK. Före är originalet och "efter" är efter samma slutsteg som tidigare dvs ett omotkopplat SE dyngsteg på två Watt med en triodkopplad 6L6GC som slutrör som distar med nånstans upp till 10% thd på dom exempel jag har lagt ut.
Flint skrev:Jag tror att ni tycker att det här är kul bara för att det är så in i helvete fel på alla sätt. Dels lägger jag ut ren skit och sen försvarar jag det inte ens med traditionell ironisk retorik och utmattningsteknik. Klart förvirrande vilket tycks verka underhållande. Va?
DS skrev:Flint skrev:Jag tror att ni tycker att det här är kul bara för att det är så in i helvete fel på alla sätt. Dels lägger jag ut ren skit och sen försvarar jag det inte ens med traditionell ironisk retorik och utmattningsteknik. Klart förvirrande vilket tycks verka underhållande. Va?
![]()
Det är ju fantastiskt vägledande tycker jag! Hur mycket skit man kan tolerera innan det låter riktigt illa, varpå det blir löjligt att bråka om 0.5% harmonisk distorsion......tycker jag iaf!
Inte ett dugg förvirrande om jag hade följt och läst tråden ordentligt![]()
Jag skiter i vad andra tycker rakt av, jag gillar dina hyss o vill se mer
Flint skrev: Vi har bara skrapat på ytan. Vi har inte ens börjat motkoppla än. Om inspirationen håller i sig ska vi dock göra det och titta vad som händer både på utsidan och insidan av motkopplindsslingan. Som jag ser det är båda (lika?) viktiga för återgifningen.
phon skrev:Hur ser samma mätning ut om du kopplar in din "semi-PK" eller vad det var du lyssnade med istället för LTS-lasten?
phon skrev:En liten rolig övning kunde ju vara att flytta den där tråden med pilen upp till nånstans mittpå L1, och samtidigt lossa R1 + C1 från jord och istället lägga dom i serie med L2 som du då jordar på andra sidan. I serie åt "rätt" håll ....
.... fasen, jag måste nästan rota fram några trafos och lite rör, det kliar i lödkolven ....
Ronnie skrev:För mig får du gärna mäta frekvens- och distortionsresultatet av något av följande bus (för sig eller kombinerade):
- koppla botten på c2 till toppen på c4
- ta bort c4
- ta bort c1
p.s. såg lastsimuleringen du smög in några sidor bakåt. ganska lik verkligheten
Flint skrev: Jag kan nog inte bidra där för trafon har inga uttag som passar men jag skulle gärna göra det eftersom jag aldrig har ultralinjärkopplat sågot SE-steg. .
DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
IngOehman skrev:DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
Motkoppling ökar snarare typiskt dynamiken, det vill säga motverkar
den kompression som olinjäriteterna den är satt där att minska, or-
sakade.
I varje fall om man med dynamik menar det dynamiska förhållandet,
alltså avståndet mellan svaga och starka saker på inspelningen.
Dock utesluter jag inte att det kan finnas någon (vet att det finns
flera) som kallar saker dynamiska när motsatsen gäller, alltså att
svaga saker ljuder starkare och efterklangssvansar ljuder längre.
Hög (oskadad) dynamik låter stummare och glesare, medan en svag
ihoptryckning får ljudet att ljuda mera/längre. Dessutom gör samma
mekanismer att det blir en "rikare klang", eftersom nya spektrala kom-
ponenter adderas. Om rikedomen är av ondo eller av goda kan man
dock diskutera, och tycka olika om.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster