Moderator: Redaktörer
+1Almen skrev:Kapacitansen ökar med diametern också, så möjlig påverkan är avrullande diskant, eller, om förstärkaren är känslig för kapacitiv last, svajigt beteende av stärkaren.
MagnusÖstberg skrev:Det är inte entydigt bra med grova grejjer, aven om en kabel från Ringhals kanske ser cool ut.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte entydigt bra med grova grejjer, aven om en kabel från Ringhals kanske ser cool ut.
Något säger mig att inte ens Ringhals kör med kablar på 1.5m2 eller 16m2.
De använder EKUA till högtalarsystemenNaqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte entydigt bra med grova grejjer, aven om en kabel från Ringhals kanske ser cool ut.
Naqref skrev:MagnusÖstberg skrev:Det är inte entydigt bra med grova grejjer, aven om en kabel från Ringhals kanske ser cool ut.
verdad skrev:Vad händer om man istället för en 1,5 m2 kabel på 2 meter tar en 16,5 m2 kabel på 2 meter.
Finns det överhuvudtaget någon förbättring/försämring.
Kapacitansen ökar med diametern också, så möjlig påverkan är avrullande diskant, eller, om förstärkaren är känslig för kapacitiv last, svajigt beteende av stärkaren.
verdad skrev:Almen skrev:Kapacitansen ökar med diametern också, så möjlig påverkan är avrullande diskant, eller, om förstärkaren är känslig för kapacitiv last, svajigt beteende av stärkaren.
Ska jag förstå det som att ju mer elektriska laddningar som existerar så kan man få mer avrullad diskant?
Eri skrev:Vill gärna rekommendera en artikel från tidningen elektronikvärlden nr 5, 1996, "De lömska kablarnas dans!", författad av Ingvar Öhman där han ganska ingående redogör för kablars egenskaper. I anslutning till artikeln genomfördes också ett antal blindtester med några olika anläggningar och ett antal olika kablar. Som en "dålig" referenskabel användes vanlig 0,75 mm2 lampsladd. Övriga kablar var Supra Ply 2,0, Symo LX4, Purist Audio Design Elementa Rev A och EKK 4X2,5mm2. Det gjordes även frekvensgångsmätningar med de olika kombinationerna av förstärkare, kablar och högtalare.
Slutsatsen man kan dra av dessa tester är att man kan använda i stort sett vilken kabel som helst som inte är sämre än lampsladd vid längder under 5m. Undantaget högtalare som är designade för en viss kabel eller vid ogynnsamma kombinationer av förstärkare och högtalare.
verdad skrev:Almen skrev:Kapacitansen ökar med diametern också, så möjlig påverkan är avrullande diskant, eller, om förstärkaren är känslig för kapacitiv last, svajigt beteende av stärkaren.
Ska jag förstå det som att ju mer elektriska laddningar som existerar så kan man få mer avrullad diskant?
conny_a skrev:Är det någon som kan peka på kapacitans- och induktanskurvor för någon kabel? Jag är bara allmänt intresserad av hur de ser ut egentligen. Jag skulle vilja förstå var en generell kabelmodell med låt säga oändligt antal länkar av serieinduktans, parallellkapacitans och serieresistans kan anses giltig när det gäller förstärkare/högtalare.
Är det meningsfullt att använda oändligt antal länkar eller räcker det med en?
Ska man ta med ytterligare termer i överföringsfunktionen så att man får en mer komplex länk?
conny_a skrev:Är det någon som kan peka på kapacitans- och induktanskurvor för någon kabel? Jag är bara allmänt intresserad av hur de ser ut egentligen. Jag skulle vilja förstå var en generell kabelmodell med låt säga oändligt antal länkar av serieinduktans, parallellkapacitans och serieresistans kan anses giltig när det gäller förstärkare/högtalare.
Ska man ta med ytterligare termer i överföringsfunktionen så att man får en mer komplex länk?
IngOehman skrev:Eri skrev:Vill gärna rekommendera en artikel från tidningen elektronikvärlden nr 5, 1996, "De lömska kablarnas dans!", författad av Ingvar Öhman där han ganska ingående redogör för kablars egenskaper. I anslutning till artikeln genomfördes också ett antal blindtester med några olika anläggningar och ett antal olika kablar. Som en "dålig" referenskabel användes vanlig 0,75 mm2 lampsladd. Övriga kablar var Supra Ply 2,0, Symo LX4, Purist Audio Design Elementa Rev A och EKK 4X2,5mm2. Det gjordes även frekvensgångsmätningar med de olika kombinationerna av förstärkare, kablar och högtalare.
Slutsatsen man kan dra av dessa tester är att man kan använda i stort sett vilken kabel som helst som inte är sämre än lampsladd vid längder under 5m. Undantaget högtalare som är designade för en viss kabel eller vid ogynnsamma kombinationer av förstärkare och högtalare.
Vill bara för protokollet nämna att stora delar av de kommenterar runt
lyssningsresultaten (närmare bestämt slutsatserna) som kom i tryck i
tidningen INTE var saker som jag varken skrev eller vill stå för.
En större kompletterande text med avseende på detta kom i tryck numret
efter, där jag till stora delar håller med om de invändningar som en läsare
bidragit med i en insändare.
Vill nämna detta om någon tror att jag står bakom den delen av artikeln.
Då är det bra att läsa det jag skrev i numret efter.
Vh, iö
Så här stod det längre upp i tråden:IngOehman skrev:Om du vet vilket nummer som kabelartikeln var så kanske någon har
numret efter, och kan skanna in det?
Vh, iö
en artikel från tidningen elektronikvärlden nr 5, 1996, "De lömska kablarnas dans!
UrSv skrev:Och skulle man hitta en kabel som har ett signal/brus-förhållande på 70 dB då är den nog aktiv och kostar så mycket att man inte behöver fundera på att lösa ut den. Till den nivån kommer man nog bara via riktigt dyr esoterisk "high-end".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster