Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Flint, om det vore så att man i en enkel handvändning kunde få 0.000002% thd av 6% möjliga i ett par trioder, så skulle jag inte skriva om det på faktiskt. Jag skulle koppla ihop sådana och säljaJag är övertygad om att Stereophiles mätavdelning skulle få spatt
![]()
Objektivisten skrev:Harry James:
Föredrar här "Efter - motkopplat", därefter "Efter" och sist "Före". Tycker "Efter" exemplen ger mer 'live-känsla' och luft mellan instrumenten och är klart roligare att lyssna på. "Före" låter 'inspelat'. "Efter" låter dock lite lurigt tonalt och det tycker jag motkopplingen råder bukt på. Till skillnad från IÖ tycker jag det organiska bevaras efter motkopplingen.
Yello:
Inte lika lätt här, "Före" har lite 'mer snärt i ljudet' medan "Efter" låter lite mjukare och grötigare. I "Efter - motkopplat" snärtar det ngt mer, rösten låter mer tillbakadraden än i "Före" medan gitarren låter mer subjektivt äkta. Tycker att Yello's musik är rätt bra producerad. Föredrar nog "Före" strax följt av "Efter - motkopplat", sist "Efter".
Piano (Chopin):
Gillar inte "Före" här, tycker "Efter" låter mkt mer organiskt och levande, dock lite grötigt ibland vid tonskurar vilket inte trisseförstärkaren verkar reda ut till skillnad från röraren. Föredrar "Efter - motkopplat", därefter "Efter" och sist "Före".
Och nu försvann filerna
Flint skrev:Kom på en idé. Att göra en lyssning live med testlåtarna och jämföra motkopplat och icke och jämföra det med motsvarande inspelade ljudfiler. Det borde ge en indikation på hur väl f/e-testet stämmer mot verklig lyssning.
KarlXII skrev:Det där beror väl på hur du tänker spela upp det?
Flint skrev:petersteindl
Undrar om du inte missuppfattade mig. Jag menar hur stort problemet som du syftar till är i förhållande till triodens "vanliga" dist och högg till med några siffror. Jag är fortfarande intresserad men då hur stora pappervärden det kan röra sig om att hämta med din insikt. Jag får en känsla av att du försöker undvika att förstå min raka fråga om problemtes storlek i förhållande till rörets mer kända problemen. Om du inte vet - svara då - jag vet inte. Det är mitt sätt att kommunicera.
Flint skrev:Bättre att petersteindl startar en egen tråd om sin teori så kan vi fortsätta med den traditionella motkopplingen i den här. Det tjänar nog alla på.
Nattlorden skrev:Ganska förväntade resultat... andratonsdist på akustiska instrument låter generellt trevligt. Medan syntetiska ljud som är valda efter snärt, bett, ibland irritation, sågtandsformer etc mår generellt dåligt av att försöka förbättras... de skall ju vara precis så skarpa och irriterande som de är.
Flint skrev:Objektivisten
Jäkligt kul recensioner. Jag känner igen mig i snacket men då skulle du höra det jag just nu hör. Steget har fått en ny dimension som jag inte tycker framkommer på filerna alls. Jag hör den i alla fall inte där. Dessvärre förstår jag dom som tycker precis tvärs om med. I alla fall om man bara lyssnar på testfilerna. Verkligheten är mångfacetterad. Länge leve verkligheten.
KarlXII skrev:Flint skrev:Objektivisten
Jäkligt kul recensioner. Jag känner igen mig i snacket men då skulle du höra det jag just nu hör. Steget har fått en ny dimension som jag inte tycker framkommer på filerna alls. Jag hör den i alla fall inte där. Dessvärre förstår jag dom som tycker precis tvärs om med. I alla fall om man bara lyssnar på testfilerna. Verkligheten är mångfacetterad. Länge leve verkligheten.
Jag tror problemet är snuttifiering. Filerna är för korta för att man ska kunna känna efter och inte bara höra efter.
KarlXII skrev:Flint skrev:Objektivisten
Jäkligt kul recensioner. Jag känner igen mig i snacket men då skulle du höra det jag just nu hör. Steget har fått en ny dimension som jag inte tycker framkommer på filerna alls. Jag hör den i alla fall inte där. Dessvärre förstår jag dom som tycker precis tvärs om med. I alla fall om man bara lyssnar på testfilerna. Verkligheten är mångfacetterad. Länge leve verkligheten.
Jag tror problemet är snuttifiering. Filerna är för korta för att man ska kunna känna efter och inte bara höra efter.
Strmbrg skrev:Jag är förvisso intresserad av den här tråden.
Flint gör ett mycket ambitiöst jobb.
Men, jag vet att jag bara skulle bli nojig av att analysera alla exemplen.
Det blir - rent psykiskt - som den tid då jag höll på att utvärdera skillnader mellan otaliga högtalarplaceringar och dito vinklingar.
Men, det är en högst personlig reflexion.
Flint skrev:Strmbrg skrev:Jag är förvisso intresserad av den här tråden.
Flint gör ett mycket ambitiöst jobb.
Men, jag vet att jag bara skulle bli nojig av att analysera alla exemplen.
Det blir - rent psykiskt - som den tid då jag höll på att utvärdera skillnader mellan otaliga högtalarplaceringar och dito vinklingar.
Men, det är en högst personlig reflexion.
Du får tycka så. Den här arbetsformen passar nog inte alla. Kan verka för byråkratisk skulle jag tro.
Strmbrg skrev:Flint skrev:Strmbrg skrev:Jag är förvisso intresserad av den här tråden.
Flint gör ett mycket ambitiöst jobb.
Men, jag vet att jag bara skulle bli nojig av att analysera alla exemplen.
Det blir - rent psykiskt - som den tid då jag höll på att utvärdera skillnader mellan otaliga högtalarplaceringar och dito vinklingar.
Men, det är en högst personlig reflexion.
Du får tycka så. Den här arbetsformen passar nog inte alla. Kan verka för byråkratisk skulle jag tro.
Det kan vara intressant att fundera över vad som är bättre eller sämre.
Men, man bör kanske inte nöja sej med det.
Det viktiga är ju inte att något är bäst.
Det är ju ingen garanti för att det dessutom är bra.
Objektivisten skrev:Here we go...
Eldfågeln:
Tycker även här att "Efter" ger mkt mer djuprelief och live-känsla än "Före", anser t o m att instrumenten klingar naturligare, dock lite mer dämpat än "Före", som samtidigt har en tendens att låta kantigt. "Efter - motkopplat" går ju lite mer tillbaks åt "Före" igen. Svårt detta men föredrar nog det levande "Efter", följt av "Efter - motkoppling" och sist "Före".
(I viss mån kan jag känna att man gärna vill kompensera "Efter" - filerna med lite volympådrag, testar dock givetvis med samma volym.)
Infected Mushrooms:
Tjaa, tycker det är roligare att lyssna på "Efter" än "Före", även om "Före" har en viss (i längden tröttande?) imponatorfaktor låter trots allt "Efter" mer organiskt och mindre fonogram. Återigen upplever jag som "Före" - filen har högre utvolym. Stor skillnad på filerna hur som helst. "Efter - motkopplat" vinner över "Före", och "Efter" få stå som subjektiv vinnare på utklang trots upplevda dynamikbegränsningar.
Yngvie Malmsteen:
"Före" tycker jag låter direkt illa och diskanthissat, "Efter" låter betydligt bättre och naturligare, låter nästan som en strata och inte en ylande katt, mer tyngd också. "Efter" bäst, "Efter - motkopplat" (ger iof lite mer bett i gitarren men på gränsen till hissat igen) näst bäst och sist "Före".
Ravel pallar jag inte med just nuTack för filerna och allt nerlagt jobb Flint, världsklass!
Laila skrev:Frågan är om du inte skal plocka fram skruvmejsel o
avbitare o helt enkelt klippa av återkopplingsslingan på
din Stingray . . . ? (Lätt att återställa "om inte tycka om").
Laila skrev:Frågan är om du inte skal plocka fram skruvmejsel o
avbitare o helt enkelt klippa av återkopplingsslingan på
din Stingray . . . ? (Lätt att återställa "om inte tycka om").
Objektivisten skrev:Laila skrev:Frågan är om du inte skal plocka fram skruvmejsel o
avbitare o helt enkelt klippa av återkopplingsslingan på
din Stingray . . . ? (Lätt att återställa "om inte tycka om").
Nja, lite motkoppling är nog inte helt fel, ibland. Men för mig bekräftar Flints filer iaf att jag inte bryr mig mkt om trovärdighet till 'insignalen', utan trovärdighet till min inre referens. Helt enkelt därför att jag tycker det låter trovärdigare. Låter det trovärdigt?
Flint skrev:Laila skrev:Frågan är om du inte skal plocka fram skruvmejsel o
avbitare o helt enkelt klippa av återkopplingsslingan på
din Stingray . . . ? (Lätt att återställa "om inte tycka om").
Nån som har ett schema på steget så kan jag kanske simulera vad som skulle hända.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster