Moderator: Redaktörer
Flint skrev: Det innebär alltså att det mesta man hör sägas om motkoppling är förutfattade meningar oavsett om tyckaren är för eller emot.
phon skrev:Jag tittade i en gammal rörhäck jag byggde för .... hmmm .... ~35 år sen kanske ... den såg inte så rolig ut inuti.![]()
Dessutom ryker det som fasen ur lådan när jag stoppar i nätpluggen ....![]()
![]()
![]()
Är det sånt man kallar rörmagi?
Flint skrev:Dra liv i den och mät lite du med och visa upp. Känns taskigt att bara jag ska jobba praktiskt här.
Flint skrev:Harryup
Så är det och det är klart att alla har rätt till en uppfattning om även det dom själva inte har "testat" men argumenteringen för tyckandet borde kanske hållas mer sansad. Men det man är osäker på brukar ju istället kunna låta väldigt övertygande när man snackar om det. Ju mer fanatisk människor är i sina uppfattningar ju mer tvivlar jag på på deras trovärdighet. Men såna är ju inte vi på det här forumet.![]()
![]()
Nu ska jag koppla mot ett tag. Sen hade Ronnie några förslag på test också.
//

IngOehman skrev:DS skrev:Flint skrev:Ja de tappar orken men jag föredrar kompgitarrens klang i "efter"-versionen.
Den hörs ju inte lika tydligt i spår 1 nää, men tro fan det när motkopplingen har dödat dynamiken totalt i spår 2 så hör man kompet tydligare. Ganska logiskt
Motkoppling ökar snarare typiskt dynamiken, det vill säga motverkar
den kompression som olinjäriteterna den är satt där att minska, or-
sakade.
I varje fall om man med dynamik menar det dynamiska förhållandet,
alltså avståndet mellan svaga och starka saker på inspelningen.
Dock utesluter jag inte att det kan finnas någon (vet att det finns
flera) som kallar saker dynamiska när motsatsen gäller, alltså att
svaga saker ljuder starkare och efterklangssvansar ljuder längre.
Hög (oskadad) dynamik låter stummare och glesare, medan en svag
ihoptryckning får ljudet att ljuda mera/längre. Dessutom gör samma
mekanismer att det blir en "rikare klang", eftersom nya spektrala kom-
ponenter adderas. Om rikedomen är av ondo eller av goda kan man
dock diskutera, och tycka olika om.
Vh, iö
Flint skrev:Den praktiska delen gick precis lika bra den och 14dB nfb blev det även i praktiken. Nu har jag en kanal motkopplad och en icke utifall det dyker upp fler jämföra-idéer. Nästa steg - mätningar och musik.
phon skrev:Flint skrev:Den praktiska delen gick precis lika bra den och 14dB nfb blev det även i praktiken. Nu har jag en kanal motkopplad och en icke utifall det dyker upp fler jämföra-idéer. Nästa steg - mätningar och musik.
Vad har du för gain i burken?
Har du ändrat gain i det steg du har nfb på?
Flint skrev: Förstärkningen räcker fortfarande till att styra ut steget fullt ut som tidigare.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster